Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Solenoid (trekmagneet) 24V 0.8A achter gelijkrichter

Pagina: 1
Acties:
  • 958 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een Selnoid van 24V en +-0.8A aansluiten achter een transformator (230AC naar +-18AC) daar achter een gelijkrichter (24VDC). dit werkt nu aangezien ik op mijn multimeter deze waarden kan aflezen.

Als ik hierna mijn selenoid aansluit dan werkt dit niet en vliegt de spanning naar 0V.

Aan de Selenoid ligt het niet want als ik een grotere tranformator/gelijkrichter-apparaat-ding-combinatie-machine gebruik waarbij de ik gelijkspanning output handmatig kan regelen dan werkt de selenoid wel.

Moet ik na de gelijkrichter een condensator gebruiken of doe ik iets anders totaal fout?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik denk dat het aan de trafo ligt, want een solenoid is een spoel, en eigenlijk een soort kortsluiting.

Je trafo is waarschijnlijk niet sterk genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:40:
Ik denk dat het aan de trafo ligt, want een solenoid is een spoel, en eigenlijk een soort kortsluiting.

Je trafo is waarschijnlijk niet sterk genoeg.
Toen er nog geen gelijkrichter op zat toen werkte de selenoid wel met die transfo, alleen trilde de selenoid en was die minder sterk. kan het kloppen dat de transo dan nog steeds te zwak is?

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
SOLENOID! niet selnoid of selenoid

het kan je trafo zijn, maar je gelijkrichter zou ook te zwak kunnen zijn, een diode heeft ook een maximum stroom die doorgelaten kan worden zonder kapot te gaan.

mijn gok gaat ook naar de trafo, staan daar geen specs op?
vaak staat er op de trafo een waarde in VA (volt ampére, het vermogen dus)
daarmee kunnen we verder komen

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt, het was idd de trafo! :)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Helemaal offtopic:
Waarom dat Griekse woord dat hier alleen maar in de natuurkundeboekjes op HAVO/VWO wordt gebruikt? Het nodigt, zoals gebleken is, alleen maar uit tot verkeerde spelling. In de electrotechniek zegt men gewoon spoel tegen zo'n ding.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31

almightyarjen

When does the hurting stop?

Techneut schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:53:
Helemaal offtopic:
Waarom dat Griekse woord dat hier alleen maar in de natuurkundeboekjes op HAVO/VWO wordt gebruikt? Het nodigt, zoals gebleken is, alleen maar uit tot verkeerde spelling. In de electrotechniek zegt men gewoon spoel tegen zo'n ding.
Een solenoid is niet alleen een spoel, maar kan ook gebruikt worden als activator (een pinnetje wat uitsteekt als je er spanning opzet e.d.). Het gedrag is echter als een spoel, vandaar. Maar het is dus niet hetzelfde.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Om volledig te zijn, een solenoid (eigenlijk solenoïde) is gewoon het uit het Grieks afkomstige woord voor spoel. Die activator met dat pinnetje bevat gewoon een spoel die dat pinnetje activeert. Best mogelijk dat ze zo'n ding ook zo noemen, maar het is uiteindelijk simpel de spoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 24-04-2009 11:21 . Reden: "Grieks" gewijzigd in "uit het Grieks afkomstig". ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
En nu kan ik nog ff melden dat ik hevig voorstander ben van het gebruiken van de engelse termen, dus solenoid of inductor, en dan zijn we helemaal offtopic bezig hier.
TS' zijn probleem is opgelost, wie ontopic wil doorbomen over naamgeving mag van mij gerust een desbetreffend topic openen :) , maar hier gaan we dat niet doen, slotje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.