[testcase] Studentenhuisvesting, De Uithof

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
Vandaag foto's wezen maken van de studentenhuisvesting in De Uithof, Utrecht. Het is de eerste keer dat ik hier wat plaats, dus wees lief voor me. Mijn camera is een Nikon D40 met 18-55 kitlens.

De 1e drie foto's zijn van Casa Confetti, dit gebouw staat er nu een klein jaar, De foto's erna zijn de Bisschoppen, een complex dat er nu ruim drie jaar staat, en de laatste zijn de spaceboxen, die staan er al wat langer. Het laatste complex, de Cambridgelaan, is nogal kleurloos en daar ben ik daarom niet geweest.

1
Casa Confetti - Schommel

2
Casa Confetti - Plafond

3
Casa Confetti - Muur

4
Bischoppen - Toren

5
Bischoppen - Muur

6
Bisschoppen - Balkons

7
Bisschoppen - Hoek

8
Spaceboxen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
leuke serie!
... maar kijk even naar je jpeg compressie, vooral in de lucht en op foto 2 zijn erg veel artifacts te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
Compressie aangepast, dank voor de tip :)
Heeft iemand nog opmerkingen over de composities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
let op storende elementen in de hoeken en randen (bijv 1 en 2), daarnaast zijn symmetrische composities bij dit soort foto's vaak sterker (bijv 3 en 4)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 10-09 11:35
4 is mooi. Lijkt me echt een mooi gebouw voor een ultra groothoek trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Over foto 1 en 5: Let op de vertekening van de verticale lijnen. Die zijn in werkelijkheid recht, probeer die dan ook recht in beeld te krijgen. Dit kan je doen door je camera niet alleen horizontaal recht te houden, maar ook te zorgen dat je lens horizontaal zit. Anders gezegd: richt met het middelste focuspunt van je camera op iets wat even hoog zit als jouw oog / camera. Dat kan een deur zijn (als je wat kleiner bent een deurklink :P). Achteraf kan je dan eventueel een stuk van de onderkant afsnijden.

Met een beetje meer nabewerking zou foto 8 heel aardig kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Laurens op 25-04-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10-09 20:14
Goed gezien, aleen, net niet recht is vrij irritant. Verder, je mag best wat verder afstoppen hoor, bijv. bij foto 2. Oh, en ga nou alsjeblieft even nadenken voordat de opmerkingen over bewerking komen en dat je overal vignetting op gaat gooien.
Lijkt her en der wel alsof je geen zonnekap had en wel een uv filter.

[ Voor 8% gewijzigd door Wijnands op 25-04-2009 16:47 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
Wijnands schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:47:
Goed gezien, aleen, net niet recht is vrij irritant. Verder, je mag best wat verder afstoppen hoor, bijv. bij foto 2. Oh, en ga nou alsjeblieft even nadenken voordat de opmerkingen over bewerking komen en dat je overal vignetting op gaat gooien.
Lijkt her en der wel alsof je geen zonnekap had en wel een uv filter.
Klopt, en wat is er fout aan het gebrek aan zonnekap, maar wel een UV-filter? Ben nog maar een beginner, dus ik leer graag.
En afstoppen is de sluitertijd verkorten toch?
Overigens doe ik nog niet heel veel aan nabewerken. Ik wil eerst de camera goed leren bedienen qua diafragma's, sluitertijden, zoom etc.

Zo weet ik nu dat wanneer je verder weg staat en wat meer inzoomt je minder vertekening krijgt dan wanneer je dichterbij staat en maximaal uitgezoomd met groothoek een foto maakt met mijn kitlensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PeaceNlove schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:58:
[...]
Klopt, en wat is er fout aan het gebrek aan zonnekap, maar wel een UV-filter? Ben nog maar een beginner, dus ik leer graag.
een uv-filter, vooral een goepkope versie, geeft vaak extra reflecties e.d. bij tegenlicht. Beter is een zonnekap om de lens te beschermen, maar daar zijn de meningen over verdeeld ;) volgens mij heeft een dslr geen/minder last van uv straling dan een analoge camera, dus het uv filter is eigenlijk alleen nodig ter bescherming.

afstoppen is het gebruiken van een kleiner dan maximaal diafragma (groot F getal). Hiermee krijg je een veel grotere scherptediepte, en een lens is vaak wat scherper op bijv F/8. Gevolg van een kleiner diafragma is een langere sluitertijd...

[ Voor 8% gewijzigd door DeeJayV op 25-04-2009 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
DeeJayV schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:52:
[...]

een uv-filter, vooral een goepkope versie, geeft vaak extra reflecties e.d. bij tegenlicht. Beter is een zonnekap om de lens te beschermen, maar daar zijn de meningen over verdeeld ;) volgens mij heeft een dslr geen/minder last van uv straling dan een analoge camera, dus het uv filter is eigenlijk alleen nodig ter bescherming.

afstoppen is het gebruiken van een kleiner dan maximaal diafragma (groot F getal). Hiermee krijg je een veel grotere scherptediepte, en een lens is vaak wat scherper op bijv F/8. Gevolg van een kleiner diafragma is een langere sluitertijd...
Ja, de UV-filter heb ik inderdaad ter bescherming van de lens. Dat heb ik (hier (not sure)) wel eens gelezen en aangezien dat niet zo duur is heb ik toen een B&W bij de camera aangeschaft. Een zonnekap heb ik niet.

Okee en afstoppen snap ik nu ook. Ik zal er op letten in het vervolg. Er staat nog meer architectuur in de Uithof :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
PeaceNlove schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:58:
[...]

Ik kan het zien en dat zou toch niet moeten bij een beschermend filter? >:)

Nee, serieus, dit is heel zonnig weer, dan kost die combi je gewoon scherpte. Schaf een zonnekap aan en gebruik 'm, je zult zien dat je platen net even scherper worden. En overweeg om bij dit soort shoots je filter er 's af te halen.
Nee, diafragma dichtknijpen. Als je dit soort shoots doet en je hebt toch licht zat dan is het handig om te weten dat vrijwel alle goedkope zooms optimaal presteren tussen f8 en f14.
Overigens doe ik nog niet heel veel aan nabewerken. Ik wil eerst de camera goed leren bedienen qua diafragma's, sluitertijden, zoom etc.
Lijk tme een goed streven en je bent lekke rop weg.
Zo weet ik nu dat wanneer je verder weg staat en wat meer inzoomt je minder vertekening krijgt dan wanneer je dichterbij staat en maximaal uitgezoomd met groothoek een foto maakt met mijn kitlensje.
En toch kan die vertekening ook leuk zijn om mee te spelen, alleen niet altijd als je juist hele rechte lijnen wilt laten zien.
Hier kun je trouwens nagaan welke zonnekap je nodig hebt: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#DX

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 25-04-2009 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
Wijnands schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 21:37:
[...]

Ik kan het zien en dat zou toch niet moeten bij een beschermend filter? >:)

Nee, serieus, dit is heel zonnig weer, dan kost die combi je gewoon scherpte. Schaf een zonnekap aan en gebruik 'm, je zult zien dat je platen net even scherper worden. En overweeg om bij dit soort shoots je filter er 's af te halen.

[...]
Ga ik eens doen, mooie tip ook voor als ik op Kreta zit deze zomer, zal ook wel erg veel licht zijn daar en waarschijnlijk ga ik wel wat oude griekse dingen vastleggen.
Nee, diafragma dichtknijpen. Als je dit soort shoots doet en je hebt toch licht zat dan is het handig om te weten dat vrijwel alle goedkope zooms optimaal presteren tussen f8 en f14.

[...]

Lijk tme een goed streven en je bent lekke rop weg.
Dankje :)
[...]

En toch kan die vertekening ook leuk zijn om mee te spelen, alleen niet altijd als je juist hele rechte lijnen wilt laten zien.
Hier kun je trouwens nagaan welke zonnekap je nodig hebt: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#DX
En bedankt voor de link. Voor het geld hoef ik het zo te zien niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kap voor de kitlensjes hoeft niet meer dan een euro of 15 te kosten.

Pagina: 1