Hallo,
Ik zit in de knoei met een mysql query die ik wil uitvoeren.
Ik beperk me even tot de relevante velden in mijn vraagstelling om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.
Ik heb een tabel "movie" met daarin een veld "id"
Ik heb een tabel "movie_comment" met daarin de velden "id_movie" en "date"
Nu wil ik de movie id's (unieke id's, zonder dubbelen) terugkrijgen van de laatst geplaatste comment records.
Als ik de query:
SELECT id_movie
FROM movie_comment
ORDER BY date DESC
LIMIT 0,5
draai dan krijg ik idd de laatste 5 comment records terug, enkel is dit niet uniek op id_movie (kan dus zijn dat een id_movie 2 of meerdere keren voorkomt in die 5 resultaten).
Dus dacht ik om een distinct toe te voegen
SELECT DISTINCT id_movie
FROM movie_comment
ORDER BY date DESC
LIMIT 0,5
Dit zorgt er idd voor dat ik geen dubbele id_movie's meer heb, maar ik krijg zo ook niet de records terug die ik zou verwachten (dus niet de films die bij de laatste 5 unieke comment records horen)
Zie ik iets over het hoofd in deze logica, en hoe kan ik dit dan wel verwezenlijken zonder eerst manueel de 5 laatste unieke movie_id's te zoeken in de tabel movie_comment ?
Ik zit in de knoei met een mysql query die ik wil uitvoeren.
Ik beperk me even tot de relevante velden in mijn vraagstelling om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.
Ik heb een tabel "movie" met daarin een veld "id"
Ik heb een tabel "movie_comment" met daarin de velden "id_movie" en "date"
Nu wil ik de movie id's (unieke id's, zonder dubbelen) terugkrijgen van de laatst geplaatste comment records.
Als ik de query:
SELECT id_movie
FROM movie_comment
ORDER BY date DESC
LIMIT 0,5
draai dan krijg ik idd de laatste 5 comment records terug, enkel is dit niet uniek op id_movie (kan dus zijn dat een id_movie 2 of meerdere keren voorkomt in die 5 resultaten).
Dus dacht ik om een distinct toe te voegen
SELECT DISTINCT id_movie
FROM movie_comment
ORDER BY date DESC
LIMIT 0,5
Dit zorgt er idd voor dat ik geen dubbele id_movie's meer heb, maar ik krijg zo ook niet de records terug die ik zou verwachten (dus niet de films die bij de laatste 5 unieke comment records horen)
Zie ik iets over het hoofd in deze logica, en hoe kan ik dit dan wel verwezenlijken zonder eerst manueel de 5 laatste unieke movie_id's te zoeken in de tabel movie_comment ?