GBic poorten op switch

Pagina: 1
Acties:

• lobbo1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01-2024
Op veel switches zitten vaak twee of meer extra mini G-bic poortjes voor aansluitingen van een glasvezelkabel. Als dit het geval is, zit de glasconverter dan ook in de switch gebouwd?
Maw, kan ik een verbinding maken tussen twee switches door middel van een glasvezelkabel?
Of heb ik hier dan toch nog een aparte converter voor nodig zoals bijvoorbeeld zo'n kostbare Blackbox?

Verwijderd

lobbo1 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:33:
Op veel switches zitten vaak twee of meer extra mini G-bic poortjes voor aansluitingen van een glasvezelkabel. Als dit het geval is, zit de glasconverter dan ook in de switch gebouwd?
Maw, kan ik een verbinding maken tussen twee switches door middel van een glasvezelkabel?
Of heb ik hier dan toch nog een aparte converter voor nodig zoals bijvoorbeeld zo'n kostbare Blackbox?
Zo'n "mini-GBIC" is waarschijnlijk een SFP. Die SFP is qua functionaliteit hetzelfde als een GBIC en is (dus) ook de glasconverter.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nee, volgens mij moet je de glasvezel modules meestal los kopen. Dit omdat je verschillende typen glasvezel hebt.

Verwijderd

In een GBIC-slot (of mini-GBIC / SFP)-slot moeten toch echt nog GBIC-modules (of mini-GBIC-modules), voordat je deze poorten kunt gebruiken. GBIC (of mini-GBIC / SFP) is ook niet specifiek voor glasvezel-verbindingen. Je hebt ook gewoon modules voor ethernet over koper of long-range ethernet over koper of propriety stack-modules.....

Had ik al gemeld dat die modules duur zijn? Bij HP (nog niet eens exotisch spul) betaal je 250 euro ex. BTW voor een 1000Base-SX moduel (mini-GBIC / SFP). Voor een beetje leuke uplink tussen 2 switches heb je er in totaal al 4 nodig en ben je dus al 1000 euro ex. BTW lichter.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 19:14 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Zoals BazzH zegt heb je inderdaad een SFP nodig voor die mini-GBIC aansluitingen. Bij Cisco zo'n 350 euro, bij HP zo'n 300 euro.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

approx 120 euro voor Linksys SFP transceiver 1000 BASE SX bij pcmegastore.
(zoeken op transceiver...) tot hier de enige plek waar ik het zocht en vond...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:08
Vicarious schreef op woensdag 22 april 2009 @ 19:46:
Zoals BazzH zegt heb je inderdaad een SFP nodig voor die mini-GBIC aansluitingen. Bij Cisco zo'n 350 euro, bij HP zo'n 300 euro.
Als je bij een goede HP reseller koop zijn ze dik onder de 200€ te krijgen en nog minder naarmate je er meer nodig hebt.
Bijv. de ProCurve Gigabit-SX-LC mini-GBIC (J4858C) koop ik (per 10) voor 187€ /stuk.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 22-04-2009 21:53 ]

• lobbo1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01-2024
Ok, thanx is mij bijna duidelijk.
Als ik twee switches met elkaar wil verbinden (uplink) heb dan 4 GBICS nodig?
Twee aan elke switch? send/receive?
Ik had de indruk dat één GBIC zowel kan verzenden als ontvangen net als bv een Blackbox die ik jaren geleden al eens heb gebruikt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gbic is altijd TX en RX dus je hebt er maar 2 nodig.

Verwijderd

DukeBox schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:51:
[...]

Als je bij een goede HP reseller koop zijn ze dik onder de 200€ te krijgen en nog minder naarmate je er meer nodig hebt.
Bijv. de ProCurve Gigabit-SX-LC mini-GBIC (J4858C) koop ik (per 10) voor 187€ /stuk.
Als je er 10 koopt bij een reseller waar je meer business mee doet wel ja. Maar aangezien dit niet in PNS staat, ga ik daar niet vanuit.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:08
2e hands / refurbished ben je dan al voor een paar 10tjes klaar.
Voor HP zijn er ook 3th party compattible.. echter vallen die natuurlijk niet onder de levenslange garantie.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Afhankelijk van welke switch je hebt kun je er ook gewoon goedkope in proppen van een euro of 50. Voorbeeldje: 1000BASE-SX sfp's van Finisar kosten ongeveer zoveel, en dat is precies hetzelfde ding als HP en Cisco en nog wat van die bedrijven verkopen voor 250 euro of meer.

En inderdaad, voor twee switches heb je er minimaal twee nodig. BassH slooft zich uit en heeft 't over een meervoudige verbinding :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:25
CyBeR schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:43:
Afhankelijk van welke switch je hebt kun je er ook gewoon goedkope in proppen van een euro of 50. Voorbeeldje: 1000BASE-SX sfp's van Finisar kosten ongeveer zoveel, en dat is precies hetzelfde ding als HP en Cisco en nog wat van die bedrijven verkopen voor 250 euro of meer.
Afhankelijk van de firmware release in je switch kun je wel vergeten dat je non HP sfp's kunt gebruiken.
Er zijn inderdaad sfp's voor HP van Finisar maar afhankelijk van de firmware kan de switch herkennen welke wel en niet officieel van HP zijn en zal de poorten voor non HP sfp's uitschakelen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat weet ik. Gelukkig heeft de TS nooit gezegd welk merk switch 'ie had dus ik heb maar wat voorbeelden genoemd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-03 20:28
Voor de meesten maakt het niet zoveel uit, maar ondanks dat de modules uit dezelfde fabriek komen is er toch wel verschil in sfp's of gbic's.
Waar ik werk hebben we ongeveer 8000 cisco sfp's in gebruik. Sinds enige tijd hebben we daarnaast ook goedkoper spul. Ondanks dat ze uit dezelfde fabriek komen sturen alle cisco's netjesprecies de hoeveelheid licht uit die ze volgens specs moeten geven. Bij de goedkopere schommelt het allemaal wat. Sommige geven zelf aan dat ze te weinig licht uitsturen, terwijl dat niet zo is. Met als gevolg veel onnodige alarmmeldingen.

De Cisco zijn natuurlijk allemaal netjes met de hand getest en geselecteerd. Daar betaal je dan inderdaad wel stevig extra voor.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1