Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit omdat deze signalen alleen per digitale kabel (optisch, coax en HDMI) doorgestuurd kunnen worden...
Ook zal je naar mijn weten nooit echt 5.1 geluid krijgen.
Dit omdat je van stereo (Wit/Rood) naar 5.1 gaat. Dus wat die adapter doet is een soort van 5.1 van jouw 2.0 maken. Dit kan soms mooi uitpakken, maar het haalt het bij lange na niet bij het echte 5.1 als DD en DTS.
Je zal door die converter zeker geluid krijgen uit alle 5 je speakers en je subwoofer.
Alleen zal dit dus niet zo goed klinken als DD of DTS wat apart per kanaal aangestuurd wordt.
Edit:
Het setje meteen op je PS3 aansluiten heeft geen voordelen ten opzichte van direct op de tv aansluiten. Dit omdat je de rode en witte tulp stekker toch in de audio out van je tv stopt. En de PS3 stuurt audio naar je tv. Dus het komt hoe dan ook altijd bij je setje uit.
[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 18-04-2009 23:17 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Zoiets bv? Of gewoon een versterker?
http://www.teufel.eu/PC-Multimedia/decoderstation-3.cfm
maar ik ga toch niet van 2.0 naar soort 5.1?FeaR1986 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:16:
Echt surround als Dolby Digital en DTS zal je niet halen.
Dit omdat deze signalen alleen per digitale kabel (optisch, coax en HDMI) doorgestuurd kunnen worden...
Ook zal je naar mijn weten nooit echt 5.1 geluid krijgen.
Dit omdat je van stereo (Wit/Rood) naar 5.1 gaat. Dus wat die adapter doet is een soort van 5.1 van jouw 2.0 maken. Dit kan soms mooi uitpakken, maar het haalt het bij lange na niet bij het echte 5.1 als DD en DTS.
Je zal door die converter zeker geluid krijgen uit alle 5 je speakers en je subwoofer.
Alleen zal dit dus niet zo goed klinken als DD of DTS wat apart per kanaal aangestuurd wordt.
Edit:
Het setje meteen op je PS3 aansluiten heeft geen voordelen ten opzichte van direct op de tv aansluiten. Dit omdat je de rode en witte tulp stekker toch in de audio out van je tv stopt. En de PS3 stuurt audio naar je tv. Dus het komt hoe dan ook altijd bij je setje uit.
als ik een blu ray afspeel gaat het geluid via die adapter naar mijn tv. die stuurt dan via de witte en rode tulp door naar mijn tv. dat is dan toch een soort van 5.1 wat je dan krijgt te horen?
en de boxjes zijn sowieso beter dat het geluid dat er nu uit mijn lcd komt
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je moet dus een 5.1 bron hebben, ( Die heb je, je PS3) maar die kan je simpelweg niet aansluiten op een manier dat hij die 5 kanalen ook echt door geeft!
Oftewel, je krijgt wel geluid over die 5.1 set, maar niet zoals het signaal het doorstuurt!
Als ik het alsnog via de RCA adapter doe en die kabels 2x tulp naar mijn tv doe, merk ik echt dat het geen dolby surround is, of is het alsnog mooi geluid?
Dat je kunt merken als er in de film iets van achter komt enzo, dat je het ook eerst achter je hoort bijv?
Kijk maar naar je plaatje:

Je werkt van links naar rechts:
Dus van audio links en audio recht (witte en rode stekker) naar audio front left/right (groene stekker), audio rear left/right (zwarte stekker) en center/subwoofer (oranje stekker).
Maar ik zie waar het fout gaat:
Ik dacht dat je tv wel een tulp uitgang zou hebben voor geluid, maar dat is niet zo.
Je Samsung heeft alleen een optische uitgang voor het geluid.
Maar daar kun je je setje niet direct op aansluiten, omdat je setje analoog is en de uitgang van je tv digitaal. Maar dat terzijde...
Dus volgens mij kan je je PS3 wel aansluiten om het beeld naar je tv te sturen, maar de audio kan vervolgens niet meer naar het setje terug. Of je moet gaan werken met de koptelefoon-uitgang, maar dat raad ik eigenlijk af.
Maar als je je PS3 (via de AV-out) aansluit op dat setje geeft je PS3 maximaal 2.0 stereo uit. Want meer kanalen kunnen er niet over die witte en de rode tulp stekker. Het beeld laat je gewoon via HDMI naar de tv lopen zodat je beeld hebt. Beeld en geluid is namelijk apart in te stellen in het PS3-menu.
Maar vraag me nu wel af of je überhaupt wel hebt gekeken wat de mogelijkheden waren voordat je dat Logitech setje kocht. Want blijkt nu dus wel dat het allemaal niet zo makkelijk gaat werken...
Edit:
Nee, dat zal je nooit krijgen.Leoon. schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:39:
Dat je kunt merken als er in de film iets van achter komt enzo, dat je het ook eerst achter je hoort bijv?
Dit werkt alleen met signalen die daadwerkelijk in 5.1 worden verstuurt. Dus geluid voor de center speaker, geluid voor de front left speaker, geluid voor de front right speaker, etc. En dat gaat niet werken met je 2.0 RCA aansluitingen. Je setje zal het geluid uit je front speakers wat dempen en dat naar je rear speakers sturen. Dus je krijgt meer een soort van 5 channel stereo dan 5.1 geluid.
[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 18-04-2009 23:44 ]
als dat er niet in past hoe moet ik het dan gaan doen?
ik heb er in de mediamarkt na gevraagt, mensen zeiden dat het kon, met een adapter ertussen enzo.
en aangezien ik niet in zwolle woon, en het toch wou hebben maar gekocht.
Je hebt dus een bron nodig die 5.1 doorstuurt via de 3 kabels zoals een pc dat doet of voor elk kanaal met een aparte kabel. Dat doen je tv en ps3 niet.
Sorry maar je had jezelf echt beter moeten informeren, wat jij wilt kan gewoon niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 19-04-2009 00:01 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
-1 voor het blind afgaan op MediaMarkt personeelLeoon. schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:50:
Die drie stekkers op het plaatje komen uit mijn subwoofer, en dan gaan die witte en die rode naar mijn tv (dat past er toch wel in?)
als dat er niet in past hoe moet ik het dan gaan doen?
ik heb er in de mediamarkt na gevraagt, mensen zeiden dat het kon, met een adapter ertussen enzo.
en aangezien ik niet in zwolle woon, en het toch wou hebben maar gekocht.
Ik ben nu de manual van je tv aan het downloaden (mits het lukt) om te zien welke aansluitingen je hebt en welke je moet gaan gebruiken. En wat dus de beste manier is om het zooitje aan te sluiten.
Want snap je niet echt met dat die kabels uit je subwoofer komen. Want ze komen wel uit je subwoofer, maar het signaal gaat er bij de subwoofer in. Dit omdat de versterker in de subwoofer zit.
Dus eigenlijk moet je het plaatje zo bekijken:
signaal --> subwoofer --> speakers --> geluid
Weet niet of dat "schema" het duidelijker maakt, maar wellicht is het zo iets beter te visualiseren. Dus het geluid moet van je tv/PS3 naar je subwoofer toe.
Maar hoe je het ook aan gaat sluiten: met dat setje zal je dus nooit digitale codecs als DD en DTS af kunnen spelen. En 5.1 geluid zoals je wilt met dat je mensen achter je hoort als dat in de film ook zo is gaat ook niet lukken.
Mooie vergelijking met die aansluitingen van de pc, daar was ik nog niet opgekomen.Tsurany schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:00:
Wil je dat dan zal je een aparte versterker moeten kopen waar je dan je speakers op aan sluit. Dan kan je echter niet je subwoofer gebruiken.
Je hebt dus een bron nodig die 5.1 doorstuurt via de 3 kabels zoals een pc dat doet of voor elk kanaal met een aparte kabel. Dat doen je tv en ps3 niet.
Maar om die jongen nu een receiver voor te stellen om daar zijn Logitech speakers op aan te sluiten is ook zo wat.... Dan kan hij net zo goed dat setje terug brengen en helemaal opnieuw beginnen.
[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 19-04-2009 00:04 ]
wat ik wil is dat het geluid gewoon uit al mijn boxen komt, punt.
Niet zoals bij een echte home cinema set, dat verwachte ik er ook totaal niet van.
Sorry dat ik die vermoedens kweekte bij jou
Maar je zei net dat hij niet aangesloten kan worden op mijn tv, daar was ik nogal verbaast over.
Want volgensmij kan dat wel? Via de adapter heb ik ook verschillende dingen op internet gelezen, dus vind het raar als jij zegt dat het dan niet kan.
Wat ik gewoon wil is dus dat de boxjes het allemaal doen, direct aangesloten op mijn tv
Niets meer niets minder
Jij wilt dat juist wel, alleen snap je niet hoe het werkt. Je hebt twee mogelijkheden om surround, dus 5.1, te krijgen:Leoon. schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:05:
Maar het hoeft van mij ook niet dolby surround doorgestuurd worden, volgensmij snap je mij niet.
Niet zoals bij een echte home cinema set, dat verwachte ik er ook totaal niet van.
Maar je zei net dat hij niet aangesloten kan worden op mijn tv, daar was ik nogal verbaast over.
Want volgensmij kan dat wel? Via de adapter heb ik ook verschillende dingen op internet gelezen, dus vind het raar als jij zegt dat het dan niet kan.
Wat ik gewoon wil is dus dat de boxjes het allemaal doen, direct aangesloten op mijn tv
Niets meer niets minder
1: Je TV en PS3 sturen het geluid digitaal door naar de subwoofer die het dan over de speakers verdeelt.
2: Je TV en PS3 zetten het geluid om en sturen het via die 3 kabels naar je subwoofer die het over de speakers verdeelt.
Optie 1 is niet mogelijk met jou subwoofer, die kan dat niet.
Optie 2 is niet mogelijk met jou TV en PS3, die hebben die aansluitmogelijkheden niet.
En dan is er nog optie 3, dan gebruik je zo'n adapter die je op de tv en je speaker set aansluit. Die neemt het stereo signaal van de TV, zet deze om en stuurt deze door naar je subwoofer. Dit levert geen 5.1 op, dit zorgt enkel dat het signaal uit de voorste speakers ook uit de achterste komt. Dit zal hetzelfde geluid zijn, dus je hoort niks van achter komen zoals bij 5.1
Je kan 2e hands gaan kijken maar veel zal dat niet opleveren aangezien die vaak duurder zijn dan die speaker set. Is eigenlijk de moeite niet nee. Maar dat is wel de enige oplossing zonder het setje weg te doen.FeaR1986 schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:02:
Maar om die jongen nu een receiver voor te stellen om daar zijn Logitech speakers op aan te sluiten is ook zo wat.... Dan kan hij net zo goed dat setje terug brengen en helemaal opnieuw beginnen.
Een andere oplossing is dit, maar dat is duurder dan een versterker.
Wil je 5.1 dan moet je dit setje terug brengen en bijvoorbeeld een Z-5500 kopen, die heeft een digitale aansluiting waar hij 5.1 op kan ontvangen van de TV en de PS3 en kan DTS en DD decoderen. Maar dat kost een veelvoud van je setje wat je nu hebt.
[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 19-04-2009 00:12 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Mwah...Leoon. schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:05:
Maar het hoeft van mij ook niet dolby surround doorgestuurd worden, volgensmij snap je mij niet.
Niets meer niets minder
Je vroeg of je kon horen dat er iets achter je was als dat in de film ook zo was. En dat kan alleen met DD of DTS. Dus vandaar dat ik dacht dat je echt 5.1 geluid wilde hebben. Maar zo als ik je nu hoor neem je genoegen met gewoon 5 kanaals stereo (dus uit elke speaker hetzelfde geluid) en dan met een subwoofer erbij.
Ik twijfel over de aansluiting met je tv.
Dat je de set aan kan sluiten staat vast.
Want als laatste redmiddel kan je altijd nog de koptelefoon-uitgang van je tv pakken en die gaan splitten en doorlinken. Maar dat raadt ik af aangezien dat echt niet leuk is voor het geluid.
Zoals gezegd probeer ik de handleiding van je tv te downloaden, maar dat wil niet echt lukken. Want Samsung zegt dat er geen audio R/L out is te vinden op je tv, maar op sommige plaatjes denk ik die dus wel te zien. Maar dat wil ik nazoeken in de handleiding, wat dus niet wil lukken
Dus zo veel miscommunicatie is er niet echt, maar het gaat alleen zo lastig aangezien ik niet de juiste bronnen bij de hand heb.
Z-5500 is inderdaad dé set om voor relatief weinig geld een leuk setje te hebben. Wat dan ook nog eens overweg kan de DD en DTS.Tsurany schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:08:
[...]Wil je 5.1 dan moet je dit setje terug brengen en bijvoorbeeld een Z-5500 kopen, die heeft een digitale aansluiting waar hij 5.1 op kan ontvangen van de TV en de PS3 en kan DTS en DD decoderen. Maar dat kost een veelvoud van je setje wat je nu hebt.
Het is maar net wat de TS er voor over heeft. Als hij genoegen neemt met 5 kanaals stereo (maximale uit die X-530) dan zit hij goed met deze.
Wat hij dus wil... nu alleen nog even uitzoeken hoe we dat gaan doen
Dus check even of onderstaand plaatje overeenkomt met de achterkant van jouw Samsung le32a552.
Want anders heb ik de verkeerde

Indien dat de achterkant van jouw tv is kan je je setje door middel van die RCA-adapter aansluiten.
We gaan hiervoor de aansluiting gebruiken onder nummertje 9.
Dit is de analoge geluidsuitgang van je tv.
Als je hier je setje op aansluit zal al het geluid uit die aansluiting komen.
Dus of je nu tv kijkt of games speelt/Blu-ray kijkt via je PS3 het geluid zal dan uit aansluiting nummer 9 komen.
Deze aansluiting heeft een rode tulp stekker uitgang (voor het rechterkanaal) en een witte tulp stekker uitgang voor het linker kanaal.
We gaan dus werken met die RCA-adapter uit je eerste post:

Ik weet niet wat er bij die adapter zit, dus hier stap voor stap welke kabels je nodig hebt en waar ze heen gaan.
We beginnen met de uitgang nummer 9 van je tv.
Vanaf daar plug je een kabel 2 x tulp male naar 2 x tulp male in.
Dus zo eentje (let niet op de kleuren, wit wordt vaak zwart gemaakt bij die kabels..):

De uiteinden van die kabels plug je weer in die RCA-adapter (dus het zwarte blokje):

De kabels die er rechts uit komen (dus de groene, zwarte en oranje stekkers) plug je in de subwoofer van je X-540.
Op deze manier zal dus het geluid van je tv (en de daarop aangesloten apparatuur) weergegeven worden door je X-540. Het geluid zal dus uit elke speaker hetzelfde zijn aangezien we beginnen met een 2.0 geluid. Maar dat laatste had je al begrepen geloof ik
Dus schematisch:
TV --> 2 x tulp male naar 2 x tulp male kabel --> RCA Adapter --> 3 x mini-jack stekkers --> subwoofer
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Mochten er nog aanvullingen zijn van mede-tweakers, laat het gerust weten.
En als TS nog vragen heeft post ze dan, want dan komt het misschien nog allemaal goed
Edit:
Twijfel alleen wel aan de beschikbaarheid van die RCA-Adapter, want heb hem nog nooit in een Nederlandse webshop gezien. Maar mocht dat niet werken kan het eventueel opgelost worden met tulp naar mini-jack adapters. Zou beter zijn als je die adapter kon vinden, want met dat tulp naar mini-jack wordt nogal een zooitje..
Hoop dat het nu allemaal duidelijk is... mocht het niet zo zijn, dus vragen.
Zal alleen nu niet meer antwoorden...
* FeaR gaat nu naar bed
[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 19-04-2009 11:24 ]
en niet afkrakend bedoeld, maar ik heb de 540 versie maar is toch praktisch hetzelfde.
de z5500 lijkt me ook leuk gaat alleen jammer genoeg me budget erboven.
De vakantie moet ook nog betaald worden.
Of ik die achterkant heb kijk ik straks na, want ik ga even de start van de F1 kijken
verder weet ik dat ik dan overal hetzelfde krijg, maar via de matrix knop kan je dan een beetje dolby maken, natuurlijk veel slechter dat weet ik.
iig heel bedankt en ik kijk de achterkant nog even na, uit mijn hoofd lijkt het er vrij veel op.
Ik moet nog maar is even op de z 5500 nadenken. ben ik wel in een keer klaar lijkt me.
edit:
oke ik ga de x 540 inruilen, en de z 5500 ophalen. als de mediamarkt open is hoop ik dat ze hem daar hebben. Dan ben ik dus waarschijnlijk in 1 keer klaar. we shall see
[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 19-04-2009 11:24 ]
Mja....Leoon. schreef op zondag 19 april 2009 @ 09:00:
...en niet afkrakend bedoeld, maar ik heb de 540 versie maar is toch praktisch hetzelfde...
Als je tot redelijk laat op de avond/midden in de nacht dingen uit loopt te zoeken dan komen er wel een keer typ-foutjes in voor hè.
Plus dat ik zelf ook niet altijd meer weet met welk setje ik nu te maken heb.
Heb hier en op Hardware.info al zo veel mensen van die low-budget setjes laten aansluiten op een PS3 of tv. Allemaal van die impulsaankopen waarbij het later bleek dat het toch niet echt makkelijk ging met aansluiten.
Nee, je zal wellicht niet in één keer klaar zijn....Leoon. schreef op zondag 19 april 2009 @ 09:00:
oke ik ga de x 540 inruilen, en de z 5500 ophalen. als de mediamarkt open is hoop ik dat ze hem daar hebben. Dan ben ik dus waarschijnlijk in 1 keer klaar. we shall see
Want als je je Z-5500 aansluit via de optische uitgang van je tv zal je wellicht geen DD en DTS geluid hebben. En ik weet dat je bij je X-540 dat niet erg vond, maar als je een Z-5500 in combinatie met een PS3 hebt staan is dat wel zonde.
Dit omdat negen van de tien tv's maximaal Dolby 2.0 uit de optische (of coaxiale) uitgang putten. Dus eerst even testen wat jouw tv output. Want heb jij wel een tv die gewoon DD 5.1 output is er niets aan de hand en kan je alles via de optical out van je tv aansluiten (dus met één kabel).
Als je tv maximaal Dolby 2.0 output zou ik de PS3 en de tv apart aansluiten. Dit omdat je anders nog niets hebt aan je 5.1 setje en de kwaliteiten van je PS3. In dat geval zou je je PS3 via de optische uitgang met je Z-5500 moeten verbinden. En om je tv te verbinden met de Z-5500 heb je een optische naar digitale coaxiale converter/adapter nodig, plus dan nog een digitale coaxiale kabel. Het zijn wel weer wat kosten, maar dan kan je wel alles via de controlepaneel van de Z-5500 besturen. Er zijn wel optische toslink splitters, maar die werken niet altijd 100% en je moet telkens achter je tv een schakelaar omzetten.
Maar dat is dus allemaal nog niet zeker.
Dus eerst even checken straks wat jouw tv output via de optische uitgang....
Wat een gedoe zo allemaal....
Ben maar blij dat ik een tv heb die gewoon Dolby 5.1 out kan putten plus dat een losse receiver toch heel wat makkelijker werkt dan die kant-en-klaar setjes. Denon AVR-2809
Want wat heeft het voor zin om een optische/coaxiale verbinding te leggen naar je speakerset, als de TV toch alleen maar 2.0 uitstuurt.
Moet hij alleen wel even kijken wat voor stekkers hij nodig heeft om van 2x RCA naar hetgene wat de Z5500 nodig heeft, te gaan.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2009 11:42 ]
Als hij zijn Z-5500 aan wilt sluiten met behulp van die 2 x RCA out van zijn tv heeft hij nog steeds die RCA Adapter nodig die hij al wilde kopen voor zijn X-540. Dit aangezien de Z-5500 dezelfde drie mini-jacks nodig heeft als de X-540.ThinkPadd schreef op zondag 19 april 2009 @ 11:41:
Hij zou ook nog z'n TV gewoon via die 2x RCA aan kunnen sluiten op z'n Z5500.
Want wat heeft het voor zin om een optische/coaxiale verbinding te leggen naar je speakerset, als de TV toch alleen maar 2.0 uitstuurt.
Moet hij alleen wel even kijken wat voor stekkers hij nodig heeft om van 2x RCA naar hetgene wat de Z5500 nodig heeft, te gaan.
En als je gebruik maakt van de digitale ingang(en) van de Z-5500 kan deze het 2.0 signaal van de tv omzetten naar Dolby Pro Logic II en dus nog een soort van 5.1 geluid hebben. En dit kan met de analoge ingangen geloof ik niet...
Dus vandaar dat ik gewoon alles digitaal zou aansluiten.
Mede door dat Dolby Pro Logic II en dat als je toch met converters/adapters moet gaan werken je het geld beter uit kan geven aan de digitale dan aan analoge stekkers en kabels (IMHO).
Maar dat zou dus niet nodig zijn als zijn tv gewoon DD 5.1 out zou putten door de optische uitgang.
Het is wel een 32" Full HD tv, dus die zou dan in de hogere klasse moeten vallen lijkt me zo. En hogere klasse tv's kunnen meestal wel wat meer dan de lagere types. Zo kan mijn Philips 42PFL9603 gewoon DD 5.1 outputten via de coax uitgang...
ik heb mijn setje ingeruild en de z 5500 gekocht, want een super ding zeg!
gewoon via digitaal aangesloten op mijn ps3, mijn tv komt wel later.
Blu ray's en spellen gaat toch via mijn ps3. het klinkt echt super het geluid
echt prachtig. voor mijn tv ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik het wil gaan doen.
Kleine test die later teleurstelling kan voorkomen
want volgensmij zag ik geen optical out staan.
Of moet ik dan ergens een dopje afhalen? want ik had wel ergens een dopje op zitten die ik misschien eraf kan halen.
Ik ga nog wel even een keer bekijken wat er allemaal voor aansluitingen zitten.
en op het plaatje staat toch ook geen optical out?
[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 20-04-2009 21:56 ]
En de optische aansluiting op jouw tv is er eentje van het ingang-type. Dus om geluid naar je tv te sturen (zou mijn god niet weten waarom je dat zou willen, maar oké).
Dus mijn excuses voor als ik je op het verkeerde spoor heb gezet met mijn post. Maar dat maakt gelukkig voor je PS3 en je Z-5500 niet uit
Wat je dus kan doen is alsnog die RCA Adapter halen en je tv op die manier aansluiten op je Z-5500. De analoge ingang van de Z-5500 is namelijk hetzelfde als de ingang van je oude X-540. Maar wat je zou kunnen doen om het goedkoper te houden is gewoon alleen de groene ingang van de Z-5500 te gebruiken: op deze manier heb je alleen de voorkanalen. Maar aangezien tv toch maximaal 2.0 stereo is dan heb je er toch niets aan om het aan te sluiten via 5.1.
Enige wat je dan hoeft te kopen is een 2 x tulp male naar 1 x mini-jack male kabel.
Dus zo eentje:

De witte en rode tulp stekker doe je gewoon in aansluiting 9 van het plaatje wat eerder is gepost.
De mini-jack doe je vervolgens in het meest linker mini-jack aansluiting:

Dan heb je als het goed is gewoon 2.0 geluid (aangezien de groene stekker voor audio front left/right is). Mocht je dan toch nog naar 5 kanaals stereo willen (dus uit alle boxen hetzelfde geluid) zal je toch met de RCA-Adapter moeten gaan werken die je eerst wilde kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 20-04-2009 22:04 ]
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Maar moet je daarvoor niet de Z-5500 digitaal aansluiten?Snippertje schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:06:
En de Z5500 kan van het TV geluid ook nog prologic geluid maken. Klinkt nog best aardig
Aangezien Pro Logic II van Dolby is. En Dolby is digitaal...
Of kan je gewoon door standaard 2.0 analoog stereo aan te sluiten ook gebruik maken van Dolby Pro Logic II?
maar om nog even terug te komen, want op dat plaatje wat je gepost hebt, is daar nou wel een optical gat, die nodig was ofniet? ik zie hem niet zitten op het plaatje, maar dat kan aan gebrek aan herkenning liggen.
hier is trouwens het goede plaatje van de achterkant en zijkant van mijn tv.
van de usermanual gedownload op samsung.com

http://img253.imageshack.us/my.php?image=lkajsdg.png
[ Voor 60% gewijzigd door Oekol op 20-04-2009 22:25 ]
Wat ik heb gepost is als het goed is de achterkant van jouw tv. Het komt rechtstreeks uit de manual. Er is dus wel een optische aansluiting (gat als jij zegt). Alleen dit is om geluid de tv in te sturen en niet uit de tv. Het is nummertje 1 op de afbeelding met de tekst "audio in". Deze gebruik je als je bijvoorbeeld je pc aansluit op aansluiting nummer 2 en dan apart geluid mee wil sturen.
Maar in jouw geval mag je deze aansluiting dus vergeten.
Het kan overigens inderdaad dat er een kapje over de aansluiting zit. Dit aangezien het lichtsignaal (optisch = licht) gebroken kan worden als er te veel stof in de aansluiting komt.
Hoeft niet digitaal. Hij maakt van analoog geluid gewoon 'nep' 5.1 geluid. Stem komt over het algemeen wel goed naar voren uit de middelste speaker. Maar soms wel last van beetje ruis uit de achterste 2.FeaR1986 schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:09:
[...]
Maar moet je daarvoor niet de Z-5500 digitaal aansluiten?
Of kan je gewoon door standaard 2.0 analoog stereo aan te sluiten ook gebruik maken van Dolby Pro Logic II?
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Volgens mij is dat gewoon het plaatje wat ik al de hele tijd gebruik.Leoon. schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:09:hier is trouwens het goede plaatje van de achterkant en zijkant van mijn tv.
van de usermanual gedownload op samsung.com
[afbeelding]
Had alleen de audio-in verkeerd geïnterpreteerd....
Dus dan zou van 2 x tulp (audio l/r) naar 1 x mini-jack gewoon moeten lukken om Pro Logic II te halen. Dat scheelt weer in de aan te schaffen kabels. Plus dat zo'n kabeltje een paar euro kost. Beter dan zo'n hele RCA-Adapter...Snippertje schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:25:
[...]Hoeft niet digitaal. Hij maakt van analoog geluid gewoon 'nep' 5.1 geluid. Stem komt over het algemeen wel goed naar voren uit de middelste speaker. Maar soms wel last van beetje ruis uit de achterste 2.
ik wil je niet verbeteren ofzoiets hoor
2x tulp naar 1 x mini jack moet het dus worden.
die 1x mini jack dat is de helemaal linkse op mijn setje van de front speakers, en dan de 2x tulp audio link rechts naar mijn tv toe, op nummer 9?
ik heb een van je vorige post bekeken, en dat komt overeen met wat ik net zei, nou lekker makkelijk en ik ga het testen. morgen dan maar eens even zo'n kabeltje kopen waarschijnlijk
in ieder geval weer harstikke bedankt jullie allemaal!
[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 20-04-2009 22:36 ]
Prologic II is de oudere surround geluid standaard van Dolby, ik heb het namelijk ook op mn minstens 5 jaar oude reciever zonder enige vorm van digitaal geluidFeaR1986 schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:09:
[...]
Maar moet je daarvoor niet de Z-5500 digitaal aansluiten?
oeps, niet lang genoeg gewacht totdat de pagina opnieuw geladen was
[ Voor 6% gewijzigd door TrekDude101 op 20-04-2009 22:42 ]
Dit moet nu via de mini jack's en dan is het dus automatisch bevestigt dat mijn z-5500 sowieso geen DD5.1 gaat weergeven in het scherm toch? maar maximaal stereo x2FeaR1986 schreef op maandag 20 april 2009 @ 14:59:
Je zou je de optische kabel van je PS3 even in je tv kunnen pluggen om te zien wat je tv doorgeeft van geluid. Als je dan je PS3 aanzet en je Z-5500 geeft DD 5.1 weer dan geeft je tv dus gewoon DD 5.1 door. Als dit niet het geval is dan weet je dat je naar andere oplossingen moet zoeken...
Kleine test die later teleurstelling kan voorkomen
verbeter me als ik het fout heb!
Vanuit je tv gaat er twee maal tulp male naar één maal mini-jack.Leoon. schreef op maandag 20 april 2009 @ 23:10:
[...]Dit moet nu via de mini jack's en dan is het dus automatisch bevestigt dat mijn z-5500 sowieso geen DD5.1 gaat weergeven in het scherm toch? maar maximaal stereo x2
verbeter me als ik het fout heb!
Dit is een gewone kabel en niets vreemds. Dus veel problemen om deze kabel te kopen zal je niet hebben.
Je Z-5500 gaat sowieso geen DD 5.1 weergeven inderdaad. Aangezien DD 5.1 alleen maar digitaal kan en niet analoog.
en dat het alleen maar teleurstelling kan voorkomen zoiets.
onee dat was met de optische kabel lees ik al.
nou oke heb het kabeltje nog niet gekocht, was te mooi weer haha