Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kans op beeldhaperen bij webcam klein houden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een webcam aanschaffen om onze dochter met haar opa en oma te laten chatten/cammen.
Ik ken de specs niet van hun pc, en ik ben niet zeker van de snelheden van mijn eigen internetverbindingen.

Ik wil dus de kans op beeldhaperingen enzo zo klein mogelijk houden. Is het daarom verstandig om me te beperken tot webcams met een resolutie van 640x480 en max 25/30 frames per seconde?
Want het is toch zo dat hoe groter de resolutie en het aantal fps, hoe meer data er verstuurt wordt, hoe groter de kans dat ik tegen de limieten van mijn en hun verbinding aanloop en het beeld hakkelig wordt?

Thanks!
Sander.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso kun je de reso instellen van die dingen via het programma. Dus je kunt makkelijk een wat lagere fps pakken, al kan de cam meer aan.

Verder zullen webcams niet bijzonder veel bandbreedte nodig hebben, maar dat staat meestal wel aangegeven. Even checken wat voor internetlijntje je hebt is natuurlijk wel makkelijk (en dat is makkelijk te doen door even een speedtestje te draaien).

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff een speedtestje laten draaien door de andere partij.
Hun Download is 149 KByte/sec (+/- 1200 kbps).
Hun Upload is 28 KByte/sec (+/- 225 kbps).

Eigenlijk is nu de vraag, zullen zij onze webcam beelden lekker kunnen ontvangen?
Zullen zij zelf webcam beelden kunnen versturen die wij een beetje normaal (zonder al te veel haperingen) kunnen zien? (onze snelheden liggen vele malen hoger dan die van hun)
En heeft het dus zin om een webcam te kopen die een lagere resolutie en framerate heeft? (zodat er zo min mogelijk beeldstoringen optreden)

Bedankt maar weer,
Sander.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het maakt dus niet uit of je nu een webcam koopt met hoge resolutie en/of framerate. Die kun je altijd naar beneden bijstellen.
28KB/s upload is niet bijzonder veel, maar als je de resolutie laag houdt (en evt genoegen neemt met 15fps) is het te doen. Haperingen kun je altijd wel krijgen, als de verbinding inzakt of er natuurlijk meerdere dingen op die lijn gebeuren, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je continu haperingen hebt.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:44:
28KB/s upload is niet bijzonder veel, maar als je de resolutie laag houdt (en evt genoegen neemt met 15fps) is het te doen. Haperingen kun je altijd wel krijgen, als de verbinding inzakt of er natuurlijk meerdere dingen op die lijn gebeuren, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je continu haperingen hebt.
Mijn ervaring met een verbinding met deze snelheid is toch echt wel dat je voor een videobelletje de volgende zaken absoluut moet hebben:
- een webcam
- een chat app (i.e. skype, msn, o.i.d.)
- draconische maatregelen tegen iedereen die tijdens jouw videobelletje iets met het internet wil doen
- een voorliefde voor dia shows

Dit gaat hoe dan ook nooit heel erg vloeiend lopen. Als je de resolutie en frames per seconde laag houdt kun je er oop zich vrij aardig mee videobellen, maar verwacht niet dat haperingen een uitzondering zullen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, ik zit met dochter in Delft (met een goede up-en download snelheid), opa en oma zitten in frankrijk (met een upload van 28 kbyte/sec en een download van 149kbyte/sec).
28kbyte/sec is idd niet veel, maar dat is de upload snelheid van hun. Het gaat bij hun toch om de download snelheid als ze onze beelden willen zien? Is 149kbyte/sec dan nog steeds zo laag dat het eigenlijk ondoenlijk is om een beetje goed en vloeiend beeld te krijgen?

Is een Logitech Quickcam Pro 9000 een betere keuze (met omlaag bijgestelde resolutie/framerate) dan een Logitech Quickcam Pro 5000 (die zelf al een lagere resolutie/framerate heeft)?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijk, 150KB/s zal genoeg zijn, maar ik ga er vanuit dat je dochter opa en oma ook wil zien. Dus dan is de upload van belang.

En een quickcam is wel erg aan de prijs. Ik zou zelf gewoone en sweex halen voor een tientje. Die zijn nog niet eens zo heel slecht. Tenzij je het ding voor meer wil gaan gebruiken dan alleen webcammen (dus er ook fotos mee wil maken enzo).

Verwijderd

Topicstarter
Enorm bedankt voor de reacties.

Nog een vraagje, wat is nou de gangbare grootheid, is dat KB/s in de zin van kilo-bytes of kilo-bits?

Verwijderd

Ik ben dan wel weer fan van quickcams of vergelijkbare Microsoft cameraatjes, omdat mijn ervaring toch is dat de belichting e.d. niet optimaal is in de modale computerkamer - zeker niet bij mensen die er weinig gebruik van maken en daar dus niet over nadenken. Cheap-ass cameraatjes hebben vaak minder goeie kwaliteit in sub-optimale omstandigheden dan de "A merken" waar toch weer wat meer geld is gestoken in behoorlijke hardware die ook bij TL licht of gewoon slecht licht nog ene beetje schappelijke kwaliteit toont.
Voor die paar tientjes koop je dan wel betere beeldkwaliteit (maar je bandbreedtegebruik blijft daar gelijk bij - dat ligt vooral aan de gekozen chat app). Of je dat ook een paar tientjes waard vind is nogal persoonsgebonden. Terw_dan alvast niet, ik weer wel. waarbij opgemerkt moet worden dat ik dan vind dat ik gelijk heb :+

KB zijn kilobytes. Kb zijn kilobits. voor internet snelheden gebruiken we Kb (of kb, als je de b klein schrijft kan de k ook wel ;) )
Als je erbij zegt dat het om bytes gaat ipv bits, kun je dat natuurlijk ook gebruiken - we snappen je wel :)

edit:
Ik laat me net wat invallen. Ik heb van de maand een tiental webcammetjes besteld voor notebook gebruikers icm MS Communicator 2K7 R2, en toen viel me bij ARP.com dit ding op:

Microsoft Lifecam VX-700
13.20 netto
2.51 MwSt.
15.71 brutto*

ik heb ivm een microfoontje in de webcam en het feit dat ie door KMS goedgekeurd moet zijn voor OCS 2k7 R2 de livecam 4000 besteld, maar zo te zien koop je voor 15 piek dezelfde camera zonder mikrofoontje en zonder MS stempeltje "OK voor OCS"...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 13:54 ]

Pagina: 1