[vortex86dx] kernel panic met debian lenny

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb een ebox-3300 met daarin een vortex86dx processor. Dit is in system-on-chip procosser met een 486DX core op 1GHz. Prima thuis servertje (<10W energiegebruik).
Na wat prutsen met bios en een custom kernel heb ik daar Etch op kunnen zetten. Maar na een upgrade naar Lenny krijg ik steeds een kernel panic. Ik kan nog opstarten en inloggen op de console maar, als ik daar dpkg --configure -a doe om installatie netjes af te maken krijg ik een kernel panic: fatal exception in interrupt.

Ik een paar oorzaken bedacht:
- de kernel is gemaakt voor Etch. Dit geeft een probleem in combinatie met Lenny. Etch heeft glibc 2.7, etch 2.3.6. Maar een kernel is niet dynamisch gelinkt, dus zou dat toch goed moeten gaan?? Voordat ik een virtual machine inricht met Lenny om daar een nieuwe kernel op te bakken eerst even hier vragen..
- lenny draait wel op een 486 volgens de release notes, dus dat moet ook nog goed zijn.
- iets hardware gerelateerds (bios instelling mbt interrupts bijv). Maar Etch draaide wel goed.

Iemand een idee? Wat is de oorzaak van een fatal exception in interrupt? De enig kernelpanics die ik tot nu toe ben tegengekomen werden veroorzaakt doordat de kernel het root fs niet kon vinden.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:44
Sinds Lenny is niet meer -486 de default kernel, maar -686 voor een i386 systeem. Je had waarschijnlijk de metapackage voor een standaard kernel geselecteerd en niet hard een 486 kernel. Dat staat ook duidelijk beschreven in de release notes, dat er standaard een 686 kernel wordt gepakt. bron hier stond poep. moet beter lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 19-04-2009 11:37 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

draai je op de etch of de lenny kernel

>.< >.< >.< >.<

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:59

deadinspace

The what goes where now?

Sir Isaac schreef op zondag 19 april 2009 @ 07:56:
Maar na een upgrade naar Lenny krijg ik steeds een kernel panic. Ik kan nog opstarten en inloggen op de console maar, als ik daar dpkg --configure -a doe om installatie netjes af te maken krijg ik een kernel panic: fatal exception in interrupt.
Krijg je ook een oops? Zo ja, kun je die dan eens proberen online te zetten (bv door te oopsen naar een seriele console, of door een foto te maken van het scherm)?

Probeer ook eens
echo 8 > /proc/sys/kernel/printk

te doen voordat je dpkg aanroept, dan krijg je misschien meer te zien.
de kernel is gemaakt voor Etch. Dit geeft een probleem in combinatie met Lenny. Etch heeft glibc 2.7, etch 2.3.6.
De kernel maakt helemaal geen gebruik van glibc. En zelfs al zou er een compatibility-probleem tussen Lenny's glibc en Etch' kernel zijn, dan nog zou dat niet tot een panic moeten leiden.

Maar welke kernel draai je nu dan eigenlijk? Wat geven de volgende commando's?
uname -a
cat /proc/cpuinfo

• Sir Isaac
De standaard debian kernels geven direct bij het opstarten al een panic. Uitzondering: de installer van Etch. Bovendien hebben die geen support voor de "netwerkkaart" op de processor, en gebrekkige ondersteuning van de IDE controller. Ik draai een kernel die ik van een andere gebruiker van dit systeem heb: een 2.6.26.9.
Ik heb trouwens jarenlang kernels voor mijn (oude) debian servertje gecompileerd van een desktop met een meer up-to-date ubuntu systeem, dus dat het inderdaad niet.

$ cat /proc/cpuinfo
processor	: 0
vendor_id	: Vortex86 SoC
cpu family	: 5
model		: 2
model name	: 05/02
stepping	: 2
cpu MHz		: 999.999
fdiv_bug	: no
hlt_bug		: no
f00f_bug	: no
coma_bug	: no
fpu		: yes
fpu_exception	: yes
cpuid level	: 1
wp		: yes
flags		: fpu tsc cx8
bogomips	: 1999.99
clflush size	: 32
power management:

$ lspci
00:00.0 Host bridge: Unknown device 17f3:6021 (rev 01)
00:03.0 VGA compatible controller: XGI - Xabre Graphics Inc Volari Z7
00:07.0 ISA bridge: Unknown device 17f3:6031 (rev 01)
00:08.0 Ethernet controller: Unknown device 17f3:6040
00:0a.0 USB Controller: Unknown device 17f3:6060 (rev 11)
00:0a.1 USB Controller: Unknown device 17f3:6061 (rev 02)
00:0b.0 USB Controller: Unknown device 17f3:6060 (rev 11)
00:0b.1 USB Controller: Unknown device 17f3:6061 (rev 02)
00:0c.0 Mass storage controller: Unknown device 17f3:1010 (rev 13)
00:0f.0 IRDA controller: Unknown device 17f3:1060

USB werkt goed (zij het niet in als usb2), ondanks dat hij niet goed herkent lijkt te worden. De mass storage controller (IDE controller), doet het dus alleen met de custom kernel.

Wat ik trouwens ook vreemd vind is dat ik gewoon kan booten, inloggen, rond cd-en en ls-en, maar als ik dpkg run krijg ik die kernel panic. Nu zal dpkg vaak de HD benaderen, maar dat gebeurt tijdens het opstarten ook.

Een foto van de panic kun je hier downloaden. Dit is volgens mij geen complete oops.

[ Voor 17% gewijzigd door Sir Isaac op 20-04-2009 00:36 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Etch kernel met Lenny userspace zou op zich gewoon goed moeten gaan, ik draai hier ook nog een drietal machines met deze configs, echter zijn dat P3 en P4 machines.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Sir Isaac schreef op maandag 20 april 2009 @ 00:18:
Ik draai een kernel die ik van een andere gebruiker van dit systeem heb: een 2.6.26.9.
2.6.26.9? Leuk, die bestaat helemaal (nog) niet op kernel.org :P
Is die kernel nog gepatched verder? Heb je de config van die kernel en de mogelijkheid nieuwe te compilen?

Als ik google op Linux met die CPU, dan zie ik vaak dat je zou moeten booten met 'pnpbios=off' als boot-optie, doe je dat ook? Probeer voor de gein ook eens 'notsc' als boot-optie.
Wat ik trouwens ook vreemd vind is dat ik gewoon kan booten, inloggen, rond cd-en en ls-en, maar als ik dpkg run krijg ik die kernel panic. Nu zal dpkg vaak de HD benaderen, maar dat gebeurt tijdens het opstarten ook.
Zotezien gaat het niet mis tijdens HD-activiteit, maar tijdens het instellen van een (netwerk?)socket optie. Misschien dat je daar meer duidelijkheid over kunt krijgen door dpkg in strace te draaien:
strace -f dpkg --configure -a

Maar dat genereert nog meer output, dus je moet die output op de een of andere manier er af zien te krijgen (zie verderop).
Een foto van de panic kun je hier downloaden. Dit is volgens mij geen complete oops.
Het is iig een oops, maar het bovenste stukje ontbreekt wel ja. Kun je nog met shift-pgup omhoog scrollen zodat je meer kunt zien? Zo nee, dan moet je waarschijnlijk zorgen dat die output naar de seriele poort gaat om het op te vangen.

• Sir Isaac
pnpbios=off maakt niet uit, zonder start hij gewoon, en met crasht 'ie ook op dpkg. De kernel is een 2.6.27.9, geen 2.6.28.9 (foutje van mij). Zie google groups

De kernel is gepatched, (patches en .config hier)
Met die files kan ik in ieder geval een kernel voor Etch bakken waar lpusb in zit. Met een beetje geluk doet Lenny het dan ook. Als ik in die patches kijk, lijkt het mij dat ze hoogstens een bug fixen. Dan zou een pristine 2.6.28.x het misschien gewoon wel doen. Werk aan de winkel dus.

Ik heb trouwens een plaatje van het systeem online staan. Wat een schatje he?

[ Voor 15% gewijzigd door Sir Isaac op 20-04-2009 15:23 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Sir Isaac schreef op maandag 20 april 2009 @ 15:14:
pnpbios=off maakt niet uit, zonder start hij gewoon, en met crasht 'ie ook op dpkg.
Had je ook nog met 'notsc' geprobeerd?
De kernel is gepatched, (patches en .config hier)
Ah, hmm, dus je gebruikt de config die de fabrikant ter beschikking heeft gesteld? Die zal wel goed zijn lijkt me dan zo snel (al is dat misschien wat naief gedacht ;)). Het valt me wel op dat die config is voor een 586 (Pentium) CPU. Als je zin hebt om zelf een kernel te bakken van vanilla 2.6.27.9 + die patches, dan zou je eens 486 als target CPU kunnen opgeven, wie weet helpt dat.
Als ik in die patches kijk, lijkt het mij dat ze hoogstens een bug fixen. Dan zou een pristine 2.6.28.x het misschien gewoon wel doen. Werk aan de winkel dus.
Die patches lijken idd op een bugfix voor de netwerkcontroller en een bugfix + PCI id voor de IDE controller. Overigens is 2.6.29 al uit (en 2.6.30 over een weekje of twee ook waarschijnlijk), misschien dat je daar meer succes mee hebt.
Ik heb trouwens een plaatje van het systeem online staan. Wat een schatje he?
Aww, die is wel lief ja :)

• Sir Isaac
De notsc boot optie deed niets. Een nieuwe kernel wel. Ik een 2.6.28 kernel (source van ubuntu 9.04) gebakken. De bovengenoemde patches waren niet nodig, omdat de betreffende drivers al verbeterd zijn. Ik heb nu Etch en Lenny werkend. dpkg --configure -a ging goed.
Alleen gebruikt xorg van Lenny nog de vesa driver. De XGI Z9S wordt niet herkend dor de SiS xorg driver, die wel de Z7 ondersteunt. De XGI driver zit nog niet stable . Niet zo erg omdat ik dit systeem als server met Etch draai en X daarop helemaal niet geinstalleerd is.
Zowel de oude als de nieuwe kernel zijn voor de 586 gecompileerd. Dat klopt met de cpu family inproc/cpuinfo (zie boven). Volgens linuxdevices.com is het een 486SX met floating point unit, dus een 486DX. Is er wel een verschil in de instructie set van een 486DX en een pentium zonder mmx, of heeft de pentium alleen een betere IPC? Volgens wikipedia is een pentium een superscalar 486 met een snellere FPU en 64bits databus.
Het systeem kost trouwens €110 ex 15% btw bij afname van 5 bij bvm-store.com. Je krijgt er dan wel een UK stekker bij.

[ Voor 12% gewijzigd door Sir Isaac op 22-04-2009 01:08 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Sir Isaac schreef op woensdag 22 april 2009 @ 01:00:
De notsc boot optie deed niets. Een nieuwe kernel wel. Ik een 2.6.28 kernel (source van ubuntu 9.04) gebakken. De bovengenoemde patches waren niet nodig, omdat de betreffende drivers al verbeterd zijn. Ik heb nu Etch en Lenny werkend. dpkg --configure -a ging goed.
Ok, mooi :)
Zowel de oude als de nieuwe kernel zijn voor de 586 gecompileerd. Dat klopt met de cpu family inproc/cpuinfo (zie boven). Volgens linuxdevices.com is het een 486SX met floating point unit, dus een 486DX.
Ahja, je had eerder ook al gezegd dat het een soort 486 was, daarom dat ik het "verdacht" vond.
Is er wel een verschil in de instructie set van een 486DX en een pentium zonder mmx, of heeft de pentium alleen een betere IPC?
Volgensmij heeft de Pentium wel extra instructies, maar hoeveel dat er zijn weet ik niet. Het zou kunnen dat die extra instructies opgevangen kunnen worden via de CPU flags, vergelijk bv maar de flags van deze originele Pentium zonder MMX met de jouwe:
processor	: 0
vendor_id	: GenuineIntel
cpu family	: 5
model		: 2
model name	: Pentium 75 - 200
stepping	: 12
cpu MHz		: 199.843
cache size	: 0 KB
fdiv_bug	: no
hlt_bug		: no
f00f_bug	: no
coma_bug	: no
fpu		: yes
fpu_exception	: yes
cpuid level	: 1
wp		: yes
flags		: fpu vme de pse tsc msr mce cx8
bogomips	: 401.11
Het systeem kost trouwens €110 ex 15% btw bij afname van 5 bij bvm-store.com. Je krijgt er dan wel een UK stekker bij.
Da's wel betaalbaar, maar ik vind het altijd jammer als zo'n systeem geen tweede netwerkpoort heeft. Dat soort dingetjes zouden ideale thuisrouters/servertjes zijn, maar niet met maar één netwerkpoort...

Verwijderd

Da's wel betaalbaar, maar ik vind het altijd jammer als zo'n systeem geen tweede netwerkpoort heeft. Dat soort dingetjes zouden ideale thuisrouters/servertjes zijn, maar niet met maar één netwerkpoort...
Welke alternatief gebruik jij met 2 netwerkpoorten? Ik kan alleen hele oude spullen vinden of dure? Iemand kennis van de NICE-3100 (staat er eentje tweedehands op marktplaats, zoek "fanless")?

• Sir Isaac
De originele fitPC heeft twee NICs, maar zijn opvolgers al niet meer. Op marktplaats stonden destijds wel advertenties van iemand die ze importeerde.
Misschien kun je nog een oude krijgen, maar ze zijn nogal duur voor wat je ervoor krijgt. Ik gebruik mijn ADSL router als switch en heb dus geen 2e nic nodig. Anders moet je naar iets groters uitwijken, iets met pci slot voor een tweede NIC.

Verwijderd

De eBox3300-L2 heeft 2 LAN poorten en werkt perfect als mini firewall.

De europees distributeur van eBox is Glomos BV en zit gewoon in Nederland zie www.glomos.com
Deze heeft ook een aantal goed werkende Linux images, op aanvraag, ter download.

groetjes Jan

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:56:
De eBox3300-L2 heeft 2 LAN poorten en werkt perfect als mini firewall.
Helaas heeft hij geen ruimte meer voor een interne harddisk (zie http://www.glomos.com/ind...ask=view&id=82&Itemid=110).

• Sir Isaac
Ik weet dat iemand een SSD heeft gecombineerd met seriële poorten. Misschien kan de combinatie van een SSD met een tweede LAN kaart wel. Die kaart zal dan wel klein moeten zijn.
Pagina: 1