Toon posts:

Linksys wrt54GL + xs4all adsl (voorheen hccnet) + Zyxel 600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Excuus voor nog even een vraag posting. Ik heb vandaag een tijd lang zitten stoeien bij iemand thuis die me op het werk gevraagd had te helpen met een routertje. Helaas praat het ding nog niet dus voel ik me ook weer wat opgelaten. Onderstaande is de situatie:

ASDL lijn zit in de Zyxel 600 Series modem. Vervolgens de modem weer in de WAN poort van de Linksys router. En daaruit weer een lan lijntje naar de pc. Tot zo ver gaat alles goed.

Ik heb even met XS4all gebeld om te vragen welke internet settings nodig zijn (pptp etc) Zij gaven aan dat ik de router op DHCP dynamisch kon zetten. Vervolgens vertelden ze van de 2 uurs periodieke ip lease.

Wachtwoord gebruikersnaam etc staan nog gewoon ingesteld op de modem. Ik heb dus alleen maar de router ertussen geknald net als een kabel router tussen pc en kabelmodem.

Maar helaas zijn er nu ongeveer wel 2 uur om en komt het geheel nog niet online via de router. Ik ben eventjes wat ten einde raad. Is er iemand die een suggestie heeft wat ik over het hoofd zie? Vervelende is dat ik nu weer thuis ben pittig eindje van die setup weg. En hoop toch nog even te kunnen helpen het geheel draaiend te krijgen omdat het nu ook zo lijkt alsof ik de zooi achter laat :D

Bij voorbaat mijn dank!

EDIT: Volgens mij heb ik het mac van de pc gecloned in de router. Zou dat nog uit moeten maken voor de ip lease?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 20:57 ]

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
Het probleem is dat je geen internet hebt?
Brand DSL lampje op modem wel? Zonder router ertussen werkt het wel?

Zorg er iig voor dat je niet op beiden DHCP ingeschakeld hebt staan, maar op 1 van de 2.

Verwijderd

Topicstarter
Zonder de router ertussen werk het inderdaad wel. Ik heb niets aangepast op de modem zelf. De helpdesker van xs4all gaf aan dat ik de router op DCHP zou moeten kunnen zetten. Daarna 2 uur wachten op een nieuwe lease. Alleen bedenk ik me dat ik automatisch net zoals bij kabel de mac van de verbinding zoals die met alleen de router is, gecloned heb naar de router. Ik weet niet of dat problemen kan geven bij de lease.

Vervelende is dat het daarna weer 2 uur duurt als ik ze nu wat laat prutten.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:24

knakworst

Get more sats!

De Zyxel fungeert waarschijnlijk als router en de linksys ook. Dan gaat het mis. Probeer de linksys als access point in te stellen, en de netwerkkabel in de lanpoort steken ipv de wanpoort. Je linksys wel een IP etc. geven, en DHCP op disable!

edit: van een ander forum een iets duidelijker verhaal geplukt:
Je kunt je wireless router ook misbruiken als accesspoint naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (verder Router1 genoemd). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de WRT van Router1.
2. Sluit bedraad een pc aan op een van de LAN poorten van de WRT.
3. Vraag op die pc een nieuw ip-adres aan de WRT, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de WRT
5. Zet DHCP serving uit op de WRT
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de WRT uit, zoals UpnP, RIP routing etc.
7. Ken aan de LAN poort van de WRT een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van Router1, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus vast ip-adres op de WRT instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van Router1. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in Router1 bijv. adressen uitgeeft boven de 50.
Zet dit ip-adres in het stuk Basic Setup, bij de sectie Network Setup -> Router IP.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de WRT, maar kan er weer komen door het nieuwe aan de WRT toegekende ip-adres in een browser in te kloppen (na weer een nieuw ip-adres te hebben aangevraagd ná stap 8)
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de WRT met een LAN poort van Router1.

Alle pc's die via de WRT zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van Router1. Je hebt dan de WRT als verkapte accespoint in het netwerk gezet.

[ Voor 77% gewijzigd door knakworst op 20-04-2009 21:20 ]

• Japie Gijs
Die router hoeft die dingen niet te doen. PPPxx settings moet je gewoon disablen, hier zorgt je modem voor.
Dus geef je router een statisch ip adres in dezelfde range als je modem (192.168.1.1 en 192.168.1.2 bijv.).
DHCP op router uit (als die mogelijkheid er uberhaupt is).

Trouwens onzin van die 2 uur leasetime ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok maar die modem heeft maar 2 poorten. 1 ingaande voor de tel lijn, en 1 uitgaande voor maar 1 pc. Dus dan kan die toch niet als router fungeren? Het is echt een heel simpel dingetje, niet die latere 600 versie die wel als router kan dienen.

deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://i144.photobucket.com/albums/r172/ericklaping/P1010068-1.jpg?t=1240255523

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 21:25 ]

• Japie Gijs
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:22:
Hmm ok maar die modem heeft maar 2 poorten. 1 ingaande voor de tel lijn, en 1 uitgaande voor maar 1 pc. Dus dan kan die toch niet als router fungeren? Het is echt een heel simpel dingetje, niet die latere 600 versie die wel als router kan dienen.
Hij moet ook niet als router fungeren, als je ook nog een echte router hebt.
Die zyxel moet alleen het internet signaal voor je binnen halen (simpel gezegd) en gewoon doorsturen naar je router, die het dan 'verplaatst' en dus zelf niets met internet settings oid te maken heeft.

Die ene uitgaande poort moet dus de router in..

[ Voor 3% gewijzigd door Japie Gijs op 20-04-2009 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Japie Gijs schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:25:
[...]

Hij moet ook niet als router fungeren, als je ook nog een echte router hebt.
Die zyxel moet alleen het internet signaal voor je binnen halen (simpel gezegd) en gewoon doorsturen naar je router, die het dan 'verplaatst' en dus zelf niets met internet settings oid te maken heeft.
Idd, maar dat simpele ding kan niet eens als router werken. Dus dan moet dhcp aan op de linksys toch niet uitmaken?

uitgaande poort van dat modempie dus op de inkomende 'internet' poort van de router. Daarna de pc in 1-4
Afbeeldingslocatie: http://images.tigerdirect.com/itemDetails/l48/l48-2230/l48-2230-call2-yc.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 21:29 ]

• Japie Gijs
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:27:
[...]

Idd, maar dat simpele ding kan niet eens als router werken. Dus dan moet dhcp aan op de linksys toch niet uitmaken?

uitgaande poort van dat modempie dus op de inkomende 'internet' poort van de router. Daarna de pc in 1-4
[afbeelding]
Nee, kabel die vanuit de Zyxel komt moet in een LAN poort. Daarna heb je dus nog 3 poorten over voor pc's.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Het is voor mij alweer prehistorie, maar volgens mij kan dit modem zowel router als gewoon modem. Of je nou de zyxel of de linksys als router hebt draaien maakt niet zoveel uit, maar iets zegt mij dat ze allebei als router fungeren, dat is vragen om moeilijkheden. Check je ip-adres als je via het modem internet, en kijk of dat 192.168.1.34 ofzo is. Dan is je modem als router ingesteld.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Japie Gijs schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:32:
[...]

Nee, kabel die vanuit de Zyxel komt moet in een LAN poort. Daarna heb je dus nog 3 poorten over voor pc's.
Zoals jij het wil moet die wel in de WAN poort...

Verwijderd

Topicstarter
knakworst schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:33:
Het is voor mij alweer prehistorie, maar volgens mij kan dit modem zowel router als gewoon modem. Of je nou de zyxel of de linksys als router hebt draaien maakt niet zoveel uit, maar iets zegt mij dat ze allebei als router fungeren, dat is vragen om moeilijkheden. Check je ip-adres als je via het modem internet, en kijk of dat 192.168.1.34 ofzo is. Dan is je modem als router ingesteld.
shit dat was idd het geval...

ok ik heb je verhaal doorgenomen. Maar moet ik dan de router op static zetten? dan wil ie nog wel een invulling voor odnerstaande, de router ip kan ik dan idd hoog zetten binnen de dhcp range
Internet IP Address: . . .
Subnet Mask: . . .
Default Gateway: . . .
DNS 1: . . .
DNS 2 (Optional): . . .
DNS 3 (Optional): . . .

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 21:52 ]

• Japie Gijs
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:43:
[...]

shit dat was idd het geval...

ok ik heb je verhaal doorgenomen. Maar moet ik dan de router op static zetten? dan wil ie nog wel een invulling voor odnerstaande, de router ip kan ik dan idd hoog zetten binnen de dhcp range
Internet IP Address: . . .
Subnet Mask: . . .
Default Gateway: . . .
DNS 1: . . .
Ligt even aan het ip adres van je modem. Ga er vanuit dat dit 192.168.1.1 is

Internet IP Address: 192.168.1.x
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: ip modem
DNS 1: ip modem

Verwijderd

Topicstarter
Japie Gijs schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:03:
[...]

Ligt even aan het ip adres van je modem. Ga er vanuit dat dit 192.168.1.1 is

Internet IP Address: 192.168.1.x
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: ip modem
DNS 1: ip modem
zucht... word nog een keer langs en lang pielen. ik gebruik dan dus de router als switch van de modem/router?

7. Ken aan de LAN poort van de WRT een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van Router1, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus vast ip-adres op de WRT instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van Router1. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in Router1 bijv. adressen uitgeeft boven de 50.

ik kan alleen hard toekennen op mac adres

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 22:12 ]

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:07:
[...]

zucht... word nog een keer langs en lang pielen. ik gebruik dan dus de router als switch van de modem/router?

ik kan alleen hard toekennen op mac adres
Linksys = access point
Zyxel = router

Je moet het router een adres toekennen die je zyxel niet zal uitdelen. De Zyxel start waarschijnlijk bij 192.168.1.34, dus als je Linksys 192.168.1.2 geeft zit je goed. Je hoeft de Zyxel niets toe te laten kennen.

Verwijderd

Topicstarter
Ehmm blooos ja ik was tijdens me hbo altijd al een ramp in ip/tcp :$

dus voor mijn samenvatting:
- ik vul als router ip op de linksys het ip van de modem: 192.168.1.34

- ik geef een van de poorten op de linksys 192.168.1.2

dat laatste blijf ik ff lastig vinden, ik kan dat voor mijn gevoel alleen als er een apparaat als pc aan die poort hangt

bloos nogmaals ik weet het ik ben lastig, voel me nu alleen zon afzetter naar die mensen

dus dat rode hieronder de ip van de modem en 1 van de lan poorten een hard ip buiten de modem range?

(ff me eigen linksys als voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/20/1240259845-440.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 23:00 ]

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:56:
Ehmm blooos ja ik was tijdens me hbo altijd al een ramp in ip/tcp :$

dus voor mijn samenvatting:
- ik vul als router ip op de linksys het ip van de modem: 192.168.1.34

- ik geef een van de poorten op de linksys 192.168.1.2

dat laatste blijf ik ff lastig vinden, ik kan dat voor mijn gevoel alleen als er een apparaat als pc aan die poort hangt

bloos nogmaals ik weet het ik ben lastig, voel me nu alleen zon afzetter naar die mensen
Het is tcp/ip >:)

En nee router moet een eigen adres hebben 8)7

Router IP Address 192.168.1.2
Subnet Mask waarschijnlijk 255.255.255.0
Gateway als het kan (?) <ip-adres modem> waarschijnlijk 192.168.1.1 of 192.168.1.254

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe ok nog een laatste poging. Welk van onderstaande 2 varianten moet ik hebben en wat vul ik in? En doe ik nog wat met de dhcp reservation? Op de modem hoef ik nisk in te stellen. Als ik dit dus weet moet het wel goed gaan

1
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/20/1240260500-910.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/20/1240260560-030.jpg

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 23:11:
Hehehe ok nog een laatste poging. Welk van onderstaande 2 varianten moet ik hebben en wat vul ik in? En doe ik nog wat met de dhcp reservation? Op de modem hoef ik nisk in te stellen. Als ik dit dus weet moet het wel goed gaan

2
[afbeelding]
Volgens mij is deze onderste correct.
Pagina: 1