Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:39

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik verkoop wel eens PC's en andere hardware aan collega's en kennissen.

Vaak wil ik niet prijsgeven wat ik heb betaald, maar men wil uiteraard wel een bon voor garantie.
Nu zou ikzelf wel een rekening willen opstellen waar ook iets over de garantie gezegd wordt, maar is dat rechtsgeldig?

Ik ben momenteel niet ingeschreven bij de Kvk of bij de Belastingdienst als ondernemer (in het verleden wel geweest), en ik vraag me af of dat nodig is om garantie te kunnen bieden.

Is een rechtsvorm zoals die je bij de Kvk opgeeft is misschien noodzakelijk om garantie te kunnen bieden?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Alle ZZP'rs zijn vanaf 1 juli 2008 verplicht zich te registreren bij de KVK. ( geldklopperij :( )

Voor de verkoop van goederen ben je volgens mij ook verplicht een BTW nummer te hebben. Maar daar kunnen ze je bij de KVK over informeren.

[ Voor 4% gewijzigd door LuCarD op 23-04-2009 10:26 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
LuCarD schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:26:
Alle ZZP'rs zijn vanaf 1 juli 2008 verplicht zich te registreren bij de KVK. ( geldklopperij :( )

Voor de verkoop van goederen ben je volgens mij ook verplicht een BTW nummer te hebben. Maar daar kunnen ze je bij de KVK over informeren.
Maar ik heb ook gelezen dat een rekening maken prima mogelijk is zonder inschrijvingen, want het is dan slechts een afspraak tussen 2 personen / 2 partijen.

De uitzondering in mijn geval is dan dat ik de garantie op me wil nemen (ik heb immers garantie van de winkels waar ik de onderdelen koop), en mag ik dat dan zonder rechtspersoon?

Is het een vraag die ik aan de Kvk kan stellen?

Verwijderd

Als jij die computers verhandelt, dus koopt en weer verkoopt (en dat doe je als je ze duurder verkoopt dan dat je ze gekocht hebt) dan moet je volgens mij een KvK-inschrijving hebben en BTW afdragen. Dat betekent weer dat je geen consument bent als je die computers bij een computerwinkel koopt en daardoor niet onder dezelfde garantievoorwaarden valt als consumenten. Veel van de in het BW beschreven beschermingen van de koper gelden bij consumentenkoop, bij verkoop aan bedrijven kunnen andere voorwaarden gelden.

Kortom, volgens mij het veel handiger om met je "klanten" af te spreken dat zij gewoon de rekening krijgen van het door jou geleverde systeem en dat je daar een bepaald (afgesproken) bedrag bij telt voor assemblage/configuratie.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Maar als ik me inschrijf bij de Belastingdienst, moet ik ook inkomstenbelasting en btw opgeven, terwijl ik nauwelijks bijverdien aan PC's.

Het gaat misschien om enkele tientjes per PC, en dan enkele tientallen per jaar.
Dus hooguit om enkele honderden euro's.
Dat is geen reden om me bij de Belastingdienst in te schrijven.

Ik wil het daarom zeker weten: ben ik verplicht, als ik garantie wil aanbieden, me in te schrijven bij de Kvk en Belastingdienst?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-11 21:19
bverstee schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:46:
Maar als ik me inschrijf bij de Belastingdienst, moet ik ook inkomstenbelasting en btw opgeven, terwijl ik nauwelijks bijverdien aan PC's.

Het gaat misschien om enkele tientjes per PC, en dan enkele tientallen per jaar.

Ik wil het daarom zeker weten: ben ik verplicht, als ik garantie wil aanbieden, me in te schrijven bij de Kvk en Belastingdienst?
Als het maar om enkele tientjes gaat per pc waarom dan zo moeilijk doen?

Bestel een pc, laat die persoon voor wie die is betalen en reken een paar tientjes voor afconfigureren.

Hoef je nergens moeilijk over te doen met de belastingdienst en de KVK.

Tevens heeft de persoon voor wie de pc is dan een bon en de garantie is meteen ook goed geregeld _/-\o_

Verwijderd

Als je het niet bedrijfsmatig doet je je niet per se in te schrijven bij het Handelsregister, is alleen maar gedoe. Maak je er je bedrijf van, dan wel. Overigens heeft de rechtsvorm en een eventueel inschrijving in het Handelsregister niets te maken met garantie, je kunt altijd 'garantie' verlenen, ook als privé-persoon. Pas wel op wat je overeenkomt en zorg ervoor dat duidelijk is wát de garantie is (is ook bij professionele partijen vaak niet duidelijk).

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

Garantie is natuurlijk alleen maar een afspraak tussen verkoper en koper dat je op een papiertje kan vastleggen. Dus lijkt me geen enkel probleem om dat aan te bieden - je haalt jezelf er wel een hoop ellende mee op je rug. Wat doe je als de onderdelen die je in elkaar hebt gezet om een of andere reden niet stabiel draaien, of om een of andere reden elke keer na 1 maand defect raken. Dan blijf je bezig onder je 'garantie' terwijl je er toch behoorlijk wat tijd in steekt (of reken je dan een uurprijs terwijl de onderdelen 'gratis' vervangen worden onder garantie?). Wat doe je wanneer jij wel garantie bied maar de shop waar je de onderdelen vandaan hebt jouw claim van de tafel veegt? Jij hebt dan een verplichting staan tegen over je 'klant' terwijl je leverancier niet meewerkt, maak je dit jouw probleem of schuif je het door naar de 'klant'.
Daarnaast maak je voor jezelf wel een verplichting om die garantie te leveren voor x periode na de verkoop. Stel je komt 1 of 2 jaar overeen, wat doe je dan als je besluit om met deze activiteiten te stoppen, dan zit je max nog x periode vast aan je belofte/overeenkomst om garantie te verlenen (terwijl je er op dat moment waarschijnlijk er totaal geen zin meer in hebt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:30:
Wat doe je als de onderdelen die je in elkaar hebt gezet om een of andere reden niet stabiel draaien, of om een of andere reden elke keer na 1 maand defect raken.
Als het om collega's of kennissen (zelden aan vreemden) dan stel ik het juist op prijs als ze naar mij toekomen als ze een (hardwarematig) probleem hebben.

Dat doe ik als hobby: net als met een oude auto vind ik het ook een sport om een PC zo vlot en soepel mogelijk te laten lopen, niet alleen bij mezelf, maar ook bij anderen. Mensen stellen dat echt op prijs als je dat voor ze doet, en vaak krijg je daar (in natura of liquide middelen) wel iets voor terug.
Wat doe je wanneer jij wel garantie bied maar de shop waar je de onderdelen vandaan hebt jouw claim van de tafel veegt?
Wat bedoel je? Als ik mn onderdelen bij een winkel koop heb ik daar gewoon garantie.
Nog nooit problemen gehad met de winkels waar ik onderdelen haal. Voor hun ben ik gewoon een (vaste) klant met dezelfde rechten als een 'af en toe' klant.
Daarnaast maak je voor jezelf wel een verplichting om die garantie te leveren voor x periode na de verkoop.
Volgens mij ligt het er maar helemaal aan wat ik dan op de overeenkomst zet.
Alle onderdelen in PC's hebben tegenwoordig in ieder geval één jaar garantie.
Dus ik zet dan op de rekening: "Garantie: 1 jaar of langer indien de fabrikant van een onderdeel langere garantie biedt" ofzo.

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Je moet hoe dan ook inkomstenbelasting betalen over die enkele honderden euro's. Het is niet zo dat als je geen KvK inschrijving en BTW-nummer dat je dan geen belasting hoeft te betalen (dan schrijf ik me namelijk vandaag nog uit bij de KvK ;))

Overigens is het zo dat zodra je een BTW-nummer hebt je niet alleen BTW moet afdragen maar ook BTW kan verrekenen. Het kan dus voorkomen dat je een aantal keren BTW terugkrijgt (als je meer BTW hebt betaald dan hebt ontvangen).

Nu ook met Flickr account

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
bverstee schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:31:
De uitzondering in mijn geval is dan dat ik de garantie op me wil nemen (ik heb immers garantie van de winkels waar ik de onderdelen koop ...
Denk je dat? Ik denk van niet - de standaard garantie van winkels is namelijk een consumentengarantie. Jij bent geen consument maar een handelaar(tje). Jij moet dus de 2 jaar consumentengarantie geven.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41
MSalters schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:40:
[...]

Denk je dat? Ik denk van niet - de standaard garantie van winkels is namelijk een consumentengarantie. Jij bent geen consument maar een handelaar(tje). Jij moet dus de 2 jaar consumentengarantie geven.
hoe kom je bij 2 jaar consumentengarantie?
1 Nederland is het nog steeds 1 jaar garantie. Wel heeft een product een bepaalde verwachte levensduur waarin de verkoper ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Die paar honderd euro wil je opgeven aan de belastingdienst, nou dat zou ik niet doen, ik weet nog wel een aantal aftrekposten, zoals telefoonkosten die je maakt voor de verkoop, inkt en papier voor de garantievoorwaarden etc.. als je pc gaat wegbrengen, 19 cent per km. Ok je zal er dan vast nog wel wat aan overhouden, maar niet zo heel veel meer. Blijft hobby voor je. En als je nog even verder gaat denken, kan je nog wel wat meer kosten verzinnen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:26
Ik ben zelf zzp-er geweest, wat een ellende met allerlei administraties zeg, ik was echt veel tijd er aan kwijt en verdiende zo niks meer. Heb mijn bedrijfje gestaakt(het liep toch niet) en mocht ik nog iets bijverdien, kan je dat als freelancer invullen op je jaarlijkse belastingsformulier/aangifte.

• MSalters
Driek schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:58:
[...]
hoe kom je bij 2 jaar consumentengarantie?
1 Nederland is het nog steeds 1 jaar garantie. Wel heeft een product een bepaalde verwachte levensduur waarin de verkoper ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft.
Klopt, 1 jaar is 1 jaar. Open deur. Alleen, dat mag je geven op een krop sla. TS heeft het over duurzame goederen (in casu PCs). Daar heeft de EU gesteld dat er bij consumentenkoop tenminste 2 jaar garantie gegeven moet worden. Nederland heeft vervolgens gemeldt dat de Nederlandse wet al een dergelijke garantie eist gedurende de redelijkerwijs te verwachten levensduur, wat voor duurzame goederen dus >= 2 jaar is.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

MSalters schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 17:09:
[...]

Klopt, 1 jaar is 1 jaar. Open deur. Alleen, dat mag je geven op een krop sla. TS heeft het over duurzame goederen (in casu PCs). Daar heeft de EU gesteld dat er bij consumentenkoop tenminste 2 jaar garantie gegeven moet worden. Nederland heeft vervolgens gemeldt dat de Nederlandse wet al een dergelijke garantie eist gedurende de redelijkerwijs te verwachten levensduur, wat voor duurzame goederen dus >= 2 jaar is.
De EU stelt het nét iets anders. De relevante EU-richtlijn schrijft voor dat een vordering tegen een verkoper omdat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd, niet eerder mag verjaren dan na twee jaar ná aanschaf. Dat is wel iets fundamenteel anders.

Overigens is het mij niet bekend dat Nederland een principieel standpunt heeft ingenomen over de termijn waarvan je bij duurzame goederen mag verwachten dat ze deugdelijk blijven werken. Heb je een bron voor me? Dat roept nl. onmiddellijk allerlei vragen bij mij op, met name wat een 'duurzaam' product is. Een koelkast, een balpen, een Wii?

Een van de dingen waar we ons eerder zorgen over moeten gaan maken is de op handen zijnde harmonisering van het EU-consumentenrecht. Straks krijgen we op al onze producten niet alleen minimaal, maar ook maximaal twee jaar garantie. Met andere woorden, de koelkast die er na 2.5 jaar mee ophoudt, kun je weggooien, wellicht tenzij de fabrikant je meer garantie geeft. Maar een afdwingbaar recht op grond van de wet heb je dan niet meer.

• MSalters
Uit m'n hoofd kun je dat standpunt terugvinden in het MvT bij de Nederlandse invoeringswet voor de Europese richtlijn.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap je probleem maar eigenlijk als je het simpel wilt houden en er geen bedrijf van wil maken kan je het beste gewoon open kaart spelen met je klant. En zullen ze het moeten doen met jouw woord datje een jaar garantie geeft, maak desnoods een papiertje waar het op staat. Mochten ze dat niet willen dan zou ik die ook niet als klant willen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Je moet al je inkomsten bij de belasting opgeven, of je ze nu als Winst Uit Onderneming of Resultaat Overige Werkzaamheden maakt. Het verschil is dat je de eerste opgeeft bij vraag 1a, de tweede bij 1e (uit het blote hoofd, heb al 5 jaar geen T-biljet meer ingevuld).

BTW hoef je alleen op te geven als de belastingdienst je expliciet aanmerkt als ondernemer voor de omzetbelasting, en dan nog is het vrijgesteld tot 1345 euro (KOR) en daarmee voordelig om gebruik van te maken - zonder BTW-nummer mag je namelijk geen BTW in rekening brengen, met BTW-nummer mag je het tot 1345 houden (of tot 1800-nogwat een percentage ervan) en BTW over voorinkoop verrekenen.

Professionele website nodig?

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Ik heb de KvK enkele vragen gesteld en de volgende reactie ontvangen, die ik nog gedetailleerd moet doornemen om daar mijn beslissingen op te baseren:
Geachte heer Versteeg,

Wij hebben uw vraag via de website ontvangen.

U hebt verschillende vragen i.v.m. het adviseren over en assembleren van computers.
In het algemeen kun je zeggen dat als iemand een hobby uitoefent daar geen inschrijving voor nodig is bij de Kamer van Koophandel en/of belastingdienst.
De grens is echter lastig aan te geven. Voor wat betreft de inschrijving zijn er diverse criteria.
Deze criteria vindt u hier (http://www.kvk.nl/regio/b...riavooreenonderneming.asp).

U geeft aan jaarlijks ongeveer 1000,-- euro over te houden. Als u hiervoor een omzet van bijvoorbeeld 6000 moet halen, dan is dat wel redelijk bedrijfsmatig voor wat betreft de inschrijving.

Een ander verhaal is de btw. De belastingdienst bepaalt of ze vinden dat u btw-plichtig bent. Ik raad u dan ook aan deze vraag voor te leggen aan de belastingdienst (0800-0543). Uw inkomsten moeten in elk geval worden opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden aan het eind van het jaar via uw aangifte inkomstenbelasting.

U kunt zelf kwitanties uitschrijven. Normaal gesproken moet op een factuur een kvk-nummer en een btw-nummer worden vermeld, maar dat is dus afhankelijk van uw omzet en de mening van de belastingdienst.

Op de website van de Consumentenautoriteit staat over garantie het volgende vermeld:

Een klant kan u aanspreken op gebreken aan een product dat bij u is gekocht. U bent dan verplicht het probleem voor de klant op te lossen, bijvoorbeeld door het product te (laten) repareren of het te vervangen. U mag de klant dus nietdoorverwijzen naar de fabrikant. U kunt naderhand zelf wel bij de fabrikant aankloppen, maar daar heeft uw klant niets mee te maken. De consument mag u altijd aanspreken op uw wettelijke verplichting om gebreken aan een product te verhelpen.

Garantie fabrikant

Soms verleent een fabrikant garantie, maar dit is niet verplicht. De fabrikant is vrij om zijn eigen garantievoorwaarden op te stellen. De klant heeft met u een overeenkomst gesloten en zal dus altijd bij u mogen aankloppen. En ook als er alleen fabrieksgarantie geldt, bent u de aangewezen partij om het probleem voor de klant op te lossen. Een consument kan namelijk altijd een beroep doen op zijn wettelijke recht op een deugdelijk product.

Na de garantietermijn houden uw verplichtingen niet op. Want na de garantietermijn komen de wettelijke rechten van de consument weer in beeld. Hij heeft dan nog steeds recht op een deugdelijk product en kan u aanspreken als zich gebreken aanhet product voordoen die hij bij normaal gebruik van het product nog niet hoefde te verwachten.

Met andere woorden: U kunt de garantie niet afschuiven op een andere partij.

Ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Informatie van de KvK site:
Criteria voor eenmanszaken ... :

In de beleidsregel zijn voor eenmanszaken, verenigingen, stichtingen, overheidsinstellingen en kerkgenootschappen de criteria voor de omzetbelasting (BTW) als uitgangspunt genomen. Oftewel:

- Worden er goederen en/ of diensten geleverd?
- Wordt er een meer dan symbolische vergoeding voor gevraagd?
- Wordt er deelgenomen aan het (normale) economische verkeer?
- Is er een organisatie van arbeid en kapitaal?
- Is er sprake van geregelde deelname aan het economische verkeer (duurzaamheid)?
- Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)?
- Bestaat de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten?

Als aan deze criteria wordt voldaan is sprake van een inschrijfplichtige onderneming, tenzij bepaalde elementen uit de definitie in artikel 2 Handelsregisterbesluit ontbreken. Zo drijft een overheidsorganisatie, een vereniging of een stichting geen onderneming met als doel het behalen van materieel voordeel.
Conclusie: ik voldoe aan deze vereisten, ook al is het aantal transacties maar gering.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteDelight op 15-06-2009 10:58 ]

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Van de Belastingdienst website over de btw-aangifte:
Wanneer bent u ondernemer voor de btw?

Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer zijn voor de btw. Voor de btw bent u ondernemer als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. U kunt uw activiteiten uitoefenen in de vorm van een eenmanszaak, een maatschap, een bv of een nv. Voor de btw maakt het niet uit in welke rechtsvorm u uw bedrijf of beroep uitoefent.
en:
Vooral als iemand pas voor zichzelf is begonnen of als freelancer werkt, is het wel eens onduidelijk of hij voor de btw ondernemer is en dus btw moet berekenen. Maar zelfs als iemand ondernemer is, hoeft hij misschien geen btw te betalen. Bijvoorbeeld als:

- het te betalen bedrag aan btw gering is
Meer informatie hierover vindt u in het onderdeel De kleine-ondernemersregeling voor de btw en in de brochure 'Vermindering van btw voor kleine ondernemers'. U kunt deze brochure downloaden.

- er een btw-vrijstelling van toepassing is
Meer informatie hierover vindt u in het onderdeel Vrijstelling van btw.

Twijfelt u of u btw moet berekenen? Bel dan de BelastingTelefoon.
Informatie over de 'kleine-ondernemersregeling':
De kleine-ondernemersregeling voor de btw
Voor ondernemers die per saldo weinig btw hoeven te betalen, is er de kleine-ondernemersregeling. Toepassing van die regeling kan betekenen dat u minder (of zelfs helemaal geen) btw hoeft te betalen of dat u ontheffing van uw administratieve verplichtingen voor de btw kunt vragen. Zo'n ontheffing houdt onder meer in dat u geen aangifte meer hoeft te doen. U moet wel uw facturen bewaren voor een eventuele controle. Er gelden 4 voorwaarden voor de kleine-ondernemersregeling:

U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar € 1.883 of minder btw.
U hebt een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma. Bij een samenwerkingsverband geldt dat de deelnemers geen rechtspersonen mogen zijn.
U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw, zoals het regelmatig boeken van de ontvangsten en het bewaren van uw facturen.
Uw onderneming is in Nederland gevestigd (deze voorwaarde geldt niet als u als buitenlandse ondernemer uitsluitend in Nederland prestaties verricht).
Hoe groot de belastingvermindering is, hangt af van het btw-bedrag dat u in een jaar zou moeten betalen.
Er staat een tabel op de site die aangeeft dat je bij €1345 euro of minder aan btw, geen btw hoeft te betalen.

Ik had voor mezelf een berekening gemaakt van wat ik in een jaar aan anderen verkoop:
20 pc's of laptops (ook gebruikte) á 300 euro gemiddeld (vaak nieuwe budget pc's zonder scherm) = 6000 euro. 19% btw daarvan komt op ruim 1100 euro, maar dus nog onder de grens van 1345 euro.

Dus als ik daaronder blijf, hoef ik in ieder geval geen btw te betalen.
De controle of ik daaronder gebleven ben kan ik aan het einde van een jaar uitvoeren.

Ik ben nu alleen heel benieuwd naar het volgende:
Als ik geen btw hoef te betalen, ontvang ik dan wel een btw-nummer van de Belastingdienst? Dat staat altijd netjes op een factuur.
Mag ik het btw-bedrag vermelden op de factuur ondanks dat ik geen btw hoef te betalen? Als iemand het btw-bedrag wil aftrekken, moet het wel vermeld zijn.
Daar moet ik dus nog verder naar zoeken, of de Belastingdienst bellen.

[ Voor 50% gewijzigd door ByteDelight op 15-06-2009 11:02 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ja, BTW-nummer is gekoppeld aan het feit dat je BTW-plichtig bent. Dat je het vervolgens niet hoeft af te dragen (of liever gezegd terugkrijgt aan het eind van het jaar) is daar niet boeiend voor.

Als je BTW-plichtig bent moet je het vanzelfsprekend altijd in rekening brengen (daarom is het plichtig en zo).

KOR krijg je in principe naderhand terug. Het heeft dus nul invloed op je dagelijkse zaken waarin je gewoon altijd 19% moet rekenen.

Professionele website nodig?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

bverstee schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:50:
Ik had voor mezelf een berekening gemaakt van wat ik in een jaar aan anderen verkoop:
20 pc's of laptops (ook gebruikte) á 300 euro gemiddeld (vaak nieuwe budget pc's zonder scherm) = 6000 euro. 19% btw daarvan komt op ruim 1100 euro, maar dus nog onder de grens van 1345 euro.
Je mag ook de voorbelasting (= BTW die jouw onderneming aan anderen betaalt, bijv. tijdens inkoop) er ook nog vanaf trekken. Dus je factureert wellicht 1140 euro btw, maar als je voor die 6000 euro omzet zo'n 4500 euro aan inkoop hebt gedaan, dan heb je ook al 855 euro btw betaald aan je leveranciers, dus dan hoef je nog maar €285 te betalen, waardoor je dus zéker onder de grens blijft.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
eamelink schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:42:
[...]

Je mag ook de voorbelasting (= BTW die jouw onderneming aan anderen betaalt, bijv. tijdens inkoop) er ook nog vanaf trekken. Dus je factureert wellicht 1140 euro btw, maar als je voor die 6000 euro omzet zo'n 4500 euro aan inkoop hebt gedaan, dan heb je ook al 855 euro btw betaald aan je leveranciers, dus dan hoef je nog maar €285 te betalen, waardoor je dus zéker onder de grens blijft.
Ja natuurlijk, nog helemaal geen rekening mee gehouden.

Dus kortom: mijn activiteiten neigen naar een eenmanszaak, dus inschrijven bij KvK, Belastingdienst inclusief btwnummer, maar zeer waarschijnlijk hoef ik geen btw te betalen, alleen inkomstenbelasting.

Ik ben tevreden met de info.
Op naar de KvK.

Pagina: 1