lokaal- en internetverkeer niet gelijkmatig verdeeld

Pagina: 1
Acties:

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-03 19:49

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Topicstarter
wellicht een eenvoudig antwoord op mijn vraag, maar google en de search maakten mij niet veel wijzer.
ik heb bv. gezocht op load balancing wat als leek als een concept klinkt alsof het op mij betrekking heeft, maar naar het schijnt is dat een windows server feestje en niet op mij van toepassing.

mijn thuisnetwerk ziet er als volgt uit:
de livebox(modem/router) verbindt via wifi 2 macbooks (10.5.6) en een mac mini (10.5.6) met elkaar en het internet.
wanneer ik op de mini iets aan het downloaden ben en lokaal iets van de ene computer naar de andere wil versturen heeft dit tot gevolg dat het internetverkeer tot 0,00KB/s wordt gereduceerd. hetzelfde geldt wanneer ik d.m.v. remote desktop het scherm van de mini overneem om bv. de download-queue te bekijken. de transfer snelheid zakt als een pudding in elkaar.

ik verwacht hier eigenlijk een 'eerlijkere' verdeling van de beschikbare bandbreedte maar volgens mij is het lokale netwerkverkeer in mijn situatie de dominante, en slurpt alle bandbreedte op.
valt hier iets tegen te doen?

bedankt alvast voor de eventuele hulp!

Discogs

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-03 13:56

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik gok dat je wifi dan helemaal vol zit.

Heb je al een keer je beeld overgenomen met VNC ofzo? En heb je wel een goede snelle verbinding op alle wifi's?

Verwijderd

Is die mini ook via wifi aangesloten? Zo ja, probeer die eens met een kabel aan te sluiten om te zien of dat de situatie verbeterd?

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 14:16
Je hebt een probleem met je apparatuur, 'dit hoort niet'. Er is iets mis met instellingen op de apparaten of de apparatuur zelf. Wellicht kan je hier de netwerk (ip) instellingen copy/pasten van beide machines.

Het goede nieuws: je hebt in ieder geval geen load balancer nodig :)

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
bedankt voor alle snelle reacties tot nu toe!

ik zit nu op m'n werk, dus de exacte instellingen moeten tot vanavond wachten...
wat ik wel weet is dat DHCP op de livebox is uitgezet en dus alle apparaten een statisch IP hebben.
individueel hebben alle computers (nadat ik van kanaal geswitched ben op de livebox) geen problemen meer met de internet- en lokale verbindingen.

@ swtimmer: volgens mij gebruikt apple remote desktop standaard al VNC. is dit ook wat jij bedoelt? of bedoel je het gebruiken van een andere viewer?

Discogs

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-03 13:56

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Nerpissad schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:19:
bedankt voor alle snelle reacties tot nu toe!

ik zit nu op m'n werk, dus de exacte instellingen moeten tot vanavond wachten...
wat ik wel weet is dat DHCP op de livebox is uitgezet en dus alle apparaten een statisch IP hebben.
individueel hebben alle computers (nadat ik van kanaal geswitched ben op de livebox) geen problemen meer met de internet- en lokale verbindingen.

@ swtimmer: volgens mij gebruikt apple remote desktop standaard al VNC. is dit ook wat jij bedoelt? of bedoel je het gebruiken van een andere viewer?
Als dat zo is zou je even kunnen kijken naar compressie en kleuren. Wie weet stuur je nu wel te "goed" beeld heen en weer waardoor je hele wifi vol zit!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je trefwoord is niet load-balancing maar QoS. Ondersteund je router zoiets?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
DiedX schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:41:
Je trefwoord is niet load-balancing maar QoS. Ondersteund je router zoiets?
schijnbaar ondersteund de livebox wel QoS, maar ik ben dat eerlijk gezegd nog niet direct tegengekomen op de config pagina van de router. wordt dit ook wel eens anders genoemd? en zo ja, welke mogelijkheden zijn hiervoor? is het een kwestie van aan danwel uitzetten of toch wat complexer dan dat?
ik zal vanavond als ik thuis ben even kijken of ik QoS teug kan vinden.

Discogs

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
ik heb geprobeerd om iets over QoS te achterhalen op m'n livebox-configpagina en m.b.v. google, maar zonder succes. wel ving ik hier en daar op dat QoS vooral nuttig is i.c.m. VoIP en bellen (ik heb nl. ook telefonie van orange/online welke ik niet gebruik). de problemen doen zich dan ook niet voor terwijl er gebeld wordt.

Discogs

Pagina: 1