Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[access 2007] laatste waarde kolom met group by

Pagina: 1
Acties:

• nockelyk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik heb een vraag waarover ik mijn hoofd al enkele dagen aan het breken ben maar waarop ik niet verder geraak, ook een zoektocht op internet leverde niet verder... het rare is eigenlijk dat het een doodeenvoudig iets lijkt...

Ik zou namelijk graag in een kolomtotalen tabel (zo'n tabel waar je de mogelijkheid hebt de som, stdev, aantal,... van een group by te berekenen) de laatste waarde van een kolom krijgen. Nu heb je hiervoor de functie "laatste" maar deze geeft nooit de laatste waarde weer... Nu heb ik een id_res (numeriek) die altijd de hoogste waarde heeft bij de laatste waarde.
Een formule lijkt dus vrij eenvoudig, ik dien enkel de kolomwaarde te kiezen bij max(id_res) met een group by op mijn categorische variabele toch slaag ik er niet in dit in een werkbare formule te gooien....

Kan iemand me hierbij eventueel helpen?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nou geeft laatste wél altijd de laatste weer, maar het kan zijn dat wat jij denkt wat de laatste is dat dat niet echt de laatste is.

Simpele oplossing for dummys: maak eerst een query die e.e.a. in de goede volgorde zet en laat daar je aggregatiequery op los.
Lastiger oplossing in één: werk met subquery's
Een formule lijkt dus vrij eenvoudig, ik dien enkel de kolomwaarde te kiezen bij max(id_res) met een group by op mijn categorische variabele toch slaag ik er niet in dit in een werkbare formule te gooien....
En wat lukt er dan niet? Krijg je foutmeldingen? Verkeerd resultaat? Post je SQL code eens of leg uit wat er niet deugt aan het resultaat.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zoek even op groupwise max om een SQL-oplossing te krijgen. De resultaten van een subquery hebben normaal geen goed gedefinieerde volgorde, dus de functies eerste en laatste geven in principe willekeurige data (hacks als TOP 99.999999999999 PERCENT daargelaten).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten