joomla 1.5 installeren naast bestaande site

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
besten,

Op dutchJoomla weten ze het niet helaas misschien dat jullie me kunnen helpen.
Het lijkt me niet zo ingewikkeld maar om verloren data te voorkomen wil ik het toch even uitzoeken.

Op www.mijndomein.nl staat een website met een gastenboek Dit gastenboek maakt gebruik van een MySQL database. Nou wil ik de website gaan maken in Joomla vanwege het gebruiksgemak dat de owner makkelijker zelf kan gaan updaten.

Om de bestaande website niet in de weg te zitten installeer ik Joomla in een apparte map in de veronderstelling dat ik wanneer ik klaar ben deze naar de root kan verplaatsen en de oude website kan archiveren.

Maak ik hierin een denkfout of is dat zo mogelijk.

Verder vraag 2.
Voor Joomla heb je zoals je weet een database nodig. Echter deze is al in gebruik door het gastenboek van de bestaande website. Tijdens de installatie van Joomla vraagt deze of ik de bestaande tabellen wil verwijderen of optie 2 de bestaande tabellen wil backup'en. Wat moet ik nou doen? Verwijderen lijkt me niet. Maar wat houdt back-up in deze precies in? Is het van ik heb ze nog wel maar je kan ze niet gebruiken of kan ik dat zonder meer doen???

Ik hoop er hier iemand is die me kan helpen?

Kompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Site naar een andere map verplaatsen moet geen probleem zijn. Misschien dat je wat handmatig moet veranderen in het instellingen bestand maar dat is prima te doen.

Een beetje hoster bied de mogelijkheid aan om meerder databasen te draaien. Maak gewoon een aparte aan voor joomla.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het gastenboek maakt toch geen gebruik van joomla componenten :?

vraag 1: ja kan (staat zelfs op de wiki hoe je een website verplaatst)

vraag 2: kan je maar 1 database aanmaken / gebruiken? Zo ja, dan de bestaande configureren en geen tabellen droppen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:26:
Het gastenboek maakt toch geen gebruik van joomla componenten :?

vraag 1: ja kan (staat zelfs op de wiki hoe je een website verplaatst)

vraag 2: kan je maar 1 database aanmaken / gebruiken? Zo ja, dan de bestaande configureren en geen tabellen droppen :)
Vraag 1: dank

Vraag 2: ik kan maar een database aanmaken. Natuurlijk kunnen daar meerdere tabellen in middels de prefix alleen vraagt Joomla tijdens de installatie of ik de bestaande tabellen wil back-up'en of verwijderen. Ik vind ze beide niet echt aantrekkelijk klinken. was leuk geweest als er had gestaan back-up, verwijderen of ongemoeid laten:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Lees dan ook eerst de documentatie door en het zijn checkboxes, dus laat ze uitstaan. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om eerst een volledige backup van de site + data te maken ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik durf niet te zeggen of verplaatsen problemen op gaat leveren maar het is in ieder geval onnodig. Je kunt zodra je overgaat op de nieuwe site gewoon een simpele html redirect doen door een daarvoor gemaakte index.html in de root van je site te zetten. Die verwijst bezoekers die naar www.mijndomein.nl gaan dan automatisch door naar bijvoorbeeld www.mijndomein.nl/cms/. Ik installeer het cms namelijk altijd in een aparte map als ik een website draai, ook al is het de eerste en enige site op een wehost.

Wat betreft de tweede vraag: Zorg gewoon dat je via je control panel (phpmyadmin?) zelf een backup maakt van je tabellen. Dan kies je tijdens de installatie van joomla voor de tweede optie. Joomla maakt dan zelf ook eerst een backup en zet zijn eigen tabellen dan gewoon naast de tabellen die je al hebt. Dat levert normaal gesproken geen probleem op maar mocht het dan ergens fout gaan in dit proces dan heb je altijd je eigen backup nog om het simpel te herstellen :)

Compleet andere optie is om de site eerst lokaal op je pc helemaal te bouwen door bijvoorbeeld gebruik te maken van wamp server. Dan kun je daarna als alles klaar is je site overzetten op je webhost. Hiervoor moet je dan enkel een config.php bestandje bewerken met nieuwe gegevens en dan de database + bestanden overzetten naar je webhost.

/edit: Verplaatsen kan dus inderdaad ook gewoon als je dat toch zou willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:32:
Lees dan ook eerst de documentatie door en het zijn checkboxes, dus laat ze uitstaan. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om eerst een volledige backup van de site + data te maken ;)
Natuurlijk heb ik de installatie handleiding van Joomla helemaal gelezen. Ook heb ik een volledige backup van alles. Maar ik wil gewoon graag weten of het mogelijk is naast de bestaande tabellen in de database ook die van Joomla te draaien. Dat staat niet in de handleiding. Maar als dat wel zo is. Dan graag waar en ik welke handleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordvogel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07-2024

Noordvogel

DPC @ DC-vault

Dit staat toch echt onder "Technische details" van het Totaalpakket op http://www.mijndomein.nl:
  • 10 MySQL databases per domeinnaam.
Ik heb zelf ook een totaalpakket gehad bij Mijndomein en daar verschillende databases gehad. Je kunt via het control panel een nieuwe database aanmaken. Gegevens krijg je per e-mail toegestuurd.

[ Voor 43% gewijzigd door Noordvogel op 21-04-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noordvogel schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:32:
Dit staat toch echt onder "Technische details" van het Totaalpakket op http://www.mijndomein.nl:

[...]

Ik heb zelf ook een totaalpakket gehad bij Mijndomein en daar verschillende databases gehad. Je kunt via het control panel een nieuwe database aanmaken. Gegevens krijg je per e-mail toegestuurd.
Ik zit niet bij mijndomein.nl Daarmee gaf ik enkel aan dat ik daarmee mijn domeinnaam bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Joomla gebruikt een prefix voor haar tabellen, als je maar 1 database hebt kun je gewoon de joomla installeren naast de bestaande tabllen in je huidige database.

Je kunt joomla ook handmatig installeren, dit kun je uitgebreid vinden op joomla.org.

Succes

JayGTeam (213177)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AaroN schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:55:
Joomla gebruikt een prefix voor haar tabellen, als je maar 1 database hebt kun je gewoon de joomla installeren naast de bestaande tabllen in je huidige database.
Dat is me gelukt en ik ben er al mee bezig... Het was inderdaad de prefix...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 08:23
Ik weet dat ik reageer op een oud topic, maar voor eventuele andere gebruikers. Joomla bedoeld met het maken van een backup van de DB niet dat hij heel de DB backupt.

Hij gaat op zoek naar eventuele andere joomla installatie die gebruik zou kunnen maken van dezelfde DB. Alles wat niet met Joomla te maken heeft laat hij met rust.
Pagina: 1