Rotel RSX 1056 110V --> 230V

Pagina: 1
Acties:

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
Ik zit hier met een kleine vraag; mijn net nieuw geimporteerde rotel rsx 1056 versterker heeft aan de binnenzijde een tweetal jumpers zitten waarmee ik volgens mij kan switchen tussen 115V of 230V inputs. dit wil ik omdat ik de amp uit de VS heb laten komen en deze dus standaard op 115V staat.

mijn vraag nu: is het voldoende om deze twee jumpers om te zetten? of moet er ook nog een zekering vervangen worden?

op internet wordt ik niet veel wijzer omdat ik niet een eenduidig antwoord kan vinden. zelfs in een enkel topic spreken ze elkaar tegen: http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11503

service manual van de rsx 1056 is niet te vinden op internet zonder rare registraties

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3649/3464873333_4cf90e9097.jpg
jumpers
note: de jumpers heb ik zelf omgezet van 115 naar 230!

[ Voor 10% gewijzigd door Firestorm op 22-04-2009 15:04 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het ligt er een beetje aan wat die zekeringen beschermen. Als het voltage 2 keer zo hoog word, gaat het amperage natuurlijk omlaag en zouden die zekeringen "te zwaar" zijn.

Je zou ze om kunnen wisselen voor lichtere, en als ze eruit klappen prik je de orginele weer terug.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

denk dat je het wel enigzins kan terug berekenen door de 115v x de zekering waarde te nemen en dat weer te delen door 230V en die zekeringen eens proberen wel even kijken of het trage of snelle zijn, als dat in de elektronica ook zo gaat...

Verwijderd

Zitten er al niet verschillende zekeringen in toevallig? Kan me voorstellen dat ze dan automatisch ook door andere zekeringen gaan op de printplaat...

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
ik heb nog wat schroeven losgedraaid en ik ben 1 zekering tegengekomen na de aansluiting van het stroomsnoer. hierbij staan 2 waarden; 8A 250V USA/Canada en T3.15A 250V Europe (bij andere zekeringen in het amp gedeelte, veel verder in het ciquit staat 1 waarde of niets.)

hoe kan ik zien of het een snelle of langzame zekering is? of is deze informatie voldoende om een zekering te gaan halen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Schildpadje of een slakje erop.
Soms ook een letter ;).

Sowieso zie je dat je er een 3.15A zekering hier in europa in moet stoppen ;).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

T3.15A 250V Europe.

Dit betekend:
- trage glaszekering van 3,15 Ampere.
- bij netvoeding van 230V
- zal wel een 5x20 zijn ;).

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp! Ik ben net even op en neer gesprint naar radio piet en een T3.15 gehaald voor het gigantische bedrag van €0,40. uitgewisseld met de andere zekering en op het stroomnet aangesloten. amp gaat netjes aan en ik zie of ruik geen rook, lijkt allemaal goed. zo even de speakers aansluiten en een cdtje draaien, maar ik verwacht daar ook geen problemen mee.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Misschien een stomme vraag, maar is het niet zo dat er een andere trafo zit in de VS versie, aangezien die 110 volt moet omzetten i.p.v. 230? Als dat zo is zul je nog een externe transformator ervoor moeten gooien. Die switch in de versterker is dan om aan te geven welke trafo geinstalleerd is. Het lijkt me namelijk een beetje onhandig kostentechnisch gezien om in elke versterker twee trafo's te bouwen (110v en 230v).
In een scheerapparaat van 10 watt is dat nog wel te doen, maar in een Rotel versterker met een 800 watt ringkern (of iets in die richting) lijkt me dat een dure grap.

[ Voor 16% gewijzigd door mac1987 op 22-04-2009 16:17 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De meeste trafo's hebben dan een middentap om tussen de voltages te swtichen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 13:07

EraZor

Don't mention the war

Firestorm schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:13:
Iedereen bedankt voor de hulp! Ik ben net even op en neer gesprint naar radio piet en een T3.15 gehaald voor het gigantische bedrag van €0,40. uitgewisseld met de andere zekering en op het stroomnet aangesloten. amp gaat netjes aan en ik zie of ruik geen rook, lijkt allemaal goed. zo even de speakers aansluiten en een cdtje draaien, maar ik verwacht daar ook geen problemen mee.
Even een klein schopje... is dit idd goed gegaan? (ik sta zelf ook op 't punt een rotel uit de vs te importeren)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:30:
De meeste trafo's hebben dan een middentap om tussen de voltages te swtichen.
Idd, dat zou anders teveel kosten aan voorraden. Nu hebben ze 1 onderdeel voor de gehele wereld.
EraZor schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:00:
Even een klein schopje... is dit idd goed gegaan? (ik sta zelf ook op 't punt een rotel uit de vs te importeren)
Scheelt dit veel? * Chevy454 wilt ook een rotel! :)

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 08-05-2009 09:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 13:07

EraZor

Don't mention the war

Chevy454 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:41:
[...]

Idd, dat zou anders teveel kosten aan voorraden. Nu hebben ze 1 onderdeel voor de gehele wereld.

[...]

Scheelt dit veel? * Chevy454 wilt ook een rotel! :)
Haha kan... via ebay wel ja ;)
Pagina: 1