Pc start niet door. Cd-speler oorzaak

Pagina: 1
Acties:

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
Hallo,

Ik zit hier met een computer die een 'beetje' raar doet.

De PC werd bij mij gebracht en ik zette hem aan. Er kwam groot CompaQ in beeld. Hier is de computer ook van. Verder gebeurde er niets. Toen ik op ESC duwde, begon de computer het ram te tellen. Gaf aan welke schijf was aangesloten en er stond verder: Mouse initialized. Onderaan stond: Press <F10> to enter setup. Ik druk op F10. Tekst verandert in Entering Setup... en vanaf hier doet de computer niks meer.
Ik heb nu opgestart met alleen harde schijf, processor, een reepje ram en een videokaart. Hier is het probleem verholpen en start de computer meteen door. Ik heb toen opgestart met dit + de cd-speler. Dit was dus ook het probleem. Hier startte hij weer niet door en ik heb dus de cd-speler er uit gehaald. Echter diegene van wie deze computer was wilde graag een cd-speler erin, omdat de geluidskaart hierop aangesloten moest worden, dus ik heb een nieuwe erin gezet. Werkte ook perfect, alleen nu werd de Cd-speler niet in Windows gevonden maar dat is even terzijde. Deze werd echter ook niet in BIOS gevonden. Toen heb ik deze Cd-speler er weer uit gehaald. En nu begint voor mij het vreemde. Met dezelfde kale boot als eerst start de computer ook nu niet meer door.
En hier ben ik dus gestrand. Ik heb nog wat gewisseld met kabels. Harde schijf zowel in IDE1 als IDE2 gedaan maar dit verhelpt het ook niet.
Even wat specs, weet er echter niet veel van omdat ik nog geen tools heb gedraaid.

Amd Athlon processor @ 500 MHz
256 MB SD-RAM geheugen
Erg oude videokaart. 64 MB geheugen.
Maxtor harde schijf.
Windows XP.
Dit systeem is veel te 'slap' om Windows XP te kunnen draaien. Heb ook al geadviseerd om een nieuw systeem te kopen.
Als er nog iets is wat jullie willen/moeten weten. laat het dan maar horen

Lars93

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:21
Heb je ook al een andere cd speler geprobeerd?
Heb je de jumpers goed staan?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Met ^^, en: hoe staan je bootvolgordes?

Rail Away!

• Capacitor
Andere Cdspeler al geprobeerd. Zelfs in combinatie met verschillende kabels. Met één cd-speler werkt ie wel, alleen is het probleem dat BIOS hem niet vindt, dus Windows ook niet.
Bootvolgorde van BIOS: Cd-speler, verwisselbare schijven, harde schijf, netwerkboot.
Heb hier al mee gewisseld maar dit helpt allemaal niet.
Jumpers niet aangeweest. Zal nog 'n CMOS reset doen.
Verder weet ik het ook niet.
Maar wat is er dan kapot, want eerst ging ik uit van alleen die cd-speler, maar nu start hij niet eens meer op met een kale boot.

Verwijderd

doe inderdaad een CMOS reset. is je cd speler atapi?

• Capacitor
Ja. Die is atapi. Met die cd-speler erin, start de computer normaal op. De cd-speler kan gewoon open en dicht, maar wordt niet gevonden. Deze is aangesloten op IDE2

Verwijderd

weet je zeker dat je dat master/slave/enable cable select goed hebt ingesteld?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ouwe Compaqjes werken vaak via cable select. Als je dan met jumpers met master/slave gaat rotzooien dan kun je dit soort dingen krijgen.
Dus ga daar even mee prutsen.

• Capacitor
Heb nog niet met jumpers liggen rotzooien, maar zal dadelijk eens kijken welke jumpers er allemaal op staan. Dan hoort daar toch ook een bepaalde kleur kabel bij ofniet? bij Cable Select?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:45
Je hoeft ook helemaal niet met jumpers te rotzooien, maar zeker als je een andere cd-speler erin zet is het toch wel zaak om even te kijken of de jumpers goed staan... :+

Hoe ziet de hele IDE-configuratie eruit? 1 HDD, 1 cd-rom-speler? Samen op 1 kabel? Of beide op hun eigen kabel?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lars93 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:47:
Heb nog niet met jumpers liggen rotzooien, maar zal dadelijk eens kijken welke jumpers er allemaal op staan. Dan hoort daar toch ook een bepaalde kleur kabel bij ofniet? bij Cable Select?
Cable select -> juist geen jumpers. Dan bepaalt de plaats op de kabel master vs. slave.
Beide devices moeten dan wel op cable select staan.

Anders de een master, en de ander slave.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:45
Boudewijn schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:55:
[...]

Cable select -> juist geen jumpers. Dan bepaalt de plaats op de kabel master vs. slave.
Dat ligt ook maar net aan het apparaat, genoeg apparaten waar je wel een jumpertje moet zetten voor CS.

Gelukkig staat op het etiket meestal wel hoe en wat. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Capacitor
In het begin:
1 HDD op IDE1, 1 Cd-speler op IDE2. Deze Cd-speler was dus kapot dus de computer bootte niet.
Daarna (dit werkte wel):
1 HDD op IDE1
Daarna:
1 HDD op IDE1, werkende Cd-speler op IDE2. Computer bootte, cd-speler niet herkend in BIOS en niet in windows.
Als laatste: (wat weer niet werkte)
1 HDD op IDE1.

En daar ben ik vastgelopen, omdat dit dezelfde boot is als de 2e en die werkte wel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Xander schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:57:
[...]

Dat ligt ook maar net aan het apparaat, genoeg apparaten waar je wel een jumpertje moet zetten voor CS.

Gelukkig staat op het etiket meestal wel hoe en wat. ;)
Ja klopt, maar dan hoef je niet eraan te pielen als je devices verwisselt (vermits alle devices op de CS stand staan). Dat bedoelde ik.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Lars93 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:59:
In het begin:
1 HDD op IDE1, 1 Cd-speler op IDE2. Deze Cd-speler was dus kapot dus de computer bootte niet.
Daarna (dit werkte wel):
1 HDD op IDE1
Daarna:
1 HDD op IDE1, werkende Cd-speler op IDE2. Computer bootte, cd-speler niet herkend in BIOS en niet in windows.
Als laatste: (wat weer niet werkte)
1 HDD op IDE1.

En daar ben ik vastgelopen, omdat dit dezelfde boot is als de 2e en die werkte wel.
Weet je nu *zeker* dat je master/slave goed ingesteld hebt en op de juiste plek aan de kabel? Dus zolang je één device op één channel hebt (beide master dus), moeten ze beide aan de middelste connector van de IDE-kabel (en uiteraard de jumper op master). Check dat eerst eens voordat we hier iets over kunnen zeggen.

Rail Away!

• Capacitor
Heb het inmiddels weer werkend. Met een kabel van de werkende cd-speler. De middelste connector in de harde schijf gedaan en deze gekoppeld op IDE1. Jumpers hebben goed gestaan, heb hier niks aan hoeven veranderen. Alleen nu rest mij nog de vraag waarom vindt hij die cd-speler niet en hoe kan ik ervoor zorgen dat hij die straks wel vindt in zowel BIOS, als windows.

In ieder geval bedankt voor de reacties d:)b

Verwijderd

heb je hem al eens in een andere pc geprobeerd? misschien is hij gewoon kapot.

offtopic:
me 100ste post op GoT! *O*

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 21:15 ]

• Capacitor
Deze komt uit een oude computer en daar heeft hij altijd perfect gewerkt.

Verwijderd

hoeft natuurlijk niets te zeggen. :)
wie weet is hij tijdens het verplaatsen wel kapot gegaan oid. doet hij het nu dan nog wel in die andere computer?

• Capacitor
Deze computer is inmiddels buiten gebruik. Zal hem even in mijn eigen computer plaatsen. De cd-speler kan wel gewoon openen en sluiten, dus er loopt wel degelijk stroom doorheen.
Dit hoeft niks te zeggen nee. maar zou wel toevallig zijn. Maarja toeval bestaat he;)
Overigens heb ik ook nog een andere kapotte cd-speler gebruikt. Dit is niet diegene die er inzat. Hier bleef de computer ook hangen op het CompaQ beeld. Er kwam toen geen bootmenu. Dus het zou wel raar zijn als deze ook kapot is, want hierbij bleef de computer niet hangen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan natuurlijk ook zijn dat de IDE controller rot is en het 2 kanaal kapot is.
Sluit ze eens beide aan op de primaire ide connector op je mobo.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:51
Het kan natuurlijk ook zijn dat de jumpers van die cd-speler verkeerd staan, want daar lijkt TS blijkbaar nog steeds niet naar te willen kijken...

Punctuality is the politeness of kings

• Capacitor
Jawel hoor. Heb al in verschillende standen met de jumper alles geprobeert. Slave/master/cable select. Maar ik zet hem nu op Master en sluit dan zowel HDD als Cd-speler op dezelfde IDE-kabel aan. Kan dit wel?
Daarna zet ik nog jumper voor Cd-speler op Slave en die van hdd op master

Verwijderd

Je kunt geen twee "masters" op één IDE-kanaal hebben.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

*zucht* allebei op 1. HDD master cd-rom slave. óf allbei op 1 en beide devices op cable select.

• Capacitor
Werkt inmiddels weer. Jumpers staan nu op Cable Select. Beide op een controller
Hartstikke bedankt in ieder geval d:)b
Hier kan een slotje op;)

Verwijderd

er gaan geen slotjes op opgeloste topics. alleen als je topic niet aan de regels voldoet gaat er een slot op. dit topic word langzaam begraven onder nieuwe topics, totdat er over een paar jaar weer iemand reageerd. :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lars93 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 14:31:
Werkt inmiddels weer. Jumpers staan nu op Cable Select. Beide op een controller
Hartstikke bedankt in ieder geval d:)b
Hier kan een slotje op;)
Dat was toch al eerder voorgesteld ? Als je dat meteen had gedaan was het snelelr opgelost ;)

• Capacitor
Er zat ook nog een brakke kabel tussen. Ik had dit al geprobeerd met een andere kabel maar die was dus kapot. Heb nu een werkende. Het enige wat vervelend blijft is dat ik 1 minuut het Compaq beeld krijg en dat hij daarna pas verder gaat met booten. Bootvolgorde veranderen hielp niet. Op het moment staat de harde schijf bovenaan. Quick Boot is Enabled. Floppy Boot heb ik disabled omdat er stond dat dit tijd kostte. Het is niet erg maar beetje vervelend.

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 00:12
Da's gewoon de POST lijkt me, als je op een of andere manier de checks kan uitschakelen in het BIOS heb je dat niet meer (Kan niet altijd !)

• Capacitor
Kan zijn, kan ook zijn dat hij de cd-speler initialiseert. Lampje van cd-speler knippert namelijk af en toe in die minuut maar met alleen een HDD duurde dit nog 2 seconden

Verwijderd

wat gebeurd er als je die cd speler eraf/eruit haalt? (of gewoon loskoppelt)

• Capacitor
Dan is de POST maar 2 seconden

Verwijderd

tja dan is het simpel: nieuwe cd speler. kost gelukkig niet veel, voor 20 euro heb je al een goede cd speler volgens mij. persoonlijk zou ik dan wel gelijk een dvd brander nemen, betaal je een tientje meer maar dan heb je wel veel meer waar voor je geld. :)

EDIT: ik hoop dat je nog niets besteld hebt, want misschien kan een firmware upgrade voor je cd speler het probleem oplossen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 08:58 ]

Verwijderd

kijk anders in je apparatenbeheer of er problemen zijn. dan kun je ze ook gelijk oplossen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 07:56:
tja dan is het simpel: nieuwe cd speler. kost gelukkig niet veel, voor 20 euro heb je al een goede cd speler volgens mij. persoonlijk zou ik dan wel gelijk een dvd brander nemen, betaal je een tientje meer maar dan heb je wel veel meer waar voor je geld. :)

EDIT: ik hoop dat je nog niets besteld hebt, want misschien kan een firmware upgrade voor je cd speler het probleem oplossen.
Ach joh, die speler zal wel eeuwen oud zijn, gezien de ouderdom van de pc ;)

• Capacitor
Ja idd. Is wel een bejaarde cd-speler. Maar ik zal eens firmware upgraden. Wie weet helpt het. Apparaatbeheer geeft aan dat ie correct werkt
Pagina: 1