Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:00
ik heb met mijn David-laserscanner setup een 3D scan gemaakt, maar nu zit ik een beetje met een probleem, dat ik het 3D bestand nog bij moet werken voordat ik het kan CNC frasen.

ik gebruik Rhino3D 4 voor het teken werk, maar om aanpassingen te doen moet ik de 3D mesh object omzetten naar een solid of surface, en ik krijg het niet voor elkaar in Rhino3D :(

weet iemand waar er een gratis of niet al te duur progje te vinden is waar ik dat mee kan doen ?, of iemand van jullie tweakers die dat voor mij kan doen :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je bedoelt je hebt een puntenwolk / mesh en je wilt hem omzetten naar iets parametrisch? Dat gaat tricky worden zo makkelijk is dat niet.

Heb je alleen punten of ook polygonen? Want wat wil de CNC'er voor data? Niet gewoon STL / polygoondata?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:00
Het bestand is een .obj file en volgens mij is dat een mesh (zie afbeelding link), het zijn geen afzonderlijke punten, het idee is dat het eerst naar een solid of surface omgezet kan worden, dan mijn aanpassingen doen en dan kan il het wel probleemloos omzetten naar STL file.

Het object moet ook in segmenten gehakt worden om onder mijn freesmachine te kunnen passen :)

http://www.hooverae.com/upload/files/210409/6268846.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door absrnd op 21-04-2009 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
absrnd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 10:02:
ik heb met mijn David-laserscanner setup een 3D scan gemaakt, maar nu zit ik een beetje met een probleem, dat ik het 3D bestand nog bij moet werken voordat ik het kan CNC frasen.

ik gebruik Rhino3D 4 voor het teken werk, maar om aanpassingen te doen moet ik de 3D mesh object omzetten naar een solid of surface, en ik krijg het niet voor elkaar in Rhino3D :(

weet iemand waar er een gratis of niet al te duur progje te vinden is waar ik dat mee kan doen ?, of iemand van jullie tweakers die dat voor mij kan doen :)

.
Met T-Spline kun je meshes omzetten naar surfaces. Wij gebruiken dit regelmatig en het werkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:34
Al een wat ouder topic. Maar voor mijn werk ben ik de hele dag bezig met 3d scans en de software (Steinbichler scanner Geomagic software). Wellicht kan je het bestand ergens hosten zodat ik iets ermee kan doen? :)

Overigens kunnen de meeste cnc machines gewoon stl aan. Model moet wel gesloten zijn. Een echt parametrisch model kost teveel tijd om gratis te doen. Kan het wel met patches doen....

[ Voor 46% gewijzigd door lowfi op 09-06-2009 10:41 ]