Ik ben nog maar net begonnen met Objective-C, en ik zit momenteel op een punt vast, wat vast erg simpel is, maar na de documentatie te hebben gelezen en diverse dingen geprobeerd te hebben als google afgesneupt te hebben, ik kom er niet uit.
Wat ik wil is erg simpel, ik wil een variabele in de classe hebben die vanuit de diverse methodes zijn aan te roepen (in mijn geval is het een NSMutableArray maar dat terzijde).
Momenteel heb ik ongeveer dit:
Ik heb het met de propertys en zonder geprobeerd, zelf een getter geschreven, maar het baat allemaal niet.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn variabele ook vanuit een andere method kan aanspreken?
(zonder hem als parameter ofzo mee te geven he
)
Wat ik wil is erg simpel, ik wil een variabele in de classe hebben die vanuit de diverse methodes zijn aan te roepen (in mijn geval is het een NSMutableArray maar dat terzijde).
Momenteel heb ik ongeveer dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| @interface mijnKlasse { NSMutableArray *mijnArray } @property (retain) NSMutableArray *mijnArray @end |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| #import "mijnKlasse.h" @implamentation mijnKlasse @synthesize mijnArray; - (void) init { mijnArray = [[NSMutableArray alloc] init]; //doe je ding met array //Log totaale lengte array (waarde 1) er zit dus wat in NSLog(@"Lengte: %d", [mijnArray count]); } - (void) eenAndreMethod { //Log totale lengte array (null), hij bestaat niet NSLog(@"Lengte: %d", [mijnArray count]); } @end |
Ik heb het met de propertys en zonder geprobeerd, zelf een getter geschreven, maar het baat allemaal niet.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn variabele ook vanuit een andere method kan aanspreken?