Magnetron beinvloed Wireless verkeer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mask
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2020
Vreemd probleem op mijn thuis-netwerk. Zodra de magnetron (een Panasonic NN-C784MF) aan staat om iets op te warmen, valt mijn draadloos internet op mijn laptop en op mijn PC weg. Zodra de magnetron afgelopen is, komt het verkeer weer terug.

Is het een bekend probleem dat een magnetron dit kan doen en is het te verhelpen? Misschien iets met de magnetron die dezelfde frequentie (2.4Ghz) gebruikt ofzo? Of is het hoog tijd om snel een nieuwe magnetron te kopen omdat ik een prive Chernobyl zit?

Voor de informatie:

WLAN router (Linksys WRT 54G) is aan ene kant van de kamer, Magnetron aan andere kant (ongeveer 7 meter afstand). Ertussen staan mijn tafel en mijn computer-buro, ongeveer 3 meter vanaf de magnetron en 4 meter vanaf de WLAN router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ja, zit op ongeveer dezelfde frequentie.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:27
de oplossing is misschien om 802.11n in te zetten.
deze gebruikt geloof ik een frequentie van 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Van wiki:

"Er is een verband tussen de magnetron en draadloos internet. Aangezien magnetrons de frequentie van 2,45 GHz gebruiken, is internationaal afgesproken dat het weinig zin heeft om voor deze frequentie zendlicenties af te geven. Deze is te onbetrouwbaar vanwege alle stoorsignalen van de magnetrons. Het gevolg is dat deze frequentie vrij gebruikt kan worden zonder licentie. Zo werkt draadloos internet (Wi-Fi) met 2,4 GHz en 100 mW en heeft daarmee een bereik tot zo'n 100 meter. Dat is dus mogelijk geworden door de magnetron."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(oven)

Als je je Wifi signaal nou eens flink boost heb je die hele magnetron niet meer nodig en kan je gewoon je router gebruiken voor het opwarmen van je avondeten! 8)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

Magnetron, DECT telefoons, babyfoons, bluetooth, weersomstandigheden (onweer), (garagedeur)
afstandbedieningen, stapel kranten/boeken, beton/staal bewapenig en ook dit allemaal van de buurman ...
allemaal dingen die invloed kunnen hebben op het WiFi signaal

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Kunnen (ouderwetse) CRT tv's hier ook wat mee te maken hebben. Ik heb een soort gelijk probleem alleen dan valt mij verbinding niet helemaal weg maar het bereik wordt wel minder.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:19
sharkzor schreef op woensdag 22 april 2009 @ 08:00:
de oplossing is misschien om 802.11n in te zetten.
deze gebruikt geloof ik een frequentie van 5ghz.
Meestal kun je in je modem ook verschillende kanalen instellen, gewoon een aantal verschillende proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
2.4Ghz band, ja de magnetron kan storen. Maar ik neem aan dat je niet zo vaak je magnetron aan hebt dat het echt de moeite loont om voor die 4 minuten nieuwe, dure n-apparatuur aan te schaffen?

Simpele dingen, zoals gewoon de deur naar de keuken dichtdoen, het AP bovenop een kast zetten, zal al een hoop schelen.

[update]
Ik lees net dat het allemaal in 1-en-dezelfde kamer zit. Ja, dan wordt het lastig, misschien dat je je magnetron in een kooiconstructie (kippengaas) kunt stoppen? Theoretisch zou dit de interferentie moeten verminderen*. (De magnetron zou al een kooi moeten zijn, maar is overduidelijk 'lek' (dat is normaal). Meestal is het lek grootst aan de deurkant, misschien dat je de opening een andere kant op kunt richten en dat dat ook al verschil maakt?

*Ik ben niet helemaal zeker over de natuurkundige onderbouwing hiervan, overigens...

[ Voor 48% gewijzigd door Keypunchie op 22-04-2009 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 15:49
De magnetron zou een farraday kooi moeten zijn, vandaar het gaas aan de voorkant. Beetje gek dat hij dan zo ernstig 'lekt'

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 10:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ter info, niet alle N-hardware werkt op 5GHz, de meeste zelfs niet. Enkel dual-band hardware. En daarbij is de snelheid en het bereik van de 5GHz band ook nog eens veel lager dan van 2.4GHz, omdat het veel meer last heeft van fysieke obstakels.

Overigens heb je ook Wireless A (802.11a) wat ook op 5GHz fungeert en max. 54mbit haalt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295814

ene r
of die gast van Lost moet er ook zo één hebben.

Inderdaad dient je magnetron afgesloten te zijn, anders heb je kans dat je fruitschaal naast je magnetron zo'n smurrie word :) Zou er ff naar laten kijken, ken de microwave niet, issie oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
De magnetron zou een farraday kooi moeten zijn, vandaar het gaas aan de voorkant. Beetje gek dat hij dan zo ernstig 'lekt'
Valt wel mee waarschijnlijk, maar een WiFi-antenne is nou eenmaal precies gevoelig voor deze frequentie... Zal vanavond eens met mijn eigen laptops en AirRadar wat signaatests doen in de keuken! Leuk projectje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nogmaals valt wel mee. Een magnetron zend ongeveer 800 Watt uit, tegen 80 mW voor een wifi-ding. Dus als 1 promille van het magnetron vermogen weglekt overschreeuwt hij wifi nog met een factor 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Okay, ik heb zoals beloofd wat veldtesten gedaan.

Experiment: Koken met Keypunchie

Allereerst, de specs:
Magnetron: Daewoo KOR 6QCK.
Wireless AP: Fritz!box FON V7170
Laptops: Powerbook G4 12", Leopard 10.5.6 (Ozzy) & Macbook 13", black, Leopard 10.5.6 (Chinook)
Hapjes: 1 AH Paella kant-en-klaar, 1 zak microwave popcorn.
DVD: Dr. Strangelove, or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb

Proefopzet:
Eerst in de woonkamer (6m vanaf AP, 4 meter vanaf magnetron, met tussenmuur van +10 cm) baseline meting en met microwave-gebruik (de paella) verricht. Daarna baseline meting in de keuken gedaan (+- 3 meter vanaf magnetron) en met microwave-gebruik (popcorn). Bij die laatste meting uiteindelijk zelfs de Powerbook bovenop de Daewoo gezet.

Meetresultaten
AirRadar (Signal in %), woonkamer, baseline vs. met magnetrongebruik:
Ozzy: 53 vs. 53
Raven: 61 vs. 61

Het is duidelijk dat er weinig effect te meten valt van het magnetrongebruik vanuit de kamer. Zo nu en dan zag ik op de grafiek wel wat storing optreden, maar dit kan ook zijn doordat mijn tijdelijke huisgenoot met zijn dikke kont recht voor het AP ging zitten. De paella smaakte prima, zeker met het droge witte wijntje van de AH.

AirRadar (Signal in %), keuken, baseline vs. met magnetrongebruik:
Ozzy: 46 vs. 41
Raven: 59 vs. 58

In de keuken ging de grafiek van Ozzy al verstoringen vertonen. Ik heb echter zo mijn twijfels of dit nou door de magnetron, of door andere omgevingsfactoren komt. Het is duidelijk dat het al wat oudere Powerbook een minder gevoelige WiFi-antenne heeft dan de meer recentere Macbook. Terwijl de popcorn vrolijk begon te knallen, heb ik Ozzy bovenop de magnetron gezet.

Zelf gaf hij een signal van 53% aan...dus beter dan er verder van af! Maarrr, de grafiek gaf wel veel meer noise aan! Als ik op de Fritz!Box inlogde en daar keek, was er overigens trouwens een heel duidelijk effect te zien op de verbindingssnelheid. De Powerbook heeft een wat zwakkere wifi-antenne, en heeft normaal gesproken ergens tussen de 60-70% verbindingssignaal volgens Fritz!Box en dat was nu duidelijk anders.

Met de popcorn uitgepopt, ben ik lekker nu DVD'tje aan 't kijken.

Conclusie:
Stop Worrying And Learn To Love Your Microwave? Ik ben niet meer zo overtuigd. Mijn magnetron is een redelijk recente aanschaf (oktober 2007), dat wel, maar ik moest mijn al wat oudere powerbook echt bovenop het ding zetten om wat te merken van interferentie, terwijl mijn AP in de kamer ernaast stond.

Ik zou misschien nog wat hebben kunnen testen met het nog verder terugschroeven van het zendvermogen van mijn AP, maar eerlijk gezegd denk ik dat het weinig meerwaarde heeft. Het zou ook nog kunnen dat bij het komt omdat je AP en magnetron zo dicht bij elkaar staan dat het niet zozeer om het ontvangen, maar om het verstoren van verzenden gaat.

Tenzij je echt belabberde WiFi-apparatuur hebt, denk ik dat idd. je magnetron een stuk slechter afgeschermd is, dan dat je zou willen. Koop een nieuwe.
Pagina: 1