Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36
Ik zie dit eigenlijk nergens op het internet staan, maar ik blijf mij verbazen over de steeds groter wordende grafische kaarten.

Ik ben onlangs van een 8800GT naar een GTX260 gegaan en kwam er bij het installeren achter dat deze kaart niet standaard in mijn kast meer past. Ik heb een ANTEC 182p kast, en ik moest de middelste hard drive bay verwijderen om de kaart er überhaupt in te krijgen.

Nu heb ik het geluk dat ik dat gedeelte alleen als opslag voor onderdelen gebruikte, maar ik heb een andere kast waar deze kaarte helemaal niet in past.
Er zullen lijk mij toch wel meer mensen zijn die hier tegenaan lopen, veelal wordt de grote van een kaart niet vermeld en mij GTX260 is gewoon een kleine 2-4cm langer dan het ATX moederboard.

Ik hoop dat deze ontwikkeling zich toch niet doorzet want als de volgende kaart nog groter is pas hij zeker niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-08 13:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De grootte van een kaart is over hetalgemeen wel op de site van de fabrikant te vinden. Desnoods via een google. Waar wil je precies heen met het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Maar, als je 'm aanschaft, dan check je toch even de afmetingen van je kaart en van je kast? Of zeg ik nu iets heel raars :?

edit:
Met ^^ dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mad Marty op 19-04-2009 22:33 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Even een voorbeeldje. Aangezien je geen merk opgeeft heb ik maar even Asus gepakt:
http://www.asus.nl/produc...=0&model=2434&modelmenu=2
The card size is 4.376 inches x 10.5 inches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabamAppien
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-10-2024

KabamAppien

IT Enthousiast

Ja percies, wat 'Mad Marty' zegt.

En anders koop je een Big Tower, dan heb je nooit problemen en genoeg ruimte.
Tenzij die kaarten groter dan een halve meter worden, maar wees daar maar niet te zeker over 8)

Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
1) Zoek altijd de afmetingen op
2a) Kijk of hij in de kast past
2b) Desnoods koop je een grotere kast

Dat die kaarten steeds groter worden is te begrijpen, wij eisen toch eenmaal de nieuwe kaarten beter zijn dan zijn voorgangers > ze worden groter omdat al de componenten er anders niet oppassen. Tot dat ze over nieuwe technologie beschikken worden die kaarten kleiner en anders niet.

Maar opzich snap ik het doel van dit topic niet zo zeer

Je stelling is, huidige videokaarten worden steeds groter. Ja dat klopt.
Is het nou een klacht, een vraag, een discussie (waarom worden ze groter) of ... 8)7 8)7 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door YaniSuN op 19-04-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
Ik kon over de gainward gtx260 zelf niet iets vinden, maar bij mij paste hij ook uiteindelijk.

Omdat mij opviel dat ik consesies moest doen en hij in mijn andere kast niet eens zou passen, vroeg ik mij af of meer mensen hier last van hadden.
plus was wel benieuwd wat andere mensen vonden van deze ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

REDSD schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:30:
Ik zie dit eigenlijk nergens op het internet staan, maar ik blijf mij verbazen over de steeds groter wordende grafische kaarten.
Ik niet. Omdat de kaarten steeds sneller moeten worden (eisen van gebruikers en marketing) en miniaturisatie en koeling dat niet bij kunnen houden, worden de kaarten groter. Het is aan de koper om zelf in ieder geval iets moeite te doen en eerst de afmetingen te controleren ipv zomaar te gaan kopen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
okay okay ik zie het, misschien was ik wat te snel in oordelen daarover.

Maar de videokaart is één van de weinige onderdelen die blijft door groeien, vooral nvidia lijkt de kroon te spannen. Tuurlijk kan ik een grotere kast kopen, maar ik heb nog nooit bij een aankoop van een grafische kaart hoeven overwegen of het wel past.

Het lijkt mij dat bijvoorbeeld ATI hier zo ook een voordeel op kan krijgen, die paar centimeter zouden net teveel kunnen zijn voor de meeste kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 09:50
De grootte van een insteek-kaart is nou niet bepaald het eerst waar ik aan denk als ik een nieuwe koop. Hoopt er toch een beetje van uit te kunnen gaan dat het slot-type voldoende zegt over of deze past of niet, en ze allemaal aan de ATX formfactor voldoen.

Gelukkig heb ik er met mijn veel te grote kast nooit last van gehad, maar kan me het probleem van de TS voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik hoop dat deze ontwikkeling zich toch niet doorzet want als de volgende kaart nog groter is pas hij zeker niet meer.
Als je even naar plaatjes kijkt van videokaarten uit de jaren '90 dan zul je zien dat videokaarten over het algemeen toch niet zoveel groter worden. Vooral in de professionele markt waren videokaarten in die tijd groter dan gemiddeld.

In de niet professionele markt waren bijvoorbeeld de Voodoo Rush en Voodoo 5 5500 grote kaarten. (Laten we maar zwijgen over de professionele kaarten die gebaseerd waren op 3dfx chipsets :X :P.)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:37

g0tanks

Moderator CSA
Ik ben van plan om in de zomervakantie een nieuwe videokaart te kopen maar helaas passen de moderne kaarten ook niet meer in mijn kast waardoor ik of een stuk van de HDD cage er uit moet halen of een nieuwe kast moet kopen. Ik heb op dit moment een 8800GTS 640MB (die nog makkelijk in de kast past + de lengte van een PCI-E power connector) en een Cooler Master Mystique 631.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Maar je hebt het dan wel over de best presterende kaarten. Als je een stapje lager gaat dan is de kaart ook meteen al een stukje kleiner.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:35

M2M

medicijnman

NitroX infinity schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:00:
[...]
Als je even naar plaatjes kijkt van videokaarten uit de jaren '90 dan zul je zien dat videokaarten over het algemeen toch niet zoveel groter worden. Vooral in de professionele markt waren videokaarten in die tijd groter dan gemiddeld.

In de niet professionele markt waren bijvoorbeeld de Voodoo Rush en Voodoo 5 5500 grote kaarten. (Laten we maar zwijgen over de professionele kaarten die gebaseerd waren op 3dfx chipsets :X :P.)
je bedoeld die kaarten die je met een beugel aan de voorkant van je kast in een gleufje moest steken? ;)
dat waren pas insteekkaarten ;)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:37

g0tanks

Moderator CSA
Nouja een 9800GTX+ is al 26,7cm, netzoals een GTX285. Aan de andere kant is de 4870 wel weer een nette 24,1cm.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
M2M schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:07:
[...]

je bedoeld die kaarten die je met een beugel aan de voorkant van je kast in een gleufje moest steken? ;)
dat waren pas insteekkaarten ;)
Onder andere.

ff opgemeten;

Voodoo Rush: 24cm
Voodoo5 5500 AGP: 25cm
Quantum3D Obsidian2 X-24 (Voodoo2): 27cm.

Zie je, valt wel mee, kaarten worden niet langer dan dat ze al zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 15:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

NitroX infinity schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:25:
[...]
Onder andere.

ff opgemeten;

Voodoo Rush: 24cm
Voodoo5 5500 AGP: 25cm
Quantum3D Obsidian2 X-24 (Voodoo2): 27cm.

Zie je, valt wel mee, kaarten worden niet langer dan dat ze al zijn geweest.
Punt is wel dat kasten in die tijd veel kleinere HDD trays hadden, waar vaak maar maximaal 2, hoogstens 3 schijven pasten. (Uitzonderingen daargelaten.) Vrijwel alle moderne kasten hebben trays die van boven tot onder doorlopen, en de combinatie daarvan met een lompe videokaart kan wel een probleem vormen inderdaad. :)
Het is dus niet zozeer de videokaart die te groot is, maar er is gewoon te weinig ruimte in moderne behuizingen. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Mwa, in die tijd had je dan ook nogal vaak micro-atx kasten als standaard kast. Tegenwoordig zijn de gewone ATX kasten de standaard. Daar zit ook al een groot verschil in qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
Ik heb nooit geweten dat die voodoo kaarten zo groot waren, maar ik moet ook wel zeggen dat ik ongeveer een jaartje of 12-14 was geloof ik toen. Er wordt bij kasten niet aangegeven hoeveel ruimte er is voor de grafische kaart of wel?

Het lijkt mij vrij moeilijk een kast te vinden als je niet weet hoeveel ruimte je ongeveer hebt. Ik snap dat je aan de verhouding wel ongeveer kunt uitmaken of het wel of niet past, maar als ik naar mijn situatie kijk had ik eigenlijk niet verwacht dat een kast als de 182 die voor een midi-tower al groot uitvalt hij er eigenlijk niet goed in past.

Een bigtower zou natuurlijk kunnen, maar om zo ding alleen voor de grafische kaart te kopen...
En ik neem aan dat het gros van de mensen die zelf een pc bouwen een midi-tower kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Ik begrijp het verhaal van redsd volkomen. Ik zat hier een jaar geleden ook al naar te kijken en ik verbaasde me er 5 jaar geleden ook over... Een videokaart die half zo groot is als mijn moederbord... hmmzz (was ook niet zo'n best systeem ;-) )

Ik vind het inderdaad ook vreemd dat de makers van de computerkasten daar meer aandacht aan besteden. Daar lijkt mij wel ruimte voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is zeker een legitiem topic. Bij het inbouwen van 2x EVGA GTX 260 in een Cooler Master Centurion 5 past er geen harde schijf meer in de 3.5 inch schachten omdat de grafische kaarten te lang zijn. Dus op zoek naar een adapter om de 3.5 inch harde schijven in de 5.25 inch schachten in te bouwen. Die moeten weer apart besteld worden omdat de lokale computerwinkel ze niet heeft ...

Het lijkt wel of fabrikanten van verschillende componenten aan elkaar voorbij ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 11:31:
[...]

Het lijkt wel of fabrikanten van verschillende componenten aan elkaar voorbij ontwikkelen.
Hoezo? Er zijn toch genoeg kasten waar de kaart wél in past? Je hebt nog altijd de keuzevrijheid zelf een kast en een videokaart uit te zoeken :)

Je kan toch niet verwachten dat een videokaartenbakker voor alle mogelijke kasten gaat kijken of de kaart er in past?

[ Voor 14% gewijzigd door Mad Marty op 20-04-2009 11:57 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad Marty schreef op maandag 20 april 2009 @ 11:52:
[...]

Hoezo? Er zijn toch genoeg kasten waar de kaart wél in past? Je hebt nog altijd de keuzevrijheid zelf een kast en een videokaart uit te zoeken :)
Ja, maar het gaat in dit geval niet om een nieuw systeem maar om het inbouwen van twee nieuwe kaarten. Het was niet de bedoeling om de kast te vervangen.
Je kan toch niet verwachten dat een videokaartenbakker voor alle mogelijke kasten gaat kijken of de kaart er in past?
Daarom zou een standaard een goed idee zijn in plaats van aan elkaar voorbij te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad Marty schreef op maandag 20 april 2009 @ 11:52:
[...]

Er zijn standaarden zoals atx 2.0 enz, lijkt me dat je daar rekening mee houdt als maker en ontwerper van bv videokaarten, en dat doen ze volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat bij het reference design van de high end ati-kaarten ook nog eens de (2x)6 pins connectoren op het uiteinde van de kaart zitten, hetgeen ook weer toevoegd aan de benodigde ruimte.

Hierom heb ik een gainward hd4870 genomen, omdat deze een custom pcb (o.a. korter) met de 2x 6 pins aansluitingen op de zijkant van de kaart. Bij reviews zie je de kaarten meestal op losse mobo's staan. Maar van mij mag het inbouw gemak ook beoordeeld worden.

Ik snap dat je door de crossfire/sli mogelijkheden de connectoren niet op de boven en onderkant kan plaatsen. Maar de keuze om ze op de achterkant te zetten is in mijn ogen niet handig.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Je kunt voordat je een videokaart koopt toch ook aan de winkelier vragen hoe lang de kaart is? Dan kun je zelf meten of deze in je kast past.

IMHO moet je niet met standaarden komen aanzetten voor de diepte, breedte en hoogte van kasten. Dan hebben fabrikanten een stuk minder vrijheid om hun kasten te ontwerpen als ze zich daar aan houden. Wat dan resulteerd in meer kasten die op elkaar lijken.

Oud cliché; meten is weten.
Videokaart te groot voor de kast? Andere videokaart.
Kast te klein voor de videokaart? Andere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
Nou het zou opzich wel goed zijn als ze kijken naar de gemiddelde ATX kast en daar hun ontwerp op aanpassen.
Als je een kaart maakt die alleen in big towers past, dan zal je dat ook voelen in de omzet cijfers.

Dit is niet alleen voor ons gemak, maar dit gaat ook de grafische kaart verkoop beinvloeden als het zo door gaat.
Pagina: 1