Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:26
Ik ben de afgelopen paar uur bezig geweest met het installeren van Windows XP 32-bit. Laat ik beginnen te zeggen dat ik al heel veel afgestruind heb op internet en geen enkele oplossing blijkt te werken. Het volgende is het probleem:

Ik had Windows XP 64-bit geinstalleerd, en nou wilde ik de boel formatteren en 32-bit installeren (beiden originele VLK licenties). Als eerste was het al vreemd dat de installatie van de 32-bit niet herkende dat 64-bit er al opstond, maar goed. Na de eerste verplichte reboot tijdens de installatie (als alle files gekopieerd zijn e.d.) krijg ik de error "Disk error - Press any key to restart".

Ik heb inmiddels de partities 4x gechecked, opnieuw aangemaakt, enz. Ik probeer het gewoon te installeren op een primary partitie op mijn SATA schijf (500gb). Ik heb het zowel geprobeerd op ntfs als op fat32. Ik heb een Seagate harddisk test gedaan (met een C't cd-tool set) en deze vond geen problemen. Hierna heb ik het geprobeerd te installeren op een 2e hardeschijf die ik over had en aan m'n pc gekoppeld, een gewone IDE schijf, ook eerst gewoon geprobeerd, ik krijg dezelfde error. Daarna weer partities bekeken, alles weer opnieuw aangemaakt, primary ntfs en ook fat32, werkt allemaal niet. Daarna geprobeerd of het repareren van de Master Boot Record nut had, maar dit verhelpt het probleem ook niet.

Tijdens de Windows installatie wordt de primary partitie gezien als D:\ schijf, ik weet niet of dat nog nuttige informatie is? Als setup daarna verder gaat met files kopieren e.d. staat er wel weer gewoon "Checking C:\"

Ondertussen ben ik een beetje uit ideeen en eigenlijk ten einde raad. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen en/of wat het probleem misschien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11-2024

Dim

Klinkt als een SATA driver probleem; wat is het voor SATA controller, en (eventueel) welke driver gebruik je? En ik welke mode (IDE/AHCI etc) staat ie?

My other computer is your windows box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Dim schreef op woensdag 22 april 2009 @ 15:58:
Klinkt als een SATA driver probleem; wat is het voor SATA controller, en (eventueel) welke driver gebruik je? En ik welke mode (IDE/AHCI etc) staat ie?
Geen idee eerlijk gezegd. Waar zou ik dat kunnen zien? Ik heb ooit een SATA schijf gekocht en meteen erin gestopt, verder niks ingesteld of iets dergelijks. Kabels aangesloten en klaar.

Ik heb het trouwens ook geprobeerd op een IDE schijf, maar wel terwijl er ook een SATA schijf in zat, just to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
Dat kun je in je BIOS terugzien (ide/AHCI). (op F2 of DEL drukken tijdens opstarten van PC)

Ook een andere XP schijf geprobeerd?
Denk inderdaad dat je SATA drivers nodig hebt, deze kun je met behulp van Nlite slipstreamen.

Heb m'n laptop ook weleens van die rare problemen gehad, teveel partities gehad denk ik.. ext3/fat/ntfs enz .
Kon op een gegeven moment niks meer installeren, bij elke install foutmelding.
Met Hirens boot cd alle partities weggegooid, kill disk en daarna lowlevel format en daarna werkte het gelukkig weer.

Krijg je trouwens ook nog een foutcode mee ? (0X00000xx ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Ik heb uiteindelijk de SATA schijf helemaal ontkoppeld en toen windows op de IDE schijf geinstalleerd. Daarna SATA schijf ook weer aangesloten en het loopt nu goed. Voor de volgende format en als ik die IDE schijf weg doe zal ik die oplossing voor SATA drivers moeten gaan gebruiken.