Van de Belastingdienst website over de btw-aangifte:
Wanneer bent u ondernemer voor de btw?
Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer zijn voor de btw. Voor de btw bent u ondernemer als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. U kunt uw activiteiten uitoefenen in de vorm van een eenmanszaak, een maatschap, een bv of een nv. Voor de btw maakt het niet uit in welke rechtsvorm u uw bedrijf of beroep uitoefent.
en:
Vooral als iemand pas voor zichzelf is begonnen of als freelancer werkt, is het wel eens onduidelijk of hij voor de btw ondernemer is en dus btw moet berekenen. Maar zelfs als iemand ondernemer is, hoeft hij misschien geen btw te betalen. Bijvoorbeeld als:
- het te betalen bedrag aan btw gering is
Meer informatie hierover vindt u in het onderdeel De kleine-ondernemersregeling voor de btw en in de brochure 'Vermindering van btw voor kleine ondernemers'. U kunt deze brochure downloaden.
- er een btw-vrijstelling van toepassing is
Meer informatie hierover vindt u in het onderdeel Vrijstelling van btw.
Twijfelt u of u btw moet berekenen? Bel dan de BelastingTelefoon.
Informatie over de 'kleine-ondernemersregeling':
De kleine-ondernemersregeling voor de btw
Voor ondernemers die per saldo weinig btw hoeven te betalen, is er de kleine-ondernemersregeling. Toepassing van die regeling kan betekenen dat u minder (of zelfs helemaal geen) btw hoeft te betalen of dat u ontheffing van uw administratieve verplichtingen voor de btw kunt vragen. Zo'n ontheffing houdt onder meer in dat u geen aangifte meer hoeft te doen. U moet wel uw facturen bewaren voor een eventuele controle. Er gelden 4 voorwaarden voor de kleine-ondernemersregeling:
U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar € 1.883 of minder btw.
U hebt een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma. Bij een samenwerkingsverband geldt dat de deelnemers geen rechtspersonen mogen zijn.
U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw, zoals het regelmatig boeken van de ontvangsten en het bewaren van uw facturen.
Uw onderneming is in Nederland gevestigd (deze voorwaarde geldt niet als u als buitenlandse ondernemer uitsluitend in Nederland prestaties verricht).
Hoe groot de belastingvermindering is, hangt af van het btw-bedrag dat u in een jaar zou moeten betalen.
Er staat een tabel op de site die aangeeft dat je bij €1345 euro of minder aan btw, geen btw hoeft te betalen.
Ik had voor mezelf een berekening gemaakt van wat ik in een jaar aan anderen verkoop:
20 pc's of laptops (ook gebruikte) á 300 euro gemiddeld (vaak nieuwe budget pc's zonder scherm) = 6000 euro. 19% btw daarvan komt op ruim 1100 euro, maar dus nog onder de grens van 1345 euro.
Dus als ik daaronder blijf, hoef ik in ieder geval geen btw te betalen.
De controle of ik daaronder gebleven ben kan ik aan het einde van een jaar uitvoeren.
Ik ben nu alleen heel benieuwd naar het volgende:
Als ik geen btw hoef te betalen, ontvang ik dan wel een btw-nummer van de Belastingdienst? Dat staat altijd netjes op een factuur.
Mag ik het btw-bedrag vermelden op de factuur ondanks dat ik geen btw hoef te betalen? Als iemand het btw-bedrag wil aftrekken, moet het wel vermeld zijn.
Daar moet ik dus nog verder naar zoeken, of de Belastingdienst bellen.
[
Voor 50% gewijzigd door
ByteDelight op 15-06-2009 11:02
]