Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Hey Iedereen,

Binnen nu en een paar weken stap ik over op Core i7 en S1366. Ik heb al een gelapte Noctua 1366 koeler op de kop getikt want ik wil toch wel gaan overclocken!
Ik heb hier wat 120mm fans liggen, maar die pompen slechts 45CFM aan lucht door. Niet echt een probleem, maar ik zat aan een tandje hoger te denken. Ik bedoel, de Core i7 is een hele hete CPU waar zelfs de Thermaltake TRUE moeite mee heeft.
Dus, ik dacht bij mezelf, waarom niet een dikke Delta 120mm plaatsen op de Noctua heatsink?
Is dat nou een goed idee? Geluid kan ik hebben tot 45-50 dB, maar ik zit meer met monteren en viberaties in mn hoofd, die problemen kunnen worden.

Die krengen zijn moeilijk te krijgen in NL, heeft iemand daar een tip?

Alvast bedankt!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Probeer een Ultra Kaze 2000 / 3000 RPM ? ik heb hier zelf de Ultra Kaze 3000RPM liggen, dat is 133CFM , ruim voldoende voor wat jij ooit nodig zal hebben. Geluidsniveau op 3000RPM is een probleem, wat je echt niet moet onderschatten.

Op 2000RPM is het nog redelijk te horen, nou moet ik wel zeggen dat mijn kast aan de zijkant open is, dus denk dat 2000RPM nog net leuk is.

Maar je zet je motivatie er niet bij, waarom wil je hem zo koud hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
thijszor schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:26:
Probeer een Ultra Kaze 2000 / 3000 RPM ? ik heb hier zelf de Ultra Kaze 3000RPM liggen, dat is 133CFM , ruim voldoende voor wat jij ooit nodig zal hebben. Geluidsniveau op 3000RPM is een probleem, wat je echt niet moet onderschatten.

Op 2000RPM is het nog redelijk te horen, nou moet ik wel zeggen dat mijn kast aan de zijkant open is, dus denk dat 2000RPM nog net leuk is.

Maar je zet je motivatie er niet bij, waarom wil je hem zo koud hebben dan?
Thanx voor deze nuttige info!
Die Ultra Kaze's zijn wel gewoon te krijgen in NL, en niet duur :)

Mijn motivatie, naja, best simpel: Hoe koeler mn i7 920 hoe beter. Hogere OC, beter prestaties, langer leven, jeweetwel. Een 920 op 3,8-4,0ghz wordt erg warm, dat mag je niet onderschatten.
Ik neem aan dat 133CFM wel genoeg is, hoewel ik bijna kan zeggen: hoe meer, hoe beter.
Ik vind het niet erg om wat geronk te horen als ik aan het gamen ben, mn geluid staat waarschijnlijk toch hard genoeg om erover heen te gaan. Idle draait de fan natuurlijk langzamer, rond de 800rpm. Dat is gewoon te regelen via het mobo toch?

Nou een vraagje, past jou Ultra Kuze gewoon overal in en op, in je kast?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
De ultra Kaze is behoorlijk dik, 38MM oid. alleen bij me intake paste hij helaas niet, dus daar heb ik nog me standaard coolermaster fan in zitten. voor de rest is het vrij universeel.

En je hoeft helemaal niet in te zitten over levensduur, dat ding gaat veel langer mee dan jij hem ooit zal gebruiken, zelfs als het wat warmer is. hitte kunnen ze tegen ( tot een bepaald niveau natuurlijk )

En tja, als je wilt overclocken is dat een goede motivatie natuurlijk. had je beter meteen in je TS kunnen plaatsen, was duidelijker geweest :)

En over het geluid, het is geen simpel "geronk" het is echt een enorme teringherrie waar je je geluid niet zo 1 2 3 bovenkrijgt. Ik kan je het dus enkel aanraden, zoals ik gedaan heb, om er een fancontroller bij te kopen.

Vanaf ongeveer 1500 +- toeren ( met zijkant open ) is hij niet echt meer te horen, 2000+- gaat nog net , maar 2500+ begint het echt een tering herrie te maken. Dus echt waar, je moet het geluid niet overschatten want het is een tering herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
thijszor schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:08:
En tja, als je wilt overclocken is dat een goede motivatie natuurlijk. had je beter meteen in je TS kunnen plaatsen, was duidelijker geweest :)
Zie de tweede zin van mn TS ;) . En nee ik heb em niet aangepast :D
En over het geluid, het is geen simpel "geronk" het is echt een enorme teringherrie waar je je geluid niet zo 1 2 3 bovenkrijgt. Ik kan je het dus enkel aanraden, zoals ik gedaan heb, om er een fancontroller bij te kopen.

Vanaf ongeveer 1500 +- toeren ( met zijkant open ) is hij niet echt meer te horen, 2000+- gaat nog net , maar 2500+ begint het echt een tering herrie te maken. Dus echt waar, je moet het geluid niet overschatten want het is een tering herrie.
Goed, aan de hand van hoe vaak tering voorkomt in dit stukje is het vrij erg ;)
En fancontroller is zeker een optie, maar je kan toch ook via je Mobo/BIOS je fansnelheid bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ligt er maar net aan hoe de ondersteuning vanuit je mobo is,
speedfan gok ik niet op. vind Fancontroller wel cool, en het kost 3/4 tientjes en dan heb je een mooi dingetje.

Maargoed, binnekort kan ik al mijn Fans aansluiten :+ !
Krijg een DimasTech Easy Bench Table V2 vanuit italië hierheen verstuurd :+ allemaal overhead fans etc, dus dan is een fancontroller helemaal welkom, aangezien je het dan denk ik nog luider is ;)

En excuses, erover heen gelezen dan, my fault!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Eén tip: sluit die ventilator niet aan op je mainboard. Die hoge druk fan's vragen veel stroom en sommige borden vinden dat niet cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
G3lderland schreef op maandag 27 april 2009 @ 10:31:
Eén tip: sluit die ventilator niet aan op je mainboard. Die hoge druk fan's vragen veel stroom en sommige borden vinden dat niet cool.
Dank je voor de tip, dit moest ik nog weten.
Jammer dat het dan niet meer softwarematig te reguleren is, maar dat is iets wat ik wel kan opofferen voor de lage temperatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

XanderDrake schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:23:
[...]

Dank je voor de tip, dit moest ik nog weten.
Jammer dat het dan niet meer softwarematig te reguleren is, maar dat is iets wat ik wel kan opofferen voor de lage temperatuur!
Tja, je kan ook gewoon een fancontroller nemen.... (kost je wel een extratje, of zelf eentje maken)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een Delta fan maakt inderdaad een echte teringherrie en daar krijg je je gelui echt niet zomaar overheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hier het geluid van een Delta fan voor de geïnteresseerden:P.
http://www.youtube.com/watch?v=MN_1CLYpnEM&fmt=18

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
i7x schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:37:
Freakin hell! Die Delta is vervelend lawaaierig, maar die tweede... Simpelweg gevaarlijk! Ik denk dat die makkelijk zn eigen gewicht kan dragen als je em naar de grond richt!
Dima_2005 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:08:
Tja, je kan ook gewoon een fancontroller nemen.... (kost je wel een extratje, of zelf eentje maken)
Ik had er nog eentje liggen, dus dat komt wel goed :)
Ik heb alleen minder zin in continue de fanspeed te moeten aanpassen, via je moederbord gaat dat toch makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Om daar even op terug te komen, zo te zien heeft de Ultra Kaze een hele leuke feature:
Another cool feature is the fact that you can run these fans off your 4 molex rails and still hook the speed sensor up to your motherboard. The fans will run at full blast, but you can still monitor the fans speed without pumping all that juice through your mobo.
Dit las ik op Newegg Customer Reviews van de Ultra Kaze.
Dus voor de duidelijkheid, de Ultra Kaze 3000rpm kan zijn elektriciteit nemen van een kabel gekoppeld aan een gewone molex, maar zijn speed sensor (ik neem aan PWM aansturing) kan gewoon aan je mobo gekoppeld worden.
100% software regulatie zonder dat de stroom door je mobo moet gaan, precies wat ik zocht!

Case closed: deze fan wordt gekocht! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
i7x schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:37:
Offtopic: Mijn PC fan op mijn P4 3,4ghz maakt net zo'n teringherrie, niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Weet niet of het al gemeld is.
Maar nog een tipje zet hem goed vast als je er mee gaat spelen bv op het buro oid.

scores hier zo ver zijn: :+
1 gebroken duim nagel
1 gebroken wijsvinger nagel en een snee in mijn vinger
en dit alles van een 80x40mm delta :X
en good luck met het geluid van die 120mm die 80 is al niet om aan te horen hahaha.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Laatst online: 26-03 14:02
des te groter des te stiller dus ik snap die opmerking niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij delta geldt dat niet.. groter = meer lucht = meer herrie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Groter zou stiller zijn, omdat hij dan voor dezelfde luchtverplaatsing minder hard hoeft te draaien. Dat geldt voor een delta fan dus niet.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Laatst online: 26-03 14:02
wat een takkenherie maken die dingen...zou ik echt niet in m'n pc willen hebben joh:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Waterkoeling ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
TKing schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:21:
Groter zou stiller zijn, omdat hij dan voor dezelfde luchtverplaatsing minder hard hoeft te draaien. Dat geldt voor een delta fan dus niet.
Ik dacht ook heel lang: Hoe groter, hoe beter. Groter = meer luchtverplaatsing = betere koeling.

Maar na verschillende reviews te lezen, die diep in de materie gingen, blijkt dus dat "static air pressure" belangrijk is voor de koel-eigenschappen van een ventilator. Een goede uitleg staat hiero. De Ultra Kaze heeft een goede Static pressure op een hele range van RPMs, dus hij is beter (duh) op 3000rpm maar ook op 1800rpm. Op 1800 toeren per minuut maakt de fan niet eens zo veel geluid, maar zijn druk-distributie over en na de heatsink is wel véél beter dan een low-noise 1600rpm fan.

Pagina: 1