Toon posts:

Netwerk monitoring

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag gepost bij het programma The Dude, voor ik besefte dat het hier beter bij paste...
Met welke programma's kan men aan netwerk monitoring doen en limieten opleggen qua downlaod/upload?
Ik heb reeds het antwoord gekregen dat dit zelden kan op het niveau van de router (bij consumentenrouters) en meestel op pc-niveau moet gebeuren.
Nu is dit niet echt handig in geval dat de gebruikers hier niet echt mee "akkoord" zijn of als het gaat over een paar tientallen laptops die bijlange niet altijd in het netwerk zitten.
Dus is mijn vraag of men eventueel het stuurprogramma van een router kan updaten zodat het dit wel kan, of zelfs helemaal vervangen door een nieuw stuurprogramma dat hetzelfde doet als de router en ook de limieten kan instellen/aan netwerk monitoring doet?

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Geef eerst eens je netwerk opzet, dan kan iedereen hier gelijk zeggen of je met policies/gpo's kan werken en hoe te doen.

Edit: en trouwens, als het laptops zijn van het werk hebben de gebruikers niet te mouwen over wat ze wel of niet willen, toch? >:)

[ Voor 35% gewijzigd door Graviton12 op 21-04-2009 10:26 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 17:57
Er zijn veel routers waar andere firmware voor te krijgen is. Linksys routers zoals de wrt54gl draaien een uitgekleedde versie van linux en zijn hier prima geschikt voor. Denk dan aan DD-WRT en bijvoorbeeld Tomato. Kan je allerlei restricties mee instellen.

Adjust non olet, plerumque...

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03 20:16

Prx

En wil je hier dan restricties gaan opleggen voor het hele apparaat, één of meerdere interfaces of op ip-niveau? Je zou eventueel ook naar QOS kunnen kijken, daar hebben die Linksys dingetjes ook wel ondersteuning voor, ook voor draadloos is er (beperkte) ondersteuning zover ik me kan herinneren.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn geen laptops van het werk, dus daar valt weinig op te zeggen vrees ik :)
Ik heb absoluut geen ervaring met het opzetten van een netwerk, dus ik weet bijvoorbeeld niet wat wordt bedoeld met "één of meerdere interfaces of op ip-niveau", Prx, of wat Graviton12 bedoelt met netwerk opzet(wat je juist wil weten). Ik zal echter wel eens zoeken naar eventuele firmware-updates aangezien dit dus blijkbaar toch mogelijk is.

Bedankt

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
hier een mooie lijst met alle devices die ondersteund worden door DD-WRT (sommige zijn een work in progress, andere staat zeer duidelijk bij dat het niet ondersteund word door hardware changes tussen diverse revisies van de router).
Pagina: 1