ICS - 3 nic's Win2008 server

Pagina: 1
Acties:

• NickM89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-12-2024
Oke laat ik maar beginnen met het omschrijven van het probleem.

Ik heb zins een aantal weken een Hp Proliant ML350 G5 server in bezit.
en om mijn probleem een naam tegeven : ICS over 3 nic's

Mijn doel is om een internet connectie te share over 2 andere nic's
(hoop dat mijn mooie tekening een kleine opheldering is)

Internet
-------------> Server -------> Router ----> Wireless + Kabel
........................\------> Router ----> Kabel

Specificatie server:

Windows 2008 Enterprise SP1
(Roles installed)
Active directory Domein services
DNS server
Network Policy and Access Services

Mijn routers zijn beiden ingesteld dat ze denken dat de verbinding die binnen komt dat het een normale internet connectie is.
Zij hebben dus ook hun eigen DHCP services.

Ow btw:

Mijn Network policy en Acces services heb de volgende instelling.
(Lan routing module ofc.)
Onder IpV4 ( met 6 ben ik afgehaakt)

- General
- Static Routers
- DHCP relay agent ( zeg genoeg neem k aan ? )
- RIP (module dus deze was eigelijk om het internet te delen maar dit werkt niet helemaal zo als in de meeste turtorials ston. )

Als ik nog meer informatie moet poste vraag het dan a.u.b.

Nick Molenaar
MCP'er

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Okay, je gaat een windows bak als router neer zetten en daar 2 routers achter hangen??

Lijkt me niet de gemakkelijkste oplossing, gemakkelijker zou zijn windows bak als router en een switch en een AP er achter on betreffende functionaliteit te ontsluiten. Dan blijft nl het gehele beheer bij de windows bak en heb je niet te maken met 3 router die allemaal hetzelfde willen (baas zijn in het netwerk).

• NickM89
Xorsist schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:12:
Okay, je gaat een windows bak als router neer zetten en daar 2 routers achter hangen??

Lijkt me niet de gemakkelijkste oplossing, gemakkelijker zou zijn windows bak als router en een switch en een AP er achter on betreffende functionaliteit te ontsluiten. Dan blijft nl het gehele beheer bij de windows bak en heb je niet te maken met 3 router die allemaal hetzelfde willen (baas zijn in het netwerk).
Inderdaad een switch in plaats van de router zou "de" oplossing zijn maar op een of anderen manier lukt het me niet om 1 van de routers (de niet wireless) als een switch te laten functioneren.

Sorry maar ik ben normaal gewend om toch wat meer met " professionele " spullen te werken.
Netasq - Mfiltro ect. 3com switches dan gaat dit een STUK makkelijker.

Ik las ook ergens over WinRoute ? een proggie dit deze functie zou ondersteunen ?

• Xorsist
Welke router wil je als switch in gaan zetten (merk/type) want het is natuurlijk niet al te moeilijk om in dat geval een plug in het switch gedeelte te proppen en vervolgens alle routing etc functionaliteit uit te schakelen zodat het geval daadwerkelijk terug gebracht is tot switch.

Winroute .... ik zou er niet aan beginnen, mede gezien je zelf al begint over het professionelere spul ... gewoon die windows bak instellen als router en de rest ontdoen van de routing functionaliteit (dhcp, dns etc. en je kabels in de switch poorten pluggen zodat het switches worden) dan ben je denk ik al een eind op weg.

[ Voor 36% gewijzigd door Xorsist op 18-04-2009 23:05 ]

• NickM89
Xorsist schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:59:
Welke router wil je als switch in gaan zetten (merk/type) want het is natuurlijk niet al te moeilijk om in dat geval een plug in het switch gedeelte te proppen en vervolgens alle routing etc functionaliteit uit te schakelen zodat het geval daadwerkelijk terug gebracht is tot switch.

Winroute .... ik zou er niet aan beginnen, mede gezien je zelf al begint over het professionelere spul ... gewoon die windows bak instellen als router en de rest ontdoen van de routing functionaliteit (dhcp, dns etc. en je kabels in de switch poorten pluggen zodat het switches worden) dan ben je denk ik al een eind op weg.
Niks specials het is een sitecom dc 202 v6 001 (niet egt een merk waar ik op hoopte maar deze hadden we nog over :D )

De gateway functie al uit geprobeerd en atm heb ik de kabel van de server en van de computer in de normale port gedaan en de gateway als nog op de server gezet

Ik kan gewoon pingen en discoveren in het netwerk (ook de server)
Maar ho maar met een I-net verbinding.

Toch iets met de ICS te maken.
Als ik nouw me ICS op 2 nic's kon zetten inplaats van 1 had het me een hoop tijd gescheeld.

Meschien een network bridge ?

• Xorsist
Ik mag toch aannemen dat je routing tussen het geheel aan hebt staan?

Daarnaast neem ik aan dat je je clients hetzij via dhcp danwel via harde setup de dns servers van de provider meegeeft? De default gateway is in deze tat de windows bak.

Ik vond het wel een leuk probleem dat je aangeeft dus ik heb even een w2k8 server gevirtualiseerd met 3 nic's en 2 windows xp gebakkies die beide op 1 van de 2 interne lan segmenten aangesloten zijn. Nu heb ik bitter weinig ervaring met w2k8 maar wel met het goede oude NT dus heb even snel de server de rol van DHCP server en RRAS mee gegeven. Door alle 3 de netwerkkaarten in de nat tabel te zetten kan ik dus gewoon via beide netwerken het internet op. Hierbij heb ik mijn internet verbinding aangegeven als zijnde internet en de beide andere als zijnde prive netwerken.

Doordat vmware verschillende netwerken ondersteund heb ik dus daar gebruik van makend 2 virtuele switches gecreëerd waar mijn windows xp bakken weer aangeknoopt zijn.

Ik denk dat voor jou het gemakkelijkste is om die beide routers via de lan poorten op je server aan te sluiten en dhcp, nat en andere routing zaken uit te schakelen en af te laten handelen door je w2k8 server.

[ Voor 121% gewijzigd door Xorsist op 19-04-2009 12:19 ]

• NickM89
Xorsist schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:21:
Ik mag toch aannemen dat je routing tussen het geheel aan hebt staan?

Daarnaast neem ik aan dat je je clients hetzij via dhcp danwel via harde setup de dns servers van de provider meegeeft? De default gateway is in deze tat de windows bak.

Ik vond het wel een leuk probleem dat je aangeeft dus ik heb even een w2k8 server gevirtualiseerd met 3 nic's en 2 windows xp gebakkies die beide op 1 van de 2 interne lan segmenten aangesloten zijn. Nu heb ik bitter weinig ervaring met w2k8 maar wel met het goede oude NT dus heb even snel de server de rol van DHCP server en RRAS mee gegeven. Door alle 3 de netwerkkaarten in de nat tabel te zetten kan ik dus gewoon via beide netwerken het internet op. Hierbij heb ik mijn internet verbinding aangegeven als zijnde internet en de beide andere als zijnde prive netwerken.

Doordat vmware verschillende netwerken ondersteund heb ik dus daar gebruik van makend 2 virtuele switches gecreëerd waar mijn windows xp bakken weer aangeknoopt zijn.

Ik denk dat voor jou het gemakkelijkste is om die beide routers via de lan poorten op je server aan te sluiten en dhcp, nat en andere routing zaken uit te schakelen en af te laten handelen door je w2k8 server.
Wow dank u wel.
Om eerlijk te zijn moet ik je post nog 1x goed door lezen om jouw handelingen uit te voeren.
Maar om mijn probleem gisteren een snelle Quick Fix te geven heb ik van de 2 Internet adapters een Network bridge gemaakt en dan als nog de nic waar het i-net op binnen komt een ICS gemaakt.

Dit werkt wel ik kan van de 1ne router na de anderen pingen en zo ook een Remote desktop session starten.
Best raar wand me server die uit eindelijk alles deelt ziet ze niet... hmmm

Gz nick

Ps. leuk dat meer mensen Vmware nu kennen
Heb je vmware ESX of ESXI draaien 3.5 U3 of 3.5 u4 ?

• Xorsist
Ik gebruik gewoon vmware workstation. Ik heb in me werkstation 8GB geheugen zitten geknoopt aan een Q9450 dus ik kan nogal wat VM's tegelijk laten draaien ;)

Het enige dat ik feitelijk gedaan heb is NAT geconfigureerd en dan wil de server in eerste instantie maar 2 nic's accepteren t.w. de internet kant en de lan kant. Ik heb daarna bij RRAS onder het NAT gedeelte de 3e nic toegevoegd en that's it.

• NickM89
Xorsist schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:58:
Ik gebruik gewoon vmware workstation. Ik heb in me werkstation 8GB geheugen zitten geknoopt aan een Q9450 dus ik kan nogal wat VM's tegelijk laten draaien ;)

Het enige dat ik feitelijk gedaan heb is NAT geconfigureerd en dan wil de server in eerste instantie maar 2 nic's accepteren t.w. de internet kant en de lan kant. Ik heb daarna bij RRAS onder het NAT gedeelte de 3e nic toegevoegd en that's it.
Hmmm de oplossing die u geeft krijg ik helaas niet voor elkaar.
Meschien als u tijd heb dat we een Remote session starten met mijn server ?

• Xorsist
Zou zeggen voeg me toe op msn. xorsist apedinges heetemail punt com dan kunnen we even verder kijken.
Pagina: 1