• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 15:22
Goedendag,

Ik heb sinds half januari mijn eigen pc gebouwd voor het eerst met de volgende specs:
Asus P5Q-Pro
Intel Core 2 Quad Q9550 + boxed koeler
OCZ Platium EB DDR2-800 (2x2GB)
Asus HD4850 1GB
Scythe Kama Flex 2x (ik kwam er pas later achter dat deze slecht presteren)
Standaard kast van mijn vorige pc, normale ATX geen dell/hp/medion kast.

Nu maakte ik net mijn kast open om het is even te bekijken, kwam ik erachter dat er al veel stof in zat.
Mijn vraag is dus of er een goedkope oplossing is om mijn pc (zoveel mogelijk) stof vrij te houden, ook wil ik vragen hoe ik het beste de fans kan schoonmaken van o.a. de videokaart en de processor zonder alles die van de processor te verwijderen. Ik heb ooit iets gelezen over een stofzuigertje op batterijen bij Conrad, toen heb ik daarop gezocht en bleek dus dat je dat beter niet moet doen vanwege mogelijk statisch geladen lucht.
Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vraag.

Martijn

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er zijn bussen perslucht (CO2 onder druk) waarmee je prima de binnenkant/inhoud van je kast schoon kunt blazen.

Een oplossing voor de langere termijn zijn stoffilters voor je intake ventilatoren.

[ Voor 27% gewijzigd door Wiethoofd op 18-04-2009 13:52 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Martijn-HK
Ja daar zat ik ook aan te denken, stoffilters, ik heb net even gekeken op azerty en kwam daar 2 mogelijke oplossingen tegen:
AC Ryan Alumino Fan Filter,80 mm, Zwart (ook de 92 mm variant)
Nexus Fan Filter FF-92 (ook de 80 mm variant)

De AC Ryan is €1 per stuk duurder, echter is mijn vraag of een aluminium filter beter is dan een "normaal stoffilter"?

Hoe zit het met de bevestiging, de schroefjes die ik heb gekregen bij m'n casefans zijn nou niet echt lang te noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Martijn-HK op 18-04-2009 14:00 ]

Verwijderd

Stoffilters zijn echt een must. Elke fatsoenlijke moderne kast heeft die ook. Dat scheelt enorm.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Overstappen naar een andere kast met grotere ventilatoren (120mm) die langzamer draaien scheelt ook in de stofzuigerwerking van je kast.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Ik heb een Coolermaster Stacker. Standaard voorzien van 2 x 120 mm (een in en een uit) met stoffilters!

Afbeeldingslocatie: http://www.atxcases.com/products/uploadedimage/cooler%20master%20stacker%20silver.jpg

De hele voorkant is stoffilter zelfs.

Ik hoef eigenlijk zelden wat in mijn kast schoon te maken nu.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2009 14:03 ]

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
Inderdaad. Mijn Coolermaster CM690 heeft dit ook. Werkt perfect! Nog geen stofje te bekennen binnen in de kast.

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
oude panty (netkous)(van de mama of vriendin) verknippen en tussen de fans en kast schroeven.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Op mijn werk staan sommige PC's op een kleine doos.
Zo staan ze wat hoger, dit gaat ook een stuk beter op de vloerbedekking.

Helaas zijn die luchtbussen vrij duur (5-10 euro)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:25

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ja mijn centurion 5 is ook van de voorkant voorzien van stoffilters :), ze liggen alleen los in de doos omdat ik ze lelijk vindt maar ach :P je kunt eventeel ook een stoffilter voor elke fan zetten ja :)

EDIT

nee lucht busjes doe ik niet aan, ik maak als sinds jaar en dag mijn hardware schoon met een kwast met varkensharen, je moet niet eentje met plastic haren hebben, dat kan ESD veroorzaken !

[ Voor 33% gewijzigd door BGB4rn op 18-04-2009 15:31 ]

Signature

• Martijn-HK
Ja, misschien inderdaad met een kwast, dat ik dan binnenkort stoffilters koop en dan zal ik waarschijnlijk in de zomervakantie een nieuwe kast kopen (CM690). Maar dan blijft mijn vraag nog steeds of ik dan beter een stoffilter kan hebben van aluminium of gewoon

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08-2025

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Zorg dat je kast een overdruk heeft ipv een onderdruk :) Zorg er dus voor dat er meer lucht naar buiten wordt geblazen dan dat er in je kast komt.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 00:42

DinX

Motormuis

matthew_o schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:54:
Zorg dat je kast een overdruk heeft ipv een onderdruk :) Zorg er dus voor dat er meer lucht naar buiten wordt geblazen dan dat er in je kast komt.
Als je meer lucht naar buiten blaast dan naar binnen dan zorg je voor onderdruk :P

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:50

M2M

medicijnman

matthew_o schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:54:
overdruk? je intake is altijd hetzelfde als je outtake. Gewoon zwarte panties kapot knippen (meerdere lagen eventueel) is voldoende. Grijze panties als je een andere kastkleur dan zwart hebt.

-_-

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Maxxi schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 15:28:
Op mijn werk staan sommige PC's op een kleine doos.
Zo staan ze wat hoger, dit gaat ook een stuk beter op de vloerbedekking.

Helaas zijn die luchtbussen vrij duur (5-10 euro)
ik heb dat ook even kort gebruikt, maar na de 2e bus te hebben leeggespoten dacht ik als ik meer dan 7 bussen leegspouit koop ik me beter een compressor, veel goedkoper :).

ik zou gaan voor Alu stoffilters, deze zijn afwasbaar en dus herbruikbaar ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:22
Ik heb ook hier en daar gelezen, dat als je je kast op de grond hebt staan dat er dan ook meer stof in kan komen ten opzichte van als de kast op een bureau o.i.d. staat.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Remy!!!! schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:01:
Ik heb ook hier en daar gelezen, dat als je je kast op de grond hebt staan dat er dan ook meer stof in kan komen ten opzichte van als de kast op een bureau o.i.d. staat.
klopt heb dat al ondervonden, een kast op de grond kan je niet beter vergelijk als een stofzuiger die contant aanstaat :+

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

pm1 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:12:
[...]

klopt heb dat al ondervonden, een kast op de grond kan je niet beter vergelijk als een stofzuiger die contant aanstaat :+
Inderdaad, en helemaal als je een casefan hebt die vanaf die bodem omhoog blaast ;)

• Martijn-HK
Ja, ik denk dat ik begin met stoffilters voor de achterkant en de zijkant (hoogte processor) van de kast, alleen dan blijft er nog een rechthoekig geperforeerd gat over ter hoogte van de videokaart, ik weet alleen niet wat ik daarmee moet?

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/8555/dsc02101f.jpg

Verwijderd

Martijn-HK schreef op zondag 19 april 2009 @ 10:32:
Ja, ik denk dat ik begin met stoffilters voor de achterkant en de zijkant (hoogte processor) van de kast, alleen dan blijft er nog een rechthoekig geperforeerd gat over ter hoogte van de videokaart, ik weet alleen niet wat ik daarmee moet?

[afbeelding]
Panty erachter vasttapen.

• TrekDude101
  • Laatst online: 25-08-2024
Martijn-HK schreef op zondag 19 april 2009 @ 10:32:
Ja, ik denk dat ik begin met stoffilters voor de achterkant en de zijkant (hoogte processor) van de kast
Dat lijkt me niet het slimste om te doen, de fans aan de achterkant (en misschien ook je zijkant, dat kan misschien anders zijn) zijn bijna altijd de outtake fans, oftewel die blazen de lucht uit je kast, terwijl je intake fans de lucht (en daarmee dus ook het stof) aanzuigen. Je kan dus beter eerst die fans voorzien van stoffilters.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:50
Het luchten/koelen van de kast en inhoud moet je optimaliseren door de luchtstroom te dwingen.

Bij mij komt de lucht vooraan binnen, gaat tussen de harddisks door, dan over moederbord /videokaart en achter via 10+12 cm fan (lagere speed) eruit.
De zijkanten, onder en bovenkant zijn dicht of zelf afgedicht.
Eventuele cpu-fan /videofan naar achter richten natuurlijk.
Dus nu hoef je alleen de voorkant te voorzien van een stoffilter. :)

gewaarwordingshorizon

• Martijn-HK
maar ik heb niks aan de voorkant zitten; daar zit geen fan. Ik heb een intake fan aan de zijkant en een outtake van aan de achterkant.

Dit komt omdat ik voor geen mogelijkheid heb tot het plaatsen van een fan.

[ Voor 22% gewijzigd door Martijn-HK op 19-04-2009 11:24 ]

• BGB4rn

BGB4rn

geen mogelijkheid ? ook niet met een dremel of zaag ? :P en je kunt opzich wel filters voor je fan's plaatsen alleen heeft het nouwelijks nut..

Signature

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Martijn-HK schreef op zondag 19 april 2009 @ 11:24:
maar ik heb niks aan de voorkant zitten; daar zit geen fan. Ik heb een intake fan aan de zijkant en een outtake van aan de achterkant.

Dit komt omdat ik voor geen mogelijkheid heb tot het plaatsen van een fan.
er moet niet per-se een fan achter te zitten, als er een raster is aan de voorkant waar er lucht kan binnenkomen heb je het zitten, langs daar komt je stof naar binnen. Als er een fan voor zit kan je stof nog eens versneld binnenkomen.

Ikzelf heb al eens een pc opengemaakt, waar alleen de voeding als outtake fan is zat, die pc zat ook vol stof ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Schoonmaken gaat het beste met een compressor of een busje perslucht. Wel zorgen dat je de fans tegenhoud als je erop blaast, anders sloop je misschien je lagers.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ik222 schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:22:
Schoonmaken gaat het beste met een compressor of een busje perslucht. Wel zorgen dat je de fans tegenhoud als je erop blaast, anders sloop je misschien je lagers.
dat niet alleen, je kan er ook piekspanningen mee opwekken die niet erg gezond zijn voor je mobo :S

en een compressor (zoals ik al gezegd heb) is een goeie investering als je kijkt naar zo'n busje perslucht.

voor 7 busjes perslucht heb je al een compressor die het bijna voor niks kan maken :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Martijn-HK
Als ik het goed heb hebben wij al een compressor thuis, maar ik kan dus als beste nu de gaten afdichten met een stoffilter enz. en dan ga ik waarschijnlijk in de zomervakantie een nieuwe kast kopen, die beter is in cooling. Ik denk dat de Cooler Master CM690 een goede keus is, ik wil echt niet meer uitgeven aan een behuizing.

• BGB4rn

BGB4rn

inderdaad, de CM690 is een heel goede kast voor de koeling :) je kunt er echt onwijs veel 120mm fan's in kwijt wat mijn +1 verdient :P zelf heb ik een Centurion 5 die ook erg goed te doen is als je een beetje creatief bent met gereedschap :)

Signature

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:49
Oppassen met en compressor, er zit soms een beetje olie of vocht in die lucht. Ik heb ooit opgevangen dat die perslucht uit busjes uit 100% zuivere droge lucht bestaat, bij een compressor is dat niet zo

• Martijn-HK
dus wat kan ik nu het beste doen dan? Een kwast met varkensharen of een compressor als ik het zo hoor kan ik beter voor de kwast gaan. Dat kost me alleen meer tijd, dan spaar ik wel me (voor mij dure) computer.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Baritee schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:11:
Oppassen met en compressor, er zit soms een beetje olie of vocht in die lucht. Ik heb ooit opgevangen dat die perslucht uit busjes uit 100% zuivere droge lucht bestaat, bij een compressor is dat niet zo
als je op tijd het kraantje aan de onderkant van die tank eens opendraait heb je daar geen last van ;)

bij die busjes perslucht heb je nog een gevaar, ik heb het al een paar keer gehad dat er vloeistof meekwam en onmiddellijk verdampte op de componenten, ik denk dat dat ook niet zo gezond is :S

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Martijn-HK
Ik heb er nu een tijdelijke oplossing voor gevonden, ik heb mijn fans schoongemaak, en er panty's voor geplakt. Geen ideale oplossing maar volgens mij moet het kunnen, tot de zomervakantie. Echter wordt wel de al zeer beperkte luchtstroom van de Scythe Kama Flex nog verder verkleind, zodat als je je hand op 3cm er voor houd je de intake fan niet meer voelt. Ook is de HD4850 wat warmer geworden naar een IDLE temperatuur van 48 graden en de processor is ook iets gestegen: Core 1: 30 Core 2: 26 Core 3: 28 Core 4: 29 graden. Normaal is dit bij mij zo'n 5 graden lager. (Gemeten van Real Temp 2.70)

Ik ben er achter gekomen wat voor behuizing het is, ik zag in het klein onderop Sweex staan :'( vandaar dat er ook geen luchtfilters zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn-HK op 19-04-2009 16:21 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
panties zijn een prima oplossing, daar houd je het wel effe mee uit :) je idle temps zijn erg netjes, maar wat je wil weten zijn load temps. denk niet dat je echt een probleem zult hebben, gezien de idle...

trouwens, het is dusdanig oke dat ik me afvraag of het om de airflow wel zinnig is een andere case te kopen. gaat het je om looks+gemak, doen. maar om de flow is het dus duidelijk niet nodig!

Verwijderd

nieuwe compressors hebben dat altijd een beetje

• Lubbers92
  • Laatst online: 19-12-2025
ik doe altijd met fietspomp... mijn ma lekker pompen en ik mikken... 1e keer dat ik hem schoonmaakte was na 3 jaar... dus je kunt je voorstellen wat een gigantische bende dat was (zonder stoffilters enz.) scheelde ook meteen 15 graden :P

• BGB4rn

BGB4rn

heb je astma dan ? (kun je niet zelf blazen ? )

Signature

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Lubbers92 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:35:
..mijn ma lekker pompen en ik mikken...
:X
Sorry, kon het niet laten...

[ Voor 12% gewijzigd door Tomfish op 30-04-2009 20:53 ]

• Lubbers92
ok dat klinkt een beetje fout... xD

• BGB4rn

BGB4rn

Xtresis schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:53:
[...]

:X
Sorry, kon het niet laten...
ik kon het wel laten :P

Signature

• Barleone
  • Laatst online: 07:31
Inderdaad Baritee, maar er schijnt ook weer verschil te zijn. Ik heb bij een boer gewerkt, en die had een compressor, met vernevelde olie erin. Maar ook een pomp met droge lucht. Dat had o.a. te maken met de smering van landbouwmachines (machines schoonspuiten met lucht met onzichtbare olienevel), en het verschil met het oppompen van banden van traktoren (droge lucht).

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• artificial_sun
  • Laatst online: 28-01 07:10

artificial_sun

Mazda Rx7

Barleone schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:11:
[...]

Inderdaad Baritee, maar er schijnt ook weer verschil te zijn. Ik heb bij een boer gewerkt, en die had een compressor, met vernevelde olie erin. Maar ook een pomp met droge lucht. Dat had o.a. te maken met de smering van landbouwmachines (machines schoonspuiten met lucht met onzichtbare olienevel), en het verschil met het oppompen van banden van traktoren (droge lucht).
Compresor lucht kun je drogen (water eruit) en smeren (olie erin) maar de standaard budget compressoren doen geen van beide. Maar ik neem aan dat je pc afgekoppeld is als je m gaat cleanen, dus een beetje vocht kan geen kwaad. Gewoon regelmatig de tank aftappen is voldoende.

Stadia was beter....

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Jullie hebben geen stofzuiger ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• blockkiller
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-04-2025
GoT schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 16:24:
[...]

Jullie hebben geen stofzuiger ?
Een stofzuiger kan statische elektriciteit doen ontstaan, dat is niet goed voor je pc.

• Lubbers92
blockkiller schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:02:
[...]

Een stofzuiger kan statische elektriciteit doen ontstaan, dat is niet goed voor je pc.
dat is idd de reden waarom ik het met een fietspomp doe want zover ik weet kan dat geen kwaad

• BGB4rn

BGB4rn

Maar om nou te zeggen dat het heel efficiënt is is een volgende.

Je kunt ook prima je kast schoonmaken met een kwast, let er dan wel op dat je geen kunststof kwast neemt, die kan ook ESD veroorzaken.

Dat is wat ik altijd doe, en (grote) heatsinks mol ik er van af en houd ik onder de kraan, wat nog een keer het voordeel met zich mee brengt dat je de koelpasta in conditie houdt als je het dan vervangt en eens in de zoveel tijd de koelers schoon maakt.

Met voedingen zit dat anders omdat als je die open maakt dat dan meestal de garantie naar de haaien is, dat moet je dan wel oplossen met luchtdruk.

Signature

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-01 21:02
blockkiller schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:02:
[...]

Dat kan best kloppen, heb laatst m'n PC na een jaar of 3 eens uitgezogen en hierna leek het erop dat hij echt was overleden, hij gaf geen krimp meer. Heb 'm wel 20 keer op verschillende manieren gereset totdat hij uiteindelijk op wonderbaarlijke wijze uit de as herrees. Heb wel even lekker zitten zweten. Geen aanrader dus die stofzuiger.

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
BGB4rn schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:59:
inderdaad, de CM690 is een heel goede kast voor de koeling :) je kunt er echt onwijs veel 120mm fan's in kwijt wat mijn +1 verdient :P zelf heb ik een Centurion 5 die ook erg goed te doen is als je een beetje creatief bent met gereedschap :)
Mag ik er wel op wijzen dat een CM690 geen stof filters (alleen op de bodem) heeft + de hele voorkant + bovenkant bestaat uit mesh (geperforeerd metaal) wat dus echt een kriem is om schoon te houden en zeker stof vrij. dus eigenlijk kan er gewoon overal en van boven stof worden aan gezogen.

had deze kast ook bijna gekocht maar ook weer niet omdat de mesh echt een zware tegenvaller is (ervaring met andere kast met mesh, echt niet leuk meer) dus voor mij never meer een kast met mesh.

Wat wel een nette kast is MET stof filters is de Antec p182 (heb ik nu zelf, + heb er een review over geplaatst), en wat ik al helemaal tof vind zijn die nieuwe versie van de Antec P182 veel betere stof filters, beter geplaatst met minder hinder van een rooster voor betere airflow.
Zijn er pas, dus ik vond ze nog niet zo snel ergens...

Om van stof af te komen gebruik ik atm een fietsen pomp... maar busje luchtdruk is ook fijn als je het even hebt. een aanrader is een kleine compressor waar ik nu zelf ook naar zoek :)

voor een "doe het zelf" oplossing zijn panty's eigenlijk wel goed te gebruiken in de pc kast. en dat zeg ik uit ervaring. heb er een oude media kast van voorzien en het werkt super :) wel beetje lastig schoon te maken. (zit namelijk met dubbelzijdige tape en ductape vast :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Taurnil op 01-05-2009 21:43 ]

Pagina: 1