Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

Ik heb het gamesysteem gekocht volgens de Tweakers Bestbuy 2009 maart.
Het is een geweldig systeem, en als eerste dus mijn grote dank voor deze samenstelling.

Echter toch een klein probleempje waar ik erg mee zit te stoeien, en niet uit kom.

Eerst even de spec op een rij:
Motherboard: Foxconn A7DA-S 790GX
CPU: AMD Phenom II X4 940 BE
RAM: OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK (2 banks each 2Gb / PC2-8500 (DDR2-1066))
Video: Sapphire HD 4870 X2
Sound: Creative X-Fi Titanium
HDD: 2 x Seagate Barracuda 7200.12 500GB

Alle laatste drivers zijn geinstalleerd, gecontroleerd op de websites van de fabrikanten. Er is 1 BIOS update beschikbaar, maar die is gemaakt voor compatibility met AM3+ processoren. Aangezien mijn CPU AM2+ is, denk ik niet dat die update mijn probleem zal oplossen.

Nu het probleem: Als ik mijn PC opstart, krijg ik de opstartmelding "DQS training failed on previous boot, reverted to slower DRAM speed". Als ik de frequentie van het werkgeheugen handmatig op 533 Mhz zet (DDR2, dus wordt dan 1066 MHz), dan krijg ik bij de eerste boot een melding 'CMOS bad checksum'. Ik moet dan weer de defaults laden, en kom weer op de eerste foutmelding. Voltage proberen op te schroeven naar 2.1V en clocksettings gezet naar diverse standen (getipt door Tom's hardware.co.uk) maar ook hetzelfde resultaat. Ik heb inmiddels vele fora bezocht, en ondervind dat vele mensen ditzelfde probleem hebben, maar dat nergens een passende oplossing wordt geboden. Voor de zekerheid heb ik een Memtest 86+ gedraaid wat resulteerde in een 100% goed werkend geheugen. Eigenlijk weet ik het nu dus niet meer... ;(

Zouden de genies van Tweakers mij kunnen helpen? ;)

Ik heb eerst op het forum van Tweakers gezocht naar dit probleem, maar kon niks passends vinden. Ik hoop dus niet een dubbele thread te starten. Als dit wel zo is, excuses daarvoor. Graag word ik dan even verwezen naar die thread.

Bedankt alvast!

Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Voor zover als ik in het support forum van OCZ terug kan vinden en op andere sites is dat je je nb voltage moet verhogen. Hier een link in foxconn forum en hier in OCZ over dit bord en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Xorsist,

Bedankt voor je reactie.
De link naar foxconn doet het niet. De hele website van het forum van Foxconn lijkt het trouwens niet te doen. :/

Anyway, ik heb op basis van de post op het OCZ forum diverse settings geprobeerd. NB en HT beiden op +30mV en RAM frequency op 533 MHz. De PC start daarna goed op, maar na een eerstvolgende reboot krijg ik weer een 'CMOS bad checksum'. De defaults worden dan weer geladen. Daarna ook de clocksettings op diverse standen geprobeerd, overgenomen uit verschillende fora, maar het lijkt erop dat zodra ik iets doe aan de voltages, ik een 'Bad checksum' krijg. Ik word hier hor en dol van, lol.

Wat zouden toch die optimale instellingen zijn om het geheel zonder foutmeldingen te laten lopen? Ik mag wel aannemen dat het RAM op 1066MHz kan draaien op dit moederbord toch? (gezien het feit dat dit een Tweakers aangeraden spec is). O-)

Groetjes, Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens google moet je je mobo batterij ff vervangen of testen. verder kan het handig zijn om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter goed door te nemen.
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 01:10:
maar die is gemaakt voor compatibility met AM3+ processoren.
voor zover ik weet bestaat AM3+ niet, alleen AM3 of AM2+ volgens mij. dus als ze AM2+ bedoelen zou ik dat gewoon proberen. (die biosflash)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 20:48 . Reden: linkje gefixt + verhaaltje na Quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Hoe lang heb je memtest laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

http://www.tech-faq.com/cmos-checksum-bad-error.shtml
There are usually three main reasons that a CMOS Checksum Bad Error has occurred. They include:

CMOS Battery not functioning properly
Your BIOS has been updated (either by you or possibly a virus)
The computer was shut down improperly (e.g. shutting off the computer's power without first shutting down the computer (MS Windows requires you to shut down your computer before shutting off the power).
Jouw probleem is niet de DQS melding, maar de 'CMOS bad checksum'. De instellingen lijken me namelijk correct, maar er gaat iets fout bij opslaan. Google op die melding voor meer oplossingen.

http://www.overclock.net/...-s-not-accepting-ram.html

[ Voor 5% gewijzigd door Edmin op 22-04-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Er zijn 3 bios updates voor dat bord, de P03 (Patch SKU A7DA display of screen is messed.), P05 (Patch S5 wake up can't disabled.) en P06 (Update code for support AM3 CPU.). Ik zou gewoon ff de laatste bios versie binnen trekken en die er in hangen en zien of je dan nog steeds het probleem hebt dat hij die BIOS bad Checksum fout geeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Xorsist op 22-04-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

Allen bedankt voor jullie reacties en uitzoekwerk! Helemaal top, maakt deze website #1.

Even antwoord geven op een aantal vragen die jullie me gesteld hebben:
Sigma2k8 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:08:
Hoe lang heb je memtest laten lopen?
Helemaal van het begin tot het eind, en dat heeft ongeveer 45 minuten geduurd.
Xorsist schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:26:
Er zijn 3 bios updates voor dat bord, de P03 (Patch SKU A7DA display of screen is messed.), P05 (Patch S5 wake up can't disabled.) en P06 (Update code for support AM3 CPU.). Ik zou gewoon ff de laatste bios versie binnen trekken en die er in hangen en zien of je dan nog steeds het probleem hebt dat hij die BIOS bad Checksum fout geeft.
Hier ben ik mee aan de gang gegaan. Maar jee, het maken van een simpel bootschijfje was vroeger makkelijker. Heb via de website van Foxconn een procedure gevolgd voor het maken van een bootable CD-Rom en dat is me gelukt. Alleen nu geeft hij me melding bij opstarten met die CD-Rom 'Device driver not found 'TOMATO'. Achtelijk eigenlijk, omdat de PC wel in staat is om te booten van dat ding. 8)7. Flashen van BIOS heb ik vaker gedaan, maar dit is wel erg bewerkelijk van de heren van Foxconn. Maar goed, gedoe met die CD-Rom geef ik op, kost me teveel schijfjes. Ik neem morgen even een USB floppydrive mee van mijn werk, doe ik het op de retro-manier. 8)

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen! Nogmaals dank.

Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Ralph kun je hier niet ff de tooltjes downen en het vanaf een usb stick doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies weer! Ben meteen op je tip ingegaan!

Heb alle instructies gevolgd. PC start netjes op vanaf USB stick, vervolgens typ ik het commando...

"AFUDOS BIOS 81BF1P06.ROM /P /B /C /N"

...volgens instructie vanaf de FAQ op Foxconn-website, en druk op Enter. De cursor springt naar de volgende regel, knippert, en verder niets.
Opnieuw geboot, en alleen AFUDOS getypt, zelfde...

Dit probleem stapelt zich op. Het spook van Murphy hangt boven mij...

Toch maar die floppydrive morgen. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Okay heb even die laatste bios binnengehaald, als je nou gewoon eens even die flash.bat uitvoerd?

De opdracht is trouwens AFUDOS 81BF1P06.ROM /P /B /C /N

[ Voor 23% gewijzigd door Xorsist op 22-04-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had ik zelf kunnen bedenken, het is zeker laat... :z
Heb weer geboot vanaf de stick, en flash.bat geeft hetzelfde: Een knipperende cursor en verder niets.
Nu dus zonder de 'BIOS' vermelding in het commando, zoals je terecht aangeeft.

Als extra poging de drie bestandjes op de root gezet van de stick (ze stonden in een submapje), en wederom geen resultaat. Moet niet gekker worden he?

Heb de manual van het moederbord er nog eens bij gehaald:
- er zit geen jumper op het bord die een biosflash blokkeert (had het misschien kunnen zijn)
- ik heb de twee rammetjes op slot 1 en 2 zitten, wat dual channel modus is. Als ik de tweede nu eens in de derde zet, dan zou het single channel worden. Zou dat een test zijn, of schiet ik daar niks mee op?

Anders toch echt effe op die floppydrive wachten.

Grtz & Thx, Ralph

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik las 'ergens' (link kwijt) iemand met dezelfde melding op een ander foxconn mobo, die wel op kon starten door maar 1 dimm te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Inderdaad zou 1 dimm een mogelijkheid kunnen zijn en anders gewoon afudos 81BF1P06.ROM en het hem gewoon zelf uit laten zoeken.

Een laatste mogelijkheid is foxcon liveupdate vanaf de cdrom die je bij je mobo gehad hebt. Zie pagina 62 en verder in je handleiding. Gewoon die bios uitpakken in een mapje en update from local file en verwijzen naar je biosbestand in die map.

[ Voor 49% gewijzigd door Xorsist op 23-04-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:37:
[...]

Helemaal van het begin tot het eind, en dat heeft ongeveer 45 minuten geduurd.
Een memtest moet je toch echt meerdere passes laten doen dus een nachtje aan laten staan is geen overbodige luxe. Echter vraag ik me af of het probleem bij je reepjes RAM ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zojuist ook geprobeerd zonder de parameters (dus: afudos 81BF1P06.ROM) maar wederom hetzelfde.
Edmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 00:07:
Ik las 'ergens' (link kwijt) iemand met dezelfde melding op een ander foxconn mobo, die wel op kon starten door maar 1 dimm te gebruiken.
Nou, het is niet zozeer dat ik niet kan opstarten. Dat kan ik namelijk prima, en kan ook alles gebruiken van de computer. Ik heb WoW geinstalleerd, en dat spel draait prima op de hoogste settings. Ik krijg alleen die melding bij opstarten "DQS training failed on previous boot, reverted to slower DRAM speed" waardoor ik vrees dat de PC ooit een crash zal krijgen (zul je net zien als ik midden in een gevecht met 25 man zit). En nog te zwijgen van het iedere keer op F1 drukken om door te gaan. Bovendien zou ik met 1 dimm 'slechts' 2 Gb hebben.

Of hebben jullie een specifieke andere reden waarom ik er 1 dimm in moet zetten?
Xorsist schreef op donderdag 23 april 2009 @ 00:12:
Een laatste mogelijkheid is foxcon liveupdate vanaf de cdrom die je bij je mobo gehad hebt. Zie pagina 62 en verder in je handleiding. Gewoon die bios uitpakken in een mapje en update from local file en verwijzen naar je biosbestand in die map.
Was mijn eerste stap in dit avontuur. :) Foxcon liveupdate vertelt me dat ik de laatste bios heb, maar aan de datum van de firmware te zien is dit niet zo.

Ik zal het morgen nog eens met een flop proberen. Als dat ook niet mocht lukken, dan moet ik op zoek naar een andere oplossing. Misschien toch voltage- en kloksettings tweaken? :|

Grtz Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Probeer deze bios eens : http://drivers.softpedia....7DA-S-BIOS-81BF1P03.shtml . Deze lost de "bad cmos" error op die voorkomt als je je ram op 533 zet met stock bios. Het geheugen zou trouwens gewoon soepeltjes moeten werken :P . +0,450V 5-5-5 (auto) 18-26.

F1 error is op te lossen ook bij je bios opties, bij "halt on error unless" en dan die waarden veranderen zodat je geen halt meer krijgt.

Die andere error die je beschrijft, ken/begrijp ik niet. (DQS training failed on previous boot)

De foxconn update tool voor het bios zuigt, hard. Want deze laat doodleuk weten dat je al de laatste versie hebt, terwijl dit echt niet klopt. Echter kan je "fox-life update" wel gebruiken om een biosfile te laden en dan te flashen in windows, veel handiger dan het gedoe met floppies!

[ Voor 74% gewijzigd door Koekje op 23-04-2009 01:57 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch zou ik het op de ouderwetse manier doen, dat flashen. Meestal is een bios flashen vanuit windows een heel slecht idee, kijk maar op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:08:
toch zou ik het op de ouderwetse manier doen, dat flashen. Meestal is een bios flashen vanuit windows een heel slecht idee, kijk maar op internet.
Juist ja, wat moet ik op het internet zien :X ? Het laatste wat de TS nodig heeft is een lading onzin in de vorm van bangmakerij. Tenzij je gaat flashen op een instabiel systeem is het veilig om het gewoon met de megeleverde tools te doen. :z Ik was vroegah ook nog gewoon aan het flashen met floppies, maar ik heb nu niet eens meer een floppydrive aangesloten op mijn computer, gewoon omdat ik het niet meer nodig heb voor raiddrivers/bios en de opslag is slechts 1,44MB :> .

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Floppies wil je niet gebruiken (bad sectors anyone?? ;) ) Maar ik denk dat OP mij verkeerd begrepen heeft met gebruik van de liveupdate functie. Daar kun je ook gewoon vanaf een LOCAL file updaten dus als je daar verwijst naar je uitgepakte file (81BF1P06.ROM) of een eerdere versie zoals de 03 zoals door koekje aangereikt is ZOU dat gewoon moeten werkrn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"And he looked at it... and it was good"

Opgelost mensen!
Met de floppydisk deed hij het ook niet (zelfde als bij de USB versie, een knipperend cursortje en verder niets).

Ik heb als laatste uiting van wanhoop de Fox Liveupdate tool gebruikt, de rom geladen en met zweet op het voorhoofd de flash uitgevoerd. Melding 'succesvol' met vriendelijk verzoek om te herstarten.

In BIOS de RAM frequency op 533MHz gezet (verder geen veranderingen aangebracht) en klaar.
Twee maal geboot, gewoon doorstarten zonder problemen.

Hierbij mijn enorme dank aan alle mensen die op mijn post hebben gereageerd. Jullie zijn geweldig!

Groeten van een tevreden beginnende tweaker,
Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

d:)b blij dat het werkt. HF met je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
*O* super dat het nu werkt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik moet hier helaas toch even op terugkomen want er gaat nog iets niet goed.
Ik ben dus een enthousiast WoW gamer. Het gebeurt nu regelmatig dat ik na een half uur of drie kwartier (verschilt zo nu en dan in tijd) spontaan uit het spel wordt uitgeklapt. WoW geeft me dan nog een foutmelding waarin de vermelding staat 'The memory could not be "read"'. Als ik het forum van Blizzard lees, dan kan het van alles zijn, maar jullie begrijpen dat ik met mijn laatste RAM avonturen heel snel aan mijn werkgeheugen denk. Mede omdat dit een zeer vers opgebouwd systeem is, zonder enige vorm van 'Internet-sporen' (malware, virussen).

Mijn vraag aan jullie: Op welke settings zou dit werkgeheugen moeten draaien? Het draait nu op:
CL: 5
tRCD: 5
tRP: 5
tRAS: 15
tRC: 24
CR: 2T
Voltages op default. (1.8V? de defaults kan ik nergens op het net vinden, haha)

Ik kan werkelijk geen enkele zinnige website vinden die mij hier een definitief advies in kan geven, zelfs niet de website van OCZ of Foxxcon. Alles wat ik vind is gebaseerd op probeersels en experimenten, maar dat zou bij een dergelijk product toch niet nodig hoeven zijn?

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

P.S. Als ik hier een andere thread voor had moeten maken, excuses. laat me even weten, dan doe ik dat alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Moeten die Platinums niet op 2.1V? ff checken op OCZ.

edit: Yup
http://www.ocztechnology...._4gb_edition_dual_channel

[ Voor 51% gewijzigd door Edmin op 29-04-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het kader van 'Ik ben mijn bril al uren kwijt, weet jij waar hij is?' en jij zegt dan 'Op je neus...'.
:D

Ik heb de settings ingesteld zoals de specs me voorschreven. WoW maar eens opstarten. Ik laat nog even van me horen hoe dit nu loopt.

Bedankt weer joh! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paar uurtjes gespeeld nu, en alles zonder problemen.
Onwijs bedankt voor de verwijzing naar die link! Helemaal top.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

* Edmin blij is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Als je nu is met Jedec specificaties werkt en dan is probeert te spelen. Misschien is je moederbord niet zo gek van 1066 (al ondersteund die het wel). Je kan het altijd proberen :)

Waarschijnlijk is het dan 1.8V, Cl5 en 800 MHz, misschien zelfs Cl6 :>

Dude, ik moet mijn bril ook maar eens opzetten, zag de tweede pagina niet :')

Veel plezier dan maar met WoW :)

[ Voor 19% gewijzigd door Bolletje op 30-04-2009 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn FOX LiveUpdate start wel, maar in de tabbladen staat geen tekst, en er gaat hele tijd spontaan iets fout. Ene keer piept m'n moederbord keihard, of m'n systeem freezed gewoon. Ook hetzelfde mobo als de TS en Kingston Valueram PC6400. Ook die DQS Training... error.

Verwijderd

Bump...
Iemand nog suggesties?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Hehe, dat is wel een heel geduldige kick :) Heb je het ook al op een alternatieve manier geprobeerd, dus dmv een bootable usb stick met dos?

Verwijderd

Haha, ja ik was net even mijn post-history aan 't bekijken en herinnerde dat ik dit probleem nog steeds had (niet echt veel last van dus, maar toch). Overigens heb ik het nog niet geprobeerd met een usb stick met dos. Wat moet ik hiervoor allemaal doen?
Pagina: 1