Toon posts:

Puur voor de Framerate - Processor VS Moederboard

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Het is een tijdje terug dat ik mijn videokaart ( Sapphire Radeon 4830 HD) heb aangeschaft. De games liepen toen weer hartstikke goed, tot ik problemen kreeg met mijn pc. Opgelost door nieuwe voeding ( ATX 530 WATT) te kopen.

Nu heb ik binnenkort weer genoeg geld voor een nieuwe upgrade voor mijn pc.

En nu wist ik een paar dingen niet zeker.

1. Als het puur om de Frames Per Second (FPS) gaat, wat is dan verstandiger om aan te schaffen, een nieuwe processor of een nieuw moederboard?

2. Betekent CPU eigenlijk hetzelfde als Processor?

3. Het zou leuk zijn als jullie me zouden kunnen helpen een goede uit te kunnen kiezen tussen die twee, met een budget van €135,- voor het volgende systeem:

Sapphire Radeon 4830 HD
2 GB RAM
AMD Athlon 64 X2 2.3 GHz
GeForce 6100 SM-M2
ATX 530 WATT
Windows XP 'Light' SP3

Thanks in advance.

-Frozen

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 11:08

Haan

dotnetter

1. Wat voor moederbord heb je nu dan? 8)7 beter kijken
Verder betekent een nieuwe processor vaak dat je (beter) ook een nieuw moederbord neemt, maar daar is nu dus weinig over te zeggen..

2. [google=cpu]

[ Voor 11% gewijzigd door Haan op 19-04-2009 15:20 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:25

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Haan schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:10:
1. Wat voor moederbord heb je nu dan? 8)7
Na wat googlen denk ik dat hij een ECS GeForce6100SM-M2 mobo heeft. Ik kende 'm ook niet.

Je zou er een AMD Athlon X2 6000+ (3.0GHz) in kunnen zetten, alleen zou het volgens mij de investering niet waard zijn. Spaar nog even langer door en koop dan een AM3 moederbord met Phenom II X3/X4 processor.

[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 19-04-2009 15:25 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:10:
1. Wat voor moederbord heb je nu dan? 8)7
Verder betekent een nieuwe processor vaak dat je (beter) ook een nieuw moederbord neemt, maar daar is nu dus weinig over te zeggen..

2. [google=cpu]
Sapphire Radeon 4830 HD
2 GB RAM
AMD Athlon 64 X2 2.3 GHz
GeForce 6100 SM-M2
ATX 530 WATT
Windows XP 'Light' SP3

Op google zoeken naar CPU geeft veel te veel resultaten, dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen dacht ik :X

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wikipedia: Processor.

[ Voor 57% gewijzigd door JBS op 19-04-2009 15:20 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:16:
[...]

Sapphire Radeon 4830 HD
2 GB RAM
AMD Athlon 64 X2 2.3 GHz
GeForce 6100 SM-M2
ATX 530 WATT
Windows XP 'Light' SP3

Op google zoeken naar CPU geeft veel te veel resultaten, dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen dacht ik :X
Wat dacht je van de eerste hit bij zoeken op 'cpu' die je te zien krijgt dan:
Processor - Wikipedia
5 maart 2009 ... Een processor, ook wel CPU (Engels: central processing unit) of in het Nederlands ... Het model omschrijft kortweg de situatie dat een CPU ...
:X

Moederbord had ik inderdaad niet gezien, dacht aan een videokaart, maar dat is natuurlijk beetje dom, omdat je al Radeon 4830 hebt..

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bij jouw processor zit de geheugencontroller al ingebouwd. Qua geheugenprestaties zal je dus maar bitter weinig kunnen winnen bij een moederbordupgrade. Je hebt ook al een 16x PCI-E slot. Zelfs al zou je nieuwe moederbord een PCI-E 2.0 slot hebben, zou je nog bijna niets winnen.

Met een andere CPU zou je meer kunnen winnen, maar ik kan je niet vertellen hoeveel precies. Hangt ook wat van het spel af.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:22:
Bij jouw processor zit de geheugencontroller al ingebouwd. Qua geheugenprestaties zal je dus maar bitter weinig kunnen winnen bij een moederbordupgrade. Je hebt ook al een 16x PCI-E slot. Zelfs al zou je nieuwe moederbord een PCI-E 2.0 slot hebben, zou je nog bijna niets winnen.

Met een andere CPU zou je meer kunnen winnen, maar ik kan je niet vertellen hoeveel precies. Hangt ook wat van het spel af.
Tja, het spel..

Ik speel verschillende genres, dus dat valt niet echt in een hokje te plaatsen.

Maargoed, nu weet ik iniedergeval dat ik dus een nieuwe CPU aan ga schaffen. Het zou fijn zijn als er tips waren voor een goede CPU onder de €135,- :)

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 21:58
koop dan een intel setje waar mee je nog een leuk stuk kunt overclocken als je toch het snelste wilt.

P5B Premium (Intel® P965) € 62,
Pentium® Dual-Core E5200 (2x 2500 MHz) € 69,-€ 69,-
Totaalprijs:€ 131,-

Dit setje kun je nog leuke overclock maken waardoor je de videokaart meer benut.

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 14:15
of een Intel Core 2 Duo E8400, 135,- eurootjes?

• Haan

Haan

dotnetter

Mathieu_Hinder schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:50:
of een Intel Core 2 Duo E8400, 135,- eurootjes?
plus een hamer om hem in het huidige moederbord te laten passen? ;)

Verwijderd

je mobo ondersteund geen phenom cpu's. Ik zou persoonlijk geen snellere athlon x2 nemen. die kleine prestatiewinst is het geld niet waard. Spaar door, neem een am3 mobo of s775 en neem een quadcore. Games draaien nu nog beter op een dual core, maar in de toekomst (en dat gaat echt niet lang meer duren) komen er steeds meer games die voor 4 kernen zijn geoptimaliseerd. Nu is bijvoorbeeld GTA4 al voor een quadcore gemaakt. je moet het helemaal zelf beslissen maar ik vind het zonde om een nieuwe athlon x2 te kopen. De snelste is de x2 6000+ voor ongeveer 73 euro. Houd er wel rekening mee dat je dan een TDP van 125 watt hebt en sommige (vaak goedkopere) mobo's dat niet aan kunnen.
Maargoed, nu weet ik iniedergeval dat ik dus een nieuwe CPU aan ga schaffen. Het zou fijn zijn als er tips waren voor een CPU onder de €135,- :)
tja je hebt volgens mij weinig keus. wat ik al zei een athlon x2 6000+ is het snelst.

edit@hieronder: je hebt gelijk :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:00:

Het zou leuk zijn als jullie me zouden kunnen helpen een goede uit te kunnen kiezen tussen die twee, met een budget van €135,- voor het volgende systeem:

-Frozen
Modbreak:reageer ontopic of reageer niet. Flamen is nergens voor nodig

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 20-04-2009 08:13 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:22:
[...]

Ongelooflijk dat hier massaal op gereageerd wordt haha..

Het zou leuk zijn als jij even leert zelf dingen op te zoeken, of anders snel ophoepelt..
"Let op:

* Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
* Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
* Lees je eigen bericht even door voor je het post." ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:22:
[...]

Ongelooflijk dat hier massaal op gereageerd wordt haha..

Het zou leuk zijn als jij even leert zelf dingen op te zoeken, of anders snel ophoepelt..
Het zou leuk zijn als jij even begrijpt dat ik dat al heb gedaan via pricewatch, maar toen had ik geen idee welke CPU er nou precies sneller was. Ook weet ik niet welke er precies allemaal op mijn mobo gaan, dus leer je in de situatie inleven a.u.b. O-)

Verwijderd

Topicstarter
En sorry voor de doublepost, maar heb het er nog ff met m'n pa over gehad tijdens het eten, hij zegt dat ik het huis uit ben (en dat duurt nog zo'n 4 jaar) voordat veel games echt gebruik maken van Quadcore. Daarom neem ik waarschijnlijk toch de AMD Athlon X2 6000+. Dan hou ik ook meteen meer geld over :)

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:28

pythagorasABC

A²+B²=C²

Het is maar net welke games je speelt, als je high-end spellen wilt gaan spelen, zul je aan een quad-core moeten gaan denken.
De nieuwste GTA gebruikt een quad-core al volledig, en ik verwacht dat alle nieuwe high-end spellen dat wel gaan doen.

EDIT: als je informatie wilt toevoegen kun je dat het beste met de edit functie doen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door pythagorasABC op 19-04-2009 19:16 ]

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:00:
En sorry voor de doublepost, maar heb het er nog ff met m'n pa over gehad tijdens het eten, hij zegt dat ik het huis uit ben (en dat duurt nog zo'n 4 jaar) voordat veel games echt gebruik maken van Quadcore. Daarom neem ik waarschijnlijk toch de AMD Athlon X2 6000+. Dan hou ik ook meteen meer geld over :)
games worden meestal in ongeveer 3 jaar gemaakt. Dat wil dus zeggen dat bij games een nieuwe techniek dus pas na 3 jaar word gebruikt. 10 februari 2006 toonde intel zijn eerste 4 kernige processor. dus dan zouden rond deze tijd de eerste quadcore games al uit moeten komen. en zoals ik al vermelde in een bovenstaande post ondersteund GTA4 al quadcore processors. In de nabije toekomst zullen steeds meer games quadcores gaan ondersteunen. Als jij over vier jaar het huis uit gaat zullen alle grote titels quadcore based zijn.

verder verwacht ik niet echt enorme verschillen in de hoeveelheid extra frames die deze processor met zich mee brengt. veel moderne games zullen eerder bottlenecken op je grafische kaart dan op je processor denk ik.

Ik zou persoonlijk dus echt voor een quadcore gaan, vooral omdat dat toch meer future-proof is.

edit: wil je echt overstappen zou ik voor de setup gaan zoals practics hierboven voorstelde. Hier kan je als het goed is gewoon je geheugen en graka overzetten en die voeding trekt het ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:48:
[...]

games worden meestal in ongeveer 3 jaar gemaakt. Dat wil dus zeggen dat bij games een nieuwe techniek dus pas na 3 jaar word gebruikt. 10 februari 2006 toonde intel zijn eerste 4 kernige processor. dus dan zouden rond deze tijd de eerste quadcore games al uit moeten komen. en zoals ik al vermelde in een bovenstaande post ondersteund GTA4 al quadcore processors. In de nabije toekomst zullen steeds meer games quadcores gaan ondersteunen. Als jij over vier jaar het huis uit gaat zullen alle grote titels quadcore based zijn.

verder verwacht ik niet echt enorme verschillen in de hoeveelheid extra frames die deze processor met zich mee brengt. veel moderne games zullen eerder bottlenecken op je grafische kaart dan op je processor denk ik.

Ik zou persoonlijk dus echt voor een quadcore gaan, vooral omdat dat toch meer future-proof is.

edit: wil je echt overstappen zou ik voor de setup gaan zoals practics hierboven voorstelde. Hier kan je als het goed is gewoon je geheugen en graka overzetten en die voeding trekt het ook.
Sorry? Graka? 8)7

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

GRAfische KAart ;)

EDIT :

als je meer fps wil moet je in de meeste gevallen heel veel grafische rekenkracht hebben, dus als je je cpu en/of mobo upgrade hoef je niet per see een hogere fps te hebben, ik ken de 4830 niet zo heel goed maar hij staat bij mij niet in het lijstje van heel erg snelle kaarten..

[ Voor 82% gewijzigd door BGB4rn op 19-04-2009 21:50 ]

Signature

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:59
Sja, je loopt hier nog niet zo heel erg lang rond, kan me voorstellen dat je het jargon hier nog niet helemaal doorhebt, maar CPU is toch wel algemeen hoor ;)

Verder zou ik eens wat benchmarks draaien als ik jou was. Draai bijvoorbeeld eens wat CPU benches en een 3DMark (de nature test van 3DMark 2001SE is vooral GPU gelimiteerd) en vergelijk de scores online met een vergelijkbaar systeem. Ik denk dat dat toch wel het slimste is om te doen, zo kun je veel zekerder zijn van wat de bottleneck is.
BGB4rn schreef op zondag 19 april 2009 @ 21:32:
ik ken de 4830 niet zo heel goed maar hij staat bij mij niet in het lijstje van heel erg snelle kaarten..
De 4830 is zo'n beetje het onderste van het high-end segment van AMD. Ze hebben die getallen ook vrij logisch geplaatst: 48xx > high-end, 46xx > mid-range, 43xx > low end. De getallen die erachter staan, zijn ook weer op volgorde, waarbij hoger beter is. 4830 is dan ook het lagere gedeelte van het high-end segment. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Bitage op 19-04-2009 22:21 ]

Verwijderd

x2 6000+
Meer geheugen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke hardware je moet kopen is iets dat je zelf kunt beslissen aan de hand van reviews, specs en benchmarks. Om je op weg te helpen zijn er de BBGs en UGs die je in CSL kunt vinden: [UG] Upgrade Guide topicoverzicht en [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht

Omdat we daarnaast verwachten dat je zelf dingen op kunt zoeken zoals de betekenis van cpu gaat dit topic dicht wegens gebrek aan inzet.

Voor een aantal anderen: Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.