Medion Akoya S2210 mini review

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb deze laptop nu 1,5 week geleden gekocht voor een spotprijs. De laptop heeft mij 350 euro gekost. Wat krijg je er voor:

- T3200 2x2ghz Pentium Dual Core
- 3gb intern
- 320gb HDD
- 12" 1280x800 scherm
- Intel GMA X3100 GPU
- DVD dual layer fikker
- 8 cells accu
- 3x USB
- 1x Firewire
- 1gbit LAN
- Draft N WLAN (300mbit)
- 4-1 Card reader
- VGA uit
- 3 jaar garantie!

Verder in de verpakking:
- Voeding met aan/uitknop (hulde)
- Vrouwen handtas voor de laptop :')
- Gebruiksaanwijzingen
- CDtjes met diverse software en Vista

Het fysieke deel
Ik ben behoorlijk tevreden met de laptop tot nu toe. De bouwkwaliteit is grotendeels fatsoenlijk, alleen het toetsenbord laat iets te wensen over; deze veert een beetje in als je er op typt. De laptop weegt 2,05kg met accu. Volgens mij een vrij normaal gewicht, maar ik moet zeggen dat het een heel verschil is met m'n vorige laptop, een 15" Dell van ruim 3kg :P En er zit natuurlijk ook een 8cells accu aan vast ;) De laptop is te verkrijgen in het wit en mat zwart - ik heb gekozen voor wit, weer eens wat anders dan die zwarte shit die ik altijd heb + het is beter als je in de zon zit. Al met al is de bouwkwaliteit fatsoenlijk, op het keyboard na. Het geheel oogt prettig vind ik.

Werken met de laptop
Werken op de laptop werkt voor mij ook prima. Misschien vind je de resolutie jammer en had je liever 1366 gehad maar geloof mij maar dat 1280x800 op een 12" scherm prima is :) Ik heb 0,0 zichtproblemen en ik zou absoluut niet een hogere resolutie willen omdat alles dan simpelweg te klein wordt. Het beeld is gewoon scherp en het is absoluut geen pixels tellen. Het beeld is helder genoeg, ook in de zon valt er goed te werken met de laptop. Moet ik eerlijk bij zeggen dat ik de zon niet direct in het scherm heb laten schijnen ;) Je merkt wel dat de laptop aardig warm kan worden. Dat kan wat irritant worden als je het ding op je schoot hebt. Het keyboard vergt enige gewenning, maar dat duurde bij mij niet lang. De toetsen zijn gewoon full size. De knoppen van het touchpad voelen wat hard aan, een beetje veel weerstand hebben die.

De accu
De minimale werktijd van de accu onder continu full load is 2,25 uur, zonder undervolting heb je met WLAN en desktop werk met het scherm op ongeveer 1/3e 3,5 uur. Met undervolten middels RM Clock kan ik dat oprekken onder die omstandigheden tot 4 to 4,5 uur. Dat heb ik nog niet precies gemeten. Ik heb laatst buiten gezeten in de zon met scherm 80% van de tijd voluit, muziek over de speakers, WLAN aan, desktop werk en internet en toen heb net over de 2,5 uur gehaald. Opladen duurt denk ik zo een 1,5 uur tot 80 procent, dan nog een uur erbij ofzo voor de laatste 20 procent. Op de voeding zit trouwens een aan/uit knopje. Hulde! Als je de voeding aan de laptop gebruikt thuis op de desktop, dan hoef je niet elke keer de stekker eruit te trekken als je niet wilt dat dat ding stroom blijft verbruiken.

Connectivity
Qua connectivity is de laptop wat magertjes. Aantal USB poorten is prima, evenals 1gbit LAN. Er is slecht 1 analoge stereo line out en een mic ingang. Geen digital out. Ook is er voor beeld alleen VGA out, geen DVI of HDMI of zelfs een normale tv-out. Wat ik niet snap is dat ze daar niet voor hebben gekozen in plaats van Firewire 8)7 Ik durf er 10 euro op te zetten dat hééél veel meer mensen meer hebben aan DVI/HDMI/tv-out dan Firewire. Verder is er ook geen bluetooth. Ook is er geen modem aanwezig, maar je kan je afvragen of de doelgroep van deze laptop die ooit nodig zal hebben. Qua connectivity is deze laptop dus erg basic.

Gaming
Tja, heel simpel: forget it :P Alleen oude games zijn mogelijk. Battlefield 2 liep ruk op 800x600, ik schat zo een 15fps. De GPU is goed genoeg voor de Aero engine van Vista en daar houd het op. Rondje Quake 3 ofzo zal nog wel prima lukken ;)

Overige performance
Ik heb er verder geen benchmarks ofzo op los gelaten, maar het spreekt denk ik aan de hand van de specs wel voor zich dat de prestaties van deze laptop gewoon volwaardig zijn. Tenzij je gaat videobewerken ofzo, zal je aan deze specs echt wel voldoende hebben.

Eindoordeel
Ik zal eens beginnen met de plus- en minpunten

+ De prijs!
+ 320gb hdd
+ 3 jaar garantie
+ Aan/uit knopje op de voeding
+ Firewire aansluiting

- Keyboard voelt een beetje fragiel aan
- Wordt aardig warm
- Connectivity is erg basic - geen video uit/DVI/HDMI, geen bluetooth, alleen analoog stereo uitgang
- Knoppen van de touchpad voelen wat hard aan (maar dat is een beetje gezeur)

Deze laptop kostte bij introductie 599 euro. Er is sowieso 1 beter alternatief voor die prijs en dat is de MSI VR220. Die kost nu bij Azerty 505 euro, heeft wel bluetooth en ook een webcam. Ook toen de Medion uit kwam kostte deze rond de 600 euro. Verder is er niet echt een alternatief volgens de Pricewatch. Maar ja, de prijs nu....dat is toch wel wat hoor! 350 euro! In Leiden schijnen ze zelfs te zijn (geweest) voor 300 euro! Daar koop je normaal net een netbook voor, nu heb je er een volwaardige notebook voor. Puur qua prijs is het onverslaanbaar en vind ik alle nadelen ineens erg kleine nadelen (tenzij je natuurlijk een van de dingen die mist echt nodig hebt). En dan zit er ook nog eens 3 jaar garantie op (accu 1 jaar) :) Lijkt mij een topdeal.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kun je hem niet beter laten toevoegen aan de Pricewatch zodat je daar je review kan dumpen? Eigenlijk is het Forum daar niet voor bedoeld...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik had hem inderdaad niet in de PW zien staan en op de een of andere manier was ik in de veronderstelling dat je niet zelf meer producten kon toevoegen :? Anyways, ff wachten op screening ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• kwiebus59
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2013
Ook ik heb dit lekkere laptopje voor een prikkie (300 euro) laatst nieuw kunnen kopen bij 1 van de Aldi filialen. Ik denk dat ze ruimte wilden maken in de winkel, want een paar weken daarvoor stond hij nog gewoon geprijst voor bijna 600 euro.

Mij bevalt hij ook prima overigens ;)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

En: review zonder plaatjes is moeilijker te voorstellen hoe het allemaal eruit ziet.

Woorden zijn goed, maar plaatjes zeggen veel.
Heb je wel een digicam?