Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel 2007] Naarmate getal hoger minder meenemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom en dit is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/fbdad.jpg

Het hier bovenstaande is een voorbeeld wat ik nu heb. Naarmate het aantal dagen in beheer hoger is worden er meer uren aan berekend. Dit is echter wat ik niet wil.
Ik wil namelijk dat het project met met minst aantal dagen in beheer de hoogste factor van de uren krijgt toegerekend het geheel zou dus (andersom?) berekend moeten worden.

Heeft iemand een idee welke formule ik kan gebruiken of dat ik wiskundig gezien iets niet begrijp.

Alvast bedankt.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 14:32 ]

Verwijderd

Ik vind je probleemstelling te vaag om er een goed antwoord op te kunnen geven, maar heb je al eens naar de verschillende tijdsformules die Excel biedt gekeken? Volgens mij kun je met:

code:
1
=TODAY()-INVOERDATUM

...waarbij INVOERDATUM het celbereik is waarin je de invoerdatum van het project hebt opgenomen, al een heel eind komen. De uitkomst van die formule is het aantal dagen dat sinds invoer project is verstreken, en dat kun je verwerken in je probleemstelling.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de OP aangepast hoop dat het nu wat duidelijker is. Bedankt voor de tip hierboven maar dat was niet echt het probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 14:34 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik snap nog steeds niet wat je nu wilt. Als ik moet gokken, wil je de sortering in kolom D staat omdraaien? Dan is het dus gewoon Kopieren Speciaal -> Als Waarde en de de sortering omdraaien, of als het dynamisch moet: voeg een hulpkolom toe waar de waarde in rij i wordt de waarde van (N-i) in kolom D.

Maar dat levert volgens mij zinloze waarden op. Wat probeer je te bereiken en hoe doe je het op papier?

Edit: ik zie dat je een deel van de uitleg hebt wegeedit. Lijkt me niet handig ;)
Overigens wil je sowieso liever geen inhoud verwijderen in de topicstart. Dat maakt het er niet overzichtelijker van.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 19-04-2009 15:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik snap er evenmin iets van, maar die factor is dus iets als de reciproke van de waarden in kolom B: f=c/B2 etc. ?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Een extra kolom met
=SOM($B$3:$B$12)-A3/SOM($A3:$A$12)
en die gebruiken in je berekening?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets gekregen wat er op begint te lijken.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ic2047.jpg

Zoals je ziet krijgt het project met het laagst aantal dagen het hoogst aantal uren toegerekend.
Ik denk dat de uitkomst nu redelijk klopt. Of heeft iemand nog een opmerking?
Lustucru schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:24:
Ik snap er evenmin iets van, maar die factor is dus iets als de reciproke van de waarden in kolom B: f=c/B2 etc. ?
Factor B2 was A2 / SOM A
Tofu schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:29:
Een extra kolom met
[...]
en die gebruiken in je berekening?
Bij jouw formule krijg je uiteindelijk zoals als dit:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ab1cf9.jpg
Dit vind ik iets te evenredig toegerekend maar ik zal later nog even kijken wat de werkelijkheid beter benaderd.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 16:16 ]

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Als je met een project 3 jaar bezig geweest bent, 250u lang, factureer je maar 8,54 uur?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het analyseren van wat indirecte uren. Ik probeer een verband tussen bepaalde activiteiten en de werkelijk te verkrijgen. In dit geval was 250 uur een fictieve hoeveelheid. Bij deze activiteit is het zo dat naarmate een project langer in beheer is wordt er steeds minder uur voor die activiteit uitgevoerd.
Dit betekend dus hoe langer in beheer hoe minder indirecte uren aan dat project worden toegerekend.
Pagina: 1