• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01 20:57
Ik heb een aantal vragen bij het gebruik van mijn Canon EOS 40D met kitlens 17-85mm.
Een vriend heeft, tegen mijn eigen wil/advies in, gevraagd of ik op zijn bruiloft foto's wil schieten (geen bruidsrapportage). Om er toch maar wat van te maken zou ik graag wat tips hebben hiervoor van de meer ervaren mensen, aan de hand van onderstaande vragen:
- Is het aan te raden een extra lens te kopen in de vorm van een 50mm 1.8 voor lichtarme mensenfoto's?
- Is er een manier om de canon flitser na 1 "lichtmeting" te laten flitsen ipv de standaard stroboscoop? :(
- Onderstaande foto heb ik onlangs genomen met A-DEP instelling, maar ik begrijp niet goed waarom de kleuren zo relatief donker zijn.. iemand hier een heldere uitleg / link over?

Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/1764/img3387t.jpg

Ik zal zowieso alles in raw schieten om damage control achteraf te kunnen doen, maar alle tips vooraf zijn welkom :) Alvast bedankt.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Dit is sowiso niet handig:

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/640 second = 0.00156 second
# Lens F-Number/F-Stop = 5/1 = F5
# Exposure Program = n/a (0)
# ISO Speed Ratings = 1250

Verder meet je in matrix, helpt ook niet bij dit soort scenes. Wat is trouwens exact je probleem hier?

Bruiloften als enige fotograaf? Doe 't niet! Is dat geen optie meer zorg dan dat jezo snel mogelijk een externe flitser haalt en ga daar mee oefenen. Binnen, buiten, whatever, flitsen tot je het echt helemaal beheerst!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik zou even dit topic even goed doornemen.

Om op je vragen antwoord te geven:

- Lichtsterkte is altijd handig, maar niet altijd een heilig middel, geoefende techniek en bijvoorbeeld goed kunnen flitsen is ook een heel handig hulpmiddel.
- Je kan in C.Fn. III: Auto Focus/Drive AF-assist beam firing, 5 optie twee kiezen: Only External Flash Emits. Even nederlands niet bij de hand maar met de gegeven menu's moet je een eind komen.
- in A-dep probeert de camera krom gezegd alles scherp te krijgen en schroeft daarbij het diafragma goed dicht. Dit zou in principe niet voor onderbelichte foto's moeten zorgen maar gezien de reflectie in het water op je geplaatste foto kan ik me best voorstellen dat de camera besluit de belichting te minderen. Houd verder ook je witbalans in de gaten, die lijkt hier ook niet helemaal correct te zijn en zorgt ook voor vertekenende kleuren.

Succes met foto's maken in ieder geval, maar nogmaals zoals je zelf ook al zegt doet je vriend er verstandig aan een pro/ervaren fotograaf te huren voor de echte reportage :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 22:10 . Reden: En inderdaad ook wat wijnands zei :) ]

• Kingeling
Dank voor de tips zover! Zoals gezegd heb ik het hem ook afgeraden :)
Zal morgen de gegeven link even doorspeuren.

Verwijderd

Éen "pro" met een pro body en dito glas kan ook een hoop verprutsen, mijn beste maat vroeg precies hetzelfde, en uiteindelijk zijn er ideetjes en een foto van mij in het pro album beland. Belangrijkste is dat je je vertrouwt voelt met je apparatuur, de spontaniteit opzoekt, en alles in RAW schiet. Ik was daar met een 300d die ik amper kende, en een compact en schoot tegerlijkertijd uiteindelijk. Moet ik wel zeggen dat ik alles op manual schiet. Daar is lef voor nodig, maar het draait er gewoon om dat je het gewoon doet. Maak die gekke standen, doe eens raar achter de camera, maar vooral, let op die momenten dat het belangrijk is.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tsja, ik kan je wel gaan afraden het te doen, maar ik heb zelf een keer zonder enige ervaring een hele bruiloft gefotografeerd met een canon powershot A80. 8)7 Over lef gesproken.
http://gathering.tweakers...ist_messages/1202516/last

Ondertussen heb ik 5 bruiloften gedaan, waarvan de laatste afgelopen vrijdag.
Wat ik je zeker kan vertellen, een externe flitser is een must.
weten hoe je hem moet gebruiken is ook een must.
En een gemist moment in de ceremonie kun je lastig overdoen.

Ik zie bij mezelf in ieder geval wel dat kwaliteit vaak samen gaat met ervaring.
Ik wil niet zeggen dat mijn 2e en 3e bruiloftshoot slecht waren, maar ik heb wel het idee
dat ik bij elke shoot meer tevreden ben over het resultaat.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Kingeling schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 21:53:
- Is er een manier om de canon flitser na 1 "lichtmeting" te laten flitsen ipv de standaard stroboscoop? :(
Een externe flitser kopen. De internet flitser gaat knipperen om licht te creeeren waardoor je camera kan scherpstellen
Een externe flitser gebruikt de AF-Assist beam (rode lijnen) waarmee hij scherp kan stellen. De flitser flitst dan maar 1 maal. Geen last meer van een knipperende flitser, "altijd" scherpe foto's.

Verwijderd

- Zorg dat jij niet alleen verantwoordelijk bent voor de foto's. (Als ik zo lees hoe jij er in staat....) Dat punt kan je wellicht laten vallen als de mensen alleen maar een paar leuke kiekjes willen van die dag.

Moet je echt foto's maken, tja, dan zeg ook ik:
- Flits: Externe flits.
- Heel veel oefenen met je nieuwe externe flits.
- Ga aan de gang met niet programma standen, zodat je de ISO vast kan zetten.
- Ga aan het spelen met tweede gordijn flitsen.
- Ga aan het spelen met spot en centrum licht meting

Dus is de vraag ook: Hoe veel tijd heb je nog tot de bruiloft en hoe veel tijd kan je aan fotograferen en het bekijken van je foto's besteden?

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

wat de flitser betreft; ervanuit gaande dat je er 1 kan gebruiken met een draaibare kop: richt het ding, misschien tenzij het puur gebruikt wordt als kleine invulflits, liever op een muur, plafond, etc. bij de indoor foto's

Verwijderd

Flitser? Omnibounce er op. 45 graden naar boven. Voor meer dan 75% van je foto's is dat goed genoeg. Heb je meer vermogen nodig, kantel dan naar 90 (parallel aan je lens dus) en dan red je het wel ongeveer.

Let op: Dat is dus flitsen voor dummy's. Natuurlijk kan je nog veel meer met een flitser doen, maar op basis van de TS, denk ik niet dat er genoeg tijd is om meer dingen onder de knie te krijgen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:51

Ethirty

Who...me?

Ik zou als aanvulling op DickCAH's "flitsen voor dummies" ook wil adviseren om alleen 2e gordijn te schieten. Mocht je camera de sluitertijd te laag instellen, dan blijft in ieder geval je voorgrond redelijk scherp.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 09:33:
Flitser? Omnibounce er op. 45 graden naar boven. Voor meer dan 75% van je foto's is dat goed genoeg. Heb je meer vermogen nodig, kantel dan naar 90 (parallel aan je lens dus) en dan red je het wel ongeveer.

Let op: Dat is dus flitsen voor dummy's. Natuurlijk kan je nog veel meer met een flitser doen, maar op basis van de TS, denk ik niet dat er genoeg tijd is om meer dingen onder de knie te krijgen.
Op 90° stuur je volgens mij alleen maar minder "vermogen" richting je onderwerp? Aangezien er dan door de omnibounce ook het nodige licht naar achter verdwijnt, terwijl op 45° het grootste deel nog wel min of meer naar voren is gericht? Lezen is een kunst :X

En verder is zo'n omnibounce natuurlijk ook geen wondermiddel. Het voegt alleen iets toe als je daadwerkelijk geschikte oppervlakken in de buurt hebt die het licht dat de omnibounce verspreidt weer richting je onderwerp weerkaatsen (muur/plafond/personen, bij voorkeur van een neutrale, lichte kleur).

Maar een externe flitser is wel een tamelijke must voor dit soort fotografie ja :)

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 22-04-2009 11:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wijnands
2e gordijn is iets wat je ook moet oefenen, mijn ervaring is dat je het in het begin juist gaat tegenwerken.

Denk dat we het er wel over eens zijn dat flitstechniek super belangrijk is. Daar wil ik nog meten aan toevoegen. Traditionele bruiloft zal de bruid in het wit zijn en de bruidegom in het donker, da's ook een fijne uitdaging om goed op te meten.

Verder, zorg dat je een idee hebt wat er allemaal gaat gebeuren, waar men foto's wil en met wie. Als er een ceremoniemeester is leg dan contact.

• M a r c o
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:47:
[...]

Op 90° stuur je volgens mij alleen maar minder "vermogen" richting je onderwerp? Aangezien er dan door de omnibounce ook het nodige licht naar achter verdwijnt?
..
Met 90 graden bedoeld hij niet recht omhoog. hij zegt ook, parallel met de lens, gewoon recht naar voren dus.
Het licht er maar aan ten op zichte van welke as je de hoek bekijkt.

Bij de bruiloft afgelopen vrijdag was ik zelf een van de getuigen. In het stadhuis kon ik dus niet zelf de foto's nemen. Ik heb de camera op iso 400 gezet, RAW, op P stand, focus area op auto select, flitser op -2/3 en flitser schuin omhoog gezet met omnibounce. (plafond was goed geschikt voor bouncen).
Deze instellingen heb ik ter plaatse bepaald door zelf wat "testfoto's" te maken.
Vervolgens heeft mijn schoonbroer met deze instellingen foto's genomen tijdens de ceremonie, en deze zijn goed gelukt.
Geen artistieke foto's, maar wel de juiste momenten goed vastgelegd.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:51

Ethirty

Who...me?

Wijnands schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:49:
2e gordijn is iets wat je ook moet oefenen, mijn ervaring is dat je het in het begin juist gaat tegenwerken.
Ik beschouw mezelf ook nog als beginnend flitser, maar ik vind het persoonlijk toch wel makkelijk hoor. Hoe kan het tegen je werken dan?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

M a r c o schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:58:
[...]

Met 90 graden bedoeld hij niet recht omhoog. hij zegt ook, parallel met de lens, gewoon recht naar voren dus.
Het licht er maar aan ten op zichte van welke as je de hoek bekijkt.
My bad, niet goed gelezen :$

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Ethirty schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:59:
[...]

Ik beschouw mezelf ook nog als beginnend flitser, maar ik vind het persoonlijk toch wel makkelijk hoor. Hoe kan het tegen je werken dan?
Een canon geeft eerst een pre-flash ivm lichtmeting, dan gaat de sluiter open en op het eind komt de echte flits. Je kan je voorstellen dat bij een wat langere sluitertijd de mensen denken dat de foto al gemaakt is na de pre-flash.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• M a r c o
  • Niet online
daarnaast zie je vaak dat mensen hun ogen dichtknijpen bij de preflash, en op het moment van de foto zelf dus hun ogen dicht hebben zitten.

• Wijnands
Ethirty schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:59:
[...]

Ik zat in het begin te hannessen, hee, ik druk op de knop en er gebeurt niet wat ik verwacht.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Flash-value-lock (of hoe het ook heet). Zit bij mij in ieder geval onder mijn ringvinger :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Wijnands
Jawel maar dat, en de andere flitsmethodes, is iets wat je gewoon erg goed moet oefenen. Op de dag zelf ben je toch al wat nerveuzer dan normaal en wil je niet teveel hoeven nadenken

• Kingeling
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 07:48:
[...]

Dus is de vraag ook: Hoe veel tijd heb je nog tot de bruiloft en hoe veel tijd kan je aan fotograferen en het bekijken van je foto's besteden?
15 mei is het al zover, en zoveel tijd heb ik niet tussendoor zeg maar. Zoals gezegd hoef ik gelukkig geen bruidsrapportage oid te doen, maar wat fotomateriaal van de dag zelf.
Misschien maar gewoon de Pentax Lumix FZ18 van mn vriendin snaaien, das tenminste echt point en shoot :)

Fijn dat er een hoop reacties zijn, bedankt daarvoor.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zou niet de FZ18 gebruiken, zeker niet voor binnen en zo. Daar komen de ISO prestaties van je dSLR veel te goed van pas. En dat is niet bepaald het enige voordeel van je dSLR. Dan kan je beter nog gewoon je dSLR op Auto of P zetten en zonder na te denken schieten dan met een compactcamera te gaan werken.

Als je het echt een beetje serieus aan wilt pakken: koop/huur/leen/regel een externe flitser en leer er mee om gaan. Zelfs als je niet perfect overweg kan met een externe flitser en alles op automatisch zet geeft het imho al betere foto's dan wanneer je de interne flitser zou gebruiken.

Als je sowieso niet de hoofdfotograaf bent en er een pro rondloopt voor de reportage incl. portretten en de speciale momenten en zo, dan kan je toch ook weinig verkloten? Je foto's zijn gewoon extra. Probeer gewoon lekker foto's te maken en de sfeer te pakken.

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Als ik alle tips zo lees ben je de hele dag met de techniek bezig.

Neem je vriendin mee en werk met z'n tweetjes. Jij de techniek, zij de personen en het overzicht over de situatie. Ik heb dat met mijn vrouw ook gedaan. Zij lette er dan op of jurkjes goed zitten en instrueerde het bruidspaar om bv de bloemen goed te houden of even uit de zon te draaien enz. Of ze hield personen buiten beeld die net voor je camera langs wilden lopen.

Het is weliswaar geen reportage maar toch hebben mensen een verwachting van trouwfoto's. Ik doe het ook niet meer. Mensen die vooraf weinig wensen hadden, ach doe maar wat, die hadden achteraf het meeste commentaar. De bruiloft kostte een half jaarsalaris maar een pro kon er niet vanaf.

Veel succes.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-01 22:01
job schreef op woensdag 22 april 2009 @ 00:01:
[...]

Een externe flitser kopen. De internet flitser gaat knipperen om licht te creeeren waardoor je camera kan scherpstellen
Een externe flitser gebruikt de AF-Assist beam (rode lijnen) waarmee hij scherp kan stellen. De flitser flitst dan maar 1 maal. Geen last meer van een knipperende flitser, "altijd" scherpe foto's.
Je kan ook de AF-assist voor de interne flits uitzetten. Dat doet ie dat stroboscoop effect ook niet meer. Hij zal misschien iets meer moeite hebben met scherpstellen. Maar tot nu toe ondervind ik er geen hinder van.
Neemt natuurlijk niet weg dat een externe flitser altijd beter is :)

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Kingeling schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 21:53:
Ik zal zowieso alles in raw schieten om damage control achteraf te kunnen doen, maar alle tips vooraf zijn welkom :) Alvast bedankt.
Naast alle techniekgerelateerde tips: zorg dat je de hoofdfotograaf zo min mogelijk voor de voeten loopt, of nog beter: stem met hem/haar af wat hij/zij van plan is. Ik heb tijdens een bruiloft meerdere fotomomenten aan de lens van de ingehuurde fotograaf voorbij zien gaan omdat er herhaaldelijk een tante met gestrekte armen naar het schermpje van haar compact turend pontificaal voor ging staan (zonder daar zelf ook maar enig idee van te hebben). Wel grappig, maar niet leuk.
Pagina: 1