Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Achteraf onterecht rijlessen gehad, geld terug?

Pagina: 1
Acties:

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Rare titel denk ik.

Ik ben erachtergekomen dat ik geen rijexamen mag afleggen omdat ik anti-depressiva slik. Ik wist bij aanvang van de rijlessen niet dat dit een 'verboden' middel was. Er is een lijst met verschillende criteria waaronder, medicijn gebruik - alcohol - drugs - of je onder psychisch toezicht bent etc. En mijn anti-depressiva valt daar most def onder.

Consequentie is dat ik eerst een geschreven verklaring van mijn dokter en een dokter bij het CBR moet aanvragen voordat ik mag rijden.

Ondertussen heb ik 45+ lessen gehad en ben ik 2000 euro verder. Dit komt omdat ik reactief vaak traag reageerde op het verkeer, iets wat maar niet verbeterde. Mijn medicijnen waren de reden. Nu krijg ik te horen dat dit medicijn dus op die lijst staat. Ik zit hier ondertussen ong 5 maanden mee. Ik ben in behandeling voor het reduceren van mijn medicatie.

Mijn vraag is of ik mijn geld terug kan krijgen, op basis van onterecht/onrechtmatig rijlessen gekregen van de rijschool. Klinkt hard, maar het is hun schuld omdat rijinstructeuren de opdracht hebben om in de eerste les dat lijstje door te nemen. Het excuus van mijn leraar was dat hij ervanuit ging dat er niks mis met mij was. Maar ik stond ook onder psychologisch onderzoek, en dat zie je natuurlijk niet aan de buiten kant.

Dat is mijn case, en ik weet zeker dat er rijschool eigenaren en rijles enthousiastelingen rondzwerven op dit forum om mij een sterke case (of een verloren case) te geven.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Als hun idd verplicht ijn dat te vragen denk ik dat je wel een case hebt.
Hoewel je je ook kunt afvragen in heoverre het jouw plicht was om hun dat te melden of dat je had kunnen weten dat dit zo was natuurlijk. Ik neem aan dat er bij je medicatie wel een bijsluiter zit die het hier over heeft?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Verwijderd

tot zover ik weet (in Belgie) teken jij, degene die de cursus volgt, een verklaring dat je medisch geschikt bent om te rijden en indien je dit niet meer bent je verplicht je rijbewijs moet inleveren. Je moet wel een "oogtest" doen op het examen theorie (lijntje lezen vanaf een bepaalde afstand).

• Nielsvr
  • Laatst online: 18-11 13:04
Onterecht is het natuurlijk niet. Je hebt les gehad, en het doel van een les is dat je er iets van op steekt. Deze tijd die in jou gestoken is heeft zijn vruchten afgeworpen, want ik neem aan dat je nu wel weet hoe je degelijk een auto kan besturen.

Ben het met je eens dat de instructeur had moeten vragen of je medicijnen e.d. slikte. Máár jij had ook kunnen bedenken dat je dit misschien had moeten melden. Ik vind het oneerlijk als je dit als argument gaat gebruiken om je rijlessen terug te vorderen, en zou het ook raar vinden als ze dat zouden accepteren. Het staat tenslotte ook in je bijsluiter wat je wel en niet mag doen.

Je hebt geleerd en daarvoor (terecht) betaald, dat je niet mag afrijden doet er niet aan af dat je gewoon les hebt gehad. Dat je niet (snel) anticipeerde op de situatie had bij jou natuurlijk ook een belletje moeten laten rinkelen met een koppeling aan je medicijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielsvr op 22-04-2009 22:02 ]

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Ik weet wel dat ik vor het aanvragen van mijn rijexamen iets van 10 vragen had van; joh, heb jehier last van? Heb je daar last van? bv staar ogen enz.. was verder allemaal nvt.

Staat er niks op de site van het CBR? Volgens mij staan daar ook de richtlijnen en wellicht ook de verantwoordelijke?!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Tja de medicijnen zijn inderdaad reactievertragend, maar daar merk ik helemaal niks van. Het rijden ging ook goed, alleen op dat vlak was geen vooruitgang. Dat had ik echt niet gerelateerd aan de medicijnen, ik merk daar echt niks van :P

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gamo schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:55:
... maar het is hun schuld omdat rijinstructeuren de opdracht hebben om in de eerste les dat lijstje door te nemen.
Van wie hebben ze die opdracht? :)

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Volgens mij zijn de leraren niet volgens het cbr of de wet verplicht die lijst met je door te nemen. Het kan natuurlijk wel een afspraak zijn binnen de rijschool of de organisatie waar zij bij aangesloten zijn. Zijn ze overigens Bovag-lid? Daarnaast is de Eigen verklaring (die dus problemen oplevert) je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de rijschool.

Het is overigens als je er een procedure van maakt, ontzettend lastig vast te stellen welk deel van de lessen nuttig was en welk deel dan eventueel onterecht was. Bovendien is het dus de vraag of je uberhaupt wel in het gelijk gesteld wordt.

Lijkt mij trouwens een heel klein beetje hetzelfde als dat je verstandelijke capaciteiten niet zo ver reiken dat je het theorieexamen kan halen. Zo is er bij mijn oude rijschoolinstructeur een vrouw dat als 80+-lessen heeft gehad, maar ook al 9 keer gezakt is voor het theorieexamen. Dan kan je ook wel achteraf zeggen dat je rijschoolhouder je eerst wel eens op de moeilijkheid van dit examen had mogen wijzen.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
ik krijg nu een beetje het gevoel dat je dacht 'ik wacht wel tot zij het vragen'. Ik neem aan dat je zulke zaken zelf moet verkondigen. Zoals je zelf al aangaf, je kunt het aan de buitenkant niet zien. Ik kan me goed voorstellen dat een rijinstructeur niet kan waarnemen dat je onder invloed van medicijnen bent, je zou toch ook 'standaard' zo kunnen zijn?

Naast wie er fout zat over het vragen/verkondigen van de informatie, heb je wel van de lessen genoten, en deze heeft zeker bijgedragen aan jou rijvaardigheid. Je krijgt tenslotte waar je voor betaald en getekend hebt :P

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
Het doornemen van dat lijstje is meer een kwestie voor de verzekering. De rijinstructeur is namelijk aansprakelijk voor alle acties die een leerling in zijn auto uitvoert. Slecht zicht of medicatie zijn dus dingen die je wel van tevoren van je leerlingen wilt weten...

Interessante case, ben benieuwd wie er juridisch het sterkst staat.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 176% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:37 ]

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Gamo schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:03:
Tja de medicijnen zijn inderdaad reactievertragend, maar daar merk ik helemaal niks van. Het rijden ging ook goed, alleen op dat vlak was geen vooruitgang. Dat had ik echt niet gerelateerd aan de medicijnen, ik merk daar echt niks van :P
staat er niet toevallig in de bijsluiter van je medicatie dat je niet deel mag nemen aan 't verkeer indien van invloed onder 't genoemde product?

volgensmij.... is dat namelijk wel 't geval ;) en dan had je 't gewoon zelf moeten weten. schuld bij iemand anders leggen is altijd wel heel makkelijk, da's zeker 't geval maar dit is volgensmij gewoon een gevalletje van zelf niet hebben opgelet en daarna janke. oftwel trek hier een les uit en leer van deze fout voor de volgende keer dat je ergens aan gaat meedoen wat je (blijkbaar) flink veel geld kost ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

Cocytus schreef op donderdag 23 april 2009 @ 01:38:
[...]

Oftewel, je bent gewoon incompetent. Stop met janken en probeer niet een eerlijke ondernemer van een paar duizend euro te beroven.
^^

Zoiets staat ook in je theorieboeken, met het gebruik van medicijnen. Reactievertragend staat er juist met een gele sticker op. Als je je rijinstructeur hiervoor aansprakelijk probeert te houden (lees:poot eruit draaien) ben je gewoon naief bezig. Ook bij het examen moet je dit verplicht op papier zetten, en zowiezo van te voren al melden bij de rijinstructeur dat je antidepressiva slikt.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Als jij medicijnen slikt waar in de bijsluiter staat dat deze het reactievermogen kunnen beïnvloeden, dan heb je in ieder geval geen poot om op te staan.

Daarnaast heeft de rijschoolhouder geleverd waar je voor betaald hebt: rijles. Dat er een bestuursorgaan is dat vindt dat jij *op dit moment* geen examen mag doen, verandert daar niets aan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Rare titel denk ik.

Ik ben erachtergekomen dat ik geen rijexamen mag afleggen omdat ik anti-depressiva slik. Ik wist bij aanvang van de rijlessen niet dat dit een 'verboden' middel was. Er is een lijst met verschillende criteria waaronder, medicijn gebruik - alcohol - drugs - of je onder psychisch toezicht bent etc. En mijn anti-depressiva valt daar most def onder.

Consequentie is dat ik eerst een geschreven verklaring van mijn dokter en een dokter bij het CBR moet aanvragen voordat ik mag rijden.

Ondertussen heb ik 45+ lessen gehad en ben ik 2000 euro verder. Dit komt omdat ik reactief vaak traag reageerde op het verkeer, iets wat maar niet verbeterde. Mijn medicijnen waren de reden. Nu krijg ik te horen dat dit medicijn dus op die lijst staat. Ik zit hier ondertussen ong 5 maanden mee. Ik ben in behandeling voor het reduceren van mijn medicatie.

Mijn vraag is of ik mijn geld terug kan krijgen, op basis van onterecht/onrechtmatig rijlessen gekregen van de rijschool. Klinkt hard, maar het is hun schuld omdat rijinstructeuren de opdracht hebben om in de eerste les dat lijstje door te nemen. Het excuus van mijn leraar was dat hij ervanuit ging dat er niks mis met mij was. Maar ik stond ook onder psychologisch onderzoek, en dat zie je natuurlijk niet aan de buiten kant.

Dat is mijn case, en ik weet zeker dat er rijschool eigenaren en rijles enthousiastelingen rondzwerven op dit forum om mij een sterke case (of een verloren case) te geven.
Uit nieuwsgierigheid, over welke medicijnen hebben we?

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Verwijderd

Voodat je gaat lessen, moet je toch een Eigen Verklaring (naam kan ook iets anders zijn) invullen. Daar staan zulke vragen op. Ik ben zelfs slechtziend en mag daardoor niet autorijden. Heb toen toch voor de gein eens 2 lessen genomen (ging errug goed volgens de instructeur en zo voelde het ook wel) en zo'n verklaring ingevuld (gewoon eerlijk ingevuld natuurlijk) en het CBR heeft toen duidelijk aangegeven dat ze mijn geval pas willen beoordelen als ik een oogarts heb gevonden, die hiervoor een verklaring wil invullen.

Ik ben aardig mobiel voor mijn "score" qua slechtziendheid en kan ook gewoon brommer of brommobiel rijden. En met een beetje zoeken kan ik vast wel een oogarts vinden die hierin mee wil gaan. Maar desondanks toch maar besloten om er vanaf te zien. Ik wil niet de rest van mijn leven met een schuldgevoel rondlopen als ik iemand zijn kind dood zou rijden (ookal zou ik niet "schuldig" zijn verkeerstechnisch gezien).

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18

Flotter

Pelipper!

[...]
[...]
Hoe zit het daarmee dan? Als je die verklaringen kunt krijgen is er niks aan de hand lijkt me?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:39
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:07:
Voodat je gaat lessen, moet je toch een Eigen Verklaring (naam kan ook iets anders zijn) invullen. Daar staan zulke vragen op. Ik ben zelfs slechtziend en mag daardoor niet autorijden. Heb toen toch voor de gein eens 2 lessen genomen (ging errug goed volgens de instructeur en zo voelde het ook wel) en zo'n verklaring ingevuld (gewoon eerlijk ingevuld natuurlijk) en het CBR heeft toen duidelijk aangegeven dat ze mijn geval pas willen beoordelen als ik een oogarts heb gevonden, die hiervoor een verklaring wil invullen.

Ik ben aardig mobiel voor mijn "score" qua slechtziendheid en kan ook gewoon brommer of brommobiel rijden. En met een beetje zoeken kan ik vast wel een oogarts vinden die hierin mee wil gaan. Maar desondanks toch maar besloten om er vanaf te zien. Ik wil niet de rest van mijn leven met een schuldgevoel rondlopen als ik iemand zijn kind dood zou rijden (ookal zou ik niet "schuldig" zijn verkeerstechnisch gezien).
met ^^ , je hebt ooit een verklaring moeten tekenen aan het begin van je rijlessen welke dingen je wel of niet slikt en dergelijke. Als jij daar ingevult heb dat je dus aan de anti-depressie zit, had je rij instructeur je zoiezo wel iets duidelijk gezien dat het niet kon.

Of wil je nu zeggen dat je nooit zoiets ingevuld heb? :o

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Afhankelijk van welke antidepressiva het zijn en welke indicatie je hebt verbetert de rijvaardigheid juist door gebruik van die middelen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Begintmeta, voorbeelden graag, want alle antidepressiva die ik gezien heb zijn reactievertragend. Lijkt me echt heel sterk dat het reactievebeterend zou zijn.

Anyway, als je rijles neemt krijg je bij de eerste les (of na de eerste paar misschien) een formulier van het CBR waarop jij dient te verklaren dat je geen mankementen hebt of mediceinen gebruikt die je rijgedrag *kunnen* beinvloeden, en dat je geen drugs/alcohol verleden hebt.

Verder staat er altijd op het label van een potentieel rijgedrag beinvloedend middel een knettergele sticker met de melding dat je het beste geen voertuig kan gaan besturen.
Ookal merk jij er niet direct iets van, toch is gevaar aanwezig en mag je geen auto besturen.
Het is zelfs strafbaar omdat het valt onder rijden onder invloed van verdovende middelen.

Dus, nee, je hebt geen poot om op te staan.
Je had zelf op moeten letten wat je hebt ondertekend (lijkt me logisch ook, je tekent toch niet zomaar alles?) en er bij na moeten denken dat je mediceinen gebruikt die verdovend zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
McKaamos schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:52:
Begintmeta, voorbeelden graag, want alle antidepressiva die ik gezien heb zijn reactievertragend. Lijkt me echt heel sterk dat het reactievebeterend zou zijn.
...
De meeste SSRI's hebben nauwelijks invloed op de rijvaardigheid als de periode met de meeste bijwerkingen is verstreken (cat. I volgens de richtlijnen afaik). Ook kan afhankelijk van het ziektebeeld waarvoor het middel is voorgeschreven (dat kan bij antidepressiva natuurlijk niet alleen depressie zijn (hoewel je ze dan misschien geen antidepressiva zou moeten noemen natuurlijk)) de rijvaardigheid verbeteren ('t kan ook geen of een tegengesteld effect hebben (dat laatste lijkt trouwens meestal het geval te zijn). Het verschil tussen een knetterdepressieve patiënt met en zonder medicatie is soms toch wel opvallend, ik zou dan eventueel liever de pillenslikkende achter het stuur zien (los van of überhaupt een van de twee in dat specifieke geval achter het stuur zou moeten zitten).

Of TS dat formulier inderdaad heeft gehad van de rijschool is overigens nog niet duidelijk geloof ik, het lijkt er op dat de rijschool gewoon uit ging van een probleemloze leerling.
Het excuus van mijn leraar was dat hij ervanuit ging dat er niks mis met mij was.
In hoeverre Gamo zelf had moeten nagaan of er relevante zaken waren waar de rijschool hem niet over had verteld weet ik niet, maar het lijkt me in ieder geval sterk dat hij al zijn geld terug kan krijgen (hij heeft ook iets gekregen tenslotte), maar een deel/de schade ontstaan door de nalatigheid van de rijschool zou misschien wel kunnen.

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 23-04-2009 10:15 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Schade die is ontstaan door nalatigheid van de rijschool is volgens mij hier aan de orde. Ik heb nu van meerdere mensen gehoord dat je een verklaring moet ondertekeken dat je geen afwijkingen hebt.
Die heb ik dus niet gezien, en daar kwam ik pas heel laat achter. Zover ik weet heb ik geen Eigen Verklaring hoeven ondertekenen, en daardoor was ik niet op de hoogte van de criteria.

Op deze lijst staat ook een sectie voor de mensen die onder psychologische behandeling staan, dan ga je er toch niet vanuit dat dit je rijgedrag beïnvloed? Net zoals ik niks merk van mijn medicijnen.

Wat wel waarheid is dat op de verpakking (Efexor XR 37,5mg) een gele sticker zit dat vermeld: "Dit geneesmiddel kan het reactievermogen beïnvloeden" en "Let op met alcohol, grote machines en autorijden". Ik heb goed opgelet, niks gemerkt, en ook geen idee dat dit sinds een hot issue is geworden. Want die lijst is nog niet zo lang op de markt.

Mijn moeder slikt dezelfde medicijnen, en heeft haar rijbewijs allang, en zegt ook niets te weten of te merken over reactievermindering. Dat ik het niet bij de eerst rijles heb vermeld is omdat ik zonder problemen mijn rijbewijs wilde halen, en naïef was over de gang van zaken (mij totaal onbekend als klant). Dat zijn mijn enige argumenten waarom ik het niet heb gemeld. Hier had de rijschool de lijst moeten presenteren zodat ik meteen wist waar ik aan toe was.

Ik denk dat ik met deze argumenten mijn rijschool ga benaderen, en kijken of ze mij tegemoet willen komen. Zo niet, tja. Incompetente rijschool, dus switchen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gamo op 23-04-2009 10:53 ]

• thijszor
Uhhhhhhhh ? :/

Volgens mij is je rijschool zelfs illegaal bezig als ze jou lessen geven zonder je een verklaring te hebben laten tekenen. het is zo ongeveer het eerste wat je moet doen.

Als ik jou was zou ik eerst een motivatie aan je rijschool vragen waarom je geen verklaring heb moeten ondertekenen.

Ik vind het maar vreemd allemaal

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-11 14:20
bel even met de rechtshulp. Je hebt denk ik wel een aardige case hier.

• unclero
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Gamo schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:46:
Schade die is ontstaan door nalatigheid van de rijschool is volgens mij hier aan de orde. Ik heb nu van meerdere mensen gehoord dat je een verklaring moet ondertekeken dat je geen afwijkingen hebt.
Die heb ik dus niet gezien, en daar kwam ik pas heel laat achter. Zover ik weet heb ik geen Eigen Verklaring hoeven ondertekenen, en daardoor was ik niet op de hoogte van de criteria.
Niet om teen of tander, maar ik heb die Eigen Verklaring pas gezien toen ik het praktijkexamen ging doen.
Wat wel waarheid is dat op de verpakking (Efexor XR 37,5mg) een gele sticker zit dat vermeld: "Dit geneesmiddel kan het reactievermogen beïnvloeden" en "Let op met alcohol, grote machines en autorijden". Ik heb goed opgelet, niks gemerkt, en ook geen idee dat dit sinds een hot issue is geworden. Want die lijst is nog niet zo lang op de markt.
Stukje eigen verantwoordelijkheid.. Jij slikt de medicijnen, jij hoort de bijsluiter gelezen te hebben en al de conclusie te hebben getrokken dat je eigenlijk rijd onder invloed. Daar kun je de instructeur imho niet op aanspreken.
Mijn moeder slikt dezelfde medicijnen, en heeft haar rijbewijs allang, en zegt ook niets te weten of te merken over reactievermindering.
Maar als ze in een ongeluk komt en de verzekering enz erachter komt dat ze heeft gereden onder invloed, tsjaa..
Dat ik het niet bij de eerst rijles heb vermeld is omdat ik zonder problemen mijn rijbewijs wilde halen, en naïef was over de gang van zaken (mij totaal onbekend als klant). Dat zijn mijn enige argumenten waarom ik het niet heb gemeld.
Je hebt het moedwillig niet gemeld en probeert dat nu af te schuiven als nalatigheid van de instructeur? :/

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:44
Je hebt geen poot om op te staan.

toelichting:

Het CBR (waar je rijschool het examen aanvraagt) vraagt een eigen verklaring, met eventueel aanvullende verklaring van arts omtrent medicatiegebruik/ lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Dit speelt dus pas op het moment dat je examen wordt aangevraagd. Buiten de examenaanvraag bij het CBR is er geen meldingsplicht voor medicatiegebruik in het verkeer, daarom kan je moeder wel rijden met deze medicatie.
Of het verstandig is is een andere discussie.

De KNMP/WINAp geeft het volgende advies: tot en met 75 mg 2x per dag: niet autorijden zolang bijwerkingen aanhouden.
Uit je eigen verhaal blijkt dat je bijwerkingen had, nl. traag reageren als gevolg van de medicijnen. Dit betekent dus dat je verwijtbaar bent als er iets gebeurd of misschien zelfs wel dat je geen lessen had mogen volgen.

Verder is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om aanvullende informatie te vergaren als je de gele waarschuwingssticker op de medicijnen ziet en autorijlessen wil gaan volgen. Ik neem aan dat je die twee zaken wel met elkaar in verband kunt brengen. Je apotheker / huisarts kan je in dit soort gevallen van de nodige informatie voorzien.

Kijk ook eens op :http://www.geneesmiddeleninhetverkeer.nl/

btw als je arts de verklaring positief invult kun je gewoon examen doen, dus er is nog niets verloren.

[ Voor 4% gewijzigd door Mitch op 23-04-2009 11:39 ]

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Ik heb zelf ook pas mijn eigenverklaring (voor de auto dan) pas hoeven in te leveren tijdens mijn examen.
Voor de motor moest het wel direct.
Zelf slik ik seroxat zonder bijwerkingen, afgaande van dit verhaal ga ik het bewust NIET vermelden, ik slik het al 9 jaar en rij probleemloos zonder bijwerkingen rond, het hele gedoe wil ik niet hebben. (krijg echter denk ik wel zonder problemen verklaring van arts)

Verwijderd

wees blij dat je geen bekeuring hebt gekregen.

het is JOUW verantwoordelijkheid om dit na te gaan!! daarnaast wist je het dondersgoed en toch doe je het. het is jouw probleem en niet die van een ander, lekker makkelijk dit zeg.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik hoor hier meerdere mensen zeggen dat ze zelf niets merken van het verminderde reactievermogen. Maar is dat nou niet juist de kern van het hele rijden-onder-invloed verhaal, dat mensen altijd hun eigen vermogens veel te positief inschatten, terwijl ze meetbaar minder presteren.
Niemand merkt na 2 biertjes dat hij trager reageert, terwijl je reactiesnelheid wel meetbaar afgenomen is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Mitch
Francis schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:41:
Ik heb zelf ook pas mijn eigenverklaring (voor de auto dan) pas hoeven in te leveren tijdens mijn examen.
Voor de motor moest het wel direct.
Zelf slik ik seroxat zonder bijwerkingen, afgaande van dit verhaal ga ik het bewust NIET vermelden, ik slik het al 9 jaar en rij probleemloos zonder bijwerkingen rond, het hele gedoe wil ik niet hebben. (krijg echter denk ik wel zonder problemen verklaring van arts)
Ja dat is dus het gevolg van het uitblijven van een meldingsplicht. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre jij zelf kunt bepalen of je bijwerkingen hebt. De vergelijking met rijden onder de invloed van andere middelen is snel getrokken natuurlijk.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Mitch schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:59:
[...]

Ja dat is dus het gevolg van het uitblijven van een meldingsplicht. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre jij zelf kunt bepalen of je bijwerkingen hebt. De vergelijking met rijden onder de invloed van andere middelen is snel getrokken natuurlijk.
Doordat ik niet consequent ben met het innemen ervan en zelfs een poos het niet geslikt heb, plus dat ik een hele lage dosering heb.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
Doet niks af aan wat Mitch zegt. :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Mitch
Francis schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:00:
[...]

Doordat ik niet consequent ben met het innemen ervan en zelfs een poos het niet geslikt heb, plus dat ik een hele lage dosering heb.
Afgezien van de consequenties voor jezelf en de aandoening die hiermee wordt behandelt is het natuurlijk een non-argument. Maargoed deze discussie gaat nogal off-topic.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45
Je Topic titel zegt het al zelf :

*achteraf* onterecht rijlessen gehad, geld terug! Dus je neemt zelf risico's en dan ben je verontwaardigd dat het niet kan.

Redelijk asociaal vind ik dit. Je weet dat er risico's zijn, je kent het want je alludeerd er zelf op. En dan vind je nog steeds dat iemand anders zou moeten beslissen voor jou. Ik ben er vrij zeker van dat indien je geen rijlessen had mogen volgen, er een topic open was gegaan hoe schandalig dit wel niet is.

Je neem pillen en bent een potentieel gevaar op de weg. Ik heb twee kinderen en kan enkel en alleen zeggen dat wetten zijn gemaakt voor iedereen, voor mij te beschermen en jou te beschermen. En als blijkt dat pillen een effect hebben ( hoe klein ook -- hoe klein de dosis ook maar is ) ben je niet gechikt om te rijden en een potentieel gevaar te zijn op de baan.

Sorry - trek je conclusies en laat je goedkeuren door de arts, indien dit niet lukt, spreek met je huisarts of de persoond die je drugs heeft voorgeschreven dat je deze intentie heeft. Hij kan je, of minder medicatie geven zodat je wel kan rijden of examen volgen of je waarschuwen dat dit niet kan, en zal je het moeten doen op een ander ( beter ) moment in je leven.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tc982 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:21:
...alludeerdt... ;)

En als blijkt dat pillen een effect hebben ( hoe klein ook -- hoe klein de dosis ook maar is ) ben je niet gechikt om te rijden ...
Sterker nog, stel dat ik net heb gehoord dat mijn moeder is overleden zou ik hoogstwaarschijnlijk ook niet mogen rijden, ook de meesten die zelf hun bijna bevallende vrouw naar het ziekenhuis rijden kunnen dat beter niet doen en als je je ergert aan een medeweggebruiker kun je ook maar het beste even stoppen met rijden. Wat dat betreft is artikel 8 van de wegenverkeerswet (die in dit topic trouwens van belang is) te beperkt geformuleerd.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Hmmm, na aanleiding van bovenstaande ga ik toch es een telefoontje wagen naar HA/CBR om goed te informeren, ik wil dat soort dingen niet op mijn geweten hebben ondanks dat ik toen wel mocht autorijden van huisarts met seroxat.....

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Francis schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:44:
Hmmm, na aanleiding van bovenstaande ga ik toch es een telefoontje wagen naar HA/CBR om goed te informeren, ik wil dat soort dingen niet op mijn geweten hebben ondanks dat ik toen wel mocht autorijden van huisarts met seroxat.....
Ik zou als ik jou was gewoon even bij je huisarts langs gaan en dit voorleggen, die kan het voor jou beoordelen en dan heb je jezelf ook "ingedekt", als er later toch gedoe van komt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
Het enige wat je kan vragen is of je een paar gratis lessen kan krijgen omdat je nu een poos moet wachten en het rijden dan een beetje verleerd. Maar dat zou enkel coulance zijn van de rijschool.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 22:45

Mud.Starrr

I shoot people for money

Gewoon bij de doctor een verklaring halen.
In de meeste gevallen mag je dan gewoon examen doen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Mijn moeder slikt dezelfde medicijnen, en heeft haar rijbewijs allang, en zegt ook niets te weten of te merken over reactievermindering.

[...]
Dat klinkt verdacht als wat een dronkelap die een vriendin van mij van achteren aanreed zei - ja, hij wist dat hij een glaasje op had, maar merkte niets van reactievermindering dus reed hij gewoon na het drinken. Hij merkte ook niets van dat rode stoplicht en de auto die ervoor stilstond :X

Tgv daarvan zat die meid een jaar in WAO wegens complicaties whiplash...

Het hele probleem met rijden onder invloed (ongeacht of het alcohol, andere recreatieve drugs of medicijnen betreft) is dat degene onder invloed die invloed zelf niet door heeft :o
Ik denk dat ik met deze argumenten mijn rijschool ga benaderen, en kijken of ze mij tegemoet willen komen. Zo niet, tja. Incompetente rijschool, dus switchen.
Incompetent? Zij zijn niet degene die willens en wetens aan het verkeer deelnemen na het slikken van medicijnen waarbij duidelijk op de bijsluiter aangegeven staat dat ze verkeersdeelname beinvloeden.

Let wel, ik wil je hier niet demoniseren oid, maar je zit de zaak volkomen op z'n kop te zetten door te beweren dat de rijschool hier degene is die "incompetent" is. Als ze jou echt in kennelijke staat (whiskylucht en lallend...) achter het stuur plaats zouden laten nemen dan zou het een ander verhaal zijn, maar zoals je zelf zegt: dit is niet gelijk aan je te zien. Hoe hadden zij het moeten ruiken...?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:17:
Let wel, ik wil je hier niet demoniseren oid
Let wel op idd dat dit soort dingen hoogst persoonlijk zijn, het ene middel hakt er bij persoon X harder in dan het andere middel, alle categoriseringen ten spijt.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:40:
[...]

Let wel op idd dat dit soort dingen hoogst persoonlijk zijn, het ene middel hakt er bij persoon X harder in dan het andere middel, alle categoriseringen ten spijt.
Daarom zou ik zeggen: bij twijfel niet rijden.
Het is natuurlijk heel vervelend voor de TS om niet te kunnen rijden, maar dat ongemak weegt niet op tegen de eventuele nadelige gevolgen voor de samenleving. (iemand invalide of dood rijden).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat ik het niet bij de eerst rijles heb vermeld is omdat ik zonder problemen mijn rijbewijs wilde halen, en naïef was over de gang van zaken (mij totaal onbekend als klant). Dat zijn mijn enige argumenten waarom ik het niet heb gemeld.
Klinkt mij een beetje als struisvogelpolitiek in de oren... Je hebt het niet gemeld omdat je zonder problemen je rijbewijs wilde halen, vermoedde je dan dat deze medicijnen een probleem zouden vormen?!?

Daarnaast vraag ik me af waarom je het uberhaupt nu wel hebt gemeld. Je kan toch gewoon op die EV overal 'Nee' invullen of ben je nu feitelijk niet in staat om het examen met goed gevolg te voltooien?
thijszor schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:02:
Volgens mij is je rijschool zelfs illegaal bezig als ze jou lessen geven zonder je een verklaring te hebben laten tekenen. het is zo ongeveer het eerste wat je moet doen.
Het is niet verplicht en al helemaal niet illegaal. Veel instructeurs lopen de Eigen verklaring even langs om te kijken of er mogelijk complicaties zijn, maar je hoeft hem pas te tekenen bij het praktijkexamen. Het is zelfs niet logisch om hem eerder te tekenen, omdat hij gaat over het moment waarop je praktrijkexamen doet en er tussentijds dus nog veel kan gebeuren en ik neem aan dat ze het niet postdateren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:40:
[...]

Klopt absoluut, maar wat uniform is, is dat degene die het slikt zelf niet in staat is om daarover te oordelen. En om dan te gaan roepen "ik merk er niets van dus het is veilig" is het gevaarlijkste wat je kunt doen, om nog maar te zwijgen van het proberen om een andere partij aansprakelijk te stellen voor de gevolgen.

Er is maar één partij behalve de gebruiker zelf die er enige verantwoordelijkheid in heeft en dat is de arts die de pillen voorgeschreven heeft. Daarom ook dat op de bijsluiter staat dat je bij twijfel die arts moet raadplegen...

Oslik blyat! Oslik!

• thijszor
[...]

Het is niet verplicht en al helemaal niet illegaal. Veel instructeurs lopen de Eigen verklaring even langs om te kijken of er mogelijk complicaties zijn, maar je hoeft hem pas te tekenen bij het praktijkexamen. Het is zelfs niet logisch om hem eerder te tekenen, omdat hij gaat over het moment waarop je praktrijkexamen doet en er tussentijds dus nog veel kan gebeuren en ik neem aan dat ze het niet postdateren.
Prima, dan was mijn rij instructeur wellicht een uitzondering, denk in de eerste paar lessen dat ik het onder ogen kreeg. Bedankt voor de uitleg! :)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Ik ben ondertussen ex-rijinstructeur en ik kan je het volgende zeggen over mijn vroegere werkwijze:
1e les, bij aanvang eigenverklaring laten lezen en ondertekenen (misschien niet logisch in sommige ogen, maar wel verrekt handig als er iets zou gebeuren door een nalatigheid van de betreffende leerling)
Waarom nog meer bij de eerste les EV invullen:
ik WEET als instructeur dat een medisch examen of een aanvraag via de eigen verklaring voor een medische beoordeling soms lang kan duren, zeg maar gerust soms 2 maanden.
Om de leerling dan niet onnodig op kosten te jagen is deze vroege signalering dan ook wel erg makkelijk en eerlijk ten opzichte van de leerling, een ingevulde "JA"op de verklaring zou dan mij al bewogen hebben om meteen met de aanvraag te beginnen en de leerling te wijzen op de eventuele langere en omslachtiger procedure bij het CBR

Voor wat betreft de meldingsplicht en eigen verantwoordelijkheid van de TS zeg ik:
jij hebt inderdaad ook fouten gemaakt, je slikt anti-depressiva maar ik neem aan dat je niet helemaal achterlijk bent en best zelf erop had kunnen komen dat anti-depressiva een probleem op zou kunnen leveren, ondanks dat je zelf de link niet legde tussen je zwakkere prestaties en de medicatie.

Daarom zeg ik:
Jullie hebben beide een verantwoordelijkheid en hebben die ook beide niet genomen, daar komt wel bij dat de hele zaak de rijschool meer heeft opgeleverd op dit moment of het moment dat je uiteindelijk niet voor je RBW op zou mogen dan dat het jou dat heeft. In dat geval zou ik dan ook wel degelijk proberen om enige schadevergoeding te krijgen.
Aan de andere kant, als je WEL je rijbewijs mag gaan halen omdat je nu door de CBR molen gaat en je aanvraag wordt goedgekeurd denk ik, dan moet je niet moeilijk doen en de eventueel 10 extra lessen (die al niet te bewijzen zijn, dat ze teveel gegeven zijn) gewoon voor lief nemen.
Je hebt dan namelijk gewoon je rijbewijs en dat heeft je dan ook gewoon geld gekost net als iedereen, door in feite je eigen fout heeft het dan wat meer gekost, draag de kosten van je gedrag dan gewoon zou ik zeggen

my 2 cents :)

[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 24-04-2009 00:03 ]

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 15:47

reuzekind

Ik geloof in GoT

Devil schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:55:
Ik hoor hier meerdere mensen zeggen dat ze zelf niets merken van het verminderde reactievermogen. Maar is dat nou niet juist de kern van het hele rijden-onder-invloed verhaal, dat mensen altijd hun eigen vermogens veel te positief inschatten, terwijl ze meetbaar minder presteren.
Niemand merkt na 2 biertjes dat hij trager reageert, terwijl je reactiesnelheid wel meetbaar afgenomen is.
^Met stom. En dan vind ik het best beangstigend dat hier meerdere mensen reageren die het bewust niet gemeld hebben, terwijl ze zich er wel van bewust zijn dat de medicijnen die ze slikken een reactievertragend resultaat kunnen hebben.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Enorm veel kan de rijvaardigheid beinvloeden, naast middelen ook emoties (dat is IMHO ook dagelijks weer duidelijk te zien op de weg), heel veel mensen hebben wat dat betreft misschien een wat hypocriete houding..
Pagina: 1