Vol verbazing heb ik de review van de 17" MacBook Pro op de frontpage gelezen. Een typfoutje kan iedereen overkomen, maar in deze review vond ik slordigheden van hoog niveau, en een aantal stellingen die volledig t.net-onwaardig zijn.
reviews: De MacBook Pro getest
Verder worden linker- en rechterzijkant verwisseld in de reviewtekst, maar wordt het in de bijschriften van de foto's wel weer goed gedaan. Een beetje slordig.

Ik kan het maar op 1 manier samenvatten: deze review is niet van het niveau dat ik als tweaker zou verwachten van de t.net redactie.
reviews: De MacBook Pro getest
Ook de vorige MacBook Pro's konden al over 4GB geheugen beschikken. Beter zou hier vermeld kunnen worden dat het topmodel uitgerust kan worden met een Core 2 Duo processor op 2.93GHz, en tot maximaal 8GB DDR3 geheugen op 1066MHz.Ook de hardware kreeg een revisie, met een snellere processor, meer geheugen en een dubbele gpu. Het topmodel onder de Apple-notebooks kon voortaan over een door 4GB ddr3-geheugen ondersteunde Intel Core 2 Duo T9550-processor beschikken.
Sinds wanneer hebben we daar 2 GPU's voor nodig? Een GeForce2 uit 2002 kan al feilloos 1920x1200 over DVI uitspugen. Ook Intel's GMA950 in de Mac Mini en eerste generaties MacBook had geen enkel probleem met 1920x1200. Bovendien werken de 2 GPU's in Apple's nieuwste MacBook Pro's niet samen. Je gebruikt de 9400M of de 9600M GT. Beide zijn echter in staat om 1080p H.264 video af te spelen met minimale CPU load.Toepassing van liefst twee gpu's, de GeForce 9400M en de 9600M van Nvidia, maakt een resolutie van 1920x1200 pixels mogelijk, zodat video op de volledige full-hd-resolutie weergegeven kan worden.
Modem is enkel mogelijk met een optioneel USB modem, en een parallelle poort hebben Apple systemen al sinds de eerste iMac niet meer.Verbinding (overige) modem, parallel
Verder worden linker- en rechterzijkant verwisseld in de reviewtekst, maar wordt het in de bijschriften van de foto's wel weer goed gedaan. Een beetje slordig.
Tweakers.net redactie, doet Uw huiswerk!! De door jullie geteste toetsenbordindeling is de zogenaamde Nederlandse indeling. Deze heeft 1 toets meer dan de US indeling, heeft een staande Enter-toets, en heeft de ~ rechts van de linker Shift-toets. Voor mensen die liever een liggende Enter-toets hebben (met de \ erboven), en de ~ boven de Tab-toets, is er de US indeling. Wanneer je je Mac via de online Apple store bestelt kan je deze toetsenbord-indeling ook zonder meerprijs kiezen. Qua oppervlakte is dit toetsenbord echter exact even groot. Het is vrij onwaarschijnlijk dat Apple dit heeft gekozen om 'ruimte te scheppen voor de speakers. De speakers in de MacBook Pro (5 stuks), hebben ieder maximaal de grootte van een 2-euro munt. Het is dus een ontwerpkeuze geweest, hoogstwaarschijnlijk omdat Apple het in haar minimalisme onnodig vond om een numeriek keypad in een notebook te hebben. Bovendien kan door het huidige ontwerp hetzelfde keyboard gebruikt worden voor de gehele MacBook lijn.Zo is vooral de Enter-toets wat klein bemeten en ook de linker Shift-toets is erg bescheiden van omvang. Waarschijnlijk koos Apple voor dit formaat om ruimte te scheppen voor de speakers, aan weerszijden van het toetsenbord.
Tap-to-click staat standaard uit, maar is inderdaad aan te zetten. Is dat een minpunt? 'Zoveel mensen, zoveel wensen' zou ik zeggen. Dat het trackpad minder makkelijk klikt naar de randen toe is ook niet geheel waar. Het klikt inderdaad moeilijker naarmate je meer naar de bovenrand probeert te klikken. Wanneer je echter onderaan klikt, dus waar je normaal de knop zou verwachten, gaat het uitstekend.De responsiviteit van het trackpad is echter minder te prijzen. Standaard staat het grote aanraakvlak ingesteld om kliks te negeren: alleen wanneer het touchpad wordt ingedrukt, reageert de onder het gehele trackpad aangebrachte schakelaar met een klikcommando. In het midden van het trackpad levert het indrukken geen problemen op, maar richting de randen moet de gebruiker onprettig krachtig drukken om een klik aan het trackpad te ontlokken. Gelukkig is dit euvel gemakkelijk te verhelpen, namelijk door het inschakelen van de optie om de MacBook Pro ook taps als kliks te laten registreren.
Ik mag hopen dat de redactie van tweakers.net wel eens een notebook (Apple of non-Apple) van binnen heeft gezien? De speaker-grille aan weerszijde van het toetsenbord wil niets zeggen over de grootte van de daadwerkelijke speakers. Zoals eerder gezegd, zijn die speakers namelijk niet erg groot. Als Apple had gewild, had het toetsenbord iets meer naar voor geplaatst kunnen worden, een numeriek toetsenblok kunnen hebben, en had de speaker grille bij het scharnier kunnen zitten.De beide luidsprekers aan weerskanten van het toetsenbord zijn in staat een flinke hoeveelheid geluid te produceren, wat gezien hun formaat ook verwacht mag worden.
Onzin. De accu in de 17" MacBook Pro is niet verwisselbaar, omdat dat kennelijk het nieuwe concept is waar Apple meer mee wil gaan doen. De accu's in de MacBook en 15" MacBook Pro -beide gebouwd volgens hetzelfde unibody concept- hebben immers wel verwisselbare accu's.Daarbij moet wel bedacht worden dat het unibody-concept, hoe aantrekkelijk het ontwerp misschien ook is, wel een beperking voor het wisselen van de accu met zich meebrengt.
Geldt dit niet voor alle 17" notebooks? Wanneer je naar de concurrentie kijkt, zie je dat Apple eigenlijk nog een verbazingwekkend lichte en compacte 17" notebook heeft gemaakt. Dat 17" notebooks in zijn algemeenheid eigenlijk niet echt de beste keuze zijn om elke dag mee te slepen in een rugzak lijkt me vrij logisch.Al met al heeft Apple met de 17"-unibody MacBook Pro een knappe notebook afgeleverd, die dankzij zijn afmetingen echter nauwelijks geschikt is om echt als laptop gebruikt te worden.
Ik kan het maar op 1 manier samenvatten: deze review is niet van het niveau dat ik als tweaker zou verwachten van de t.net redactie.
Launching containers into space