[CentOS 5] PHP opnieuw geinstalleerd, http versie blijft oud

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 19:49

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Ik heb op mijn server de nieuwste php binary compiled.
5.2.9

De installeerd in /usr/local/bin

De oude binary's stonden in /usr/bin

Ik heb de oude binary (php en php-cgi) gebackupped (*.bak).

De nieuwe binary's heb ik gekopieerd naar /usr/bin, httpd een herstart gegeven.

Op de commandline krijg ik de juiste versie terug,helaas in apache niet. deze blijft op 5.1.6 hangen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[root@gateway /]# php -v
PHP 5.2.9 (cli) (built: Apr 18 2009 21:51:18) 
Copyright (c) 1997-2009 The PHP Group
Zend Engine v2.2.0, Copyright (c) 1998-2009 Zend Technologies
[root@gateway /]# php-cgi -v
PHP 5.2.9 (cgi) (built: Apr 18 2009 21:51:05)
Copyright (c) 1997-2009 The PHP Group
Zend Engine v2.2.0, Copyright (c) 1998-2009 Zend Technologies
[root@gateway /]#

code:
1
2
3
[root@gateway php-5.2.9]# whereis php
php: /usr/bin/php /usr/bin/php.bak /etc/php.d /etc/php.ini /usr/lib/php /usr/local/bin/php /usr/local/lib/php /usr/share/man/man1/php.1.gz
[root@gateway php-5.2.9]#

code:
1
2
3
[root@gateway php-5.2.9]# whereis php-cgi
php-cgi: /usr/bin/php-cgi.bak /usr/bin/php-cgi /usr/local/bin/php-cgi
[root@gateway php-5.2.9]#

Helaas zie ik verder geen manier waar apache in hemelsnaam aan de oude binary komt, iemand nog enig idee?

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 18-04-2009 22:45 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-01 20:37
Draai je PHP in Apache uberhaupt wel als CGI? Standaard zal je deze namelijk als Apache module draaien, je kan dit in je phpinfo() controleren, indien je bij Server API "Apache 2.0 Handler" handler hebt staan draait PHP dus als apache module.

Je zal dan je configure regel even moeten uitbreiden met "--with-apxs2=/usr/sbin/apxs" waarna je hem opnieuw compiled en installeert.

[ Voor 56% gewijzigd door sPENKMAN op 18-04-2009 23:39 . Reden: post wat uitgebreid ]

Eve char: Warock <TEST>

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:59

deadinspace

The what goes where now?

Waarom wil je PHP zelf compilen?

Als je niet goed weet waar je mee bezig bent, dan kan dat leiden tot vervelende bij-effecten (zoals waar jij nu last van hebt) en conflicten met het package management (zeker als je files gaat lopen vervangen).

Ook krijg je geen security updates voor zelfgecompilede software, dus je zult dan met de hand moeten bijhouden wanneer er een nieuwe versie uit is, en die dan ook weer moeten compilen en installeren. Wat in de praktijk altijd vergeten wordt of teveel moeite is.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 19:49

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
deadinspace schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:37:
Waarom wil je PHP zelf compilen?

Als je niet goed weet waar je mee bezig bent, dan kan dat leiden tot vervelende bij-effecten (zoals waar jij nu last van hebt) en conflicten met het package management (zeker als je files gaat lopen vervangen).

Ook krijg je geen security updates voor zelfgecompilede software, dus je zult dan met de hand moeten bijhouden wanneer er een nieuwe versie uit is, en die dan ook weer moeten compilen en installeren. Wat in de praktijk altijd vergeten wordt of teveel moeite is.
Ten eerste , waarom ga jij er vanuit dat ik niet weet waar ik mee bezig ben?
(laten we het erop houden dat ik roughly 1000+ servers al ingericht heb, know enough ? ;) )

Ten tweede , PHP/APACHE e.d. via package managment is in mijn boekje niet ok, waarom , daar heb ik me redenen voor .

Ten derde , php is los compiled al eerder door mij, vandaar dat ik nu upgrade.
het is GEEN apache module.
Vandaar dat ik niet snap waarom hij de oude versie blijft aanhouden, ik kan ook nergens een verwijzing vinden naar de oude binary, tevens is de oude binary nergens meer direct benaderbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-04-2009 09:41 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:16
Staat dat ding niet ergens in je cgi-bin directory verstopt? Ik gok erop dat je mod_fastcgi of mod_fcgid gebruikt, dan wil het wel eens voorkomen dat een gestart php proces een (graceful) restart overleeft. Probeer apache eens helemaal te stoppen en weer te starten.

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
find /usr /lib -name '*php*'

Maarre, als php het nog doet, wat geeft een lege pagina met:
<?php phpinfo(); ?>
Daarin moet toch alle informatie staan die jij zoekt?
Pagina: 1