Toon posts:

[Wifi] USB Adapter met 'ingebouwde' netwerksleutel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of zoiets bestaat maar ik zoek het volgende:

Een simpele Wifi USB adapter waar de netwerksleutel/WPA key van 1 bepaald draadloos netwerk in opgeslagen is. Hiermee moet het dus mogelijk zijn om de adapter bijvoorbeeld in een laptop te stoppen waardoor hij direct connect met het betreffende draadloze netwerk. Hierbij is het dus niet de bedoeling dat er nog een configuratie vooraf gaat of dat er een netwerksleutel ingevoerd moet worden.

Het is de bedoeling dat dit gebruikt gaat worden in een omgeving waar draadloos internet mogelijk is, waar "gasten" met een laptop komen maar waar de netwerksleutel alleen bij de beheerde bekend is. De gasten zouden dus een Wifi usb adapter kunnen lenen en dus zonder kennis van een netwerksleutel verbinding kunnen maken met het internet, aangezien deze netwerksleutel dan (versleuteld/geencrypt) op de USB adapter staat.

Is zoiets mogelijk? Ik heb oa. al de Netgear site doorgezocht zonder resultaat, de klantenondersteuning van Netgear gaf aan dat dit niet mogelijk was of niet in hun assortiment zat.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ja, dit is technisch mogelijk, alleen niet door jou en mij... :)

Er zit en firmware in je Wlan kaartje (er zit zelfs een aardige processor in) en die zou je prima kunnen veranderen in een fixed kanaal of fixed key oplossing alleen is dit dusdanig complex en heb je dan zoveel last van NDA's (non-disclosure agreement) dat het je niet zomaar gaat lukken.

Als alternatief kun je ook een Accespoint of Wlan <-> Ethernet bridge als ontvanger gebruiken, dan kun je daar weer met een ethernetkabeltje naar je laptop. Dat is wel af te schermen.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:52

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

leuk idee opzich wel maar het gaat m waarschijnlijk niet helemaal worden ben ik bang..

een dymowriter kopen en de code op de stick plakken ;)

wat je ook zou kunnen doen is om MAC adressen vragen en die dan toestaan/ blokkeren in de router maar dat is wel gepruts :+

Signature

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51
Dat mac-adres hoort toch bij de USB stick? Valt weinig aan te vragen dan, want die weet je al...

Sometimes you need to plan for coincidence

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:52

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

jemig wat slecht, t was nog vroeg :P inderdaad, alle MAC adressen blokkeren en dan alleen de MAC's die je kent toelaten, heb je in principe niet eens iets als WPA nodig..

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dat is toch jammer. Ik ging er van uit dat er wellicht toch zoiets op de markt was, bijvoorbeeld zo'n adapter met een beschrijfbaar flash geheugen waar een configuratie/sleutel in is te zetten. Ik geef de moed nog niet op, ik zoek verder ;)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Moet de draadloze netwerk toegang zo beveiligd worden dat niet kan worden volstaan met MAC adres filtering? Anders lijkt mij dit de ideale oplossing voor je vraag. Door iemand een Wifi-USB-stick te lenen heeft diegene zonder iets in te stellen toegang tot je draadloze netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 22-04-2009 11:00 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Een soort 'loper' bedoel je. Bestaat (nog?) niet.
Handig als je je adapter verliest of gestolen wordt :P .

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 11:02 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt hem wel apart meeleveren op een floppy of soortgelijk draagbaar medium. En volgens mij kan het ook via een smartcard maar daar ben ik niet zeker van.

Maar dat verhaal over mac adress filtering, dat is dus niet beveiligd en iemand sniffed even en cloned het mac adress en tada je hebt toegang.

Beveiliging is toch wel een must tegenwoordig op draadloze netwerken.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:01:
Een soort 'loper' bedoel je. Bestaat (nog?) niet.
Handig als je je adapter verliest of gestolen wordt :P .
Daarvoor heb je die leuke RSA kastjes. Dan moet je telkens een code invullen bij je wachtwoord.

Ik denk dat de TS net iets te moeilijk denkt. Er zijn zat oplossingen voor zijn probleem, behalve net degene die hij wil.

Maar is een Ethernet -> Wifi bridge niks, noemen ze geloof ik ook weleens een game adapter. Die kun je configureren, beveiligen en dan heb je een draadloos aparaat met key... alleen niet met USB, maar met UTP.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32
Bij veel moderne routers kun je een usb-stick insteken waar dan een tooltje opgezet wordt die op de client-pc automatisch alle instellingen en beveiligingen goed zet, heb je dus een wireless stick en usb stick per klant nodig. Kwam ook nog dit tegen:

WL-324 Wireless USB Adapter 300N XR - Self Installing

Misschien kun je hier ook wel zelfgemaakte configuraties mee-installeren.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

BlueKeenan schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:05:
Maar dat verhaal over mac adress filtering, dat is dus niet beveiligd en iemand sniffed even en cloned het mac adress en tada je hebt toegang.
Als ik het doel lees van de TS:
Het is de bedoeling dat dit gebruikt gaat worden in een omgeving waar draadloos internet mogelijk is, waar "gasten" met een laptop komen maar waar de netwerksleutel alleen bij de beheerde bekend is. De gasten zouden dus een Wifi usb adapter kunnen lenen en dus zonder kennis van een netwerksleutel verbinding kunnen maken met het internet,
dan gaat het alleen om internet toegang voor gasten. Geen vertrouwelijke documenten, gedeelde mappen, bedrijfsgevoelige gegevens etc. Even 'sniffen' en 'clonen' van een MAC adres klinkt voor 99,9% van de mensen als abracadabra in de oren. Aangezien de MAC filtering een zeer praktische oplossing is zou de beveiliging voor mij voldoende zijn.

Het lijkt mij uiteraard niet verstandig om op ditzelfde netwerk je PC met bedrijfsgegevens aan te sluiten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
antonboonstra schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:13:
Even 'sniffen' en 'clonen' van een MAC adres klinkt voor 99,9% van de mensen als abracadabra in de oren.
Dat kan zo zijn, maar voor 99,9% van de kwaadwillenden zal het wel bekend in de oren klinken of anders gauw opgezocht zijn. Zo heel erg ingewikkeld is het niet, ik denk dat ik het nog wel aan een halve klas van groep 8 op de basisschool uitgelegd krijg hoe zodat ze het zelf kunnen.

Dat iets als abacadabra klinkt wil niet zeggen dat het ingewikkeld is. Als ik een auto zou willen stelen dan verdiep ik me ook eerst even in 'hoe' dat moet en ook dat is niet ingewikkeld, maar de termen kunnen best wel eens als abacadabra overkomen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Je kunt in windows vista en 7 een wireless netwerkverbinding opslaan op een usb stick.
Als je deze in een vista of 7 machine stopt krijg je meteen de vraag of je de netwerkverbinding wil toevoegen (zonder handmatig de wpa / wep key in te vullen).

Overigens is mac filtering geen alternatief voor WPA.
Filteren = geen encryptie.

edit: iets beter gelezen, wat jij wil vergt wat meer kennis dan je nu blijkbaar hebt.
Een simpele oplossing hiervoor is er niet want je moet met certificaten gaan werken icm ongeautoriseerde laptops.

Mijn tip: draadloos netwerk open gooien en in hotel stijl een toegangscode systeem inrichten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 11:52 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zyxel had een usb wlan adapter waar de driver ook op stond (soort reguliere mini usb stick zeg maar).
Maar die maken en leveren ze niet meer.

Het idee wat je wil is grappig, maar denk dat het in de praktijk niet echt gaat werken.
Stickertje met key erop is dan een eenvoudige oplossing, maar dan zul je nog steeds een driver nodig hebben....

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:52:
Zyxel had een usb wlan adapter waar de driver ook op stond (soort reguliere mini usb stick zeg maar).
Maar die maken en leveren ze niet meer.

Het idee wat je wil is grappig, maar denk dat het in de praktijk niet echt gaat werken.
Stickertje met key erop is dan een eenvoudige oplossing, maar dan zul je nog steeds een driver nodig hebben....
Verreweg de meeste usb wireless nic's kunnen binnen xp, vista en 7 zonder additionele drivers geinstalleerd en gebruikt worden.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:23
Is het geen idee om gewoon een hotspot systeem in te richten.
Iedereen die binnen wil moet zich registreren bij de balie.
de balie medewerker voert gegevens in en genereerd een ticket met daarop login en password.
klant surft naar website krijgt portal te zien en voert gegevens in en kan voor x uur,dagen,maanden enz internetten.
Als klant langer blijft kunnen ze het verlengen.
Als klant eerder weg gaat verwijder je het account of desnoods disable je het account.
Zijn genoeg oplossingen die dit soort situaties regelen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1