Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

balance draaiknop aanluiten als volumeregeling

Pagina: 1
Acties:

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-10 14:23
Weet dat het niet helemaal gebruikelijk is, maar ik wil graag het volgende:

heb twee 4 ohm boxen op een 8 ohm versterker, en die geven dus veel te hard geluid.
Ik heb nog twee balance draaiknoppen, die ik ertussen wil zetten en zo de balance een beetje naar het lege kanaal draaien waardoor ik het volume kan aanpassen..

echter, kan iemand mij vertellen hoe ik hem precies aansluit? de balance knop (uit een auto) heeft de volgende gekleurde draden: groen, zwart, rood, wit, blauw en geel.

Ik heb twee knoppen voor twee boxen.. thnx!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom geven 2 '4 ohm boxen' 'te hard' geluid op een versterker die gemaakt is voor 8 ohm?

Zet ze eens in serie, an zou het opgelost moeten zijn.

Balance is een lineaire potmeter itt een logaritmische (die je nodig hebt). Gaat dus echt niet lukken.

• NitSuA
nou, om het even ter verduidelijken, ik heb een versterker met 2 uitgangen in 8 ohm.
in iedere uitgang heb ik twee boxen gestopt (mag eigenlijk niet, weet het..)
van de twee boxen staat er 1 in de woonkamer, die box is 8 ohm. De andere box staat in de keuken, die is 4 ohm. Nu is het geluid in de keuken dus veel te hard. Die wil ik dimmen het het "balance" ding..

Volgens mij moet het lukken, want het balance ding heeft 6 draden, dus ik veronderstel, 1 voor input, en twee voor output, waarbij je het geluid dus over beide kan verdelen. Volgens mij komt het balance ding uit de auto waarbij je de balans kunt regelen tussen een enkel kanaal (links) en dan de balans kan instellen tussen voor en achter box. Wanneer ik nu de achterbox niet aansluit, kan ik het geluid dus dimmen.. of niet?

edit: het apparaat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/497/dsc00528e.jpg

Er is dus een links/rechts input en twee links rechts uitput..
en nu nog de kleuren daarbij ;)

(any help deeply appreciated ;))

[ Voor 13% gewijzigd door NitSuA op 19-04-2009 19:43 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Om alle misverstanden te voorkomen, waar wil je die potmeter plaatsen? Ik krijg nl. een beetje de indruk van in het speakercircuit. Dat kan natuurlijk nooit!

• NitSuA
ik wil hem idd in het spreaker cirquit plaatsen. Dus in de kabel van de versterker naar de box. Zo had ik hem (voordat ik hem eruit haalde) altijd tussen zitten.. werkend ..

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat gaat dus niet werken, die stook je compleet op. Die pot kan dat vermogen NOOIT aan.

Verder: een lineaire pot schiet echt niet op.

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:14
Voor een pot met dat vermogen ben je al gauw 50 euro kwijt

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dus je hebt in de keuken 2 4Ohms boxen staan en in de kamer 2x 8Ohms en die heb je nu gemengd, parallel aangesloten? Dus per kanaal 1x4 + 1x8 (dus per kanaal een belasting van 2 2/3 Ohm)?

Je zou natuurlijk die 2x4 in serie op het ene kanaal kunnen aansluiten en de 2x8 parallel (of serie) op het tweede kanaal. Dan kan je met de balansknop van je versterker zorgen dat je zowel in de kamer als in de keuken het gewenste volume hebt. Je ene kanaal is dan ook netjes met 8Ohm belast het andere kanaal 2x8 is 4Ohm of 16Ohm, afhankelijk van hoe je ze schakelt.

Of heeft het verschillend belasten van de twee kanalen nog nadelen? (Afgezien van het feit dat een eventueel stereoeffect weg is op deze manier natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 20-04-2009 14:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10
Orion84 schreef op maandag 20 april 2009 @ 14:18:
(Afgezien van het feit dat een eventueel stereoeffect weg is op deze manier natuurlijk)
Dat lijkt me inderdaad nogal een nadeel. Dan heb je in de woonkamer 2x het linkerkanaal en in de keuken 2x het rechterkanaal.

Ik zou eerder een lijnsignaaltje naar de keuken leggen en daar nog een klein versterkertje neerzetten. Dan kun je het volume teminste echt apart regelen. Dat kan het simpelste ding zijn wat je maar kunt vinden, desnoods een goedkoop ding van de kringloopwinkel.

Want die potmeter in je luidsprekerkabels monteren, dat gaat geheid problemen opleveren.

Punctuality is the politeness of kings

• NitSuA
ok, duidelijk, dus een dikke weerstand van 4 ohm ertussen werkt dus ook niet.. zijn er geen kastjes beschikbaar voor dit probleem? Of het voorstel van dreamscape, een lijnsignaaltje met klein versterkertje, wat bedoel je dan met het lijnsignaal? dezelfde speaker aansluitingen die nu ook naar de keuken lopen? ik heb volgens mij geen andere uitgangen..

edit: dit zijn mijn mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: http://www.theplasmacentre.com/images/sized/zoom/products_1599_060614150251-1200-l73_rear.jpg

Bedenk zelf nog een mogelijkheid, kan ik niet de surround uitgangen gebruiken en dan de receiver op forced stereo zetten? ik zie daarover niets in de handleiding staan, want volgens mij pakt hij hem bij een 5.1 bron automatisch op surround mode..

(zie wel dit in de manual:)

ENHANCED STEREO
All recordings reproduced in stereo (Downmix, from Dolby Digital/DTS multichannel sources) are
reproduced via the maximum speaker complement configured in the current <SPEAKER SETTINGS>).
Enhanced-Stereo can be useful for maximum volume from all channels, or for multi-speaker background
music (cocktail party) listening.

Lukt het daar mee?

[ Voor 91% gewijzigd door NitSuA op 20-04-2009 17:01 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zou het signaal van de front speakers (neem aan dat ze daar nu mee parralel staan) door kunnen lussen naar een 2e versterker voor de speakers in de keuken. Kan je het nog uit zetten ook.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
gezien zijn versterker is de enige optie de VCR out.
dit is lijnsignaal, en kan je zo weer in een andere amp pluggen.
Septillion schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:00:
Je zou het signaal van de front speakers (neem aan dat ze daar nu mee parralel staan) door kunnen lussen naar een 2e versterker voor de speakers in de keuken. Kan je het nog uit zetten ook.
je speakeruitgang op een line-in sloopt je input.

[ Voor 60% gewijzigd door Meester_J op 20-04-2009 17:12 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gewoon de rear gebruiken voor de 2e set speakers? De ingang gewoon splitten naar zowel front als rear.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• NitSuA
@lemming_nl: de ingang gewoon splitsen?? hoe bedoel je dat precies? En @ Meester_J: en de vcr out, staat die ten alle tijden tegelijk aan met de speaker uitgang? En als ik die nu gebruik, en ik zet in de keuken bijv. deze versterker, krijg ik dan geen galm? Hoe slecht is mijn opstelling, waarbij de speakers nu bij elkaar gepropt zitten, nu echt?

[ Voor 75% gewijzigd door NitSuA op 20-04-2009 23:33 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als je hetzelfde signaal aanbied aan zowel de front als rear ingangen dan kan je zowel speakers aan de front als rear uitgangen aansluiten. Door vervolgens met een potmeter het volume aan een van de ingangen aan te passen kan je de volumes tot het gewenste niveau instellen.

-edit-

Met rear bedoel ik de surround aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door lemming_nl op 20-04-2009 23:31 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• NitSuA
of zo ??:

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/4544/speakersj.png

de weerstanden zouden dan deze kunnen zijn: link
Tenminste, denk ik, aangezien de versterker 2 x 50w is..

excuses voor de paint ;)

of een tweede verzinsel:
beide speakers in serie op 1 kanaal, er staat dan 12 ohm op, misschien is dat minder erg?

[ Voor 143% gewijzigd door NitSuA op 20-04-2009 23:59 ]

• dreamscape
NitSuA schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:55:
en de vcr out, staat die ten alle tijden tegelijk aan met de speaker uitgang? En als ik die nu gebruik, en ik zet in de keuken bijv. deze versterker, krijg ik dan geen galm?
Die VCR out is de lijnuitgang die ik eerder bedoelde. Deze zal hetzelfde geluid geven als wat je op je luidsprekers hoort, alleen zal hij misschien het geluid dat op VCR IN binnenkomt niet laten horen.

En inderdaad, dat signaal kun je prima doorsturen naar een versterkertje zoals je hierboven zelf noemt. En dan krijg je dus geen galm, want daarvoor is nog een tijdsverschil tussen de twee luidsprekersets nodig. Je bedoelt in plaats van galm waarschijnlijk feedback, maar ook dat zul je hiermee niet gaan krijgen.

• NitSuA
met galm bedoel ik eigenlijk dat de keukenspeakers en de kamerspeaker niet tegelijk klinken..

• dreamscape
Dat snap ik, vandaar dat ik het (niet bestaande) tijdsverschil noem. Tenzij je natuurlijk op je luidsprekers allerlei interessante elektronische surround fratsen gaat uithalen, maar dat moet je eigenlijk sowieso al achterwege laten :)

• NitSuA
ok, duidelijk, maar nog even terug.. is de opstelling zoals ik hierboven schematisch teken ook mogelijk? of vraagt dat teveel van m'n versterker? of is het sowiezo geen goede opstelling?

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 16:22
Al gedacht aan het kopen van 8 Ohms boxen? Lijkt mij een makkelijker oplossing. Of de 2 4 Ohm boxen in serie aansluiten, zoals al eerder geopperd.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meester_J schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:11:
gezien zijn versterker is de enige optie de VCR out.
dit is lijnsignaal, en kan je zo weer in een andere amp pluggen.

[...]

je speakeruitgang op een line-in sloopt je input.
Ik heb verkeerd gekeken. Ik dacht dat de 5.1 inputs uitgangen waren, verkeerd gelezen. Dan zit je idd met de vcr out. Of idd de speakers aan de rear uitgang en dan een all speakers stereo mode ofzo kiezen mits je geen surround in de woonkamer hebt natuurlijk

• Meester_J
NitSuA schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:55:
@lemming_nl: de ingang gewoon splitsen?? hoe bedoel je dat precies? En @ Meester_J: en de vcr out, staat die ten alle tijden tegelijk aan met de speaker uitgang? En als ik die nu gebruik, en ik zet in de keuken bijv. deze versterker, krijg ik dan geen galm? Hoe slecht is mijn opstelling, waarbij de speakers nu bij elkaar gepropt zitten, nu echt?
de ingang splitsen: je zet het ding op de surround input, en bied aan front en rear hetzelfde signaal aan. Je kan dan met de volumeregeling apart het volume voor front en rear instellen.
nadeel: ik weet niet of je hetzelfde ding ook gebruikt om 5.1 films te kijken, maar dat klinkt voor geen meter als de helft uit de keuken komt. (dan kun je hem eventueel om dubbel stereo zetten)

als je de speakers bij elkaar propt werkt de boel heus wel.
nadeel: je kunt zoals je zelf aangeeft niet instellen hoe hard de boel nou eigenlijk moet
nadeel2: aangezien je speakers niet meer voldoen aan de aanbevolen impedantie, gaan er grotere stromen lopen dan waar de versterker voor gemaakt is. gevolg: als je het ding een kwartiertje voluit zet heb je kans dat je naar de winkel mag voor een nieuwe.

betreffende de vcr uit: die stuurt uit wat er op de speakers staat, maar dan in line-signal, zodat je hem door kunt lussen naar een tweede versterker. als het goed is zonder vertraging.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
NitSuA schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 09:20:
ok, duidelijk, maar nog even terug.. is de opstelling zoals ik hierboven schematisch teken ook mogelijk? of vraagt dat teveel van m'n versterker? of is het sowiezo geen goede opstelling?
Dat is mogelijk, maar je probleem is niet opgelost en je gaat maar 37% van je vermogen naar je boxen sturen.

Wat dan beter is, is de 2 boxen in serie en bij de 8Ω box parallel een 8Ω weerstand plaatsen. Dan heb je toch nog 75% van je vermogen over. Maar ook dat gaat niet je probleem van verschillende sterktes oplossen.

En het gaat volgens mij niet via weerstanden. Elke oplossing die ik teken gaat een 2:1 verhouding geven voor het vermogen verschil tussen beide boxen. Het enige wat je met weerstanden kan oplossen is dat je nu je versterker kan vernielen als je die helemaal open draait en als je weerstanden schakelt tot de versterker 8&Omega ziet, heb je dat probleem niet.

• NitSuA
ik wil het eigenlijk als volgt oplossen: ik heb op marktplaats twee mooie 8 ohm bose boxen gezien. Ik denk dat ik deze boxen koop en parallel aansluit met mijn bestaande B&W 8 ohm boxen. De opstelling wordt dan 4 ohm per kanaal en het geluid is even hard in keuken en woonkamer.

Ik zie in de manual van de receiver niets over 4 ohm vermogen, maar ik kan toch wel aannemen dat een moderne receiver 4 ohm wel aankan, toch? (ik draai nooit echt lang hard geluid.. )

• Meester_J
hou er wel rekening mee dat niet elke 8 ohm speaker evenveel geluid geeft. kan nogal verschillen per merk.

• NitSuA
aii, dan begint het echt lastig te worden.
in de woonkamer heb ik twee van deze: B&W 685
voor de keuken had ik deze op het oog: BOSE 301 Music Monitor II

Ik kan over beide boxen nergens vinden hoeveel dB(A) ze produceren, omdat dit waarschijnlijk over de speakers zelf gaat, maar zou je kunnen inschatten of ze ongeveer even hard gaan klinken? of is dat niet te doen?

[ Voor 104% gewijzigd door NitSuA op 23-04-2009 17:34 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
NitSuA schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:51:
...

Ik zie in de manual van de receiver niets over 4 ohm vermogen, maar ik kan toch wel aannemen dat een moderne receiver 4 ohm wel aankan, toch? (ik draai nooit echt lang hard geluid.. )
Yep, gewoon aannemen, dat de minimale impedantie 8ohm moet zijn staat voor jan lul op de versterker |:( |:( (zie eerder gepostte pic)

voldoet een of-of schakeling niet? Dus een simpele schakelbox waarbij je kan kiezen tussen keuken of woonkamer? (dus zonder EN functie), dan zou het hele probleem opgelost zijn

• NitSuA
ik heb nu een tweede setje boxen aangeschaft voor in de keuken, die ook 8 ohm zijn. Heb nu dus twee setjes 8 ohm speakers op 1 uitgang.

Heb net de servicedesk van NAD gebeld, en die zeggen het volgende:

Speakers in serie doorverbinden op 1 uitgang, de totale weerstand wordt dan 16 ohm op 1 uitgang.
Het geluid wordt dan zachter (dus de versterker moet iets harder ;) ) maar dit is niet slecht voor de versterker, omdat meer weerstand nooit slecht is. Wat wel slecht zou zijn is parallel geschakeld, omdat de dan te weinig weerstand hebt..

Zijn jullie het er mee eens dat een grotere weerstand (van 16 ohm) niet schadelijk is voor de versterker?
NAD verkoop man zij dat er bij versterkers altijd een minimale weerstand waarde wordt opgegeven.

graag jullie mening ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is inderdaad minder slecht dan wanneer je de impedantie (!!!) verlaagt.
Je versterker zal idd wat verder opengedraaid moeten worden, maar zal niet afbranden (wat wel kan gebeuren (of iig stukgaan) als je de impedantie zo sterk verlaagt, er zal dan een VEEL grotere stroom gaan lopen).

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 27-04-2009 15:47 ]

Pagina: 1