• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-01 14:22
Ik ben sinds kort in het bezit van een nieuw systeem met de volgende specificaties:
- MSI eclipse
- Intel core I-7 2.66
- scythe mugen 2
- Corsair hx620
- Coollermaster Cosmos

De temperaturen van mijn processor zijn erg goed idle ligt de temperatuur rond de 30 graden en stressed net iets onder de 50 (na 30 minuten prime95).

Maar de IOH temperatuur vindt ik wel erg hoog, die zit namelijk standaard rond de 80 graden en bij actiever gebruik rond de 90 en hoger. Terwijl de airflow (volgensmij) wel goed is (1 intake 3 outtake vans).

Zijn er meer mensen die deze (hoge) waardes hebben? En kan dit kwaad of hoef ik me hier ook helemaal geen zorgen over te maken?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik ga er vanuit dat dit een softwarematig gemeten temperatuur is, die zijn nooit 100% te vertrouwen. Pas als je met een echte temperatuursensor of IR-temperatuurmeter die waardes krijgt en je moederbord rare kuren gaat vertonen is er pas iets fout.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• swannie
Ik heb de temperatuur ook opgemeten met een temperatuursensor op de heatsink die uitsloeg naar 75 graden wanneer de software zelf aangeeft dat de chip 83 graden is. De temperatuur zou dus wel kunnen kloppen, maar het heeft verder nog niet voor kuren gezorgd.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is wel een behoorlijke temperatuur ja. Nog niet kritiek maar toch erg warm voor een chipset waar geen geheugencontroller meer inzit. Je hebt natuurlijk wel een torenmodel als processorkoeler maar die heb ik ook en toch wordt mijn chipsetheatsink nauwelijks warm.

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:04
waarmee meet je de temps?

WEBN & chill (@IBKR)

• swannie
Ik heb de temperatuur uitgelezen via de bios en met speedvan. Ook heb ik de temperatuursensor gebruikt die msi meestuurt met het moederbord, deze heb ik aangesloten op D-led2.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Ik heb de temperatuur ook opgemeten met een temperatuursensor op de heatsink die uitsloeg naar 75 graden
Met temperatuursensor bedoel je een sensor die in de heatsink zit of gewoon een thermometer? Kon je het blok wel gewoon aanraken toen je mat? In principe kan de software er makkelijk naastzitten, ik zou sowieso even voelen.

• swannie
Ik heb de temperatuur opgemeten met een thermometer. Die uitsloeg naar 75 graden terwijl de speedvan een temperatuur aangaf van 83 graden, dit zou dus wel aardig kunnen kloppen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Hmm, heb je verder nog in het BIOS dingen verandert (overgeclockt), staat het voltage wel goed bijvoorbeeld. Die temperatuur is toch best wel hoog. Welke temperatuur is het overigens in de kamer? Het is nu al wat warmer weer, kan me ook wel weer voorstellen dat de kamertemperatuur wat hoger ligt (niet extreem veel, maar je weet nooit ;)). Even je BIOS induiken dus en alles controleren en eventueel goed zetten.

• swannie
Op mijn kamer is het 23 graden, verder heb ik nog niets overgeclockt of aangepast in de bios. de kasttemperatuur zit rond de 30 graden. Ik zal de bios nog wel even nakijken, mischien staat er standaard iets verkeerd ingesteld (maar daar ga ik niet van uit).

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56
Afbeeldingslocatie: http://www.daviper.com/files/temp.JPG

Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat de max temperature van de IOH ongeveer 95 graden kan zijn zonder problemen. Wat je kan doen om de temperatuur wat minder te krijge is de koeler eraf halen en er wat nieuwe koelpasta op kan doen, dit scheelt best wel wat graadjes op de temperatuur :) iig wel bij mijn bord.

Geen informatie beschikbaar

• denkisnaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Ik heb zelf op mijn msi eclipse een thermalright hr-05 koeler op mijn IOH gezet.
Hier zit ook een fan(8cm) bij waarmee hij max rond de 60 graden wordt.

i7 920@4GHz - 6 Gb 1800Mhz Kingston DDR3- MSI Eclipse SLI - 5970

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Dit is een bekend probleem bij verschillende MSI X58 borden.
Komt doordat de koelpaste van zeer slechte kwaliteit is en wel stopverf lijkt.
Het beste wat je kan doen is zelf andere pasta aanbrengen en wat extra kunststof vulringen, zodat de heatsink wat strakker komt te zitten.
Op deze manier heben al heel wat mensen die hoge temps op de IOH verholpen.
Kijk ook maar eens hier:
http://forum-en.msi.com

En gebruik search aldaar, staan verschillende oplossingen tussen omtrent hoge IOH temps.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1