Clients krijgen loopback adress

Pagina: 1
Acties:

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:20
Ik zit met een vaag probleem, op een locatie van ons krijgen een aantal laptops en printers een 127.0.0.1 adres.
Het vreemde is dat er ook desktops zijn die wel een IP adres krijgen.
Sterker nog, als we een netwerkkabel uit een desktop halen en die een laptop stoppen, dan krijgen ze ook een 127.0.0.1 adres... Ik snap er niks van, onze netwerkleverancier zegt dat alles goed staat, de DHCP server draait ook prima en de adress pool staat goed.

Iemand suggesties? :?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ze krijgen echt van de DHCP-server het 127.0.0.1-IP uitgedeeld? Dat heb je geverifieerd met bijvoorbeeld een netwerksniffer?

En hangt dat 127.0.0.1 dus echt aan de fysieke interface? Even aangenomen dat je een Windows-client draait op de laptops, dan hangt het IP dus aan de NIC en niet aan de "Loopback device" als je kijkt met `ipconfig /all`?

[ Voor 47% gewijzigd door Osiris op 20-04-2009 14:54 ]

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-03 07:44
Probeer eens een live-cdtje, kijken wat voor ip je dan krijgt.

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 15:48
Hebben zij allemaal 127.0.0.1 precies dus niet 127.0.0.3 of zo?

Hoe zie jedat zij die ip van de DHCP krijgen?
Wat hebben die computers als subnet mask of default gateway of dns server adress?

hebben zij default gateway enz, kan je de default gateway pingen. kunnen zijn met de 127.0.0.1 internetten of iets dergelijks of hebben zij geen verbinding? wat gebeurt er als je een statische ip zet op die computer heb je dan wel verbinding tot netwerk.

dus meer info graag

• kw_nl
Ik denk zelf dat clients hun 127.0.0.1 adres niet van de DHCP krijgen, volgens mij kan dat ook niet.
Het vreemde is dat sommige clients wel goed werken, maar dat zijn vooral clients die er al langer staan. Mensen die er voor eventjes komen die krijgen een 127.0.0.1 adres. net als de printer die ik een cold reset gaf...

Morgen gaat een collega ter plaatse kijken wat er loos is, ik durf te zweren dat er iets niet goed zit in de switch...

Ik laat het weten als we er achter zijn.

Ik had de hoop dat iemand misschien een verklaring had voor het krijgen van een loopback address...
Een 169.254.x.y adres had ik wel begrepen, maar een loopback niet...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

probeer je niet meer apparaten aan de router te hangen dan hij adressen uit mag delen? Zodat je moet wachten totdat de lease over is en dat er dan pas weer nieuwe apparaten mogen connecten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• kw_nl
Dat is een goeie, maar helaas, hij heeft er nog geen 30 uitgegeven van de 100...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik vind het alsnog vreemd waarom je het specifiek hebt over het IP-adres 127.0.0.1. Dat IP-adres heeft namelijk praktisch elke client wel op z'n loopbackdevice. Sowieso de laptops. De printers weet ik niet.

Krijgen de clients geen IP-adres uit de range 169.254.0.0/16 zodra hun DHCP-request failt?

• kw_nl
Nee, ze krijgen echte een loopback adres, als ze een 169.254.x.y zouden krijgen dan was het helder geweest. In eerste instantie was het alleen de printer die dit gaf (bij uitdraai apparaat gegevens), nu hebben we er meer. Het enige lastige is dat ik zelf niet op die locatie zit, moet dus uitgaan van wat gebruikers vertellen te zien. Zover ik weet krijg je bij een ipconfig geen 127.0.0.1 te zien...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
kw_nl schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 08:39:
Nee, ze krijgen echte een loopback adres, als ze een 169.254.x.y zouden krijgen dan was het helder geweest. In eerste instantie was het alleen de printer die dit gaf (bij uitdraai apparaat gegevens), nu hebben we er meer. Het enige lastige is dat ik zelf niet op die locatie zit, moet dus uitgaan van wat gebruikers vertellen te zien. Zover ik weet krijg je bij een ipconfig geen 127.0.0.1 te zien...
Bij ipconfig of ipconfig /all krijg ik geen 127.0.0.1 adressen te zien hier..

Geeft de DHCP server geen meldingen? Heb je mischien een rogue dhcp server in je netwerk. Als je switch het ondersteund zou je nog eens kunnen kijken of je DHCP snooping kunt inschakelen. En dan je echte DHCP server als authoritive op de switch aangeven. Dan kan niemand meer een DHCP server opzetten omdat de switch alles blokkeerd.

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-03 18:53
Krijgen ze alleen een IP adres of meer?
dus ook SM/gateway/DNS ???
Pagina: 1