• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 23:24

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Na drie verschillende nvidia blobs die allemaal X doen crashen (of zelfs de hele pc) heb ik het wel even gehad met nvidia drivers. Maar goed, er zit nog steeds een nvidia kaart (7500LE) in mijn systeem en een beetje eyecandy (KDE4 desktop effects) is natuurlijk wel leuk.

Ik draai jaunty, wat het installeren van de nouveau drivers erg makkelijk maakt, dus die staan er nu.

X start gewoon, maar desktop effects met Xrender zijn retetraag. Dat zou ik op zich wel verwachten, want 3d acceleratie zit nog niet in nouveau, echter compositing ed zouden gewoon moeten werken.

Dus: of ik snap het gewoon niet en moet maar even rustig wachten tot of Nvidia de zaken op orde heeft of Nouveau aan 3d doet, of ik doe iets verkeerd, maar weet niet wat. Heb inmiddels wel de nouveau wiki aanwijzingen gevolgd om het geheel zelf te compileren, maar dat hielp ook al niet.

Weet iemand of ik KDE4 met desktop effects via Xrender op een normale snelheid met de nouveau drivers aan de gang zou moeten kunnen krijgen met een nvidia 7500LE kaart.

I am rubber, you are glue

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:59

deadinspace

The what goes where now?

Als ik me niet vergis maken desktop effects en compositing altijd gebruik van 3D (en niet van de render extensie), dus dan is dat ook niet sneller te krijgen als je geen hardware-accelerated 3D hebt.

Verder zijn er vaak nog wel wat (al dan niet experimentele) opties die je kunt tweaken; zo kan de juiste keuze voor de driveracceleratie (XAA/EXA/UXA - de beste kan verschillen per driver/kaart combinatie) nogal eens uitmaken, dat zijn dingen waar je naar kan kijken.

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
deadinspace schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:55:
Als ik me niet vergis maken desktop effects en compositing altijd gebruik van 3D (en niet van de render extensie), dus dan is dat ook niet sneller te krijgen als je geen hardware-accelerated 3D hebt.

Verder zijn er vaak nog wel wat (al dan niet experimentele) opties die je kunt tweaken; zo kan de juiste keuze voor de driveracceleratie (XAA/EXA/UXA - de beste kan verschillen per driver/kaart combinatie) nogal eens uitmaken, dat zijn dingen waar je naar kan kijken.
Je vergist je niet helemaal. In KDE4 kan je kiezen voor de Xrender backend van de desktop effects (ipv OpenGL, wat dus inderdaad niet werkt). En dat zou gewoon 2D moeten zijn (maar of dat echt klopt is dus de vraag).

Xrender is nu bij mij bizar traag, dus ik denk dat er daar iets mis gaat. 2D zou via EXA moeten gaan, maar wellicht heb ik zelfs een bugje in nouveau te pakken.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zou het niet de kaart zelf kunnen zijn?
ik zweer eerder bij nvidia icm linux dan een ati kaart te gebruiken (daar veel meer issues mee)
maar als je vesa/mesa drivers gebruikt heb je geen issues?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

himlims_ schreef op woensdag 22 april 2009 @ 13:05:
zou het niet de kaart zelf kunnen zijn?
ik zweer eerder bij nvidia icm linux dan een ati kaart te gebruiken (daar veel meer issues mee)
maar als je vesa/mesa drivers gebruikt heb je geen issues?
Sinds AMD een groot deel van de driver architectuur heeft vrijgegeven is de xf86 ati driver enorm verbeterd op het gebied van 3D. Momenteel draait mijn Radeon 9600 mobile in m'n laptop veel beter en sneller dan de Nvidia 6250 in m'n desktop, terwijl deze toch behoorlijk close zouden moeten zijn. Ik ben het met je eens dat de fglrx-drivers nog altijd wel een ramp zijn.

Wat betreft de eyecandy. Om het moment dat je hardware 3D acceleratie uitzet voor de desktop effecten, of gebruikt maakt van de mesa driver, komt de gehele opbouw van de effecten voor rekening van de processor, ipv de videokaart. Xrender draait bijvoorbeeld op processor niveau. Dat het bagger traag is, is dus niet zo gek. Zelfs een AMD X2 4400+ heeft moeite om een desktop snel te kunnen animeren zonder 3D acceleratie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 13:18:
[...]

Wat betreft de eyecandy. Om het moment dat je hardware 3D acceleratie uitzet voor de desktop effecten, of gebruikt maakt van de mesa driver, komt de gehele opbouw van de effecten voor rekening van de processor, ipv de videokaart. Xrender draait bijvoorbeeld op processor niveau. Dat het bagger traag is, is dus niet zo gek. Zelfs een AMD X2 4400+ heeft moeite om een desktop snel te kunnen animeren zonder 3D acceleratie.
Dat dacht ik al, maar heel expliciet wordt dat weer niet gemeld. De website meldt dat Compositing met Xrender gewoon mogelijk is.
Dat is strict genomen ook wel waar, maar dan moet je geen haast hebben.

Oh well, wellicht toch maar een ATI kaartje doen, dan.

Pagina: 1