Species5618 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:54:
[...]
Heb je geen vergelijking voor nodig. Van 1 kilo naar 1 gram is een factor 1000, zit toevallig erg dicht bij 1024 en dat is 2^10 (en als tweaker hoor je je 2-machten natuurlijk te kennen

). Dus na 10x de halfwaardetijd is er van de kilo nog ongeveer 1 gram over. Als je aanneemt dat de halfwaardetijd van een neutron in een neutronen-bolletje hetzelfde is als die van een vrij neutron (dus ~15 min), dan is dit punt bereikt na twee en een half uur.
Weer enig stof om over na te denken!
Wel, ik heb het even vanuit dM/dt= k*M uitgerekend en kwam op deze relatie:
Voor Mo=1000 en M=1
1/1000= e
-0,04621*T1g
en dat geeft inderdaad T1g = 2,5 uur.
Maar de vraag nu is of een kluit neutronen. . .zoals deze in een neutronenster zich
bevinden zich laten vervallen alsof het een enkele vrije neutron is. . .dat is natuurlijk niet het geval omdat het geen vrije neutronen zijn! Een kilo neutronen is een gigantische aantal neutronen die elkaar beïnvloeden. . . uitgaande van de visie dat neutronen geen balletjes zijn maar dynamische eenheden.
Daarbij komt dus de vraag hoe je neutronen in een neutronenster zou moeten beschouwen als een verzameling. . .het is elk geval niet een volume vol met balletjes die zonder wisselwerking tegen elkaar aan zitten maar vanuit het golfstructuur model is het volstrekt een ander situatie en dan moet je je afvragen of het binnenste gedeelte van het kluitje neutronen vervalt op de zelfde wijze als aan het oppervlak van het kluitje. Het binnenste van een neutronen ster vervalt voor zover ik weet ook niet op een identieke manier dat neutronen aan het "oppervlak" zouden vervallen. . . Het lijkt mij meer waarschijnlijk dat in het centrum van de ster het zootje stabiel is.
Het concept om "opeens" een kluitje neutronen uit het binnenste van een ster aan het oppervlak van de aarde te toveren is bij voorbaat al een gedachte experiment waarvoor er geen informatie bestaat. Gezien zoiets niet mogelijk is stel ik dat er geen enkel model bestaat die een accurate zou kunnen weergeven wat een wiskundige oplossing van het vraagstuk zou zijn. Om dit te doen zou je dus een model moeten opstellen van een kluit neutronen in een ster en dan opeens alles er omheen wegtoveren. Het wegvallen van alle nucleaire wisselwerkingen vanuit de ster zelf op het kluitje, zowel als de druk in het center van de ster moet in het model ingebracht gebracht worden. Dan moet het ook nog eens naar het oppervalk van de aarde getoverd worden.
Ik vermoed trouwens dat een dergelijke voorstelling van zaken niet wiskundig opgezet kan worden omdat de kennis voor een dergelijk fantasie-process ontbreekt. Als je al serieus iets gaat berekenen op dit vlak moet je eerst vanuit een fundamenteel deskundig uitgangspunt het effect van het wegvallen van de ster om het kluitje heen in kaart brengen en bekijken wat er dan zou gebeuren met het kluitje op het zelfde moment getransporteerd naar het oppervlak van de aarde.
Ik zou denken dat niemand zoiets serieus gaat proberen te doen.
@ Trias
Indien je stelt dat een "kluit" neutronen op aarde spontaan uit elkaar zou splijten vanwege de verval energie waarom gebeurd dat dan niet met een neutronen ster? Ik zou dan verwachten dat aan het oppervlak een schil vervalt en de energie er van de rest zou doen laten vervallen.
Voor zover ik met micro-kennis op dit vlak volstrekt geen idee heb over het onderwerp is er toch de stelling dat korte nucleaire krachten gigantisch veel sterker zijn dan zwaartekrachten en daarom veronderstel ik dat een neutronenster niet bij elkaar wordt gehouden door zwaartekracht maar hoofdzakelijk bij korte nucleaire krachten. . .in deze beschouwing is de zwaartekracht die meedoet als een beetje schuim op een stuk lood. . . tenminste zou dit aan het oppervlak misschien wel zo zijn. Waarom ontploft de neutronen ster niet en een kluit neutronen wel?
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 23-04-2009 18:48
]