Toon posts:

Wat is echte CPU temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een vraag over wat nou de temperatuur is van mijn C2D E8400 CPU.

Als ik idle zegt Everest dat de temp van mijn CPU 35C is, terwijl mijn core #1 en core #2 op de 44C zitten.
Idle is het best als je CPU temp onder de 40C is, en is dat nou net WEL het geval, of nou juist net NIET :p
Welke is de correcte - of die het meest in de buurt zit?

Alvast bedankt!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Test is met Realtemp op Sensor movement.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:38

g0tanks

Moderator CSA
Core temperatuur is de temperatuur van binnen de core/de core zelf, die van de CPU is de temperatuur van de hele CPU. Logisch dus dat de core heter is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Verwijderd

De temperatuur moet zo zijn dat je processor nog geen kuren gaat vertonen. Als je processor teruggeklokt moet worden omdat de temperatuur anders "te hoog" zou worden, is de temperatuur "te hoog" want je gaat er hinder van ondervinden. Het is niet meer 2001, toen er nog weleens een Thunderbird wilde gaan smeulen.
Eigenlijk wil je dus niet weten wat je temperatuur is, je moet willen weten of de prestaties nog optimaal zijn, dus of speedstep actie onderneemt of niet.

Verwijderd

Er worden meerdere temperaturen gemeten, in het algemeen worden de temperatuur van de CPU ( Tcase) gemeten en de temperatuur van de cores ( Tjunction) . Er zit op de CPU geen sensor om Tcase te meten, die zit meestal op het moederbord. Intel geeft in de datasheets aan waar de sensor die Tcase meet moet zitten. Intel geeft ook alleen een maximum aan voor Tcase en niet voor de temperatuur van de cores. De maximale temperatuur die je in de datasheets vindt is een maximum voor Tcase. De sensoren in de cores zijn bedoeld voor het inschakelen van thermal throttling, dat is het uitschakelen van de CPU bij een te hoge temperatuur. Deze sensoren worden pas nauwkeurig bij een temperatuur die dicht bij de temperatuur ligt waar thermal throttling wordt ingeschakeld. Deze sensoren geven ook geen temperatuur aan, als ze uitgelezen worden, maar het verschil tussen hun temperatuur en Tjmax ( de throttle temperatuur ). Intel laat van veel processoren niet weten wat deze temperatuur is, maar van een aantal is het wel bekend. Verschillende programmas gebruiken een verschillende Tjmax, wat resulteert in een verschillende temperatuur. Daarom gebruik ik zelf Realtemp, waar je zelf de correcte Tjmax kan instellen en je kunt de sensoren testen.
De sensoren in de core zijn dus erg ongeschikt voor het meten van de idle temperatuur. Zeker die van jou, jij hebt namelijk een E8400. Het komt heel vaak voor dat de sensoren in deze chips niet onder een bepaalde waarde willen komen, ze zitten 'vast'. Penryns hebben ook vaak dit soort dingen. Ik heb zelf een Q9550 met debiele idle temperaturen; maar bij full load worden de sensoren nauwkeuriger en komen de waardes weer dicht bij elkaar te liggen.
Idle temperaturen maken overigens geen moer uit. Ik kijk alleen maar naar load.