Compaq Deskpro boot enkel van Harddisk

Pagina: 1
Acties:

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:50
Ik heb hier een oude Compaq Deskpro liggen met een PII 350mhz CPU. Mij is gevraagd of ik op een 2de harde schijf die er al in zat Windows XP opnieuw te installeren.

Op zich zou dat gewoon moeten werken maar nu even niet ;)
Bij het proberen te starten van een boot-CD en/of boot floppy blijft hij opstarten van de orginele compaq harde schijf.
Ik heb alle bekabeling na gelopen en een defect CD-ROM speler eruit gesloopt.
Maar booten van een diskette of CD wil nog steeds niet, bios settings staan goed, kabels zijn gechecked en functioneren.

Laatste bios is geinstalleerd

Iemand nog suggesties?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 14:53
Heb je de bootsequence aangepast in de Bios-setup?
Is de betreffende Boot-device enabled?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Post eens wat er op de primary IDE zit - Master - Slave en tzelfde voor de secondary? Heb t wel eens gezien dat booten van CD niet werkte omdat cable select gebruikt werd (of andersom). Heb je t al geprobeerd met alleen de HDD waar XP op moet komen op primary master en een geteste cdspelert op secondary master?

• M@rijn
boot sequence is correct.
Ik heb enkel de (Master aangesloten) CD-ROM speler en de HDD geprobeerd maar dan schreeuwt het systeem dat hij geen fixed drives heeft. De org. drive moet er dus in blijven zitten.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geen fixed drives met een HDD erin? Lijkt me dan duidelijk dat er iets fout zit daar - of die 2e HDD is kapoet, of de jumper instellingen zijn niet goed of wellicht iets met de bekabeling? Kun je in de BIOS komen met die 2e HDD? Is die HDD misschien vrij recent en wordt niet goed herkent door de BIOS?

Wat ik dus al zei: http://forums11.itrc.hp.c...28353475&threadId=1266171

[ Voor 19% gewijzigd door wagenveld op 21-04-2009 12:29 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
Welke HD heb je er bij gestoken? Een 500GB of zo gaat hij waarschijnlijk niet ondersteunen. :P

Staat op de originele schijf de bios-partitie nog op?

• M@rijn
De hdd die erin is gestoken al een tijdje geleden is een 20GB schijf, deze heeft vooral als storage gefungeerd, echter wil ik de 4GB schijf omwisselen met de 20GB zodat de 20GB windows XP kan serveren.
Bekabeling is vernieuwd, en ik kan met enkel de 2de schijf in de bios komen.
Jumpers heb ik ook al in diverse configuraties geprobeerd.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je kan even kijken tijdens boot naar de melding over bootdevices (bij het stuk Press F1 for bios etc etc). Mijn (inmiddels overleden) compaq had hetzelfde probleem, maar na het bootmenu kiezen (gewoon HD/CDrom aansluiten) kan je dan CDrom kiezen en boot hij wel netjes. Dacht dat dit F10 was, maar kan in jou geval weer andere toetsencombinatie zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 21-04-2009 14:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

SinergyX schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:51:
Je kan even kijken tijdens boot naar de melding over bootdevices (bij het stuk Press F1 for bios etc etc). Mijn (inmiddels overleden) compaq had hetzelfde probleem, maar na het bootmenu kiezen (gewoon HD/CDrom aansluiten) kan je dan CDrom kiezen en boot hij wel netjes. Dacht dat dit F10 was, maar kan in jou geval weer andere toetsencombinatie zijn.
F10 it is, dan kan je ook meteen zien, welke apparaten de pc pakt als boot devices.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• M@rijn
In de bios heb ik dus al gezeten en krijg gewoon alle apparaten te zien, 2 hdd's en 1 cd-rom.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar heb je het ook nu via dat menu geprobeerd?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• M@rijn
jup, en hij geeft ook netjes aan attempting boot from A: ,CD-ROM , HDD.
Deze deskpro heeft niet echt bepaald een bootmenu.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
Fire69 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:33:
[...]

Staat op de originele schijf de bios-partitie nog op?
Heb je dit al gechecked?
Op oude Compaq-bakken stond op de HD een kleine partitie (10MB of zo) waarop het volledige bios stond.

• M@rijn
Ik kan in de bios wijzigingen doen e.d. als ik de compaq schijf eruit haal, deze wijzigingen blijven ook opgeslagen. Echter slikt het systeem dus niets als die compaq schijf er niet in zit. Hij ziet die 20GB schijf ook niet op zo'n moment.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die compaqs werken over het algemeen met cable select. Zorg dat je een ATA100 kabel gebruikt en zet de jumpers op cable select op je harddisk en zorg dat je hdd op het uiteinde van de kabel is aangesloten.
Pagina: 1