Toon posts:

Draadloos Internet mogelijk?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb een computer van de begane grond naar de eerste verdieping verhuist. Op de begane grond had deze altijd internet verbinding via een UTP kabel. Nou zit ik niet te wachten om overal gaten te boren om een kabel naar boven te krijgen, dus zat ik te kijken voor draadloos internet.

Ik ging er zelf vanuit dat de computer wel over deze functie zou beschikken, helaas kan ik het echter nergens vinden bij netwerkverbindingen. Waar kan ik zoeken naar draadloze verbindingen in Windows XP?

Ik heb ook gekeken bij Netwerkadapters on Apparaatbeheer. Hier staan 2 netwerkkaarten namelijk:
1394 netwerkkaart
Realtek RTL8139/810x Family Ethernet NIC

Ik heb thuis een router van linksys. Alle laptops werken hier prima op, alleen de computer dus niet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De meeste PC's hebben niet standaard een WLAN adapter aan boord volgens mij :)

Die zul je dus even los moeten aanschaffen. USB stickje, of een PCI kaartje (die hebben meestal wel een wat betere antenne en zo) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 22-04-2009 19:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Deze computer heeft in ieder geval geen draadloze netwerkkaart geinstalleerd onder XP. Als je ook geen vraagtekens hebt in je apparaatbeheer dan zul je een draadloze netwerkkaart moeten aanschaffen.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Fluxcyrus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09-2020
Zo te zien heb jij geen WLAN kaart. Je hebt een speciale kaart in je pc nodig voor wifi internet. Deze kaarten kosten niet zo veel (zo rond de 25 euro heb je een zeer degelijk kaartje)!

Deze plaats je gewoon in de PCI poort van je pc!
http://tweakers.net/pricewatch/cat/315 Hier staan aardig wat kaartjes tussen.

Je kan natuurlijk ook via een WLAN dongel (draadloos internet via een usb"stick").
Deze kosten ook ongeveer rond 25 euro in de winkel.

Deze kaarten en dongels zijn algemeen verkrijgbaar in computerwinkels!

Veel succes,
Brian

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-03 05:13
1394 is Firewire en de realtek NIC is een UTP netwerkkaart.
Dus je zal toch echt even een draadloze netwerkkaart aan moeten schaffen. De Linksys WMP54G is hier prima geschikt voor, ik neem aan dat je G gebruikt en geen N.

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor alle reacties.

Ik had nog een USB stick liggen die ik bij de pc kreeg, was ik helemaal vergeten maar gelukkig. Internet doet het nu weer op de computer via de USB stick. Alleen staat er bij snelheid 2,0 mbps.. Het begint gewoon bij 54,0 mbps, die snelheid hebben in principe alle laptops in huis. Maar naar een aantal seconde is die helemaal gedaalt naar 2,0.

Hoe kan dit? Ik merk eerlijk gezegt niet dat internet trager is maar ik zou het toch liever gewoon op 54 hebben zoals de rest van de computer in huis.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ander kanaaltje proberen 1, 6 en 11 zijn de geijkte kanalen

Iperf

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-03 11:36
hij gaat de snelheid verlagen, naarmate het signaal slechter word..

een lagere belasting in signaal is een beter signaal en dus ook stabieler.

vaak gebeurt dit als je door een aantal (gewapende) vloeren/muren moet.

Overigens hoef je je geen zorgen te maken, met 2 mbit is gewoon netjes te internetten hoor! ;)

Ander kanaaltje kan je proberen, of toch een pci kaartje, of evt. andere antennes/firmware op de router

[ Voor 28% gewijzigd door Mopperman op 22-04-2009 20:00 ]

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dan heb je een zwak signaal binnenshuis en daalt de snelheid inderdaad naar lagere waarde. Je hebt een router nodig die meer vermogen uitzendt, maar meer is niet altijd beter. routershop.nl kan je hier meer over informeren.

• Fluxcyrus
2,0 megabit? Dat is idd vrij bizar, heb je wel goede ontvangst?
De 54mbps is een theoretische snelheid die routers en dongels zouden hebben.

In praktijk heb je meestal te maken met grotere afstanden waardoor snelheid vermindert. Dit komt omdat er meer ruis optreedt tussen de verbinding, waardoor meeste informatie als incorrect wordt bestempelt en dus niet bruikbaar. Het bruikbare wordt steeds kleiner op grotere afstand, daarom wordt de transfersnelheid dus lager.

Maar of het 100% ligt aan dat weet ik niet. Drivers installeren lijkt me niet het probleem, alhoewel dat wel te proberen is.

Je kan kijken op speedtest.nl om te kijken of je internetsnelheid volledig is. Zo ja, dan is er geen probleem toch :D Zo niet, ja dan moet daar nog wel even naar gekeken worden!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik denk niet dat het ligt aan muren en dergelijke. Aangezien ik een laptop hier naast me heb die 54 mbps heeft en deze nog steeds 2 mbps.

Toch heb ik het gevoel dat die gewoon normaal is.. ik heb op beide zowel de computer als de laptop een youtube filmpje gestart en ze deden het allebei even snel met laden.

Heb ook nog even op speedtest.nl gekeken en kwam uit op:

Download: 325,0 kbps
Upload: 67,7 kbps

Dat is toch erg traag of niet?

@ Fish:
Hoe zet ik hem op een andere kanaal? En wat is het verschil met geijkte kanalen en overige?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 20:19 ]

• Fluxcyrus
Kanalen zijn meestal het probleem niet, dat wordt automatisch gekozen bij standaard.
Maar is het wel een USB2.0 dongle? Want ik weet uit ervaring dat een USB1.1 dongle drastisch verschilt met een USB2.0 dongle.

Als je op speedtest.nl vergelijkt met de laptops, kom je dan uit op ongeveer dezelfde snelheid?

Waar bekijk jij deze transfersnelheid? Heb je speciale drivers geinstalleerd die er bij zaten?

Verwijderd

Topicstarter
De transfersnelheid bekijk ik rechtsonder bij het icoontje voor draadloze netwerkverbinding. Die zegt constant 2,0.

Of de USB2.0 dongle is zou ik niet weten. Er staat op 802,11g 54Mbps.. dus ik denk niet dat dat het probleem is.

speedtest kan ik nu even niet op de laptop doen, die is momenteel bezet helaas XD

• Moning2
Het kanaal kun je kiezen in de router, deze wordt niet automatisch optimaal gekozen. Aangezien je laptop het wel goed doet is het dan niet zo dat je een slechte USB dongle hebt? Wat voor signaalkwaliteit geeft Windows?
Die USB dongle heeft trouwens ook geen antenne (of eigenlijk een heel kleine), laptops hebben vaak wel weer een antenne wat ook voor een beter bereik zorgt.

[ Voor 30% gewijzigd door Moning2 op 23-04-2009 00:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het signaal is "Uitstekend". Alle streepjes zijn groen dus daar moet het dan niet aan liggen lijkt me.

• Moning2
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:11:
Heb ook nog even op speedtest.nl gekeken en kwam uit op:

Download: 325,0 kbps
Upload: 67,7 kbps
Ik weet niet of dat traag is en of je daar wel kbps achter moet zeten of kBps, zou je dat even na willen kijken?
Kijk ook eens wat speedtest doet op je laptop.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:52

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ik wel :+ het is niet echt heel snel maar het is te doen hoor :P

Signature

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je internetverbinding niet veel sneller is dan dat, en je maakt geen gebruik van netwerkshares o.i.d., dan maakt het in feite weinig uit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:11:
Nou ik denk niet dat het ligt aan muren en dergelijke. Aangezien ik een laptop hier naast me heb die 54 mbps heeft en deze nog steeds 2 mbps.
Hou er wel ff rekening mee dat de USB poorten van een PC vaak de slechts mogelijke plekken zijn om een (WiFi) antenne te hangen. Er zit vrachtladingen EMI vanuit de PC en de kast van de PC zelf zal ook het signaal vervormen. Bovendien zijn geen twee WiFi antennes hetzelfde en kan het goed zijn dat je laptop een veel betere antenne in z'n displaybehuizing heeft zitten dan in het kleine USB stickje zit.

IMHO moet je niet met WiFi werken als je ook maar enige eisen aan snelheid en betrouwbaarheid van de verbinding hebt, maar als je het toch wilt, neem dan tenminste een USB verlengkabel en gebruik dat om de USB stick wat verder weg van je PC te houden en om een optimale orientatie te vinden (het verschil tussen beste en slechtste orientatie kan >90% schelen qua snelheid :o )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar een draadloze netwerkkaart moet bestellen. Volgensmij ligt het ook echt aan de USB. Wou net een game spelen, waar ik normaliter op de laptop nooit problemen mee heb en op de computer doet die het gewoon niet vanwege connectie problemen.

Als ik een netwerkkaart bestel, waar moet ik op letten? Ik heb een linksys router. Moet ik dan ook een linksys netwerkkaart bestellen of maakt dat niet uit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:21:
Ik denk dat ik maar een draadloze netwerkkaart moet bestellen. Volgensmij ligt het ook echt aan de USB. Wou net een game spelen, waar ik normaliter op de laptop nooit problemen mee heb en op de computer doet die het gewoon niet vanwege connectie problemen.

Als ik een netwerkkaart bestel, waar moet ik op letten? Ik heb een linksys router. Moet ik dan ook een linksys netwerkkaart bestellen of maakt dat niet uit?
Nee, dat maakt niet uit ;). Zolang ze maar 802.11g doen is alles prima :) .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:33:
[...]

Nee, dat maakt niet uit ;). Zolang ze maar 802.11g doen is alles prima :) .
Heb even op internet zitten kijken en zie netwerkkaarten van 20 euro tot 100 euro.. Zou het veel verschil maken een goedkope te nemen?

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Ga gewoon voor de iets duurdere dan de goedkoopste en kijk een beetje naar de chipset/merk, dan zit je altijd wel goed.

Verwijderd

Graviton12 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:40:
Ga gewoon voor de iets duurdere dan de goedkoopste en kijk een beetje naar de chipset/merk, dan zit je altijd wel goed.
Ik zou zoiets nemen als ik je was:
pricewatch: Linksys WMP200 Wireless-G Business PCI Adapter with RangeBooster

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:21:

Zou je niet voordat je geld uitgeeft aan iets anders eens kijken of het niet gewoon aan de orientatie van die stick ligt? Pak een USB verlengkabel (9 van de 10 keer gewoon meegeleverd met USB WiFi adapters, en niet voor niets :o ) en ga kijken wat er gebeurt als die stick anders staat/ligt/hangt.

Levert dat geen resultaat, dan kun je altijd nog besluiten iets te kopen. Het zou zonde zijn als je nu EUR 20 - 100 uitgeeft aan een nieuwe WiFi adapter en dan erachter komt dat het probleem niet je USB stick maar gewoon de plaatsing ervan was...

Sowieso, als je anno 2009 een nieuwe adapter koopt zou ik een draft-N adapter aanraden. Ze zijn niet zoveel duurder (EUR 30 en je hebt al een goede D-Link met RaLink chipset) en je bent wel wat meer future-proof. Als je goed let op plaatsing kun je makkelijk 60Mbit/s halen met draft-N, terwijl meer dan 24Mbit/s met WiFi-G niet realistisch is.

Oslik blyat! Oslik!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Geloof het of niet:
pricewatch: Abit AirPace (54Mbps, PCI-E 1x)

10,- ex verzendkosten. PCI-E 1x. De goedkoopste in NL in PCI-E formaat.

Ik heb ervaring met twee van die dingen nadat ik gelijke problemen met verbinding had met USB wireless sticks. Toen ik een nieuwere laptop met g protocol had kwam ik er achter dat de verbinding zelf goed was, maar de ontvangst niet voldoende.

Als je PCI wil:
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Ja het zal voor die 5,- een el-brakko kwaliteit zijn, maar het is ook geen rib uit je lijf.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Heb net nog even geprobeerd het sticky te versplaatsen, heeft niet geholpen. Heb helaas geen USB verlengkabel dus op die manier heb ik het niet kunnen doen.. heb mijn pc gewoon een beetje zitten verschuiven :p.

Ook heb ik even een laptop met goede verbinding op de locatie van de computer gezet en deze werkte prima. Ik denk toch echt dat het het usb stickje is of er mankeert gewoon iets aan mijn pc, zou dat ook nog kunnen?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Stickje of locatie, waarschijnlijk niet de pc.

Overigens helpt een usb verlengkabel echt. Het verschil met 90 graden draaien was soms enorm, of verticaal ipv horizontaal.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 18:22:
[...]

Ook heb ik even een laptop met goede verbinding op de locatie van de computer gezet en deze werkte prima. Ik denk toch echt dat het het usb stickje is of er mankeert gewoon iets aan mijn pc, zou dat ook nog kunnen?
Dat kun je toch makkelijk achterhalen door deze USB adapter even in je laptop te steken en tijdelijk de ingebouwde WiFi te disablen. Is het dan even slecht, dan is je USB adapter crap. Is het dan goed, dan ligt het daar niet aan en kun je beter dus achter een USB verlengkabel aan.

Vergeet niet dat ongeacht hoe je je PC draait, een USB adapter altijd in een enorme homp metaal steekt waar ook nog eens EMI storing uit komt. Ongeacht of het nu een goede of een slechte adapter is, het gaat *veel* beter presteren als je de antenne verder van de PC af zet. Dat geldt trouwens net zo goed voor PCI WiFi oplossingen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1