• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Hallo!

Ik heb nog geen idee hoe ik goed moet overklokken, tja dit moet ook maar worden geprobeert / goed gemonitort. Maar ik heb nu een Q8300 processor in mijn pc zitten, samen met deze configuratie gaat dat heel goed. Maar tja, ik vindt toch dat er vast wel wat meer kan worden uitgehaalt. Ik heb van een vriend gehoord dat deze processor goed tot de 4GHz is te overklokken, wel met een anderen processor koeler, want mijn intel dingetje gaat dat niet goed koelen.

Dus hier bij de 3 vragen:

- Welke processor koeler
- Tot hoeveel
- Welke overklok tools? Ik kan natuurlijk gewoon wat gebruiken, maar heb nog eigenlijk niks gevonden om alles netejs over te klokken, wel om te monitoren. Of gewoon een BIOS update.

Ik hoor 't wel.

Groetjes,
Vincent

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Get Airflow, save the world.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Heel leuk, sorry als ik bot klink, maar daar staat maar 1 antwoord op mijn vragen op in ;)

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 20:35
Misschien dat je even op zoek kan gaan naar koelers voor socket 775. Vul bijvoorbeeld eens in overclocking cooler for socket 775 oid in google? Of gewoon review aircoolers for socket 775. Dan kom je genoeg koelers tegen. Maximale snelheid is van te voren is nooit te zeggen en dat is ook de uitdaging van overclocken, kijken hoe ver je komt. Succes alvast!

flickr - WOT Profile - Game PC

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:02
- Koeler moet je zelf zoeken, lees een paar reviews en vergelijkende tests.
- Tot hoever hangt af van je processor zelf, sommige geraken tot 4GHz, andere maar tot 3,5GHz. Het benodigde voltage hangt is ook afhankelijk van je processor zelf.
- Gebruik voor overclocken liefst de BIOS, zo ben je zeker dat het goed zit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Gizzy schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:01:
Misschien dat je even op zoek kan gaan naar koelers voor socket 775. Vul bijvoorbeeld eens in overclocking cooler for socket 775 oid in google? Of gewoon review aircoolers for socket 775. Dan kom je genoeg koelers tegen. Maximale snelheid is van te voren is nooit te zeggen en dat is ook de uitdaging van overclocken, kijken hoe ver je komt. Succes alvast!
Bedankt, deze koeler wel goed ;-)
Malantur schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:06:
- Koeler moet je zelf zoeken, lees een paar reviews en vergelijkende tests.
- Tot hoever hangt af van je processor zelf, sommige geraken tot 4GHz, andere maar tot 3,5GHz. Het benodigde voltage hangt is ook afhankelijk van je processor zelf.
- Gebruik voor overclocken liefst de BIOS, zo ben je zeker dat het goed zit.
- Oke.
- Oke.
- Hiervoor een bios update nodig, want uhh, ik zie er niks over in mijn bios?

[ Voor 31% gewijzigd door DJ-Visto op 22-04-2009 16:11 ]

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 20:35
DJ-Visto schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:09:
[...]
.....
[...]
.......
- Hiervoor een bios update nodig, want uhh, ik zie er niks over in mijn bios?
Of je moet updaten is ook maar de vraag. Welke versie heeft je moederboard momenteel en wat is de laatste versie die je mobo leverancier aanlevert? Kijk ook wat de verschillen zijn tussen beide versies, ondersteunt de nieuwe versie sneller geheugen oid, dan is het misschien handig om je bios te updaten.

flickr - WOT Profile - Game PC

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Scythe maakt over het algemeen zeer goede koelers inderdaad.
Vooral de Mugen is een zeer goede koeler en ook nog eens wat stiller dan een gemiddelde koeler.

Verder is de Cooler Master Hyper Z600 een mooie.
Let wel dat deze zonder fans wordt geleverd, dus minstens één 120 mm fan meebestellen!

Hiertrouwens een linkje met een test waar 61 koelers werden vergeleken. Lees dat artikel eens door en denk dat het wel wat opheldering zal geven.

Let wel als je een koeler koopt dat deze ook in je kast past en dat je niet in de knoop komt met je geheugen. De Mugen en de Z600 zijn nogal groot en soms past het zijpaneel dan niet meer op je kast. Of wat ook voor kan komen is dat het geheugen te hoog is (door heatsinks) en dat de koeler daarom niet past.

Hiernog een linkje met een zeer goede uitleg en plaatjes over hoe je een Core 2 Duo moet overclocken. Maar dat werkt met een QuadCore die jij hebt hetzelfde.

En als laatste zou ik me er niet op vastpinnen dat jouw Q800 de 4Ghz gaat halen. Dat lukt met de nieuwe I7 quad cores wel, maar met de "oude" Q8000-serie zeker niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Gizzy schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:14:
[...]

Of je moet updaten is ook maar de vraag. Welke versie heeft je moederboard momenteel en wat is de laatste versie die je mobo leverancier aanlevert? Kijk ook wat de verschillen zijn tussen beide versies, ondersteunt de nieuwe versie sneller geheugen oid, dan is het misschien handig om je bios te updaten.
Er zit nu een Gigabyte GA-EP43-S3L in ;) Volgens mij is hij vrij nieuw de driver.. Maar ik zie in de bios niet overklok of verhoog GHz ofzo..
FeaR1986 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:17:
Scythe maakt over het algemeen zeer goede koelers inderdaad.
Vooral de Mugen is een zeer goede koeler en ook nog eens wat stiller dan een gemiddelde koeler.

Verder is de Cooler Master Hyper Z600 een mooie.
Let wel dat deze zonder fans wordt geleverd, dus minstens één 120 mm fan meebestellen!

Hiertrouwens een linkje met een test waar 61 koelers werden vergeleken. Lees dat artikel eens door en denk dat het wel wat opheldering zal geven.

Let wel als je een koeler koopt dat deze ook in je kast past en dat je niet in de knoop komt met je geheugen. De Mugen en de Z600 zijn nogal groot en soms past het zijpaneel dan niet meer op je kast. Of wat ook voor kan komen is dat het geheugen te hoog is (door heatsinks) en dat de koeler daarom niet past.

Hiernog een linkje met een zeer goede uitleg en plaatjes over hoe je een Core 2 Duo moet overclocken. Maar dat werkt met een QuadCore die jij hebt hetzelfde.

En als laatste zou ik me er niet op vastpinnen dat jouw Q800 de 4Ghz gaat halen. Dat lukt met de nieuwe I7 quad cores wel, maar met de "oude" Q8000-serie zeker niet.
Oude Q8000 zal het wel niet zijn, met een pc van 3 maanden oud ;) Bedankt voor de tips, er zit nu een Cooler Master Elite 334 in, maar ik weet inderdaad niet of dat past, hoe kom ik daar achter, tja behalven hem te kopen :+ En die tutorial is zeer handig ;) Mijn processor draait nu trouwens op 25000 MHz (maar soms gaat hij ook naar 1900 etc)

• blockkiller
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-04-2025
je Q8300 zal naar alle waarschijnlijkheid de 4Ghz niet halen, je hebt dan 533Mhz FSB nodig, de meeste CPU's halen dat, of je moet een spanning van 1.6V erdoor jagen, maar dan krijg je problemen om hem koel te houden.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

DJ-Visto schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:30:
[...]
Oude Q8000 zal het wel niet zijn, met een pc van 3 maanden oud ;) Bedankt voor de tips, er zit nu een Cooler Master Elite 334 in, maar ik weet inderdaad niet of dat past, hoe kom ik daar achter, tja behalven hem te kopen :+ En die tutorial is zeer handig ;) Mijn processor draait nu trouwens op 25000 MHz (maar soms gaat hij ook naar 1900 etc)
Vandaar dat ik ook de "" had gebruikt, omdat het nog niet echt oud is.
Al is in de hardware-wereld eigenlijk al iets oud zodra je er de deur mee uit loopt.

Je processor draait inderdaad standaard op 2,5 Ghz (of 2500MHz, dus die ene 0 heb je te veel :P).
Maar als je pc loopt te idlen omdat je geen zwarte taken aan het doen bent schakelt de multiplier van je processor wat terug om energie te besparen. Vandaar dat je Q8300 dan naar de 1,9Ghz gaat. Die optie is trouwens uit te zetten in de bios zodat het niet meer gebeurt. Ook kan je in Windows in het configuratiescherm instellen wat de minimale processorkracht moet zijn. Dus als je deze op 100% zet dan zal je pc ook niet meer terugclocken. Maar zou me er niet al te druk over maken. Want zodra er kracht nodig is zal je pc automatisch de multiplier weer verhogen.

Maar succes met de tutorials.
Weet dat ze van HW.info zijn, maar die gebruiken iets makkelijkere taal en veel screenshots.
En dat is bij nieuw uit te voeren dingen altijd wel leuk en makkelijk.

En zoals al gezegd: 4 Ghz ga je zeker niet redden, want dan moet je een overclock halen van 1,5Ghz en dat is gewoon veel. Maar een beetje overclocken zou niet verkeerd zijn, want een CPU tot 3,6 Ghz is een bottleneck voor je HD4870. Vandaar dat mijn E8500 op 3.8 Ghz loopt aangezien ik mijn HD4870 niet wil knijpen :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

DJ-Visto schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:30:
[...]

Er zit nu een Gigabyte GA-EP43-S3L in ;) Volgens mij is hij vrij nieuw de driver.. Maar ik zie in de bios niet overklok of verhoog GHz ofzo..

[...]

Sjonge, jij hebt er (alle respect overigens) écht geen kaas van gegeten hè?
- Met oude Q8000 wordt bedoeld alle Core2Quad's met een typenummer als Q8x000, dus ook jouw Q8300.
- En verwar driver niet met BIOS. Da's ook onjuist. En misschien kun je met dat moederbord wel niet eens overklokken, het is immers een P43 chipset en niet de meer gangbare (en goed overklokbare) P45 chipset. Dus verwacht niet alles van een BIOS update.
- Of het gaat passen in je kast is inderdaad maar 1 manier voor; meten. Vraag specificaties op waarin meestal wel de maten staan. Zoek eens op internet of er meerdere mensen zijn met die combinatie etc. If all else fails, ga in de winkel langs en vraag of je het mag passen.
- Ik hoop toch dat je 2500 MHz bedoelt en niet 25000. Maar goed, dat hij af en toe terug gaat heet EIST en kun je ook in je BIOS uit zetten, maar je kunt het net zo goed aan laten staan want het heeft geen nadelige invloed.

Mocht je toch alles voor elkaar krijgen, en je hebt je CPU op 7,5x533MHz = 4,0GHz draaien, vergeet dan niet dat je FSB op 2133MHz (!) en je geheugen op 1066 MHz (!) effectief draaien. Het is maar zeer de vraag of deze componenten je northbridge dit aankan (edit: geheugen zou moeten lukken)....

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
FeaR1986 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:07:
[...]

Vandaar dat ik ook de "" had gebruikt, omdat het nog niet echt oud is.
Al is in de hardware-wereld eigenlijk al iets oud zodra je er de deur mee uit loopt.

Je processor draait inderdaad standaard op 2,5 Ghz (of 2500MHz, dus die ene 0 heb je te veel :P).
Maar als je pc loopt te idlen omdat je geen zwarte taken aan het doen bent schakelt de multiplier van je processor wat terug om energie te besparen. Vandaar dat je Q8300 dan naar de 1,9Ghz gaat. Die optie is trouwens uit te zetten in de bios zodat het niet meer gebeurt. Ook kan je in Windows in het configuratiescherm instellen wat de minimale processorkracht moet zijn. Dus als je deze op 100% zet dan zal je pc ook niet meer terugclocken. Maar zou me er niet al te druk over maken. Want zodra er kracht nodig is zal je pc automatisch de multiplier weer verhogen.

Maar succes met de tutorials.
Weet dat ze van HW.info zijn, maar die gebruiken iets makkelijkere taal en veel screenshots.
En dat is bij nieuw uit te voeren dingen altijd wel leuk en makkelijk.

En zoals al gezegd: 4 Ghz ga je zeker niet redden, want dan moet je een overclock halen van 1,5Ghz en dat is gewoon veel. Maar een beetje overclocken zou niet verkeerd zijn, want een CPU tot 3,6 Ghz is een bottleneck voor je HD4870. Vandaar dat mijn E8500 op 3.8 Ghz loopt aangezien ik mijn HD4870 niet wil knijpen :)
Super bedankt, het is ook maar iets wat ik hem wil opschroeven hoef niet tot 4 3.1/6 daar ergens tussen in zal ook wel goed zijn, gaat ook een beetje om te strijden met een paar ouderen vrienden 8)
woelders schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:08:
[...]

Sjonge, jij hebt er (alle respect overigens) écht geen kaas van gegeten hè?
- Met oude Q8000 wordt bedoeld alle Core2Quad's met een typenummer als Q8x000, dus ook jouw Q8300.
- En verwar driver niet met BIOS. Da's ook onjuist. En misschien kun je met dat moederbord wel niet eens overklokken, het is immers een P43 chipset en niet de meer gangbare (en goed overklokbare) P45 chipset. Dus verwacht niet alles van een BIOS update.
- Of het gaat passen in je kast is inderdaad maar 1 manier voor; meten. Vraag specificaties op waarin meestal wel de maten staan. Zoek eens op internet of er meerdere mensen zijn met die combinatie etc. If all else fails, ga in de winkel langs en vraag of je het mag passen.
- Ik hoop toch dat je 2500 MHz bedoelt en niet 25000. Maar goed, dat hij af en toe terug gaat heet EIST en kun je ook in je BIOS uit zetten, maar je kunt het net zo goed aan laten staan want het heeft geen nadelige invloed.

Mocht je toch alles voor elkaar krijgen, en je hebt je CPU op 7,5x533MHz = 4,0GHz draaien, vergeet dan niet dat je FSB op 2133MHz (!) en je geheugen op 1066 MHz (!) effectief draaien. Het is maar zeer de vraag of deze componenten dit aankunnen....
Bedankt, ik heb er inderdaad van het overklokken nog geen kaas van gebakken. Nog nooit wat mee gedaan. Bedankt voor de tips, ik ga weer even verder zoeken..En ik bedoel inderdaad 2500Mhz nultje te veel getikt uit antosme. Mijn BIOS zal inderdaad moeten worden geupdate denk ik.. Maar dit is wat voor de toekomst. Eerst maar 's goed kijken wat ik allemaal moet aanschaffen / veranderen om hem goed te overklokken.
En als ik er niks meer van weet.. Dan vraag ik wil iemand ik ken genoeg mensen, maar een mens moet ook zelf leren he :9

[ Voor 35% gewijzigd door DJ-Visto op 22-04-2009 17:16 ]

• Icephase

Icephase

DJ-Visto schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:09:
[...]

Super bedankt, het is ook maar iets wat ik hem wil opschroeven hoef niet tot 4 3.1/6 daar ergens tussen in zal ook wel goed zijn, gaat ook een beetje om te strijden met een paar ouderen vrienden 8)

[...]

Bedankt, ik heb er inderdaad van het overklokken nog geen kaas van gebakken. Nog nooit wat mee gedaan. Bedankt voor de tips, ik ga weer even verder zoeken..En ik bedoel inderdaad 2500Mhz nultje te veel getikt uit antosme. Mijn BIOS zal inderdaad moeten worden geupdate denk ik.. Maar dit is wat voor de toekomst. Eerst maar 's goed kijken wat ik allemaal moet aanschaffen / veranderen om hem goed te overklokken.
Als je BIOS geen overklokfuncties heeft, zul je een nieuw moederbord aan moeten schaffen. Dat is imho wel een erg rigoureuze stap om een beetje te kunnen overklokken...
Maar hé, het zijn jouw centen dus leef je uit. Maar nogmaals, verwacht niet dat een BIOS-update ineens allerlei overklokfuncties gaat toevoegen als die niet in een oude versie zitten...

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
woelders schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:17:
[...]

Als je BIOS geen overklokfuncties heeft, zul je een nieuw moederbord aan moeten schaffen. Dat is imho wel een erg rigoureuze stap om een beetje te kunnen overklokken...
Maar hé, het zijn jouw centen dus leef je uit. Maar nogmaals, verwacht niet dat een BIOS-update ineens allerlei overklokfuncties gaat toevoegen als die niet in een oude versie zitten...
Misschien kijk ook niet erg goed, zou ook kunnen, ik denk het eerste ;)

• Icephase

Icephase

Nou dan zou ik je aanraden om inderdaad eerst eens e.e.a. uit te gaan zoeken. Loop je dan tegen problemen aan, kun je het hier altijd nog vragen. Jij bent echter nog bezig met de basisgedachten, en daarover is genoeg op Tweakers of internet te vinden. Succes.

Verwijderd

Al onder het tapje MIT(motherbord inteligent tweaker) gekeken?

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 19:36:
Al onder het tapje MIT(motherbord inteligent tweaker) gekeken?
en control+f1 gedaan in de bios ;) ?

Verwijderd

Denk dat ie z'n geheugen nog ff met rust moet laten :P. MIT is al verwarrend genoeg zonder alle geheugen timingen.

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 23:16
4 Ghz met een Q8300 kun je echt vergeten, ik heb zelf een Q9300 en mijn maximale stabiele overklok is 3.33 Ghz (FSB 444*7.5) op lucht is dit, maar met andere koeling zal dit niet veel hoger worden aangezien 1,35625 V de grens is (anders gaat de processor eraan). Bovendien hebben veel quads een FSB wall vanaf 450 Mhz dus zal je een cpu met een hogere multiplier moeten hebben wil je stabiel de 4 Ghz halen. Met een Q9650 zou dit wel moeten lukken...

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 21:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ach ja, overklokken is gewoon een kwestie van uitproberen.
Zolang je de voltages niet te hoog opschroeft is er zeer weinig kans op blijvende schade.

Mijn eerste overklok ooit, was perongeluk.

486 DX2 80Mhz @ 100Mhz door verkeerde FSB instelling.

Omdat het werkte heb ik het zo gelaten... Pas later besefte ik dat het mijn eerste succesvolle overklok was :P

Later dat grapje op hetzelfde bord nog eens herhaald met een 5x86 DX4 133 Mhz van AMD.
Die ging probleemloos op 160Mhz :P

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-04-2009 13:12 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 21:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

Cota schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 13:04:
4 Ghz met een Q8300 kun je echt vergeten, ik heb zelf een Q9300 en mijn maximale stabiele overklok is 3.33 Ghz (FSB 444*7.5) op lucht is dit, maar met andere koeling zal dit niet veel hoger worden aangezien 1,35625 V de grens is (anders gaat de processor eraan). Bovendien hebben veel quads een FSB wall vanaf 450 Mhz dus zal je een cpu met een hogere multiplier moeten hebben wil je stabiel de 4 Ghz halen. Met een Q9650 zou dit wel moeten lukken...
3,33Ghz is ook al een hele nette overklok :)

Ik heb hier een Q9550 (2,83Ghz) en die draait op 1,25v stabiel op 3,8Ghz (vcore damper aan zodat het voltage niet inzakt bij zware belasting).
Draait al 4 weken 24/7 Seti zonder problemen :)
En 4Ghz? Kost teveel moeite... Te hoog voltage, teveel warmte...
Aan de andere kant... Je bent tweaker of je bent het niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-04-2009 13:18 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Allemaal, bedankt :D Ik ga hier over een weekje of 3 á 4 samen met iemand die het al een paar keer vaker heeft gedaan dan vandaag, het er over hebben en kijken hoe ver wij hem kunnen krijgen.. Hij moet toch nog langs komen, want heb teveel aangepast @ mijn bios, maar dat is offtopic.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Je P43 chipset heeft zoizo een FSB wal , die zit tussen 410-419MHz. Een hogere FSB ga je dus niet halen.
En de tools die je nodig hebt zijn CPU-Z, real temp, wprime of prime 95 voor t stressen.
Veel succes met je overclock, ik verwacht dat je je VCore niet veel zal hoeven verhogen.
Pagina: 1