[Compaq ProLiant ML350] SCSI RAID controller vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik heb een Compaq ProLiant ML350 server staan hier, ik weet het, het is een oud beestje, maar het voldoet nog prima. Specs:

2x P3 733MHz Slot 1
2x Fujitsu SCSI 18GB schijven in RAID1
2x Compaq SCSI 18GB schijven in RAID1
1x Compaq Smart Array 431 SCSI RAID controller (PCI 64bit)

Nu heb ik hier twee Seagate 7200.11 schijven liggen, SATA, beide 1TB.
Ik dacht dat ik misschien een PCI SATA controller kon kopen en beide SATA schijven in RAID0 zetten.

Mijn vraag is echter: kan het BIOS van de ProLiant PC dan wel booten vanaf de PCI controller, en hoe configureer ik dan de RAID array's ?

En het gekke is ook dat ik, ondanks mijn RAID1 setup, nog steeds ongeveer 1GB minder heb dan de capaciteit van beide schijven opgeteld.
Wikipedia vertelde echter dat, als ik 2 schijven van 18GB in RAID1 zet, ik ook maar effectief één schijf van 18GB zou zien, omdat alle data zowel op de ene als de andere schijf wordt geschreven.

Bij mij staat er dat ik 30GB heb op de RAID1 array van twee 18GB schijven, hoe kan dit ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je systeem ervan kan booten hangt een beetje af van de controller (een simpel silicon image ding heeft lang niet altijd een bootrom) en van het moederbord (sommige oude Proliants wilden nog wel eens erg vervelend doen).

Verder is het zo dat PCI nou niet bepaald de snelheid zal bieden, 133MB/s is het theoretische max (voor alles wat aan die bus hangt) en in de praktijk zit je vaak rond de 100MB/s (afhankelijk van de chipset). Als je daar ook nog eens een netwerkkaart aan hebt hangen is het in elk geval niet snel.

Verder is het zo dat als je 2 disks in RAID 1 zet, je de capaciteit hebt van 1 disk, in RAID 0 heb je de capaciteit van de kleinste disk, vermenigvuldigt met het aantal disks.

Dus 30GB op RAID1 met 2 18GB disks kan in elk geval niet.