Toon posts:

[Lite-C] Tilt + Physics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik ben nou al een aantal dagen bezig met het zoeken naar een oplossing, maar ik kom er niet uit, heb geen flauw idee wat ik nog kan proberen!

Het gaat hier om een Simulatie van een duitse Break Dancer No.2, alles draait al op 7 graden, echter lukt het mij niet om in samenwerking met 'mass' de gondel op 5 graden te laten draaien op de juiste manier, en het is van groot belang dat deze goed komen te draaien, anders kan ik de attractie niet goed simuleren.

Het spel word gemaakt in 3DGS, A7 Engine!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
action rotate_gondel01
{
    gondel01 = my;
    my.passable=on;
    my.tilt = 5;

phent_settype(my, ph_rigid, ph_box);
    phent_setmass(my, 20, ph_sphere);
    phent_setfriction(my, 100);
    phent_setdamping(my, 35, 35);
    ph_setgravity(earthGravity);

temp.x = 50;
    temp.y = 0;
    temp.z = 0;

gondel01 = phcon_add(ph_hinge, gondel01, kruis01);
    phcon_setparams1(gondel01, my.x, vector(0,0,1), nullvector);
    phcon_setparams2(gondel01, vector(-360, 360, 0), nullvector, nullvector);

while(1)
    {
        phent_enable(my,0);
        vec_for_vertex(my.x, kruis01, 1484);
        phent_enable(my,1);
        wait(1);
    }
}

Video Sample van hoe hij nu draait doormiddel van zwaartekracht:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KCvoG1xzfj0&fmt=18]

En zo zou hij moeten draaien doormiddel van zwaartekracht (Compiled game, closed source):
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wRsrt3Pb-TQ&fmt=18]

Ik hoop dat er iemand is die kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Ik ken Lite-C niet maar het lijkt alsof er geen rekening gehouden wordt met centrifugale oftewel middelpuntvliedende krachten

Ook lijkt het erop dat jouw karretjes alleen maar zelf schuin staan t.o.v. de as waar ze aan vast zitten, ipv dat de as zelf schuin zit. Je ziet in het filmpje duidelijk dat de karretjes door de zwaardere achterkant en de middelpuntvliedende kracht de achterkant naar buiten wordt gebracht. maar door de kanteling van de as en de zwaardere achterkant komt de achterkant in rust juist naar binnen, de as staat dus niet in een rechte hoek maar juist schuin.

[ Voor 55% gewijzigd door roy-t op 21-04-2009 01:04 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kruis in filmpje 1 (De zwarte sataliet) heeft 4 armen, met aan elk uiteinde een schuin oplopend stuk waar de Gondel aan moet zitten (En ook de gondels hebben een schuin draai oppervlakte, zoals in filmpje 2) ^^

Maar dat is het probleem nog niet, het probleem is: Hoe krijg ik de karretjes zoals in filmpje 2 (Die staan op 5 graden) op 5 graden in samenwerking met zwaartekracht aan het draaien?

In filmpje 1 draait de gondel niet goed, maar dat komt omdat ik die moet afstellen tot het perfekt draait, en dat kost wel een dag of 2, daarbij kan ik daar nu vrij weinig aan doen gezien de gondel zelf nog niet draait zoals te zien is op filmpje 2, dus wat betreft het 'zwaardere achterkant' dat naar buiten word gedrukt, klopt.

Om dit effect te simuleren is, zoals gezegt, een juiste rotatie van de gondel nodig, wat dus momenteel het probleem is, pas dan kan ik te werk gaan met zwaartekracht en gewicht. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 01:33:
Mijn kruis in filmpje 1 (De zwarte sataliet) heeft 4 armen, met aan elk uiteinde een schuin oplopend stuk waar de Gondel aan moet zitten (En ook de gondels hebben een schuin draai oppervlakte, zoals in filmpje 2) ^^
Weet je dat echt 100% zeker, want als ik de gondels zie draaien nadat het kruis gestopt is dan blijft de neus op dezelfde hoogten en wiebelt niet omhoog en omloog door het draaien van de gondel zelf wat wel in het 2e filmpje gebeurt, als het gaat om een physics simulatie dan zal dat icm extra gewicht aan de achterkant (wat je zo te zien al hebt) nogal wat ander gedrag laten vertonen.

(Misschien heb ik het ook wel verkeerd begrepen, moet je nu de gondel na maken in een "real world physics simulator" die alle physics al goed doet. Of moet je een arbritrair draaiend iets maken dat met custom regeltjes ongeveer het zelfde doet?)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
''want als ik de gondels zie draaien nadat het kruis gestopt is dan blijft de neus op dezelfde hoogten en wiebelt niet omhoog en omloog door het draaien van de gondel zelf wat wel in het 2e filmpje gebeurt''

En dat is nou precies waar dit topic over gaat! :)

Ik krijg die juiste rotatie enkel aan de gang als ik de gondel laat draaien doormiddel van een motor, dus bestuurbaar draaien, maar de bedoeling is, dat de gondel op die zelfde manier komt te draaien op zwaartekracht, dus zoals gezegt, vandaar dit topic, in de hoop dat iemand weet hoe ik dit kan oplossen in samenwerking met zwaartekracht!

Alles draait al op zwaartekracht met 'phent_addtorquelocal' en 'phent_addcentralforce', maar zolang de gondel niet de juiste draai wilt maken, kan ik het nooit simuleren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:35:
''want als ik de gondels zie draaien nadat het kruis gestopt is dan blijft de neus op dezelfde hoogten en wiebelt niet omhoog en omloog door het draaien van de gondel zelf wat wel in het 2e filmpje gebeurt''

En dat is nou precies waar dit topic over gaat! :)

Ik krijg die juiste rotatie enkel aan de gang als ik de gondel laat draaien doormiddel van een motor, dus bestuurbaar draaien, maar de bedoeling is, dat de gondel op die zelfde manier komt te draaien op zwaartekracht, dus zoals gezegt, vandaar dit topic, in de hoop dat iemand weet hoe ik dit kan oplossen in samenwerking met zwaartekracht!

Alles draait al op zwaartekracht met 'phent_addtorquelocal' en 'phent_addcentralforce', maar zolang de gondel niet de juiste draai wilt maken, kan ik het nooit simuleren :/
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet :). Dat de neus niet omhoog en omlaag gaat komt doordat de as niet recht is maar schuin

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2rfr6ds.jpg

Die centrifugale krachten e.d. komen later pas lijkt me, en kunnen pas goed werken als je dat eerst doet.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja misschien begrijpen wij elkaar inderdaad niet _O-

Maar goed, het zijn 2 objecten, dus ik kan hem bij wijze van ook op 1 meter hoogte van de as plaatsen en dan draait hij ook gewoon met het as mee, dus hij leunt daar niet op (Kan ook niet want anders zou je dus ''collision'' krijgen en dan kun je dat draaien wel vergeten..

Dus de vraag is nog steeds, hoe krijg ik hem (Per script) zo gedraait? (Dat hij om zijn eigen Axis draait, en niet de World Axis)

In google SketchUp lukt het mij wel, met gebruik van SketchyPhysics, wat tevens kinderspel is:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=gnRm9DJZVEU&feature=channel_page]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:56:
Ja misschien begrijpen wij elkaar inderdaad niet _O-

Maar goed, het zijn 2 objecten, dus ik kan hem bij wijze van ook op 1 meter hoogte van de as plaatsen en dan draait hij ook gewoon met het as mee, dus hij leunt daar niet op (Kan ook niet want anders zou je dus ''collision'' krijgen en dan kun je dat draaien wel vergeten..

Dus de vraag is nog steeds, hoe krijg ik hem (Per script) zo gedraait? (Dat hij om zijn eigen Axis draait, en niet de World Axis)

In google SketchUp lukt het mij wel, met gebruik van SketchyPhysics, wat tevens kinderspel is:

[video]
Dat ziet er inderdaad goed uit. Hmm nu weet ik het ook niet meer. Is er niet een soort van origin setting?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen flauw idee, heb volgens de Manual alle 'mogelijke' commands al gebruikt, maar het mag niet baten.

Tevens werkt het wel mits ik dus geen gewicht gebruik, maar er moet gewicht op zitten om hem te laten draaien met zwaartekracht, dus er moet iets anders zijn.. maar wat ><
Pagina: 1