Auto maakt ratelend geluid tussen bepaalde snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 15:09
Sinds een week ongeveer maakt m'n Renault Clio 1.2 (bj. 1992) een ratelend geluid bij snelheden tussen 30 en 100 km/u. Het begint bij de 30 km/u tussen de 70km/u en 90 km/u is het het hevigst, en boven de 100 km/u ebt het weer snel weg (of het word overstemt door het motorgeluid).
Het is ook zo dat als ik een bocht naar rechts neem, het geluid weg is. Bij rechtdoor en naar links blijft het aanwezig.
Ik denk niet dat het uit de motor komt, omdat het het geluid/trillen niet afhankelijk is van het toerental.
Ik zie verder ook geen ongelijke slijtage van de banden oid. Ook zijn de banden goed op spanning

Ik hoop dat jullie weten wat het is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kan van alles zijn: probleem met ophanging, wiellager, remmen, onbalans in wiel, voorwerp in profiel van band etc.
Probeer die dingen te (laten) controleren, zodat je weet wat wel/niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:42
het kan nu nog vanalles wezen, maar bij onze mondeo was het de vooras die niet helemaal jofel was icm met slechte wiellagers en ophanging (duur grapje). Maar ik denk wel dat je het moet zoeken in de ophanging/as/wiellagers/stabilisatorstang... Maar ik zou het dan links zoeken omdat bij een rechterbocht het wél goed is

[ Voor 14% gewijzigd door maarud op 20-04-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:42

krietjur

Where am I?

Kan inderdaad van alles zijn. Ik heb het zelf gehad bij m'n Honda, daar was het gelukkig simpel: een ophangpunt van het hitteschild katalysator was doorgeroest en die ging daardoor rammelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als ik het zo hoor is het misschien de homokineet (betwijfel ik omdat je niks hoort in de bochten) / kapotte
wiellagers of cupping van je banden.

Cupping wil zeggen dat je banden schuin afslijten (achter banden) en dit kan zo'n geluid goed veroorzaken. Dit was bij mijn Golf 4 ook zo, alleen had ik ook nog hoogteslag in mn continentals wat om en nabij de 30 km echt een grommend geluid gaf en rammelde.

Ga even met je vlakke hand over het loopvlak van de banden en voel eens of alles mooi rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 21:15
Voor dergelijke specifieke problemen kan ik je de site www.problemcar.nl aanraden. Daar zit wat meer kennis van auto's dan op GoT.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Ik heb net weer ff goed opgelet tijdens het rijden en heb gemerkt dat ook boven de 100 km/u het geluid blijft, alleen wordt het dan overstemt door het motor- en windgeruis.
Tevens heb ik gemerkt dat bij het remmen het geluid ook afneemt, naar gelang de remkracht (net als bij een bocht naar rechts).
Verder merk ik helemaal niks aan het rijgedrag van de auto. Als ik het stuur los laat, rijd 'ie netjes rechtdoor. Ook bij het gasgeven en remmen gaat 'ie rechtdoor. Ook is 'ie niet meer benzine gaan verbruiken (juist minder, maar dat zal door het weer komen en de relatief langere ritten van de laatste tijd), zijn de banden allen even warm na een ritje over de snelweg en is er geen gekke slijtage van de banden te zien.

rara...

ps, ik heb het ook voorgelegt op problemcar.nl, thanx voor de tip... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:32
Ik ga voor een wiellager omdat je het in de ene bocht wel hoort en de andere niet. Maar goed, das puur ervaring van mijn eigen auto, ben geen monteur.

Bij mij het wel meer een zingend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Het was idd de wiellager links voor. Heb het vandaag bij Kwik-Fit laten repareren voor een prijs van 175,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 10:26
Master__R schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:35:
...

Bij mij het wel meer een zingend geluid.
Het geluid ligt eraan hoe lang je met een kapot wiellager doorrijdt.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
gabberjoost schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:32:
Het was idd de wiellager links voor. Heb het vandaag bij Kwik-Fit laten repareren voor een prijs van 175,-...
Kwik-fit is inderdaad de beste garage voor al je problemen :')

No way dat die ooit aan mijn auto komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 10:26
flashin schreef op zondag 03 mei 2009 @ 13:09:
[...]
Kwik-fit is inderdaad de beste garage voor al je problemen :')

No way dat die ooit aan mijn auto komen..
Idem :)

Ze hebben me daar ooit zo stevig proberen op te lichten (gelukkig heb ik zelf iets verstand van auto's) dat ik daar nooit meer kom.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 09:11
Sabelhout schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:34:
[...]

Idem :)

Ze hebben me daar ooit zo stevig proberen op te lichten (gelukkig heb ik zelf iets verstand van auto's) dat ik daar nooit meer kom.
Ze zijn 'ok' als je weet wat er mis is met je auto en je geen zin hebt om het te verangen én het een eenvoudig klusje.
Pagina: 1