Samsung 2443BW ghosting?

Pagina: 1
Acties:

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:23
Sinds woensdag heb ik een nieuwe Samsung 2443BW op mijn bureau staan, aangesloten via een VGA kabel (aangezien mijn laptop alleen een VGA-out heeft). Nu valt echter iets heel vervelends op: de tekst lijkt vaak uit te zien als je naar het scherm gaat kijken. En dan vooral zwarte tekst op een witte danwel grijze achtergrond. Ga je dichterbij kijken dan zie je het volgende: http://members.home.nl/rob.houben/Internet/PICT2463.JPG
http://members.home.nl/rob.houben/Internet/PICT2464.JPG
Je ziet dat een pixelrij naar rechts, naast een bepaalde zwarte letter die letter nog eens staat afgebeeld. Je ziet het bijvoorbeeld goed naast de "l".
Bovendien: als ik een printscreen maak van het beeld, en ik vergroot deze flink uit op een ander beeldscherm ziet dit beeld wel goed uit, en zie je niks van bovengetoonde effecten.
Wat trouwens ook opvalt: als je van een hoek van onder op de tekst kijkt dan zie je het effect heel duidelijk (en zijn alle kleuren donkerder), kijk je er van boven op dan zie je het effect (bijna) niet (maar zijn de kleuren ook super licht).

Mijn vraag: wat is er aan de hand? Is er iets mis met mijn scherm? Is dit iets van ghosting en ligt dit aan de kabel? Zo ja, is dit niet raar dan omdat je het op een printscreen niet ziet?
Ik heb dit effect namelijk nooit gezien bij mijn vorige monitoren. Aansluiten met VGA op een andere laptop maakt geen verschil...

Alvast bedankt!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is dit iets van ghosting en ligt dit aan de kabel?
Daar lijkt het erg op.
Zo ja, is dit niet raar dan omdat je het op een printscreen niet ziet?
Uh, bij een printscreen wordt het beeld direct uit je videogeheugen gehaald. Het gaat niet eerst door je slechte VGA-kabel heen. Het is dus erg logisch dat je het niet ziet op een screenshot die je op een andere pc bekijkt.

@hieronder: wellicht omdat:
mijn laptop alleen een VGA-out heeft
:z

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 18-04-2009 17:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:13

g0tanks

Moderator CSA
Op hogere resoluties heb ik altijd last gehad van ghosting met VGA kabels. Bij je 2443BW moet als het goed is een DVI kabel zitten, waaorm gebruik je die niet?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Thorchy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 20:56
g0tanks schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 17:54:
Op hogere resoluties heb ik altijd last gehad van ghosting met VGA kabels. Bij je 2443BW moet als het goed is een DVI kabel zitten, waaorm gebruik je die niet?
Omdat zijn laptop enkel een VGA-out heeft en geen DVI ;)

Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.

• zunrob
Dus als ik het goed begrijp is dit effect volledig te wijten aan de kabel? :) En ligt het dus niet aan mijn monitor?
En kan dit opgelost worden door een andere kabel te kopen? Zo ja, waar moet ik op letten: wat is goede kwaliteit? Of is er een andere oplossing?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een resolutie van 1920x1200 over een analoge VGA kabel lijkt me zowiezo erg lastig om haarscherp te krijgen. Een dikke kabel met goede afscherming is dan belangrijk. Ik zou in ieder geval informeren of je de kabel mag retourneren als het resultaat niet bevalt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:41

Onbekend

...

Op mijn monitor (SyncMaster 223BW) heb ik in het menu een optie "Sharpness" zitten. Standaard staat deze op 60%, maar als je deze waarde wijzigt, krijg je ook een soort ghosting te zien.
Misschien kan je kijken of jouw monitor ook zo'n instelling heeft.
Zet hem anders eens op de default instellingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Onbekend op 18-04-2009 21:40 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

2443BW eigenaar meldt... om je te vertellen dat het echt aan je VGA aansluiting ligt. Ik heb de NW ook gezien (zelfde paneel maar dan VGA-only) en daar zie je dit verschijnsel ook. Met DVI geen enkel spoortje.

• zunrob
Okee. :)

Maar aangezien ik nog geen DVI heb, en het scherm toch graag al zou willen gebruiken, wat is de oplossing? Een dikkere VGA kabel ergens proberen te zoeken? Of is er nog iets anders mogelijk?

Spelen met de sharpness van het scherm zelf levert erg slecht (korrelig) beeld...

• zunrob
Kleine update:
Ik heb de monitor net aangesloten via DVI, hier was het beeld perfect en dus zonder de gekke ghosting. Hier uit lijkt het mij dat je de conclusie mag trekken dat het beeldscherm toch goed is, en het fout gaat of in de VGA kabel of in de aansluiting op de monitor zelf.
Nu heeft mijn laptop echter een VGA aansluiting, en dus geen DVI. Wat is nu de beste mogelijkheid om het beeldscherm toch naar tevredenheid te gebruiken? Een dikke VGA kabel kopen? Het lijkt mij dat een VGA-DVI converter het probleem alleen maar erger maakt...

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-04 22:55
Ik gebruik af en toe mijn laptop (Dell Latitude D820, video met Intel 945GM) op de 2443BW en heb haarscherp beeld. Ik gebruik de VGA kabel die met de monitor is meegeleverd.

Wat is de resolutie als je via de monitor werkt? Het moet 1920x1200 zijn, als het minder is dan kan het zijn dat je monitor het beeld uitsmeert over het hele scherm, dat is inderdaad minder scherp.

• zunrob
Ik heb de resolutie goed ingesteld op 1920 bij 1200...

Mij valt trouwens op dat je het effect beter ziet als je XP gebruikt dan Vista. Maar zwarte letters op een grijze achtergrond geeft bij allemaal precies hetzelfde probleem.

Als je recht voor je monitor ziet lijkt het een soort van vage blur. Wil je het effect heel duidelijk zien dan moet je onder een kleine hoek van onder er op kijken.

• Free rider
Misschien heb je ClearType aanstaan? Zet het eens uit. Als je je inleest in de werking van ClearType, zal je begrijpen dat dit niet op iedere monitor even goed werkt, en dat de resultaten verschillen per implementatie (dus OS).

Zelf gebruik in Windows 2003 Server, en daar staat ClearType uit - ik kreeg het idee dat ik mijn ogen niet kon scherpstellen op het beeld. Overigens was dat bij het laptop scherm zelf.

• zunrob
Free rider schreef op maandag 20 april 2009 @ 16:34:
Misschien heb je ClearType aanstaan? Zet het eens uit. Als je je inleest in de werking van ClearType, zal je begrijpen dat dit niet op iedere monitor even goed werkt, en dat de resultaten verschillen per implementatie (dus OS).

Zelf gebruik in Windows 2003 Server, en daar staat ClearType uit - ik kreeg het idee dat ik mijn ogen niet kon scherpstellen op het beeld. Overigens was dat bij het laptop scherm zelf.
Bedankt voor je hint, maar ook ClearType staat uit. :)

• zunrob
Niemand die een oplossing weet of met zekerheid kan zeggen dat dit karakteristiek is voor een 24 inch aangesloten via VGA? Het voelt echt aan alsof je scheel kijkt als je naar het scherm kijkt namelijk...

En edit: kan iemand vertellen/uitleggen wat er precies gebeurt als je de sharpness omhoog gooit? :)
Ik kan namelijk een tandje hoger gaan zitten qua sharpness, dan heb je niet meer die geblurde shaduw rechts van de letter. Dan krijg je echter wel links van de letter een witte schaduw te zien! :P Het lompe is dat er geen instelling is die ertussen in zit, want die zou mijn inziens perfect zijn. De waarde staat standaard op 60, een stap omhoog en je gaat naar 64. Er is niks van 62 oid te kiezen. :(
Als ik dan de fine (geen idee wat dat is), omhoog zet naar 54 ziet het beeld nog best redelijk uit. Wat dan wel opvalt is dat de letters enigszins staan te trillen... Hoop niet dat dat kwaad kan...

[ Voor 71% gewijzigd door zunrob op 24-04-2009 21:36 ]

• zunrob
Ik heb ondertussen geprobeerd met verschillende kabels, verschillende laptops, en steeds hetzelfde verschijnsel. Laat op de avond zie je het beeld ook meer verlopen, het lijkt alsof er dan verversingsstrepen over je scherm lopen...
Is dit nou karakteristiek voor een 24inch, of ligt het gewoon aan het scherm?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 20:31
Ik gok het scherm zelf. Ik heb een 2493HM van Samsung, en daarmee heb ik nergens last van :)

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:50
BounceMeister schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:36:
Een resolutie van 1920x1200 over een analoge VGA kabel lijkt me zowiezo erg lastig om haarscherp te krijgen. Een dikke kabel met goede afscherming is dan belangrijk. Ik zou in ieder geval informeren of je de kabel mag retourneren als het resultaat niet bevalt.
Mijn ervaring is dat het zeer sterk van de videokaart afhangt. Ik heb een poosje tijdelijk mijn Iiyama B2402W (zo uit het hoofd) aan een HD3650 gehad, op VGA omdat de HDMI kabel het heeft begeven, en dat zag er niet uit. Alles was wazig en de kleuren waren ook niet echt helder als hoe HDMI het weergeeft. Toen ik voor een ander een PC aan het bouwen was en een HD4670 aansloot, eveneens via VGA, was het bijna alsof ik terug was op HDMI. Het was gewoon zeer scherp, en voor een leek niet te onderscheiden. Nu weet ik dat velen onder ons geen leken zijn, maar ik was zwaar onder de indruk en wil hiermee ook zeggen dat er een grote kans is dat zelfs een wonderkabel (gesmeed bij maanlicht door elven? :P ) niets uit zou kunnen maken als de laptop gewoon geen goed beeld via VGA kan weergeven op die resolutie.

• zunrob
Er begint nu een vlek in beeld te onstaan, dit lijkt me ook niet de bedoeling. Mijn menubalk is er niet grijs, maar geel, datgene wat wit moet zijn heeft een gele tint, en alle andere kleuren ook. Het lijkt me sterk als dit ook door het VGA-fenomeen komt. Ik vermoed dat mijn monitor toch en beetje gaar is...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 23:50
Kun je ook van dat fenomeen eens foto's maken?

Het eerste (originele onderwerp) lijkt mij overigens vrijwel zeker veroorzaakt te worden door gebruik van VGA ipv DVI/HDMI.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Free rider
kalizec schreef op maandag 27 juli 2009 @ 21:20:
Het eerste (originele onderwerp) lijkt mij overigens vrijwel zeker veroorzaakt te worden door gebruik van VGA ipv DVI/HDMI.
Dat klopt niet.
Ik heb mijn 2443BW via VGA op mijn laptop aangesloten. Het beeld is haarscherp. Ik gebruik de VGA kabel van de monitor.

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Free rider schreef op maandag 27 juli 2009 @ 23:20:
[...]

Dat klopt niet.
Ik heb mijn 2443BW via VGA op mijn laptop aangesloten. Het beeld is haarscherp. Ik gebruik de VGA kabel van de monitor.
Mee eens, ik heb hier ook mijn 2443bw via vga op 1920 * 1200 draaien op een radeon 9200 <- oud :P en bij mij ziet het beeld er ook scherp uit :o

• kalizec
@De twee hierboven,

Dat hangt dan toch maar af van de gebruikte VGA-kaart. De kwaliteit van de RAMDAC. De gebruikte VGA-kabel, etc. Dat jullie dit probleem niet hebben wil niet zeggen dat het niet aan VGA kan liggen.

Afwezigheid van bewijs is niet hetzelfde als bewijs van afwezigheid.

Ik kan die onscherpte vlak achter de letters namelijk hier prima voor elkaar krijgen door een slecht afgeschermde VGA kabel te pakken en een van mijn schermen (niet dezelfde als de TS, maar wel vergelijkbaar) op een VGA-aansluiting aan te sluiten. Idem als ik een goed afschermde VGA-kabel op een oude, versleten grafische kaart aansluit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Free rider
Als je zo gaat redeneren heb ik meer verklaringen voor een onscherp beeld. Misschien is er een laag matglas op de monitor geplakt. Of is de bril van de gebruiker al heel lang niet schoongemaakt. Ook kan ik dit heel goed reproduceren door een mist te creeren met een zicht van 10 cm.

Zoals je zegt, afwezigheid van bewijs is niet hetzelfde als bewijs van afwezigheid. En toch denk ik dat het bovenstaande niet het geval, net zomin als dat TS besluit om de bijgeleverde VGA kabel niet te gebruiken, en in plaats daarvan een oude versleten kabel te gebruiken.

Wat ik, en wellicht hellfighter87 ook, wil zeggen is dat de 2443BW, in combinatie met de bijgeleverde VGA kabel wel degelijk een scherp beeld op 1920x1200 kan leveren. Het ontwerp van de monitor en kabel is dus waarschijnlijk berekend op zulke resoluties vanaf een VGA bron.
Dat TS geen scherp beeld heeft ligt vermoedelijk aan de (grafische capaciteit van de) betreffende laptop, en kan deze op geen enkele 1920x1200 monitor een scherp beeld tonen.

• kalizec
Je schrijft zelf dat het "niet klopt", dat het dus niet veroorzaakt kan worden door het gebruik van VGA. Misschien had je beter kunnen schrijven dat het niet veroorzaakt hoeft te worden door VGA. Dus dat het "mogelijk niet klopt".

Dan hadden we deze discussie niet gehad.

• zunrob
Free rider schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 16:45:
Als je zo gaat redeneren heb ik meer verklaringen voor een onscherp beeld. Misschien is er een laag matglas op de monitor geplakt. Of is de bril van de gebruiker al heel lang niet schoongemaakt. Ook kan ik dit heel goed reproduceren door een mist te creeren met een zicht van 10 cm.

Zoals je zegt, afwezigheid van bewijs is niet hetzelfde als bewijs van afwezigheid. En toch denk ik dat het bovenstaande niet het geval, net zomin als dat TS besluit om de bijgeleverde VGA kabel niet te gebruiken, en in plaats daarvan een oude versleten kabel te gebruiken.

Wat ik, en wellicht hellfighter87 ook, wil zeggen is dat de 2443BW, in combinatie met de bijgeleverde VGA kabel wel degelijk een scherp beeld op 1920x1200 kan leveren. Het ontwerp van de monitor en kabel is dus waarschijnlijk berekend op zulke resoluties vanaf een VGA bron.
Dat TS geen scherp beeld heeft ligt vermoedelijk aan de (grafische capaciteit van de) betreffende laptop, en kan deze op geen enkele 1920x1200 monitor een scherp beeld tonen.
Nee, niet waar, op andere 1920x1200 schermen krijg ik wel een scherp beeld...
Pagina: 1