Toon posts:

Subwoofer geluid te zacht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn oude receiver vervangen voor een Sony STR-DG820.
Mijn oude homecinema set was toen der tijd inclusief speakerset geleverd. Met de speakers ben ik tot nu altijd tevreden geweest voor het geen wat ik doe.

Nu heb ik mijn oude receiver dus vervangen voor dit nieuwere model aangezien ik a/v sync nodig heb en een beetje voorbereid op de HD audio formaten.

Nu gebruik ik dus mijn oude speakerset en heb alles aangesloten. De satelliet speakers werken naar behoren alleen is het geluide van de subwoofer redelijk zacht ten opzichte van de oude receiver. Zelfs als ik hem helemaal open zet is die nog veel te zacht om van een stevig geluid te mogen genieten. Dit was voorheen nooit met oude receiver an bij films kwam er toch wel een stevig geluid eruit.

Heb ik iets over het hoofd gezien met betrekking tot de subwoofer?
Subwoofer is een active subwoofer en krijgt zijn eigen stroom, ik heb gewoon de coax kabel van de sub met de receiver connected. Ook als ik de subwoofer op +10 in de receiver instel is het nog altijd te zacht dan voorheen.

Specs oud:
http://www.sony.nl/produc...-ddw750#pageType=Overview

Specs nieuw:
http://www.sony.nl/produc...f#pageType=TechnicalSpecs

Wie kan mij helpen? Is deze sub / speakerset niet compatible met deze receiver en kan ik beter een nieuwe set kopen of is er iets met de sub uitgang van deze receiver.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:31

JT

VETAK y0

En als je je fronts en rears zo zacht mogelijk zet (met behoud van de individuele verschillen in db's natuurlijk qua instellingen) ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:40
De optie Subwoofer yes/no in receiver op yes staan?
en alle speakers op small staan?

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:37:
En als je je fronts en rears zo zacht mogelijk zet (met behoud van de individuele verschillen in db's natuurlijk qua instellingen) ?
Denk dat dat niks uit zal maken, dan is het geluid nog te zacht dan voorheen. Eerst kon ik hem nog nog niet eens vol open zetten en begon al alles te trillen bij een redelijk volume. Nu heb ik hem vol open staan en komt er nog amper geluid uit.

Verwijderd

Topicstarter
baronruud schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:44:
De optie Subwoofer yes/no in receiver op yes staan?
en alle speakers op small staan?
Hmmz die optie heb ik niet gezien in me receiver of heb het over het hoofd gezien. Zal vanavond nog eens kijken als er zo'n optie is (subwoofer yes / no)

Maar om even duidelijkheid te krijgen, deze sub zou toch gewoon moeten werken op deze receiver toch. Ik hoef toch geen rekening the houden met bepaalde ohm waarders etc

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 14:03 ]

• DeBaroN
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:55:
[...]
Maar om even duidelijkheid te krijgen, deze sub zou toch gewoon moeten werken op deze receiver toch. Ik hoef toch geen rekening the houden met bepaalde ohm waarders etc
Ja, moet werken volgens mij wel. Nieuwe en oude receiver zijn hetzelfde kwa ohm's > 8 ohm.
Is gewoon een instelling in je receiver

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:55:
[...]

Hmmz die optie heb ik niet gezien in me receiver of heb het over het hoofd gezien. Zal vanavond nog eens kijken als er zo'n optie is (subwoofer yes / no)

Die optie is er zeker weten. Als ik even de manual lees heeft eea ook te maken met de speakerinstellingen. Staan die goed?

Heb je al een automatische calibratie uitgevoerd? Vind de receiver de subwoofer dan?

Wise enough to play the fool

• DeBaroN
Precies, eerst ff automatische-kalibratie

Anders zelf:

http://pdf.crse.com/manuals/3289450741.pdf

vanaf blz 151 (47-NL) : speakerinstellingen large/small. ff doorlezen tot onderaan pagina 156 (52-NL) bij TIP
(alles dus op small zetten)

[ Voor 14% gewijzigd door DeBaroN op 23-04-2009 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Automatische kalibratie heb ik verschillende keren uitgeprobeerd, dan hoor ik snel wat piepjes uit alle boxen komen. Ik heb ook het idee dat als hij de lage sound doet bij automatische calibratie dat hij er dan een soort van lage toon uit de centre speaker komt. Alhoewel ik niet echt van een lage toon kan spreken dan maar hij is iig lager dan de andere piepjes.

Maar dit zal wel iets kunnen zijn, als ik vanavond thuis ben zal ik eens die setting op small zetten mocht dat nog niet zo zijn.

Volgens de manual staan die speakers standaar op large, ik heb ze nog niet op small gezet. Zodra ik thuis ben meteen uitproberen en will keep you updated :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 14:56 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lage toon uit de center? Eh.. ik zou nog eens kritisch kijken naar hoe je de boel hebt aangesloten :)

keep us posted!

Wise enough to play the fool

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 15:06

R-B

Blokkert

Eerst de controle even goed uitvoeren op je bedrading inderdaad :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Heb je de instellingen na die automatische kalibratie al eens nagekeken?
Dus waarop de receiver je speakers heeft ingesteld aan de hand van de te meten waarden?
Want er zijn receivers op de markt (mijn Denon 2809 had dit ook) waarbij de subwoofer standaard op 9.0dB lager wordt gesteld. Zo stond de mijne vrolijk op -12.0dB terwijl dit -3.0dB moest zijn.
Dus dat zou het eventueel kunnen zijn.

Maar een andere vraag (wellicht niet helemaal van toepassing, maar oké...).
Als ik zo de handleiding door lees van je oude setje dan lijkt het alsof de speakeraansluitingen werden gemaakt door van die klemmetjes. Dus klepje naar beneden, draad ertussen en dan klepje weer naar boven. Je nieuwe Sony 820 heeft van die draaiknoppen om draad vast te zetten. Maar is de draad van je oude setje niet veel te dun om goed contact te maken met je nieuwe receiver. Als ik zo voor me zie hoe dun die draadjes zijn van de set hier beneden kan ik me niet voorstellen dat het lekker contact maakt...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=31845537,noline]
Maar een andere vraag (wellicht niet helemaal van toepassing, maar oké...).
Als ik zo de handleiding door lees van je oude setje dan lijkt het alsof de speakeraansluitingen werden gemaakt door van die klemmetjes. Dus klepje naar beneden, draad ertussen en dan klepje weer naar boven. Je nieuwe Sony 820 heeft van die draaiknoppen om draad vast te zetten. Maar is de draad van je oude setje niet veel te dun om goed contact te maken met je nieuwe receiver. Als ik zo voor me zie hoe dun die draadjes zijn van de set hier beneden kan ik me niet voorstellen dat het lekker contact maakt...
Kabels zijn vrij dun ja, maar had totaal geen problemen om die in de nieuwe vast te maken. Als ik de oude manual van de receiver bekijk dan geven ze 2 voorbeelden om de kabels te monteren. Een is met de klipje erin schuiven en weer dicht en de andere methode is met die draaiknoppen, dus denk dat er geen verschil in zit zolang de kabel maar 1 cm is afgestript.

Overigens heb ik de voorkeur naar de klemmertjes, veel sneller om het te monteren. Vooral als je niet weet welke speakerkabel je in handen hebt en je moet elke keer een aansluiting proberen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31

Jag

Hmm, interessant probleem. Klinkt als ofwel verkeerd aangesloten ofwel verkeerde instelling van de receiver.

Als je bij test geluiden een lage brom uit je center hoort, klinkt het alsof het verkeerd zit aangesloten. Van waaruit maak je die test tonen, een computer? En hoe hangt die computer aan de receiver, met drie keer minijack naar tulp? Zo ja, dan zit center en sub omgedraaid.

Anders zou het ook goed een instelling van de receiver kunnen zijn. Na het lezen van de manual, goede opties heeft die receiver :), zou ik in jouw situatie de speakers allemaal op small zetten en de luidsprekers op 3/2.1. Met test tonen kan je controleren of alles juist is aangesloten en werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb dus de speakers op small gezet en een aantal kalibraties verder maar heeft helaas niks mogen uitmaken :S Ik heb bass +10 staan en me sub zelf heb ik ook vol open staan maar bass is zeer minimaal. Ik weet dat die sub meer aan kan. Geluid over de sateliet speakers zijn overigens wel goed alleen zonder bass klinkt het nogal hol allemaal

Overigens alles is goed aangesloten, als ik test sound doe komt uit alle speakers geluid. Datgeen wat ik dacht wat de center speaker was wat anders, toen kwam die auto calibratie ook met een foutmelding en dat doet die nu niet meer.

edit
FeaR1986 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:56:
Heb je de instellingen na die automatische kalibratie al eens nagekeken?
Dus waarop de receiver je speakers heeft ingesteld aan de hand van de te meten waarden?
Want er zijn receivers op de markt (mijn Denon 2809 had dit ook) waarbij de subwoofer standaard op 9.0dB lager wordt gesteld. Zo stond de mijne vrolijk op -12.0dB terwijl dit -3.0dB moest zijn.
Dus dat zou het eventueel kunnen zijn.
Denk dat dit het is, stond idd ook ergens in de -.
Heb hem nu op +10dB staan en hoor duidelijk verschil nu. Heb zelfs de sub weer terug gedraaid tot 50% en de EQ bass op de receiver ook weer op 0. Helaas is het te laat om een goeie actie scene te testen, maar zal ik morgen middag meteen doen :)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 23:04 ]

Verwijderd

Hoe heb je de sub aangesloten? Maak eens wat foto's?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:32:
Hoe heb je de sub aangesloten? Maak eens wat foto's?
Sub is gewoon aangesloten met een coax kabel in de sub uitgang van de receiver

Verwijderd

Mijn excuses, heb er blijkbaar overheen gelezen :X .

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:48
Ben benieuwd of het probleem is opgelost.

Laat ook eens weten waarmee je de sub test.
Surround geluid van een DVD heeft namelijk een apart subwooferkanaal, waar de versterker niets anders mee kan dan aan de subwoofer geven (zolang de instellingen aangeven dat er een subwoofer aanwezig is).

Dit terwijl de receiver bij stereo (bv een CD/MP3), afhankelijk van de instellingen, helemaal niets aan de subwoofer hoeft door te geven. Als er een subwoofer aanwezig is volgens de instellingen, moeten de speakers en crossover frequentie ook correct worden ingesteld om de juiste hoeveelheid bas te krijgen.
Daarnaast heeft mijn Denon nog een subwoofer instelling om alleen het LFE signaal door te geven (wat ontbreekt bij stereo), of LFE + MAIN. Een dergelijke instelling kon ik zo snel niet vinden in de manual, maar jij kent de receiver onderhand beter dan ons. ;)

Verwijderd

Topicstarter
FrenzyFreak schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:49:
Ben benieuwd of het probleem is opgelost.
Ja probleem is opgelost.
Als ik automatische kalibratie doe zet hij de receiver op -10 dB ofzo. Ik heb nu de subwoofer op +10dB gezet en de sub blaast weer als vanouds. Als ik hem op 0dB zet dan vind ik hem overigens nog te zwak in tegenstelling tot me oude situatie.

Overigens vind ik het wel raar dat die automatisch kalibratie de sub zo laag zet, want als hij die test doet komt er niet echt een dreunend geluid eruit. De mic staat best ver van de sub.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:31

JT

VETAK y0

Staat de mic op de plaats waar normaal je hoofd zich bevind?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:19:
Staat de mic op de plaats waar normaal je hoofd zich bevind?
yup ofcourse :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
Nou ik heb hetzelfde probleem gehad en daar heb ik destijds ook een topic over gemaakt alleen kwam ik toen niet direct op dat idee :P
Alleen 2 weken geleden wel toen ik weer eens wat tijd over had ;)
Alleen heb ik hem nu op +8db staan en bij internet muziek komt er nog steeds meer bass uit me vloerstaanders dan uit me sub :o
Maar bij een film was het wel ff "schrikken" >:) toen voelde ik de bass in eens Heb de buren er niet over gehoord maar ze zullen het vast wel gemerkt hebben

Was met de film Independence Day toen het 1e gebouw werd opgeblazen.... werd ik ook "weg geblazen"

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:02:
[...]
Als ik automatische kalibratie doe zet hij de receiver op -10 dB ofzo. Ik heb nu de subwoofer op +10dB gezet en de sub blaast weer als vanouds. Als ik hem op 0dB zet dan vind ik hem overigens nog te zwak in tegenstelling tot me oude situatie.

Overigens vind ik het wel raar dat die automatisch kalibratie de sub zo laag zet, want als hij die test doet komt er niet echt een dreunend geluid eruit. De mic staat best ver van de sub.
Zoals ik al had gezegd dus inderdaad de automatische kalibratie.
Alleen wel typisch, want dacht dat alleen Audessy daar last van had (dus dat de subwoofer te laag werd ingesteld). Maar volgens mij heeft die Sony van jouw een andere manier/standaard om te testen. Maar daar zit dus ook een bug is.

Al vind ik het nog wel apart dat je je sub nu op +10.0dB moet zetten (de max onderhand lijkt me...?) om het geluid te krijgen van je vorige set-up.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:26:
[...]
Al vind ik het nog wel apart dat je je sub nu op +10.0dB moet zetten (de max onderhand lijkt me...?) om het geluid te krijgen van je vorige set-up.
Ja is idd de max.
Gisteravond een filmpje gekeken en +10dB was nogal een beetje teveel, heb hem nu inmiddels op +7dB staan. Maar dan nog vind ik het vreemd dat als die op 0dB staat er amper amper geluid uitkomt
Pagina: 1