Toon posts:

linux console text kleur

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Als je de console van RedHat neemt, en je ls't dan heb je de namen van directories en bestanden bijvoorbeeld in verschillende kleuren. Dit lijkt mij ook erg handig onder SuSe waar ik mee werk. Nou heb ik ergens een keer een HowTo -achtig iets gelezen over hoe je de kleur instellingen van je console kan wijzigen maar kan het met geen mogelijkheid meer terugvinden (ben nou eenmaal een chaoot ;)). Weet iemand hoe dit moet of een plekje waar dit beschreven staat?

Alvast bedankt,

LinuxAap

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dat moet je in .bashrc of je /etc/profile aanmaken ... Het is dan ls="ls --color"

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, ik ga het morgen meteen ff uitproberen *D

Verwijderd

Vergeet niet om er "alias" voor te zetten.

Dus:

alias ls="ls --color"

Verwijderd

bash heeft toch standaard al kleuren op de console :?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:20

Kettrick

Rantmeister!

Op dinsdag 27 februari 2001 21:17 schreef paniek het volgende:
heeft nix met bash te maken maar met ls

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 21:17 schreef paniek het volgende:
Als je bash vanuit de source installeert heeft ie helemaal niks:
Dan zie je alleen: $

De distributeur bepaald hoe dat bash eruit ziet in hun distro. Ze zorgen er allemaal wel zo'n beetje voor dat je leuke kleurtjes te zien krijgt, maar dat heeft zoals al gezegd niks met bash te maken (tenzij je op een xterm zit) maar alles met "ls". Verder zorgen ze ervoor dat je een beetje een fantsoenlijke prompt voor je neus krijgt.

Maar goed als je zelf een linux-distro in elkaar knutselt (LFS) dan moet je al dat soort dingen dus ook zelf erin zetten.

M.a.w. er is geen standaard bash prompt (okee buiten alleen "$,#")

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

/etc/DIRCOLORS doet wonderen...

RG

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 21:10 schreef nelske het volgende:
Vergeet niet om er "alias" voor te zetten.

Dus:

alias ls="ls --color"
is
alias ls='ls --color=tty'
niet beter?

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor alle reacties, heb mijn linuxbakje nu weer naast me staan en zal straks eens even aan het knutselen slaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ksnap er weer helemaal niets van.... ga nog wel ff puzzelen. }:O

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ik denk vooral dat de meeste mensen je vraag niet begrepen. Je wilt niet weten hoe je kleuren *aanzet*, maar hoe je de kleuren kunt *veranderen*. Toch :?

Verwijderd

Topicstarter
ehmm... ik heb nu, als ik een terminal emulatie opstart, mooi zwarte letters en witte achtergrond. Prachtig gewoon. Echt. ;)
Maarrrrrrrr, als ik: ls [enter] doe dan krijg ik ook de bestanden en dir's in mooie zwarte letters op een witte achtergrond. Ik ben nog niet zo handig met linux om te zien wat een map of een executable is (kweenieeens hoe het moet) maar bij redhat krijg je bijvoorbeeld de dirs en bestanden en executables in een andere kleur te zien. Dit om het onderscheid tussen de verschillende bestandstypen etc te vergemakkelijken lijkt mij. En dus is mijn vraag: Hoe maak ik dat binnen mijn terminal emulatie ook zo?

Hoop dat ik mijn vraag zo wat beter gesteld heb :)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
OK dat ligt aan twee dingen:
1) je terminal-programma moet dit ondersteunen
2) je moet ls --color gebruiken.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Maarrrrrrrr, als ik: ls [enter] doe dan krijg ik ook de bestanden en dir's in mooie zwarte letters op een witte achtergrond. Ik ben nog niet zo handig met linux om te zien wat een map of een executable is (kweenieeens hoe het moet)
als je 'ls -alF' doet zie een mooi rijtje bestanden met de atributen erbij. Doe maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
TOP!!! hartstikke goed. Ik weer blij :):)
Pagina: 1