• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-05 11:13

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het eerste topic van mij hier wat ik open.
Ik heb nu voor een kennis een pc gebouwd, alleen als ik deze aanzet hoor ik een aantal piepjes:
http://www.dwain.nl/computer.mp3

Zodra ik deze piepjes hoor komt er ook geen beeld, dus enkel zwart beeld.
Zodra ik op de reset knop druk doet alles het weer, en het gekke is dat hij dit alleen doet als de pc ongeveer 1 dag niet aan is geweest, dus als ik hem gewoon aanzet hoor ik het niet.

Weet iemand wat dit is?

Alvast bedankt,
Dwain

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:58
Begin eens met: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en de specs te posten van je pc. Is alles goed geinstalleerd? Alle stekkers juist? processor en ram compatible met het moederbord? Etc :)

Lijkt me een coldboot probleem, welke voeding betreft het?

[ Voor 12% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-04-2009 16:49 ]

Specs

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Eerste deze even doornemen. De piepjes zijn de beep-codes van je moederbord. Als je googlet op de naam van het toetsenbord kom je wel verder.

Daarnaast zou ik ook even enkele FAQ's doornemen, want zonder alle gegevens kunnen wij je amper helpen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Specs van de pc:
Intel Q9400 Core 2 Quad.
3 x DDR2 Kngston 1gb 800MHz
Moederbord MSI p35 Neo-F
Pc heeft een voeding van 400W van LC Power
Nvidia GF9 9500GT 1024MB
En tot slot 1 x 750 gig Sata Samsung HD753LJ

Ja ik zou wel bijvoorbeeld Video kaart eruit kunnen halen en dan nog es proberen maar het probleem is hij piept niet altijd tijdens het opstarten, alleen als de pc 1 dag ongeveer niet actief is geweest.

[ Voor 32% gewijzigd door Dw1-nl op 19-04-2009 16:56 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Zoals hierboven reeds aangegeven de Hangen en Opstart eens doornemen.
Dat het pas komt na 1 dag niet actief te zijn geweest doet me denken aan vergelijkbaar probleem bij een oud systeem van me, dat kwam door de voeding, zou imo hier eerst eens naar kijken.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

CMOS reset kan wonderen doen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Ik weet tot nu toe geen raad weet iemand of de voeding wel genoeg is? Denk het persoonlijk wel anders zou hij gewoon niet draaien, want windows enzo doet het wel.

En ik zal even kijken voor een CMOS reset, hoe voer ik deze uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Dw1-nl op 19-04-2009 19:43 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Staat ook in de Hangen en Opstart topic hoe CMOS resetten.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 14:16

itsalwaysme

Graast voor DB

Dw1-nl schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:43:
Ik weet tot nu toe geen raad weet iemand of de voeding wel genoeg is? Denk het persoonlijk wel anders zou hij gewoon niet draaien, want windows enzo doet het wel.

En ik zal even kijken voor een CMOS reset, hoe voer ik deze uit?
er zit op je moederbord ergens een jumpertje die je dan om moet zetten, in de manual van je moederbord zal wel ergens staan waar deze zit en in welke stand je cmos gereset wordt.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Heb een CMOS Reset gedaan heb nu geen piep meer gehad, morgen nog eens proberen.

Ook krijg ik bij het opstarten het bios plaatje dan komt er te staan:
Adapter 1.
No hard disk found.
Dan komt weer het bios plaatje en dan start die door.
Maar in de bios settings staat duidelijk toch de hard disk, hoort dit zo of niet?

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 14:16

itsalwaysme

Graast voor DB

Dat is waarschijnlijk je raid adapter of een 2de sata adapter.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Krijg de piepjes nog steeds, weet iemand raad?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

In de eerste twee replies wordt de beste oplossing gegeven: neem de Hangen- en opstartproblemen-troubleshooter door. Volgens mij staat hier ook wel aangegeven wat je beepcodes betekenen, of zoek anders op iets als 'bios beepcodes' oid. Check natuurlijk wel even wat voor BIOS je hebt, want voor verschillende BIOSsen hebben de beepcodes verschillende betekenissen.

Rail Away!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Ja het probleem is dat ik niet weet wat ik moet doen heb namelijk hangen- en opstartproblemen doorgenomen alleen nog steeds piepjes, en weet niet welke bios ik op mijn p35 mobo heb.

Edit: ik hoor 9 piepjes hierbij staat: 9 short ROM BIOS checksum failure, klopt dit en wat betekent dit?

[ Voor 23% gewijzigd door Dw1-nl op 21-04-2009 17:05 ]

Verwijderd

Dw1-nl schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:00:
Ja het probleem is dat ik niet weet wat ik moet doen heb namelijk hangen- en opstartproblemen doorgenomen alleen nog steeds piepjes, en weet niet welke bios ik op mijn p35 mobo heb.
Hoeveel piepjes tis immers een soort morsecode :P .

Verwijderd

Dw1-nl schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:00:

Edit: ik hoor 9 piepjes hierbij staat: 9 short ROM BIOS checksum failure, klopt dit en wat betekent dit?
edit te snel enzo

http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/amiB9-c.html

Je bios is stuk, je kan proberen er een 'andere' in te flashen, of je batterij eruit halen en dan de stroom aan (pc aanzetten) vervolgens pc uit/stroom eraf; batterij erin en weer aanzetten.)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 17:15 ]

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Kijk eens in de manual van je moederbord en kijk eens wat de biepjes willen zeggen. Een aantal biepjes kort of lang heeft een betekenis en die staat uitgelegd in je manual.

Cold boot problemen zijn meestal te wijten aan geheugen of voeding.
Waarschijnlijk is het een typfout, maar ik lees dat je 3x DDR2 gebruikt hebt. Probeer eens met gewoon dual channel geheugen dus 2x DDR2 of zet de divider van je geheugen wat lager zodat het minder snel loopt en minder fouten zou kunnen geven.
Als je een krachtigere voeding liggen hebben zou ik die eens proberen. Een B-merk (LC power ken ik niet) voeding van 400W kan meestal geen 400W leveren maar veel minder. Kan natuurlijk zijn dat je voeding niet de gewenste watts kan leveren. Er is 1 onderdeel waar je best niet op bespaard en dat is je voeding. Onthou dat voor je volgende build, beter iets overdimensioneren dan onderdimensioneren.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
penetreerbeer schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:10:
Kijk eens in de manual van je moederbord en kijk eens wat de biepjes willen zeggen. Een aantal biepjes kort of lang heeft een betekenis en die staat uitgelegd in je manual.

Cold boot problemen zijn meestal te wijten aan geheugen of voeding.
Waarschijnlijk is het een typfout, maar ik lees dat je 3x DDR2 gebruikt hebt. Probeer eens met gewoon dual channel geheugen dus 2x DDR2 of zet de divider van je geheugen wat lager zodat het minder snel loopt en minder fouten zou kunnen geven.
Als je een krachtigere voeding liggen hebben zou ik die eens proberen. Een B-merk (LC power ken ik niet) voeding van 400W kan meestal geen 400W leveren maar veel minder. Kan natuurlijk zijn dat je voeding niet de gewenste watts kan leveren. Er is 1 onderdeel waar je best niet op bespaard en dat is je voeding. Onthou dat voor je volgende build, beter iets overdimensioneren dan onderdimensioneren.
Toevallig heb ik gister 1 x ddr2 eruit gehaald en die andere 2 in de eerste (green) slots gedaan maar kreeg nog steeds piepjes.

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 22:43

Slapstick

Me, myself or I

Dw1-nl schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:22:
[...]

Toevallig heb ik gister 1 x ddr2 eruit gehaald en die andere 2 in de eerste (green) slots gedaan maar kreeg nog steeds piepjes.
Heb je wel eens je bios geflash? Anders raad ik je dit ten zeerste aan. Dat je computer het pas na een dag uitstaan niet goed doet komt omdat hij dan pas helemaal ontladen is. Omdit te simuleren kun je ook de stekker uit je stopcontact halen en de powerknop gedurende enkele seconden indrukken. Als je nog nooit een bios geflash heb raad ik je aan of een professional het te laten doen of anders onder begeleiding van 1. Het kan namelijk riskant zijn

:TweakBlog:

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Slapstick schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:29:
[...]

Heb je wel eens je bios geflash? Anders raad ik je dit ten zeerste aan. Dat je computer het pas na een dag uitstaan niet goed doet komt omdat hij dan pas helemaal ontladen is. Omdit te simuleren kun je ook de stekker uit je stopcontact halen en de powerknop gedurende enkele seconden indrukken. Als je nog nooit een bios geflash heb raad ik je aan of een professional het te laten doen of anders onder begeleiding van 1. Het kan namelijk riskant zijn
Ik heb nu de batterij van het moederbord eruit en erin gedaan en het moederbord dus gereset, kijken of morgen nog steeds alles werkt, anders moet ik inderdaad het moederbord flashen.
Ja ik heb de pc zelf gebouwd voor een kennis doe ik vaker, de onderdelen zijn net 1 maand oud en ik heb deze fout nog nooit gehad, daarom dat ik het hier vraag.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Na dat ik de reset heb gedaan, krijg ik nog steeds de piepjes, het rare is dat alles eigenlijk werkt.
Pagina: 1