2 vragen; TV-PC en 8800GTX

Pagina: 1
Acties:

• Infectious
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:40
Hallo allemaal,

bij deze mijn eerste post. Ik heb 2 vragen, de eerste gaat over een TV tuner kaart en de tweede over een videokaart.

Allereerst mijn systeem specificaties.
Ik heb deze PC afgelopen zomer (zelf) gebouwd, tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Samsung Syncmaster 226BW
XFX Nvidia Geforce 8800GTX
Asus P5K
Intel Core Duo E8400 (Scythe Mugen cooler)
Kingston 4GB DDR2 800mhz
Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
Corsair TX650
Windows XP x64 (tot nu toe nog nooit driver complicaties gehad, afgezien van een enkeling die met enig speurwerk ook verholpen was.)
-
Volgens mij zijn dit alle onderdelen die er enigszins toe doen in deze kwestie.

Vraag 1:
Ik wil graag TV kijken op mijn computer. Ik weet dat dit op een aantal manieren kan, voornamelijk door een monitor met ingebouwde tuner en dmv een tv kaart. Nu ben ik behoorlijk tevreden met mijn huidige monitor, dus zou ik liever voor optie 2 gaan. Wij hebben nog ouderwetse analoge televisie, dus de kaart moet hiervoor geschikt zijn. Ik vroeg me af of iemand me zou kunnen helpen er 1 uit te zoeken, ik kan namelijk erg weinig vinden op dit gebied, qua referentie materiaal. Ik zou er wel graag een afstandsbediening bij hebben. Belangrijk is dat er driver support is voor windows XP 64 bits, hoewel dit vaak een veel minder groot probleem is dan mensen denken. (32 bit drivers werken vaak ook gewoon, of zijn met simpele aanpassingen werkzaam te maken).
Ook zou ik graag een PCI (eventueel ook ruimte voor een PCI-E als dat nodig is?) kaart hebben, of is een USB versie ook prima te doen? Ik weet namelijk niet of die kwalitatief wel even goed kunnen zijn en ik heb het liefst zoveel mogelijk onderdelen in mijn PC zelf.
Verder zou een opname mogelijkheid mooi zijn, evenals een FM radio functie, hoewel deze niet *mandatory* zijn.
Kwaliteit staat natuurlijk ook vrij hoog, hoewel ik de beperkingen van analoge TV ken.
Mijn budget is niet vast, het liefst zou ik onder de 100 euro uitkomen, maar als het echt nodig is kan ik er wel overheen gaan.

Vraag 2: Wordt het ondertussen al tijd om mijn oude 8800GTX te vervangen met een nieuwere videokaart? Zo ja, waaraan zou ik dan moeten denken? Ik game op het moment relatief weinig, maar heb dat wel gedaan en zal het ook zeker weer gaan doen. Ik ben altijd een grote graphic freak, spellen als Crysis en Assasin's Creed zijn dan ook titels uit het verleden waarbij je aan zou moeten denken. Ik hoef niet de top notch videokaarten van in de 400 euro, maar ik wil toch zeker wel de meeste high end spellen goed kunnen draaien.
Mijn budget hangt in dit geval een beetje af van of ik mijn 8800GTX nog zou kunnen verkopen als 2ehands item, ik wil toch graag weer een beetje naar de sub 200 klasse gaan. Mijn moederbord biedt overigens crossfire mogelijkheden, als hier goede opties voor zijn op het moment.

Als ik (ongetwijfeld) iets vergeten ben, hoor ik het graag.

Bijvoorbaad dank.

[ Voor 42% gewijzigd door Infectious op 21-04-2009 23:33 . Reden: Aanpassen van de vragen, van mening verandert. ]

• Infectious
Ik heb de vragen even aangepast, ze zijn nu beter doordacht en (enigszins) beter geformuleerd.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
voor vraag 1, pci tv kaarten van bijvoorbeeld pinnacle of hauppage zijn een goed alternatief, let wel, de opnamekwaliteit is minder goed dan wat je op je tv ziet, maar er is goed naar te kijken. beide fabrikanten leveren kaarten met afstandsbedieningen. lees eens wat reviews hier op de site, deze kunnen je vast goed helpen. misschien is vista 64 ultimate iets voor je, zit windows mediacenter ingebouwd, dit is erg gebruiksvriendelijk en werkt in mijn ogen beter dan software die is bijgeleverd bij je tv kaart.

voor vraag 2, als jouw 8800gtx nog steeds goede frames op het beeld weet te toveren, dan zou ik hem niet vervangen, misschien optie voor iets meer performance is je cpu overklokken naar bijv. 3,6 GHz en je gpu overklokken. prestatiewinst kun je testen met bijvoorbeeld 3dmark06 of gewoom testen in spellen.

crossfire op een p5k (p35 chipset) is geen succes, je 2e pci-e slot loopt via je southbridge en bied slechts x4 bandbreedte, dit levert een gigantische bottleneck op. kortom... no go. dan kun je beter voor een dual gpu opstelling gaan op 1 kaart als bv. 4870X2 of 9800GX2 of GTX295, deze zitten uiteraard wel in een andere prijsklasse, 9800GX2 is wel voor rond de 200 te vinden in de V&A.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 19:04

M2M

medicijnman

nedernakker schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:48:
voor vraag 1, pci tv kaarten van bijvoorbeeld pinnacle of hauppage zijn een goed alternatief, let wel, de opnamekwaliteit is minder goed dan wat je op je tv ziet, maar er is goed naar te kijken. beide fabrikanten leveren kaarten met afstandsbedieningen. lees eens wat reviews hier op de site, deze kunnen je vast goed helpen. misschien is vista 64 ultimate iets voor je, zit windows mediacenter ingebouwd, dit is erg gebruiksvriendelijk en werkt in mijn ogen beter dan software die is bijgeleverd bij je tv kaart.
Let er ook op dat de kwaliteit van je signaal enorm afhangt van de kabel. Slechte bekabeling staat garant voor een enorm brak beeld, zeker op een tv-kaart die toch al een mindere signaalprocessing heeft dan een normale tv.

Buiten dat voldoet bijna elke tv kaart aan je eisen. Zelfs eentje van 30 euro kan uitstekend analoog beeld op je scherm toveren. Je mist dan vaak wel opties als S-video in, digitaal in etc. Een afstandsbediening zit bij velen wel inbegrepen, en anders neem je een oude afstandsbediening, bouw je zelf een IR-ontvangertje in elkaar en gebruik je (win)lirc.

over je punt 2: check de charts van tomshardware en kijk daar eens of de nieuwprijs van een nieuwe videokaart een upgrade rechtvaardigt.

-_-

• Infectious
Oke, heel erg bedankt! Ik zal eens wat informatie op gaan doen wat betreft de bekabeling in dat geval.

Wat betreft de videokaart, ik denk dat ik er dan nog maar eventjes mee vooruit zal gaan en eventueel een leuke OC erop zet. Wie weet koop ik wel een aftermarket cooler voor de VGA, is altijd nog goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe videokaart en zou toch ook redelijke resultaten moeten geven.

• Infectious
Op het moment denk ik dat ik voor de (goedkope) AVerTV Super 007 ga. Deze heeft sowieso XP x64 driver support en heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb, aangezien ik voorlopig nog gewoon analoge televisie zal hebben. Over de kabel, het lijkt me dat ik een coax kabel die het CAI-signaal doorgeeft nodig heb? De afstand naar het aansluit punt is een meter of 2. Aan wat voor kabel zou ik dan moeten denken?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 19:04

M2M

medicijnman

Infectious schreef op woensdag 22 april 2009 @ 15:09:
Op het moment denk ik dat ik voor de (goedkope) AVerTV Super 007 ga. Deze heeft sowieso XP x64 driver support en heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb, aangezien ik voorlopig nog gewoon analoge televisie zal hebben. Over de kabel, het lijkt me dat ik een coax kabel die het CAI-signaal doorgeeft nodig heb? De afstand naar het aansluit punt is een meter of 2. Aan wat voor kabel zou ik dan moeten denken?
Geen slechte kaartkeuze.
Een heikel punt in je aansluitpunt. Als je in een normaal apparatement of koopwoning zit (waar een fatsoenlijke aansluiting direct uit de muur komt, dus een coax kabel van Essent (ziggo) oid) dan moet je de afstand en het aantal splitters rekenen tussen die aansluiting en je tv-kabel. Is dit jouw geval, dan is die ene enkele kabel voldoende. je zult dan geen signaal verlies hebben.
Zit je echter op een studentenkamer (Bijvoorbeeld...) en heeft iemand ooit zes splitters op elkaar gestoken en een coax kabel uit 1980 langs alle andere kabels gelegd, dan heeft wel iedereen een tv-signaal. Dit signaal is dan in veel gevallen niet om over naar huis te schrijven.

In ieder geval, er zijn topics te vinden waar men het over kwalitatief goede kabels en connectors heeft om zo zuiver mogelijk een signaal door te geven. Maar voor twee meter is bouwmarktmateriaal voldoende. Kijk nog wel even of je een mannetje of een vrouwtjes plug nodig hebt ;)

-_-

• Infectious
Oke, bedankt!
Onze bedrading is vorig jaar toen we hierheen verhuisden helemaal opnieuw gedaan, ik ga er dus vanuit dat dit inderdaad van goede kwaliteit is. Er zal waarschijnlijk wel 1 enkel splittertje gebruikt worden.
Het geslacht van de kabel zal ik op letten :> (Voor zover ik weet heb ik een mannetje nodig.)
Pagina: 1