Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
(note: ik kijk naar rentacoder als een programmeur niet als iemand die software gedaan wil hebben).
RentACoder.com is vrij bekende website, toch zal ik het idee even uitleggen.

De 'klant' wil een software project gedaan willen hebben zetten een beschrijving op de site, als programmeur kun jij daarna bieden "ik doe het voor €50,-" de klant stort het geld op rekening van rentacoder.com, als het af is steek je samen over, de klant gaat er dus niet gratis met de software van door en de programmeur niet met het geld van de klant.

Volgens mij werkt dit systeem vrij goed, het is ook erg internationaal en je kunt gewoon uitbetaald worden via PayPal. De site draait al een lange tijd en is gewoon te vertrouwen.

Maar wat ik me wel af vraag is hoeveel succes je hier mee kunt hebben en of er tweakers/andere mensen zijn die op rentacoder.com zitten en wat die er van vinden.

Zelf zit ik nu 2 dagen op rentacoder.com en heb nog niet geboden op opdrachten (er zijn wel erg veel website opdrachten, ik ben meer van het winforms gebeuren e.d.) wel zag ik een paar leuke opdrachten maar die waren al gewonnen door andere programmeurs.

Het niveau van biedingen verschilt heel erg, zowel in prijs ("max bid $20" tot $5000+) als in kwaliteit. (Complete pagina en pdf met eisen tot "I want somebody to make me a new mmorpg game like... with ... and ... die dan staan op max €500,-).

Dus ja, rentacoder.com, wat vinden mensen ervan? Is het een leuk iets als bijbaan voor een student informatica, of meer een professionele voltijd baan (of beide)? De prijs kun je zelf bepalen, maar wat accepteren mensen voor bedragen? En hoe zit het met support achter, wat als er een bugje in zat die na 3 maanden naar boven komt, moet je dat dan nog gratis fixen?

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Ik heb er één keer een project gedaan voor één of andere kerel uit Engeland die een online shop voor bedrukte mokken wilde hebben :) Hier heb ik echter maar 200 euro voor gevangen en was er toch een week mee bezig, maar goed, ik was 17, dus ik vond het allang best.

Het systeem werkt op zich goed. Zorg er in ieder geval voor dat al je communicatie en afspraken via RentACoder zelf loopt (krijg je een pagina voor als iemand je bod accepteerd), zodat je sterk in je schoenen staat mocht hij niet willen betalen (volgens mij is het ook rechtsgeldig ofzo, lang geleden ;), weet het niet zeker).

Het nadeel is dat al die Oost-Europese toko's alles wegkapen voor een prikkie. Er worden complete systemen gemaakt voor een paar honderd dollar. Daarom vond ik het op een gegeven moment niet interessant meer om op werk te reageren, omdat je gewoon niet kan (en wilt ;)) concurreren met die gasten.

Er zullen best nog wel goede projecten tussen zitten. De communicatie die ik toen had met de klant (was echt een leek), verliep prima. Na de oplevering van het project heb ik gezegd dat ie contact met me op kan nemen voor eventuele bugs etc. Ik had afgesproken dat ik alle bugs gratis op los die binnen 2 weken naar boven komen. Hierna gewoon een uurtarief vastgesteld.

Verwijderd

Ik heb er enkele projectjes gedaan en heb er 2 permanente "klanten" aan overgehouden waaraan ik wel een leuk zakcentje verdien omdat die af en toe nog wel eens een opdracht mijn richting uitsturen hoewel ik de site niet meer bezoek. Het moeilijkste is het opbouwen van reputatie, maar eens je wat positieve reviews op zak hebt kan je wel gemakkelijk aan een opdracht geraken.
Als student is het zeker aan te raden en het werk dat je uitvoert is altijd goed om te vermelden op je CV later :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 12:23 ]

• VanRoyal
  • Niet online
Ik heb als opdrachtgever een positieve ervaring met Guru.com, een soortgelijke site. Wellicht ook handig om de andere kant van het verhaal te horen? :) In eerste instantie het project gepost op getacoder.com, maar daar zaten naar mijn mening te veel 'beunhazen'. De reacties en biedingen op het project waren in vrijwel alle gevallen standaard knip en plakwerk en er werd niet ingegaan op het project zelf. Met rentacoder.com heb ik geen ervaring.

Mijn ervaring met Guru.com:

Het niveau van de opdrachtgevers en leveranciers ligt hier, voor zover ik heb kunnen zien, een stuk hoger. De site zelf werkt ook erg prettig, er zijn veel handige features zoals projectmanagement, direct messaging, betaling via escrow, veel info over de professionals, etc.

Ik had de keuze uit zo'n 20 professionals, waarvan uiteindelijk 5 serieuze kandidaten overbleven. Door veel vragen te stellen heb ik gekozen voor een Roemeense ontwikkelaar die net was geregistreerd. Er waren professionals die het werk goedkoper konden uitvoeren of een hoge rating hadden, maar de professional die ik heb ingehuurd gaf in de email correspondentie duidelijk aan te snappen wat er gemaakt moest worden en stelde de juiste tegenvragen etc.

Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie wel wat sceptisch was, je weet uiteindelijk nooit 100% zeker dat een project succesvol wordt afgerond, maar mijn eerste ervaring is na afronding van het project erg positief. Omdat ik zelf ook programmeer was de opdrachtomschrijving erg uitgebreid. Dit helpt natuurlijk al bij het laten slagen van een project. De professional heeft de opdracht boven verwachting uitgevoerd en de support die hij na afronden van het project heeft geleverd is echt uitmuntend. Uiteraard kan dit per professional verschillen, dus het feit dat ik een goede ervaring met deze professional heb wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd goed gaat. Ik zal, als opdrachtgever, zeker nog eens gebruik maken van Guru.com.
Is het een leuk iets als bijbaan voor een student informatica, of meer een professionele voltijd baan (of beide)? De prijs kun je zelf bepalen, maar wat accepteren mensen voor bedragen? En hoe zit het met support achter, wat als er een bugje in zat die na 3 maanden naar boven komt, moet je dat dan nog gratis fixen?
Er zitten o.a. veel (goede) ontwikkelaars uit bijvoorbeeld India op deze sites en die werken in sommige gevallen al bijna voor een spiegeltje en wat kraaltjes ;), dus ik denk dat je als Nederlandse ontwikkelaar moeite zult hebben om te concurreren met de tarieven die veel buitenlandse ontwikkelaars hanteren. Als full-time ontwikkelaar al je werk uit die site(s) halen lijkt me dan ook erg lastig, maar het kan best een leuke bijverdienste zijn als student. Wat betreft de support: hier zul je vooraf gewoon afspraken over moeten maken.

Wat betreft de prijzen, tsja... je ziet af en toe projecten voorbijkomen waarbij iemand een facebook-clone wil voor 300 dollar en dan zijn er nog gekken die dat willen doen ook. Er zitten echter ook een hoop serieuze opdrachten tussen die best wel iets mogen kosten. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Outlook Add-in laten ontwikkelen voor 900 dollar.

[ Voor 3% gewijzigd door VanRoyal op 22-04-2009 12:51 ]

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Zulke websites lijken mij vooral voordelig voor opdrachtgevers. Ze kunnen nu makkelijk het programmeer werk off shoren naar welk land dan ook. Het probleem is natuurlijk goede programmeurs vinden. Ik kan mij voorstellen dat als je een paar projecten goed hebt laten maken dat je dan vaker kan terugvallen op deze personen.

Voor Nederlandse programmeurs is het natuurlijk een ramp. Al het werk kapen de lagelonenlanden makkelijk weg. Als je een student bent kan ik het mij nog voorstellen dat je er wat bij kan verdienen via de site.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Zitten er behalve de tarieven van de coder nog kosten aan de verschillende sites?

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• VanRoyal
  • Niet online
Ja, bij de meeste sites moet de coder een percentage of vast bedrag afrekenen. Voor de opdrachtgever is het in de meeste gevallen gratis.

• roy-t
  • Laatst online: 17-10 16:43
Ik heb de afgelopen 3 dagen alle nieuwe projecten (zo'n 350) bekeken op rentacoder.com maar tot nu toe op nog geen een kunnen bieden. 99% van de opdrachten bestaat helaas uit "clone this website for me" en ik ben helaas geen webprogrammeur. Ik ga het nog even in de gaten houden, maar zo te zien is het hetzelfde op guru en getacoder.com, bijna alleen maar webtaken.. grmbl waarom heeft niemand een leuk winforms appje nodig voor een laag bedrag :/

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1